Esdecs takkrok EVo klickFit den kläms fast över bärläkt och betongpanna. Den har tänder på på undersidan som väl då är tänkta att bita i bärläkten. Det verkar vara ett vanskligt sätt att klämma över betongpanna och bärläkten. Risk för att pannan spricker? Esdec är tydligen ett holländskt bolag.
Sådana takkrokar går givetvis väldigt snabbt att montera.

Men all last t.ex. snölast på solcellsmodulerna leds punktvis ner på betongpannorna. Man ser ju på takkroken att den börjer ner sig direkt mot betongpannorna, som den konstruerad.

Vad är skälen att vilja ha sådana takkrokar? Kroken är inte av aluminium och skruvarna kanske bara är galvade?
Andra montagematerialtillverkare brukar endast ha materialet av aluminium och rostfritt stål.
 
  • Två händer använder en elektrisk skruvdragare på ett tak med takpannor. Arbete, hantverk, installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två metalldelar av ett takmonteringssystem, sannolikt för solpaneler, märkta "sdec clickfit EVO takkrok".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Esdecs takkrok EVo klickFit den kläms fast över bärläkt och betongpanna. Den har tänder på på undersidan som väl då är tänkta att bita i bärläkten. Det verkar vara ett vanskligt sätt att klämma över betongpanna och bärläkten. Risk för att pannan spricker? Esdec är tydligen ett holländskt bolag.
Sådana takkrokar går givetvis väldigt snabbt att montera.

Vad är skälen att vilja ha sådana takkrokar? Kroken är inte av aluminium och skruvarna kanske bara är galvade?
Andra montagematerialtillverkare brukar endast ha materialet av aluminium och rostfritt stål.
Esdecs krok är Magnelis eller varmgalv beroende på om det är den vanliga eller Coldtemp. Båda är godkända i Sverige. Det är bara en kosmetisk skillnad mellan de två.
 
Kan även tillägga att allt från Weland och MAFI är Magnelis.
 
Det är riktigt welands takkrokar är av stålplåt med magnelis-galvanisering dvs galvat stål, men det är för att de jobbar med takprodukter sedan länge och använder just magnelis. Så de har väl maskiner för att bocka och stansa magnelisplåt, men har inte maskiner för att bearbeta rostfri stålplåt som är hårdade. Welands takkrokar är bra mycket robustare än esdecs och lasten leds inte ner i betongpannorna som för esdecs.

Finns det gummikudde under esdec takkroksarm, den som böjs ner mot vid last och trycket mot betongpanna?

Här en Welands takkrok för betongpannetak. Bockade plåtläppen är väl ca 2,5 à 3 mm tjock och ca 180 mm bred och betydligt kraftigare än essdecs klena takkroksarm( som endast verkar vara ca 25 mm bred)
 
  • Takstol med förankringsbeslag, takpannor ovanpå underlagsduk, träbalkar, närbild på konstruktionselement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Det är riktigt welands takkrokar är av magnelis dvs galvat stål, men det är för att de jobbar med takprodukter sedan länge och använder just magnelis, men inte för att bearbeta rostfri stålplåt som är hårdade. Så de har väl maskiner för att bocka och stansa magnelisplåt. Men Welands takkrokar är bra mycket robustare än esdecs och lasten leds inte ner i betongpannorna som för esdecs.
Jag skulle inte så tvärsäkert säga att Welands krokar är kraftigare än ESDEC. Flera av Welands konstruktioner är längst ut en enkel bockad plåt där ESDEC mfl är formade som profiler.

Magnelis är inte samma sak som galvat. De är båda självläkande ytbehandling med innehåll av Zink, men sedan skiljer det. Magnelis läggs på plåten innan den bearbetas. Förzinkning görs efter bearbetning.
 
A Arnodt skrev:
Det är riktigt welands takkrokar är av stålplåt med magnelis-galvanisering dvs galvat stål, men det är för att de jobbar med takprodukter sedan länge och använder just magnelis. Så de har väl maskiner för att bocka och stansa magnelisplåt, men har inte maskiner för att bearbeta rostfri stålplåt som är hårdade. Welands takkrokar är bra mycket robustare än esdecs och lasten leds inte ner i betongpannorna som för esdecs.

Finns det gummikudde under esdec takkroksarm, den som böjs ner mot vid last och trycket mot betongpanna?

Här ett Welands takkrok för betongpannetak bockade plåtläppen är väl ca 2,5 à 3 mm tjock. Betydligt kraftigare essdecs klena takkroksarm.
Någonstans i ESDECs mont. anvisning löste jag om några gummidistanser. Troligen avsnittet som beskriver infästning av takkrokarna för avsnitt 7
 
M mortimer skrev:
Någonstans i ESDECs mont. anvisning löste jag om några gummidistanser. Troligen avsnittet som beskriver infästning av takkrokarna för avsnitt 7
De är tillval och inte nödvändigt om du inte har väldigt tunna och sköra pannor.
 
R Robert-san01 skrev:
De är tillval och inte nödvändigt om du inte har väldigt tunna och sköra pannor.
I mitt fall är det tjocka gedigna betongpannor och inte tunna tegelpannor.

Men tillbaka till ursprungliga frågan från ikväll, föreligger det något som gör att skenorna inte kan monteras vertikalt och att panelerna därmed kan klämmas på långsidorna ?
 
A Arnodt skrev:
Det är riktigt welands takkrokar är av stålplåt med magnelis-galvanisering dvs galvat stål, men det är för att de jobbar med takprodukter sedan länge och använder just magnelis. Så de har väl maskiner för att bocka och stansa magnelisplåt, men har inte maskiner för att bearbeta rostfri stålplåt som är hårdade. Welands takkrokar är bra mycket robustare än esdecs och lasten leds inte ner i betongpannorna som för esdecs.

Finns det gummikudde under esdec takkroksarm, den som böjs ner mot vid last och trycket mot betongpanna?

Här en Welands takkrok för betongpannetak. Bockade plåtläppen är väl ca 2,5 à 3 mm tjock och ca 180 mm bred och betydligt kraftigare än essdecs klena takkroksarm( som endast verkar vara ca 25 mm bred)
Vad tror du är starkare, en platt plåtbit eller en U-balk?
 
M mortimer skrev:
I mitt fall är det tjocka gedigna betongpannor och inte tunna tegelpannor.

Men tillbaka till ursprungliga frågan från ikväll, föreligger det något som gör att skenorna inte kan monteras vertikalt och att panelerna därmed kan klämmas på långsidorna ?
Har du fått något datum för installation och blir det en SMA X-series?
 
Här ser man var kroken böjer sig. Går att inse.
 
  • Bilden visar en 'sdec clickfit EVO takkrok' med markerade delar för böjning, snölast och hängarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Arnodt skrev:
Här ser man var kroken böjer sig. Går att inse.
Håll en 20cm bred plåt remsa rakt ut och en 4cm bred U-profil, båda 1m långa. Vilken böjer ner sig mest av egenvikten?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Här ser man var kroken böjer sig. Går att inse.
Har du monterat eller ens hållit i någon av krokarna du skriver om i verkligheten?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Har du fått något datum för installation och blir det en SMA X-series?
Det som jag har att förhålla mig till och vet änsålänge:
Beställningen gjordes 1e oktober. Då uttrycktes det som att de höll 6mån installationstakt och att ett preliminärt besked om installationsdatum skulle komma i slutet på januari. Samma dags som beställning så fick jag mitt projektnr vilket är att likställa vid mitt köplatsnr. Nätägaren har 10-12v handläggningstid på föranmälan.
Jag lyckades få ur min nätägare 9e december efter lite snäll "påtryckning" att föranmälan var åtminstone inkommen och registrerad
Efter statuskontroll med min leverantör för drygt 1v sedan så ska första leverans av SMA STP X växelriktarna komma till de nu i januari men vilka projekt/installationer som skulle få tilldelning av de var inte känt. Det som också sades var att allt flyter på och de håller sin projektplan
Så jag hoppas få något preliminärt installationsdatum i närtid.
Nu har det varit gynnsamt väder här i söder så installationerna bör ha flytit på ur den aspekten, förutsatt att montörer och elektriker inte blivit sjuka. De har enligt uppgift 20st montageteam i landet.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Nu har jag inte kunnat se dina bilder än men att montera skenor ska gå att göra åt endera hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.