Bästa svaret

Attitudeswe
D Daniel__s skrev:
Hur eller vart kan jag se/beräkna mitt snitt pris över dagen när jag har timpris. Har telgenät

Vill jämföra med dagspriset som jag antar är snitt priset för hela dagen på [länk]
Hade du kört Tibber hade du fått infon från offpeak smidigt.

Du kan prova exportera data från nätägaren för en dag och ladda upp på timpriskollen.se/kalkylator

Skärmbild på mobil visar elförbrukningsdiagram med instruktioner om hur man läser det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack det verkar fungera. Det är ju omöjligt att slå det rörliga priset när man har timpris?
 
Attitudeswe
D Daniel__s skrev:
Tack det verkar fungera. Det är ju omöjligt att slå det rörliga priset när man har timpris?
Inte alls. Det gäller bara att flytta dom stora förbrukarna till natten/helgen. Jag sparade 2-3 % innan jag började anstränga mig (och innan elbil). I januari har jag sparat 17%. Elbilen har nog möjliggjort halva besparingen. Men även flytt av uppvärmning och varmvatten har automatiserats till billiga timmat via inköp av hårdvara för totalt 800kr

Energianvändning dygn, barer under blå kurvan innebär mindre förbrukning än snittet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frågan är väl vad man har för nytta av ett snittpris när man har timdebitering? Rörligt pris (månadsdebitering) är ju i de flesta fall inte snittet på spotpriset.
 
Varför envisas de med att göra runda snygga grafer när det inte överensstämmer med verkligheten. Inte ens ytan under blir rätt när de ritar så.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
A alfista skrev:
Frågan är väl vad man har för nytta av ett snittpris när man har timdebitering? Rörligt pris (månadsdebitering) är ju i de flesta fall inte snittet på spotpriset.
Jag tänker så här, se bilderna

Antar att detta är det rörliga snittpriset för dagen
En ikon som visar dagens elpris: 149,35 öre per kWh, datum 19/1, med information om morgondagens pris tillgänglighet.


Nästa bild priserna under dagen, så om jag ska slå 149öre så kan jag i princip inte använda el från 07:00 till 22:00 då det överstiger 149öre.
Linjediagram visar tid och värden över ett dygn, med toppar, medelvärde och stegvis ökning.

Tänker jag fel?
 
Eller nej det var inte helt omöjligt, simulerade att jag använde elen 00-07, 14-16 och sen 18-21 snittet blev 140
 
Men det rörliga månadspriset är ju viktat och alltid högre än det raka snittet för dagen. Däremot är det väl en bra och kontrollerbar jämförelse, om man slår dagssnittet slår man troligen också det viktade snittet (om jag inte tänker fel beror det ju också vilka dagar man förbrukar sina kWh). Vi har prisstyrning på pumpen och smartladdning på bilen men tvätt och disk räcker väl att man flyttar till kväll eller riktigt billiga dagar. Vi hade faktiskt en läcka i avloppet från tvättmaskinen förra veckan så är glad att vi inte tvättar på natten.
 
I Dec så sparade jag 7% med rörligt timpris. Dvs 300kr.

Har VVB på kopplingsur o kontaktor så den går kl01-05.
 
  • Mobilskärmskot av ett gränssnitt som visar elanvändning i kWh och elpriser över tid via diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har sparat:
- sept 40%
- okt 36%
- nov 19%
- dec 4%

Värmebehovet styr hur mycket jag sparar mot månadsrörligt. Det är svårare att lägga mycket last på natten på vintern. Och det är svårare när man är hemma på dagarna
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tänk också på att månadsrörligt oftast är dyrare än den streckade linjen i grafen.

Medel (streckade linjen i genomsnitt) vs debiterat pris (viktat mot användning) på mitt elbolag
- sept 160,7 - 248,26
- okt 80,73 - 98,49
- nov 130,9 - 160,26
- dec 302,7 - 301,08

De udda siffrorna i december beror naturligtvis på att folk använde mer el i slutet av månaden då elen var billigare.
 
Förstår jag det rätt nu att det lönar sig att förbruka mycket på dom billigare timmarna sen snåla lite på dagarna för att få ett lågt snitt pris för dagen?

Säg att jag missar att förbruka när det är som billigast och börjar förbruka från morgon när det har börjat sticka upp lite då resulterar det i ett högre snitt för dagen ?
 
D Daniel__s skrev:
Förstår jag det rätt nu att det lönar sig att förbruka mycket på dom billigare timmarna sen snåla lite på dagarna för att få ett lågt snitt pris för dagen?

Säg att jag missar att förbruka när det är som billigast och börjar förbruka från morgon när det har börjat sticka upp lite då resulterar det i ett högre snitt för dagen ?
Ja, och det lönar sig att tvätta på helger i allmänhet och på billiga dagar på helgen i synnerhet. Ladda (eventuell) elbil de dagar då priset är lågt. Kör varmvattenberedaren på natten. Värm huset extra på natten (det gör jag, jag värmer till 25 grader på natten). osv osv
 
Oki har laddhybrid så den får lite kräm, väntar på lite delar sen kan jag styra vvb :cool:
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.