Vi har generell brist på förvaringsutrymmen i vår lägenhet. T.ex så har vi ingen naturlig plats att ställa tvättmedel och sköljmedel, så dom står oftast framme på bänkskivan ovanpå tvättmaskinen. Men nu skulle jag vilja gömma undan dom lite, utan att behöva förvara dom i ett annat rum.

Min tanke är att sätta upp två hyllplan i utrymmet mellan ett badrumsskåp och väggen. Det handlar om strax under 10 cm i bredd, och t.om en stor tvålitersflaska skulle få plats där. Se bilder nedan.

Men det finns ingen befintlig hylla jag kan hitta som har rätt mått. Så jag tänkte köra på lösa vitmålade hyllplan som jag sågar till rätt mått, måla/olja lite på dom sågade ytorna (för att minska fuktinträngning), och sätta upp dom med limmade konsoler. Tycker ni det låter som en vettig plan? Den understa hyllan (som kommer ta störst vikt) tänkte jag sätta kan i kant med underkanten av skåpet, och då ge extra stöd med några platta konsoler/plattor som fästs under skåpet och sticker ut under hyllplanet.

Eller har ni förslag på andra lösningar? Och kanske tips på vilka hyllplan och vilka konsoler eller dylikt jag ska köpa? Jag vill inte borra i kaklet, utan bara limma.

Vit köksskåpsdörr, öppen, rostfritt handtag, vita kakelväggar, hörnperspektiv, grå bänkskiva skymtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägghängt vit skåp, kakel, flaskor, del av handfat, grönlila växt nere till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit hörna, kakelvägg, skuggor, enkla linjer, modern arkitektur, minimalistiskt, diskret, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit låda och vägg på kaklat golv i perspektiv, detaljzoom, inomhus, enkel estetik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har ni för bänkskiva? Kanske ek-hylla?
 
Jag skulle fästa allt i skåpet. För att slippa fästa i kaklet överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har ni för bänkskiva? Kanske ek-hylla?
Ser ut att vara laminat. Samma vita färg som skåpet på bild. Jag vill ha samma vita färg på hyllorna. Dom ska smälta in, inte sticka ut. :)
 
Ok, ja vitt är ju vackert! Nooooot! Jag skulle inte lägga en sekund på det . Ställ tvättmedlet mm i bänkskåpet och va glad i onödan ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, ja vitt är ju vackert! Nooooot! Jag skulle inte lägga en sekund på det . Ställ tvättmedlet mm i bänkskåpet och va glad i onödan ;)
Det finns ingen plats i skåpet. Vi har valt att ha många hyllplan där, då merparten av sakerna är smågrejer. Vi skulle behöva ta bort ett välbehövligt hyllplan och sen få en massa dött utrymme eftersom dom flesta sakerna där inte är så höga som dessa flaskor.

För övrigt kan jag absolut tycka att vitt kan vara vackert. Golv, mattor och andra detaljer i det rummet i andra färger gör att det inte ser sterilt ut.
 
B BostadsBubbel skrev:
Det finns ingen plats i skåpet. Vi har valt att ha många hyllplan där, då merparten av sakerna är smågrejer. Vi skulle behöva ta bort ett välbehövligt hyllplan och sen få en massa dött utrymme eftersom dom flesta sakerna där inte är så höga som dessa flaskor.
Kämpa!
 
samovar
3D-rendering, enkel vit skåpsdesign, öppna hyllor på vänster, stängda dörrar på höger, grå bänkskiva, blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade nog byggt något sådant så man enkelt kan dra ut och rengöra, tror denna lösning inte behöver några skruvar alls.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 3 till
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
[bild]
Jag hade nog byggt något sådant så man enkelt kan dra ut och rengöra, tror denna lösning inte behöver några skruvar alls.
Intressant! Ett problem är dock att man stjäl av ett begränsat utrymme på bredden (sett framifrån). Och jag ser inga problem med att rengöra en fast lösning.

Och med mina begränsade snickerikunskaper så skulle en såndär lösning nog bli både omständig att få till, ranglig, och säkert inte jättefin. Jag tänkte mig något mer diskret.
 
samovar
Om man inte vill stjäla utrymme kan man ha en metallskena som håller hyllplanen på den sidan fram och bak, likt ett hålband... Eftersom det är såpass trångt behöver du bara något som håller upp hyllplanen och ser till att de inte tippar åt något håll.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Om man inte vill stjäla utrymme kan man ha en metallskena som håller hyllplanen på den sidan fram och bak, likt ett hålband... Eftersom det är såpass trångt behöver du bara något som håller upp hyllplanen och ser till att de inte tippar åt något håll.
Jag måste säga att jag fortfarande inte riktigt ser fördelarna med denna lösning. Som sagt ser jag inte rengöring som något problem, och några konsoler fastskruvade/fastlimmade i skåpet ser jag inte heller som något problem. :)
 
B BostadsBubbel skrev:
Låter rimligt. Tips på var man köper lämpliga hyllplan online? Skulle en sån här funka tro? Delad på mitten och kapad till rätt längd.

[länk]

Och hur skulle du fästa den understa hyllan?
Kolla så du får samma tjocklek, men även färg på hyllplanet du köper. Vita spånskivor kan se rätt olika ut.
Det beror lite på hur noga jag skulle vara. Om du vill ha maximalt med plats, så skulle du ju helst inte ha några skivor på höjden, utan bara vågräta. Om det var noga så har jag en idé hur det kan lösas, även om jag själv inte gjort detta. Borra lite längre hål in i kanten i nedersta planet, borra motsvarande hål in i lilla hyllplanet, sedan sätta i gängstång. Alltså så att gängstången är dold inne i skivorna. Sedan troligen limma fast skivan i skåpet och limma i hålet runt gängstången. Sedan sätta hyllan/hyllor ovanför, mitt för existerande hyllplan. Även dessa med gängstång i.
Det kluringa är att borra ganska exakta och långa hål. Till det har jag pelarborr, eller till ännu längre en svarv… och det har ju inte alla. Men om man gör större hål, tex 12mm och sedan sätter i mindre stång, typ M8 eller M10, sedan typ epoxi i hålet, så kan man ju efterjustera.
Enklast annars är typ konsoler på ovansidan av hyllplanet mot skåpet. Själv använder jag kraftiga aluminium-vinklar till sådana saker. De är helt plana. Men de kan kanske vara dyra och knepiga att få tag på om man inte vill köpa en hel 5-6m längd.
 
samovar
B BostadsBubbel skrev:
Jag måste säga att jag fortfarande inte riktigt ser fördelarna med denna lösning. Som sagt ser jag inte rengöring som något problem, och några konsoler fastskruvade/fastlimmade i skåpet ser jag inte heller som något problem. :)
Det andra jag skrev var en helt annan lösning. du fäster hyllplan med metallskenor på sidan mot väggen och inifrån skåpet mot hyllplanet.
 
L Lilllen skrev:
Borra lite längre hål in i kanten i nedersta planet, borra motsvarande hål in i lilla hyllplanet, sedan sätta i gängstång. Alltså så att gängstången är dold inne i skivorna. Sedan troligen limma fast skivan i skåpet och limma i hålet runt gängstången. Sedan sätta hyllan/hyllor ovanför, mitt för existerande hyllplan. Även dessa med gängstång i.
Kan har svårigheter att visualisera detta. Du pratar om dels nedersta planet, samt det lilla hyllplanet. Är det förstnämda planet understa planet på befintliga skåpet? För den blir ju svår att borra i från den vinkeln. Alternativt är det dom två nya hyllplanen du pratar om, men dom kommer ju vara lika stora, så då förstår jag inte vad "det lilla hyllplanet" syftar på.

Enklast annars är typ konsoler på ovansidan av hyllplanet mot skåpet. Själv använder jag kraftiga aluminium-vinklar till sådana saker. De är helt plana. Men de kan kanske vara dyra och knepiga att få tag på om man inte vill köpa en hel 5-6m längd.
Jag skulle helst välja konsoler/vinklar som inte behöver sågas till, och som kan köpas i mindre mängd. Är det vinkelbeslag/vinkeljärn jag ska leta efter? Skulle nedanstående funka? Helst skulle man ju vilja hitta några som är tänka för limning.

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ag/vinkelbeslag-fast-aby-uf/p-1588647-1588654
 
  • Gilla
huvudtystnad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.