Ola C Ola C skrev:
Du kanske skulle kapat 20cm på grannbarnets TV också när du ändå var igång....:geek:
Ja du @Ola C!

Ny tider skapar andra mönster. Dagens unga prioriterar en STOR TV framför att stort bord och det förstår jag. Dom intar den mesta födan under ett dygn framför sin stora TV eller mobila enhet.
Imponerande att dom klarar av att göra två saker samtidigt! Det gör inte jag.
Vi blev tydligen hämmade i vår utveckling när var sak hade sin tid och plats!
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
”Allt eller Alla skall med”

Den överblivna restbiten 800 X 150 från hyllplanen stod kvar i ”Snickerboa”.
Så kan vi ju inte ha det.
”Alla skall med”, detta utslitna gamla politikeruttryck passade faktiskt bra att använda nu.
Ekskiva 800 X 150 - två exakta kapsågningar - tre likformade bitar - Domino - lim, och på bordet låg en ny liten bit bänkskiva i måttet 450 X 260. En perfekt liten bordsförlängning att enkelt montera på bardisken vid behov.

Så fort jag fick se hans interiörbilder på bardisken monterad på plats insåg jag att där var ju väldigt gott om plats mellan bardisk och motstående vägg. Den ursprungliga längden på 102cm hade lätt kunnat stå där utan att inkräkta på framkomligheten. Men då hade inte jag fått vara med på den här spännande resan och det hade inte varit så bra. Att få möjligheten att dela med sig av sin erfarenhet och att hjälpa någon annan och samtidigt känna hur informationen sugs upp som om det vore i en torr Wettexduk. Gött!

Ett SMS med en enkel förklaring räckte. Han högg direkt! Fiskelycka!
Tillbaks med Bardisk 1:2 till ”Snickerboa” för uppgradering till 1:3.
Ett enkelt och snabbt handhavande av förlängningen var målet.
Material: Ek, ek, rörbit och skruv. Allting fanns hemma. Den kromade 18,5mm rörbiten stod i ”braochhahörnet” och väntade på att bli använd. Ek och skruv finns det gott om.

Trästycken och metallstänger på verktygsbänk i snickeri eller verkstad. Arbetsverktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har under åren gjort många olika lösningar på bordsförlängning. Det blir så när familjer växer men borden består.
Den här lösningen bygger på enkelhet. Inga gångjärn eller komplicerade tillbehör. Fyra mindre ekreglar. Tre av reglarna genomborrades med dubbla 20mm hål. Den främre blev det bara försänkning i samt fäst med superepoxy.

Trähyllor under konstruktion i verkstad, med verktyg och arbetsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trähantverksprojekt under bearbetning, klämmor som håller trädetaljer, arbetsbänk, snickeri, verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplankor ihopklämda i skruvstäd för torkning eller limning i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träföremål under konstruktion, metallstänger, verktyg i bakgrunden, arbetsbänk, trägolv, skruvar, delvis oskarp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De kromade rören glider lätt på plats vid behov av expansion. Ett 20mm rör hade blivit för tight. Det är lättare att chimsa dom två reglarna till rätt höjd där ytorna möts.
Men några timmar tog det ändå innan version 1:3 var klar. Jag resonerar alltid så här.
”När man ändå gör något så varför inte göra det ordentlig med en gång”.

Nu var han supernöjd och interiörbilderna som kom efter några timmar benämnde han som ett ”klockrent” bygge.

Ett modernt kök med vit kakelvägg, inbyggda vitvaror och en bardisk med höga stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kökshörna med matbord, stolar, vitvaror och neutralt färgschema. Hylla med växter och personliga föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett modernt kontorshörn med skrivbord, stol, fönster med gardiner, och dekorationer i en hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men………………….. Forts………………….
TrevligHelg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
dilemma och 17 till
  • Laddar…
”Delad glädje - dubbel glädje”

Men om man tittar noga på hans interiörbilder så är det inte ”klockrent”!
På den lilla bordsytan vid väggen står det en klocklåda full med klockor!

Ett skrivbord med stol, laptop, arrangemang av torkade växter, inomhus, hemmiljö, fönster med gardiner och persienner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen klockförvaringslåda, samling av armbandsur, träskärbräda, torkade blommor i vas, lugn inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klocklådan belägger en stor yta av bordet och med tanke på hans unga ålder lär det snart flytta in fler. Det kallar inte jag ”klockrent”!
Hans nörderi för klockor är inget jag vill kommentera. Alla har vi ju våra olika ”hang ups”.
Man kastar inte ”sten i glashus” när man har en ”Snickerboa”!

Så han fick ett förslag. Jag kan göra ett klockskåp till dig i ek som kommer att sitta som en smäck på väggen ovanför bordet. Samtidigt får ni större plats att äta på.

Du bestämmer - jag fixar. När du tänker och ritar så glöm allt vad begränsningar heter. Det finns inga gränser för fantasin och möjligheter! Det är bara att ösa på med önskningar!
Storlek, form, djup, material förutom ek, belysning, låsanordning, antal klockplatser mm.
Nu har han något att fundera på under helgen och jag hoppas få köra igång det första projektet i ”Snickerboa” som står på min ”Bucket list” inför det nya året. Ett nytt skåp! Ett ”One pice” skåp precis som ”The Nikon Jameson” skåpet som jag gjorde för lite mer än ett år sedan.

https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-15#post-3674642

DAGs för en ”Pelarborr”! :beer:
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
john.h och 10 till
  • Laddar…
@stigen jag tror du behöver flytta närmare mig, vore perfekt med dig som granne!
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
@stigen jag tror du behöver flytta närmare mig, vore perfekt med dig som granne!
Tyvärr @Hans G2!

Satt man sitter! Volymen är blivit för stor!
Men bolla tankar och idéer kan vi alltid göra!
Trevlig Helg!
Dag
 
”Kula”

Kulor är kul!
Speciellt en sådan här kula.

En grön Bosch pelarborr används i en verkstad, omgiven av träspån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omtagens tid är förbi!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
john.h och 10 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Kula”

Kulor är kul!
Speciellt en sådan här kula.

[bild]
Omtagens tid är förbi!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
Snyggt! Är det något du byggt själv eller finns det att köpa?
 
Dheri Dheri skrev:
Snyggt! Är det något du byggt själv eller finns det att köpa?
Ser 3d printat ut, men jag kan se fel. :oops:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ser 3d printat ut, men jag kan se fel. :oops:
Dheri Dheri skrev:
Snyggt! Är det något du byggt själv eller finns det att köpa?
Inte byggt själv. Bara beställt själv.
Verkar väldigt gedigen och bra printad!
Kan rekommenderas!


Tyska Amazon

Svängbart handtag för borrmaskin, rött och svart, online produktsida, kundomdömen, leveransinformation, köpalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
I årets Pipeline ligger också att uppgrader min Bosch PBD40.
Jag har spenderat lite tid på nätet och samlat på mig nyttig förbättringar. Där finns en hel del att göra om man vill. I grund och botten är jag väldigt nöjd med den lilla ”Pelarborren”.
Så lagerbyte topp och botten, fram och bakfunktion på chucken samt stabilisering av pelaren kommer efterhand. Chuck har jag redan bytt.
Dag
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Lite mer info om kulan.
Kanske blir billigare att gå direkt till källan?


Två etiketter på genomskinlig yta, en produktnamn och kod, en affärsinformation med e-postadress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Eller tom här?
[länk]

Fanns även:
[länk]

Och
[länk]
Kanon! Ju mer info desto bättre! (y)
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
”Skarpt läge”

Vilken helg! Här såg vi fram emot en lugn helg med avslappning och lite verkstadstid men…………det blev tvärt om! Åtta barn/barnbarn ville så gärna mysa på Värmdö i helgen.
Detta är en otrolig bonus! ”Di gamle” är fortfarande med i leken!

När huset åter ekade tomt smet jag ut i ”Snickerboa” och testade att köra en hel slipcirkel med ett av mina stämjärn. Jag valde ett av den mindre Hultafors seriens järn som varit med om ett antal uteprojekt dom senaste åren. Inte speciellt misshandlat men med total avsaknad av skärpa.

Röd och svart stämjärn med träskydd, märke 'Hultafors', verktyg för snickeri, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En mejsel med röd handtag och metallskaft som ligger på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nya slipcirkeln innebär planing/polering av stämjärnets undersida och därefter grovslipning av fasen med bandslipen och den nya mycket precisa slipjiggen.

Digital skjutmått visar mått, arbetsyta med skruv och damm, precisionsmätverktyg i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett spackelspad med rött handtag ligger på en träplanka ovanpå en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipfasen färgas svart med en tuschpenna så att det är enkelt att se om allting är rätt inställt.

Tving med rött handtag håller en markeringspenna på arbetsbordets bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När slipskägget glittrar på eggen är det momentet klart.

Stämjärn nära träbit, verkstad, hål i arbetsbänk, manuell träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Full kontroll på slipningen med den extra belysningen på slipeggen och till höger blåser en lite USB-fläkt på slipfasen för att kyla ner järnet samt hindra de få gnistorna som uppkommer att vandra iväg utom kontroll. Under 2 minuter tog det att få fram slipskägget. Någon speciell värme på järnet kunde inte min känsliga fingra känna när jag tog bort järnet.

Verkstadsmiljö, digital skjutmått visar 15.5 mm, objekt i skruvstycke, industriella verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny infärgning av den nya slipfasen på 30˚ innan järnet monteras i bryningsstödet. Den fasta lathunden på slipbrickan underlättar infästningen och sen är det bara att köra/rulla bryningsjiggen med järnet ordentligt fastsatt över dom olika vattenstenarna.

Måttstock i röd och svart vilar på träarbetsbänk, reflekterande. Fokus nära måttstocksslut, perspektivbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallkub med skugga mot mätverktyg med numrerade graderingar på mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att gå från oskarpt järn till skarpt järn tog under 5 minuter.

Metallstång med rektangulär profil, slipad yta, närbild, arbetsmiljö, trä och borrat hål synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man väl är inkörd på processen gör man det säkert runt 2 minuter.
Jag är skitnöjd med min ”Optimering”!
Dag


PS. I dag är det ”Pilsnerfilmens dag” och då förstår ni vad som avnjöts efter den lyckade slipningen. :beer:
 
  • Gilla
Alfredo och 18 till
  • Laddar…
”Proveniens”

När nu bardisken är klar och invigd står väggskåpet för klocksamlingen på tur. Mycket forskning och spåning är det så det blir rätt när väl startskottet går.
Mitt i detta dök ett nytt projekt upp! Soffbord! Gärna i ek men inte så stort. Inget högg när han kollade på dom vanligast ställena. Dussinvaror i överflöd. Imponerande att för första gången möblera sin första lägenhet med sådan noggrannhet!

När han pratade med sina föräldrar om problemet dök plötsligt denna ekbitå från garagets gömmor upp 100cm x 39cm x 6cm. Morfars egentillverkade trancherbräda av ek ur en planka!

Ett äldre träskateboard på en entre matta inuti ett hus med byggmaterial och rörledningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snacka om tur! Och vilken proveniens! Den ville han ha! Så det blev åter ett besök i ”Snickerboa”.
Skivan är i bra skick efter så många år. Grovt tillyxad med lite krokiga linjer men inga sprickor bara djup sittande skit och rå yta.

Träskiva på arbetsbänk i verkstad, krönlister, verktyg synliga, hantverk pågår, person i förgrunden otydlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träskiva på arbetsbänk, verktyg runtomkring, slipning pågår, verkstadsinredning, person i bildens kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort träsnitt, urskuret ellipsformat föremål, verkstadsmiljö, arbetsbänk, verktyg, hantverk, arbetsprocess, snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en liten spets från bandsågen inne i kanten på ena sidan. Slippappret blev lite skadat men metallflisan ramlade bort.
Det var bara att börja slipa. Började med 36 korn, 120 korn, 500korn och avslutade med 1200.

Ett ovalt träbräde på en verkstadsbänk omgivet av verktyg och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovalt träbräde på arbetsbänk, verktyg och utrustning i bakgrunden, verkstadsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spegelblankt! En första strykning med vaxolja gav en vacker yta och nu får den vila några dager innan nästa strykning.

Träskiva på arbetsbänk med olika verktyg och arbetsmaterial runtomkring. Verkstadsinredning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbord med naturlig kant i en verkstad. Maskiner och verktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Benen hittade vi på Amazon.se. efter att ha plöjt igen alla Gubbadagis på nätet. Ett fint par i annorlunda form som säkert kommer att passa den grova skivan. Priset var kanon och dom justerbara fötterna pricken över i:et.

Trämatta med naturlig kant, svarta ben, på geometriskt mönstrad matta, inomhus, modernt matsalsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutbild kommer när hela härligheten är klar.
Dag
 
  • Gilla
john.h och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.