Faidros skrev:
Förr var det väl vanligt att man hade två dörrar efter varandra (för värmens skull). Och då var det ju praktiskt att den yttersta öppnades utåt.
Hade två dörrar på vårt hus innan renoveringen och båda dörrarna gick utåt. Byggår 1944.
 
ThomasLindgren skrev:
Hade två dörrar på vårt hus innan renoveringen och båda dörrarna gick utåt. Byggår 1944.

Spännade hur funkade detta? Va den inre dörren mindre så den gick förbi karmen utåt då?
 
snuttjulle skrev:
Spännade hur funkade detta? Va den inre dörren mindre så den gick förbi karmen utåt då?
Inte så spännande, det var helt enkelt en minihall på en knapp meter eller så innanför den yttre dörren.
 
Aha. Själv tänkte jag mig ca 10-15cm mellan dörrarna så som jag hade i huset. Minihall tänkte inte jag som två dörrar på detta vis.
 
  • Gilla
Dandelion
  • Laddar…
Och här bjuder jag på rätt svar som ingen kommit på även fast några nosat på det.
Det har med isolering att göra. en dörr som öppnas inåt, vad händer när Nordanvinden friskar i? Den ger med sig lite inåt och tätar sämre.
En dörr som öppnas utåt blir bara tätare och tätare ju mer det stormar mot dörren.
Sen är en inåtgående dörr mer utsatt då tröskeln och karmen sitter utåt och inte täcks av dörren.
I tyskland, holland och även England har de sällan riktigt kallt på vintern därför är det inget problem där.
Där säger man att man inte vill nocka sina gäster med dörren när de knackar på.
Brandsäkerhet har ingenting med dörrens öppning att göra lika lite som att man tar hänsyn till att det ska vara lätt för polisen att göra razzia...
 
men den som jobbat med innåtgående ytterdörrar och fönster, förstår att det är bäst med utåtgående. regn och fukt ställer till det för de innåtgående, eftersom karmen sitter åt andra hållet. Innåtgående var nog vanligast förr på flerbostadshusen.
 
Vad jobbigt om brandkåren i USA sparkar och sparkar men inte får upp dörren då det är 100 pers som trycker på från insidan :)

Många förslag, men jag skulle nog sätta pengarna på säkerhet och de praktiska skälen.
 
Sommartorparn skrev:
Stämmer med vad jag har läst.
Stämmer med vårt hus från 1938 som har sina originaldörrar kvar. En yttre som går utåt och en inre som går inåt. Den inre är inte så praktiskt för den sveper över hela hallen, så vi planerar att bygga om den inre dörren till skjutdörr.
 
Styrman, din förklaring kan knappast stämma. När en inåtgående dörr är stängd gör det lilla trycket från tätningslisten att dörrens låskolv trycker mot blecket i dörrkarmen (med reservation för bristande teminologi). Dörren kan inte komma en endaste millimeter längre in även om vinden ligger på och skapar övertryck. Moderna dörrar och tätningslister är fria från drag, och det har inte att göra med åt vilket håll de är hängda.
 
Jag har två ytterdörrar på mitt hus som bägge går innåt. Bor i ett gathus ifrån -36 där entrén mot gatan ligger ca 1m innanför fasaden, smalt är det också, så dörren öppnas innåt av naturliga skäl. På andra sidan mot gården har förra ägarna byggt en ny farstu och där då vallt en dörr som öppnas innåt. En dörr som öppnas utåt hade varit fruktansvärt opraktiskt där också, så vi är väldigt nöjda med den lösningen.
 
en utåtgående dörr går att täta bättre för regn etc.. Roger
 
Vilken lustig diskussion, för på gamla hus gick väl dörrarna nästan alltid inåt!? (men det kanske beror på vad man menar med "gammalt" förstås. Vårt hus hade t.ex. det, men den byttes ut mot en utåtgående när huset moderniserades runt 1910).

En amatörgissning är väl att det blev mer vanligt i den vevan någon gång, när man ville börja ha lite värme även i hallen och trapphuset, och därmed också en extra dörr (inåtgående) för värmens skull. Innan dess var antagligen hall och trapphus oftast helt ouppvärmda, och därför är det också dörrarna ut mot hallen från kök och rum som är rejält tjocka o isolerande.
 
Hur såg det ut i riktigt gamla hus typ dom som finns utställda på Skansen. Där hade man väl oftast "öppen planlösning", det vill säga ytterdörren ledde direkt in i det kombinerade köket / vardagsrummet / sovrummet?

Tror jag frågade tidigare om det fanns något byggnadstekniskt som gjorde att ena hållet var enklare att bygga, för då antar jag att det var det dom flesta valde medan "rikingar" och duktiga snickare valde det mer komplicerade bara för att visa att dom var rika eller duktiga? ;)

Om man vill låsa in sig eller ta skydd i ett hus borde till exempel inåtgående vara enklare eftersom man bara slänger en regel tvärs över dörren som inbrytarna kan stånga sig blodiga emot.
 
en annan variant med de inåtgående dörrarna på äldre gatuhus, var att det oftast fanns en hög trappa ( 2-3 steg)från gatuplanet, och att då inte slå omkull den som stod där ute och knackade på dörren, med en utåtgående dörr.
 
jon_h skrev:
Styrman, din förklaring kan knappast stämma. När en inåtgående dörr är stängd gör det lilla trycket från tätningslisten att dörrens låskolv trycker mot blecket i dörrkarmen (med reservation för bristande teminologi). Dörren kan inte komma en endaste millimeter längre in även om vinden ligger på och skapar övertryck. Moderna dörrar och tätningslister är fria från drag, och det har inte att göra med åt vilket håll de är hängda.
Låskolven kanske trycker mot blecket men det är bara på mitten av dörren. över och undersidan kan flexa en del iallafall.
ta din egen ytterdörr och prova!
Du har säkert en utåtgående dörr, tryck inifrån högst upp på dörrbladet rakt ovanför låsblecket så set du att den ger med sig några mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.