MultiMan
A A-Man_08 skrev:
Jag hade 799an aldrig några problem, bra wifi funkade fint i plåtskåpen.
Intenon dg200 är lite svagare.
Jag hade 799 i olika versioner (men ingen helvit) och inga större problem heller, men då körde jag enbart via separata AP. WiFin var inte direkt jättebra på den sista 799AC som jag hade. Det sämsta var interfacet som tog typ 10 sekunder att ladda. F1 är en raket på alla sätt i jämförelse.

Googles meshsystem ska vara utmärkt och har nyligen kommit i en WIFi6-version (är väl tredje versionen totalt), men priset har stigit rejält. Inte provat det själv.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag hade 799 i olika versioner (men ingen helvit) och inga större problem heller, men då körde jag enbart via separata AP. WiFin var inte direkt jättebra på den sista 799AC som jag hade. Det sämsta var interfacet som tog typ 10 sekunder att ladda. F1 är en raket på alla sätt i jämförelse.

Googles meshsystem ska vara utmärkt och har nyligen kommit i en WIFi6-version (är väl tredje versionen totalt), men priset har stigit rejält. Inte provat det själv.
Jag har varit nöjd med TP-LINKs Meshssystem och det har ju rätt okej pris på ett paket med tre enheter och Wifi 6.

https://www.kjell.com/se/produkter/...co-x60-v3.20-mesh-system-ax5400-3-pack-p65054
 
Wifi-signalen var lite för klen för att få kunna köra remote desktop och videomöten ifrån gäststugan. Löstes med homeplug, dvs. nätverk via eldragningen. Supersmidig installation som tog ungefär en minut.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nya bredbandet, eller rättare sagt routern, ställde till problem med uppvärmningen. Vi har i flera år haft mobilt bredband, och wifi-styrda eluttag från Clas Ohlson där vi kopplat in rejäla fläktar för att kunna få upp temperaturen från underhållsvärme till behaglig värme inför ankomst.

Men när vi skulle åka hem senast nu i september visade det sig att eluttagen inte fungerade med nya routern. Jag tog med ett uttag hem och testade där. Det visade sig att det bara gick para ihop eluttaget med mobil/ipad om båda körde på långsamma frekvensbandet. (Det är enkelt att testa hemma, man väljer vilken frekvens man ska koppla upp sig mot.)

Nya routern i stugan har dock inget sådant alternativ, den väljer snabba 5G om möjligt, annars långsamma. Men hur tvingar man mobill/ipad köra långsamt? Jag vet inte.

Oberoende av detta beklagade jag mig på jobbet över att wifi-signalen numera är för klen för att fungera bra i gäststugan, till skillnad från mobila bredbandet vi tidigare hade. Min kollega påpekade då att högre frekvens ger kortare räckvidd, och att routern ska koppla över till långsamma frekvensen om signalen är för svag.

Då slog det mig att jag att det borde fungera att gå bort en bit ifrån stugan så att man hamnar utanför snabba 5g-räckvidden och då kopplas om till samma frekvens som wifi-styrda eluttaget. Igår kom vi fram till en kall stuga efter åtta timmars körning. Idag visade sig min teori fungera även i praktiken, jag kan åter starta värmen på distans!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det låter jättekonstigt? Om både eluttaget och telefonen är anslutna till accesspunkten så ska dom kunna kommunicera med varandra oavsett vilket frekvensband dom pratar på för tillfället.
Det låter som att accesspunkten är felkonfigurerad med typ ett isolerat gästnät eller liknande på ena bandet.
 
Jag håller med om att det låter konstigt, men det visade sig faktiskt vara så. Både hemma och i stugan var både eluttaget och mobilen tvungna att köra via långsamma frekvensbandet för att kunna para ihop dem. (När det är gjort kan jag köra varifrån som helst.)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Lurigt!
 
Men det är väl bara att inaktivera 5 GHz-nätet i routern?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det brukar vara så att du behöver vara på samma nät som du vill koppla upp enheterna på. Har du samma SSID på 2,4 som 5 GHz så kan det bli problem att koppla upp enheter som bara stödjer 2,4. Dock borde det inte spela någon roll när du väl lyckats konfigurera de.
 
MultiMan
Med rätt konfigurerat WiFi behöver man inte slå av något av näten för att installera även 2,4GHz-prylar. Jag har aldrig behövt göra det på något WiFi jag haft och inte heller nu när jag ansluter olika pluggar med enbart 2,4. För närvarande Telia/Thomson F1-router fast med 5st Airties som mesh (med både 2,4 och 5 igång samtidigt såklart). Bara att starta pluggarna med 2,4GHz och telefonens app i 5GHz och de hittar varandra utan problem. Det kan givetvis bli problem i olika sammanhang, men det behöver inte vara så och går att åtgärda.

Sedan, detta har sagts på olika ställen i forumet, vänligen blanda inte ihop G(g) och GHz! 2G, 3G, 4G och 5G är mobila nätverksstandarder som inte har något med WiFi-frekvenser att göra! Nuvarande WiFi körs normalt på 2,4GHz och 5GHz, inget annat, framförallt inte 2G eller 5G, det är något helt annat.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men det är väl bara att inaktivera 5 GHz-nätet i routern?
Det var min första tanke, men jag lyckades inte komma in i inställningarna då vi hade bråttom iväg för att köra hem. (Det räckte med extraarbetet av hundkräka på vardagsrumsmattan.)
 
jarlh jarlh skrev:
Både hemma och i stugan var både eluttaget och mobilen tvungna att köra via långsamma frekvensbandet för att kunna para ihop dem. (När det är gjort kan jag köra varifrån som helst.)
Vad betyder det? Var det engångsarbetet att ansluta WiFi-strömbrytaren till nätverket som krävde det?
 
useless useless skrev:
Vad betyder det? Var det engångsarbetet att ansluta WiFi-strömbrytaren till nätverket som krävde det?
Precis. Då det väl avklarat kan man köra hur som helst, dvs wifi i olika hastigheter samt internet.
 
jarlh jarlh skrev:
Precis. Då det väl avklarat kan man köra hur som helst, dvs wifi i olika hastigheter samt internet.
Jag förstår ändå inte problembeskrivningen? Om det bara är problem just när man första gången ska ansluta WiFi-strömbrytaren till WiFi-nätet så borde det inte vara något stort problem? Om det alltid är problem att komma åt WiFi-strömbrytaren trots att både den och telefonen är anslutna till samma accesspunkt, men på olika frekvensband, så är det nåt som är galet.
 
useless useless skrev:
Jag förstår ändå inte problembeskrivningen? Om det bara är problem just när man första gången ska ansluta WiFi-strömbrytaren till WiFi-nätet så borde det inte vara något stort problem?
Tja, lyckas man inte med det första steget är det ett stort problem för då fungerar inte utrustningen alls.

Jag är hyfsat datorkunnig, men irrade ändå bort mig då jag (i all hast) försökte komma in i routerns konfiguration. Hur ska då folk i allmänhet fixa det?

Knepet att gå längre bort från routern för att köra wifit långsamt och därmed kunna para ihop utrustningen är superenkelt och nästan vem som helst borde kunna klara av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.