D Daniel 109 skrev:
Är det verkligen vettigt att sälja ut produktion 900 år i förväg? ;)
Vet inte vad du pratar om ;-)
(Redigerat)
 
K Klacken skrev:
Din inställning verkar vara att ALLA luras. Måste vara jobbigt. Min inställning är att man måsta ha torrt på fötterna när man påstår att "dom" gör det, eller kan göra det. Har man inte det borde man inte påstå något sådant heller! Du hade antagligen inte framfört dylika anklagelser om du inte kunde vara anonym.
Dito!

Och jag gåt inte omkring & tror att alla luras.
Och jag har "torrt på fötterna" när jag säger att aktiemarknaden många gånger har manipulerats, så det är inte bara "taget från luften" direkt.

Känner du till ex vis Enron affären?

Enron har även beskyllts för att ha medverkat till att manipulera tillgången på elmarknaden och därmed priset, vilket ledde till den stora elkrisen i Kalifornien & ändå namngav Fortune Enron som "USA:s mest innovativa företag" under sex år i rad

https://sv.wikipedia.org/wiki/Enron
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
Z Zodde skrev:
Ja, det blir lite fantasirikt. Jag har under mina 30+ år på flera bankers Markets avdelningar blivit varse att ju längre bort från marknaden (verkligheten) du befinner dig, desto vildare blir konspirationsteorierna om vad som föregår på kapitalmarknaderna.
Varför hör man inte en enda anställd på Markets (borde vara flera tusen bara i Sverige) sprida dessa konspiration och manipulationsteorier…?
Är det för att alla anställda (inklusive pensionärer som undertecknad) själva är med på den stora ”bluffen ” ;-)
Ja, och om man inte tror dom, så är man naiv, blåögd, död fisk som flyter med strömmen mm mm. Ber man om underlag så hänvisas man oftast till alternativmedia eller någon obskyr hemsida eller ett debattinlägg. Signifikativt för dom är att sällan eller aldrig besvara en direkt fråga. I stället använder dom whataboutism som argument. Oftast en teknik för att byta focus. Typ: Vet du att... Har du hört att... Har följt dessa stollar ganska länge.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
K
J jawen skrev:
Dito!

Och jag gåt inte omkring & tror att alla luras.
Och jag har "torrt på fötterna" när jag säger att aktiemarknaden många gånger har manipulerats, så det är inte bara "taget från luften" direkt.

Känner du till ex vis Enron affären?

Enron har även beskyllts för att ha medverkat till att manipulera tillgången på elmarknaden och därmed priset, vilket ledde till den stora elkrisen i Kalifornien & ändå namngav Fortune Enron som "USA:s mest innovativa företag" under sex år i rad

[länk]
He,He, där kom whataboutismen som ett brev på posten. Hade inte väntat mig något annat.
 
J jawen skrev:
Dito!

Och jag gåt inte omkring & tror att alla luras.
Och jag har "torrt på fötterna" när jag säger att aktiemarknaden många gånger har manipulerats, så det är inte bara "taget från luften" direkt.

Känner du till ex vis Enron affären?

Enron har även beskyllts för att ha medverkat till att manipulera tillgången på elmarknaden och därmed priset, vilket ledde till den stora elkrisen i Kalifornien & ändå namngav Fortune Enron som "USA:s mest innovativa företag" under sex år i rad

[länk]
Men för femtioelfte gången. Det ÄR inte aktier lr aktiemarknaden vi diskuterar.

Enron har beskyllts för…

Det är nu inte heller Enron vi diskuterar.

Whataboutism på sitt sämsta
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
K
 
K Klacken skrev:
Signifikativt för dom är att sällan eller aldrig besvara en direkt fråga. I stället använder dom whataboutism som argument.

Sorry, jag visste inte att du pratade om Zodde (y)
 
K
J jawen skrev:
Sorry, jag visste inte att du pratade om Zodde (y)
Din uppfattningsförmåga är tydligt begränsad
 
J jawen skrev:
Sorry, jag visste inte att du pratade om Zodde (y)
Du och Whataboutism är ungefär lika tragiskt, båda 2.
 
K
J jawen skrev:
Sorry, jag visste inte att du pratade om Zodde (y)
Tankt så länge o kom inte på nåt bättre... Hm
 
Z Zodde skrev:
Men för femtioelfte gången. Det ÄR inte aktier lr aktiemarknaden vi diskuterar.
Diskuterade vi inte om marknader kunde manipuleras?
Du är en tomte!

Hoppar hit och dit, i stort sett i alla diskussioner du medverkar i...undviker vissa frågor, och studsar sedan tillbaka med något annat i fokus.

Och så har du mage att tycka andra använder whataboutism!
Jo man står sig själv närmast.....
 
K
J jawen skrev:
Diskuterade vi inte om marknader kunde manipuleras?
Du är en tomte!

Hoppar hit och dit, i stort sett i alla diskussioner du medverkar i...undviker vissa frågor, och studsar sedan tillbaka med något annat i fokus.

Och så har du mage att tycka andra använder whataboutism!
Jo man står sig själv närmast.....
J jawen skrev:
Diskuterade vi inte om marknader kunde manipuleras?
Du är en tomte!

Hoppar hit och dit, i stort sett i alla diskussioner du medverkar i...undviker vissa frågor, och studsar sedan tillbaka med något annat i fokus.

Och så har du mage att tycka andra använder whataboutism!
Jo man står sig själv närmast.....
Nä, det var jag som upptäckte din what......
 
J jawen skrev:
Diskuterade vi inte om marknader kunde manipuleras?
Du är en tomte!

Hoppar hit och dit, i stort sett i alla diskussioner du medverkar i...undviker vissa frågor, och studsar sedan tillbaka med något annat i fokus.

Och så har du mage att tycka andra använder whataboutism!
Jo man står sig själv närmast.....
Vi diskuterar elpris och marknaden elen handlar på dvs Nordpool.
Diskussionen började med att nån tänkte om det gick att köpa upp all el på marknaden för att sen sälja ut dyrare. Jmf gjordes med andra marknader typ Cacao där en investerare misslyckades med en Corner efter att ha ägt 7%.
I jakt på att bevisa manipulation har du sen flera gånger försökt styra över till aktiemarknaden som har en helt annan karaktär och noll gemensamt med Nordpool som har dolda köp/säljorders och fixing varje timme.
Håll dig till ämnet du. Själv introducerar jag ALDRIG nya teman/frågeställningar (eftersom du påstår det får du också bevisa det, borde va lätt p hitta om det sker hela tiden) Jag använder tiden till att korrigera faktafel och missuppfattningar som finns i tråden. (Som att du påstod att villaoljan legat stilla i pris mellan 1970-80)
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Själv introducerar jag ALDRIG nya teman/frågeställningar (eftersom du påstår det får du också bevisa det, borde va lätt p hitta om det sker hela tiden) Jag använder tiden till att korrigera faktafel och missuppfattningar som finns i tråden. (Som att du påstod att villaoljan legat stilla i pris mellan 1970-80)
Har förklarar hur lite just oljepriset betydde 1980 i den diskussionen & att det var ett feltryck av Dagens Nyheter 3 ggr.

Men du har fortfarande inte svarat på varken " ge mig 1 enda logisk förklaring om varför i hela välden människor skull börja isolera sina hus/bygga välisolerade hus under 30-40-50-60-70-80-talet! från inlägg 8481

Samt bemöta dina egna påståenden ang dina egna föräldrars "top prioriterade" isolering från ca 1965, som du hävdade var så bra isolerat trotts byggt 1965......ALLA på gatan hade ju byggt så!

Men du väljer ju att ducka när det passar dig, och flyttar fokus när du inser att du kanske haft fel.
Vatten tar också alltid lättaste vägen med minst motstånd ;)

Så jag släpper denna diskussion med dig.
 
K
J jawen skrev:
Har förklarar hur lite just oljepriset betydde 1980 i den diskussionen & att det var ett feltryck av Dagens Nyheter 3 ggr.

Men du har fortfarande inte svarat på varken " ge mig 1 enda logisk förklaring om varför i hela välden människor skull börja isolera sina hus/bygga välisolerade hus under 30-40-50-60-70-80-talet! från inlägg 8481

Samt bemöta dina egna påståenden ang dina egna föräldrars "top prioriterade" isolering från ca 1965, som du hävdade var så bra isolerat trotts byggt 1965......ALLA på gatan hade ju byggt så!

Men du väljer ju att ducka när det passar dig, och flyttar fokus när du inser att du kanske haft fel.
Vatten tar också alltid lättaste vägen med minst motstånd ;)

Så jag släpper denna diskussion med dig.
Ja, nu bekräftade du igen vem du är..... Tänkte du inte på det?
 
  • Haha
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.