M
Keiller Keiller skrev:
Att köpa kyl, frys, diskmaskin och torktumlare när det varit minst 20% rabatt kanske också kan räknas som en besparing? De har i alla fall lägre elförbrukning än de vitvaror som fanns i huset.
Ett sidospår, hur mycket drar nya kyl och frysar? Mina är riktigt gamla, gissar på tidigt 90-tal. 180cm höga och full bredd. Dom drar 2,2kWh per dygn, ca. 65kWh per månad. I min iver att spara tänkte jag byta dom först, men efter mätning så känns inte 65kWh per mån för bägge två så mycket att bråka om.
 
M
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tog du ut pengarna på topen så har du nog gjort en bra investering.
Sen kommer förstås börsen att hämta sig om man ser på 10-20 års sikt...
Du verkar veta vad du pratar om. Vad baserar du ditt resonemang på 10-20 års sikt på? Jag har provat mig fram sedan 84 på börsen och har faktist ännu inte upplevt att det tagit 10 år för en beartrend att återhämta sig. Men du kanske varit med lite längre, finns ju några gamla rävar på forumet:)
 
M Markarbetaren skrev:
Ett sidospår, hur mycket drar nya kyl och frysar? Mina är riktigt gamla, gissar på tidigt 90-tal. 180cm höga och full bredd. Dom drar 2,2kWh per dygn, ca. 65kWh per månad. I min iver att spara tänkte jag byta dom först, men efter mätning så känns inte 65kWh per mån för bägge två så mycket att bråka om.
Jag har ingen exakt koll på hur mycket de drar. Har inte mätt själv men Bosch's datablad för frys och kyl säger 237 respektive 127 kWh/år.

Så cirka 1 kWh/dygn för båda eller 30 kWh/månad. Hälften mot dina äldre skåp således.

Det stod ett gammalt kombiskåp här när vi flyttade hit och strömförbrukningen var inte anledningen till att vi köpte nya skåp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Avatar86 och 1 till
  • Laddar…
Bott i huset i drygt ett år nu.
Började med att byta ut blandarna som var från -75, monterade även snålspolare i kranarna så att vattnet inte flödar ut så snabbt. Inte så stor besparing men men.
Bytte 295 liters varmvattenberedare som drog typ 10 Kwh per dygn mot ny på 50 liter som är tillräcklig för mitt hushåll utan badkar.
Installerade 2 nya Luft/luft värmepumpar, som drar lika mycket/lite som den gamla gjorde ensam.
Tilläggsisolerat taket.
Bytt till 3-glasfönster.
Vid analys så har min elförbrukning gått ner till ca: 40% mot samma period förra året.
 
  • Gilla
Avatar86 och 2 till
  • Laddar…
Gjort alla renoveringar själv. Kök, badrum, dränering, inglasad altan, golv i hela huset. Byggt om rummen (flytt av väggar) för att få fler rum, flytspacklat de rum som varit ojämna. Besparing minst 1 miljon.

Lagar vitvarorna istället för att byta. Läckande diskmaskin, trasiga pumpar i tvättmaskiner. Byter kol i motorerna. Lagar bilararna själv. Servar andrabilen själv. Ett par tusen varje år.

I senare tid tecknat vindkraftsandelar, sparade 4500 kr bara i december på elen. Nu dubblade de visserligen elpriset till 95 öre så får se hur billigt de blir framåt.

Inga lån förutom bostad trots snöskoter, fyrhjuling, en bil från 2019 och en från 2014. Värde ca 400k, 1500 kr i ränta i månaden?

Bor i en liten håla, har bostadslån på 400k. Sparar en massa på ränta men har ingen värdestegring att prata om. Kanske blir ett nollsummespel. Mitt hus kostade 2900 kr i månaden exkl amortering för 2022 med alla driftkostnader. Går väl upp till ca 4000 när lånen ska bindas om. Kanske 5000 i månaden billigare än ett genomsnittshus i ränta?
 
Redigerat:
  • Gilla
Avatar86 och 1 till
  • Laddar…
1. Amortering.

2. Solceller, MEN - vi beställde precis innan krigsutbrottet (lägre priser) samt att skatteverket ändrade sin bedömning om Ferroamp med laddbox och vi fick avdrag på paketet. Även om man fortfarande är långt från break-even snabbade det senaste året definitivt på kalkylen. Svårt att säga exakt hur mkt dock.

Sämst investering? Uppblåsbart spabad från Bestway.
 
  • Gilla
Avatar86 och 1 till
  • Laddar…
1) LuftLuftvärmepumpen. Ger både värme och kyla till rimlig förbrukning.

2) Verktyg. Allt som gjort att man kunnat utföra jobben själv och inte behövt anlita dyra hantverkare.
 
  • Gilla
Avatar86 och 2 till
  • Laddar…
Bergvärme (det var elpanna i huset när vi flyttade in)
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
N
Luftvärmepumpen är det som sparat mest (c:a 40 % el) men den bästa investeringen är att jag drog in kommunalt vatten (via samfällighet) två år efter att jag flyttade in. Kostade 40 000:- då (1988).
Det enskilda vattnet häromkring håller mycket dålig kvalitet och tillgången är starkt begränsad under torrperioder. De senaste somrarna har min gamla brunn varit snustorr (brukar titta i den varje år).
 
  • Gilla
Avatar86 och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Jag köpte innan elkrisen. Återbetalningstid som det ser ut nu är 5 år.
Kul! Om du kan/vill dela lite data av hur du sålt/ förbrukat och om typ av solceller och yta hade uppskattats!

Sen till indexfonder, absolut är det historiskt bra, men varför kan man inte ha både solceller och indexfonder?

”inte bara pengar man blir lycklig av, man behöver fastigheter och guld också” - (minns inte vem som myntade)
 
  • Gilla
PFO
  • Laddar…
bubbe23
A Avatar86 skrev:
Vad är era bästa investeringar?

Tex. Köpte ni Bergvärme? (Lite dyr, men betalade igen sig fort…)

solceller? (Mycket effektivt, pengar kommer in).

elbil? (Har resandet blivit mycket billigare?)

köpte en nygammal Värmepanna för halva priset på Marketplace?

Osv.

Hur mycket sparade ni på dessa köp?
Har byggt två hus varav det senaste blev klart för 2 år sedan. Installerade bergvärme, solpaneler och har elbil. Bäste investeringen är dock att vi byggde en extra lägenhet som kan avskiljas eller användas med övriga huset. Intäkt hyra ca 100 000 kr/år efter skatt.
Bergvärmepump: mycket bra investering. Sparar sköna pemgar varje månad. Värdet på huset ökar motsvarande investeringen om man skulle sälja.

Solpaneler: Återbetalningstiden kalkylerades till 9 år. Med nuvarande elpriser blir den avsevärt kortare (5-6år)

Elbil: Dålig investering jämfört med den tidigare 3 år gamla dieselbilen men miljövänligare. Om man kör många mil så ser kalkylen naturligtvis bättre ut.
 
  • Gilla
PFO och 2 till
  • Laddar…
M
H Herr byggare skrev:
Sen till indexfonder, absolut är det historiskt bra, men varför kan man inte ha både solceller och indexfonder?
Den största skillnaden är att solcellerna på taket är svåra att likvidera. Om nu elpriset återgår till "normala" 40-50öre/kWh, hur ser avkastningen då ut för en solcellsanläggning för 200-250,000kr?
Ögonblicksbilden just nu, naturligtvis inte 100% säkerställd, men börsen KAN ha bottnat i höstas samtidigt som elpriset har varit ATH i december. Är det nu man växlar aktier/fonder till solceller, sälja billigt, köpa dyrt?

Vad händer om Ukrainaläget förändras, RU blir main supplyer av gas/olja till mellersta/södra EU igen och vi får behålla våran el då Frankrike får snurr på sina kärnverk som stått stilla 50% av tiden pga. eftersatt underhåll under Covid?

Min gissning är att om vi får ett mer normaliserat elpris, företagens vinster ökar, börsen hoppar jämfota av glädje och payback time för en solcellsanläggning blir XX antal år.

Observera att jag inte tar ett ställningstagande, jag bara framställer ett tänkbart scenario.
Årsmedelpriset 2020 låg på 22öre/kWh. Någon som har räknat på hur ekvationen ser ut med det priset?
Tabell visar elprisutveckling i SEK/MWh för område SE3 från 2012 till 2022, stigande priser över tid.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Mest sannolikt dröjer det många år tills snittpris är 22 öre och sen betalas det ut (iaf idag) skattereduktionen på 60 öre så det blir ändå en hygglig affär om snittpriser sjunker en hel del från 2022´s snitt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mest sannolikt dröjer det många år tills snittpris är 22 öre och sen betalas det ut (iaf idag) skattereduktionen på 60 öre så det blir ändå en hygglig affär om snittpriser sjunker en hel del från 2022´s snitt.
Den allmänna uppfattningen om skattereduktionen är att den kommer fortleva även vid ett lägre spotpris? Ingen som minns hur det gick med elbilsbonusen och hur många timmars framförhållning det var på det beslutet:D
 
  • Gilla
  • Haha
nezze och 1 till
  • Laddar…
Byggde själv annexhus (komplementbyggnad, inget bygglov utanför planlagt område) på 50 m2 till våra söner när de kom upp i tonåren. 2,70 i takhöjd, fullt modernt med vattenburen golvvärme och fullisolerat (Finja lättklinker isolerblock till väggarna). Krypgrund. Värme via kulvertrör från vedpanna (annan budget).Toalett med duschkabin, helkaklat. Hall med klinkergolv och vask/kylskåp, men ingen spis. Stor altan med altandörr från båda rummen. Platsbyggda garderober och väggskåp av massivträ.
Anlitade grävmaskinist för att schakta ut för grunden, och elektriker för elistallationer (gjorde en del av grovjobbet själv efter hans instruktioner och efterkontroll). Köpte fabrikstillverkade takstolar. En del material, t ex enkupigt taktegel, toastol och diskbänk köpta billigt på Blocket, det mesta nytt i bygghandel.
Det lönar sig att göra jobbet själv. Totalkostnad 315 000:- (har hållit koll på varje krona). Visserligen 20 år sedan, men redan då borde det gått på över miljonen. Men det är inte ett projekt, det är en livsstil. Nu håller jag på att lyfta huvudbyggnaden till nybyggesstandard.
Yrke? Javisst, gymnasielärare i historia.

Ett vitt hus med blå detaljer omringat av snö och träd i vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.