De var här och satte in fiberanslutningen för ett par dagar sedan. Den lilla lådan de installerade har förvisso några anslutningar för nätverkskabel, men ingen wifi-funktionalitet.

Måste man alltså köpa en separat wifi-pryl?

Är det säkert att koppla in en stationär dator med nätverkskabel direkt in i fibermodemet?
 
Ja, du behöver en separat WiFi-pryl.
Nej, det är inte säkert att koppla in en dator direkt i ett uttag. En vanlig WiFi-router för hemmabruk innehåller en brandvägg som skyddar dina saker hemma mot illvilliga hackare och annat skadligt.
 
  • Gilla
sve84 och 6 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Är det säkert att koppla in en stationär dator med nätverkskabel direkt in i fibermodemet?
ja du har troligen brandvägg i dit windows men skall du ha wifi behöver du en router
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
T tergo skrev:
ja du har troligen brandvägg i dit windows men skall du ha wifi behöver du en router
Windows 11, brandväggen påslagen.

Jag får ta en tur till någon elektronikaffär och handla wifi-router.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
De var här och satte in fiberanslutningen för ett par dagar sedan. Den lilla lådan de installerade har förvisso några anslutningar för nätverkskabel, men ingen wifi-funktionalitet.

Måste man alltså köpa en separat wifi-pryl?

Är det säkert att koppla in en stationär dator med nätverkskabel direkt in i fibermodemet?
Det kan ju hända att din internetleverantör kommer att ge dig en router också. Du kanske borde kolla med dem.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Köp inte vilken router som helst dock. Vad har du för behov?
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Windows 11, brandväggen påslagen.

Jag får ta en tur till någon elektronikaffär och handla wifi-router.
Vilken leverantör har du?
Dom flesta brukar skicka med en router.
 
jarlh jarlh skrev:
De var här och satte in fiberanslutningen för ett par dagar sedan. Den lilla lådan de installerade har förvisso några anslutningar för nätverkskabel, men ingen wifi-funktionalitet.

Måste man alltså köpa en separat wifi-pryl?

Är det säkert att koppla in en stationär dator med nätverkskabel direkt in i fibermodemet?
Vilken fiberoperatör?

Har du valt internetleverantör än?

Fiberoperatören ansvarar/levererar normalt det som behövs för att fu ska lunna ansluta en vanlig kabeö, typiskt avslutas det med en mediaomvandlare/tjänstefördelare som har fyra kontakter för nätverkskapbel, en för internet, en för multicast-tv, en för ip-telefoni och en extra.

Sen behöver du internet, det får du från en internetoperatör, denne är du antingen "påtvingad" under viss tid, eller så måste du välja en. Internetoperatörerna brukar erbjuda någon form av hemmarouter med wifi.

Allt detta står bland de papper du gått i samband med köpet av eller vid leveransen av din fiberinstallatoon.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Köp en egen wifi-router, den kostar inte många hundra kronor. Om du får en router "gratis" från operatören så ska den inte sällan skickas tillbaka om du byter operatör=extra arbete och ev. strul.

Att byta operatör då och då är bra, du kan på så vis pressa priset på internetförbindelsen.
 
  • Gilla
Peter Olsson2537 och 3 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
De var här och satte in fiberanslutningen för ett par dagar sedan. Den lilla lådan de installerade har förvisso några anslutningar för nätverkskabel, men ingen wifi-funktionalitet.

Måste man alltså köpa en separat wifi-pryl?

Är det säkert att koppla in en stationär dator med nätverkskabel direkt in i fibermodemet?
Bifoga en bild på vad dom installerat men det låter som en tjänstefördelare.
Den som du sedan kopplar din router till.
 
A A-Man_08 skrev:
Dom flesta brukar skicka med en router.
Dom flesta? Jag har aldrig fått en router av mina tjänsteleverantörer. Å andra sidan vill jag bestämma själv vad jag har för prylar, så det är ingen nackdel.


Edit: När jag hade Telia ADSL så fick man ett modem med inbyggd accesspunkt, men den var så dålig att till och med Telias support rekommenderade att man köpte en egen...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dom flesta? Jag har aldrig fått en router av mina tjänsteleverantörer. Å andra sidan vill jag bestämma själv vad jag har för prylar, så det är ingen nackdel.


Edit: När jag hade Telia ADSL så fick man ett modem med inbyggd accesspunkt, men den var så dålig att till och med Telias support rekommenderade att man köpte en egen...
Telenor tvingade på mig en router, den ligger i ett oöppnat paketvi förrådet
 
A A-Man_08 skrev:
Vilken leverantör har du?
Dom flesta brukar skicka med en router.
Allente, fick på köpet med fiberinstallationen.
 
Ett tips är att inte snåla med routern. Det gör stor skillnad på vilken hastighet du faktiskt får.
 
  • Gilla
sve84 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.