K Klacken skrev:
När började detta? Tajmade "dom" det exakt när gaspriserna började stiga?
Jag har aldrig sagt att det HAR skett i elmarknaden, men att tro att "dom" inte försöker är naivt.
Tajming & tajming, det kan smyga sig in på marknader under flera år eller att man "passar på" i "nödtider" som nu med gasen.
 
D djac skrev:
Se dokumentären, det var väldigt lätt att upptäcka och SEC var informerade vid upprepade tillfällen, men de är så nära marknaden, first name basis, osv, att man missar saker, nästan helt säkert utan uppsåt men det är så det ser ut i de flesta sådana organisationer. Det händer hela tiden i Sverige med, att granskande myndigheter i princip kliver över liken utan att ens se dem.
Ska se den. Men återigen är detta långt ifrån diskussionen s kärna, dvs prissamarbete på reglerad börs.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Vi har aldrig haft då sofistikerade hjälpmedel som idag. Du skulle bara veta vad de kan spåra upp.
Slår larm direkt om ändrade eller onormala handelsmönster. Larm leder till djupare kontroller men de flesta larm har förståeligt nog naturliga förklaringar
Det har väl också alltid gällt, lagens långa arm har väl följt teknikutvecklingen i stort men ändå har inte brottsligheten slutgiltigt utplånats?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Ska se den. Men återigen är detta långt ifrån diskussionen s kärna, dvs prissamarbete på reglerad börs.
Ja och nej men jag håller med om vi kan enas om kända prissamarbeten på börser
 
J jawen skrev:
Jag har aldrig sagt att det HAR skett i elmarknaden, men att tro att "dom" inte försöker är naivt.
Tajming & tajming, det kan smyga sig in på marknader under flera år eller att man "passar på" i "nödtider" som nu med gasen.
Men det finns vissa naturlagar du inte han upphäva.
Har du marknadsandel på 3-5% på en likvid börs kan du inte “kontrollera” något som helst.

Har du, likt Penser hade i Nobel i mitt ”exempel ovan» en marknadsandel på över 50%, ja då är allt möjligt.
 
D djac skrev:
Ja och nej men jag håller med om vi kan enas om kända prissamarbeten på börser
Jag känner inte till kända prissamarbeten på nån likvid börs i modern tid, gör du?
 
Z Zodde skrev:
Nu snackar vi om börser och då vet Dom vad dom letar efter. Onormala handelsmönster.
Du är verkligen hopplös.

Det du kallar "onormala handelsmönster" ÄR av människan just inlagda data/variabler i en algoritm som "vaktar börsen", och DEN inprogrammerade datan är ENBART så bra som den är skriven.

Algoritmen letar "flaggor & mönster" "bland alla ettor & nollor i tcp ip eller möjligen udp, men fortfarande letar den efter enbart "kända inskrivna mönster".
 
J jawen skrev:
Du är verkligen hopplös.

Det du kallar "onormala handelsmönster" ÄR av människan just inlagda data/variabler i en algoritm som "vaktar börsen", och DEN inprogrammerade datan är ENBART så bra som den är skriven.

Algoritmen letar "flaggor & mönster" "bland alla ettor & nollor i tcp ip eller möjligen udp, men fortfarande letar den efter enbart "kända inskrivna mönster".
Kom in i verkligheten!!

Det du säger stämde gör 25 år sen. En schack-dator
t.ex. kunde bara bli så bra som den som programmerat den var. Vi har kommit rätt mycket
Längre. Hört om AI


Letar bland ”Ettor och nollor”!!
Låter som när jag byggde min första hemdator i slutet av 70talet !!:)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Kom in i verkligheten!!

Det du säger stämde gör 25 år sen. En schack-dator
t.ex. kunde bara bli så bra som den som programmerat den var. Vi har kommit rätt mycket
Längre. Hört om AI?
Hahaha, undrar vem som ska komma i i "verkligheten"

AI/ML = Med AI/maskininlärning tränas systemet kontinuerligt om för att göra olika förutsägelser när nytt data blir tillgängligt, tex utifrån de senaste typerna av kreditkortsbedrägeri från den verkliga världen.

https://www.tradersmagazine.com/dep...ntelligence-will-never-beat-the-stock-market/

Ett bra exempel på riktigt bra AI är Boston Dynamics Atlas-robot som kan navigera den fysiska världen och undvika hinder som dyker upp. Den vet inte vad den kan komma att stöta på, men fungerar ändå imponerande bra. I det här fallet är datan mycket mer komplex än i exemplet med bedrägeridetektering eftersom variablerna är okända. Varje gång algoritmen är aktiverad, och upptäcker en helt ny situation, gör den vad den ska göra utan mänsklig påverkan.

https://www.di.se/digital/borsen-tar-hjalp-av-ai-for-att-stoppa-marknadsmissbruk/
 
D djac skrev:
Djävulen kanske ligger i detaljerna men att börserna konstant manipuleras är väl ingen hemlighet men återigen, vi vet bara vad vi vet och det är oavsett inte förrän efteråt.

[länk]
Det där förekommer självklart och är inte helt ovanligt . Det sker dock av en enskild aktör (ej prissamarbete som är ett måste för att kunna manipulera Nordpool) och på en börs som inte alls fungerar på samma sätt som Nordpool.
Nordpool har en fix varje timme och INGA aktörer ser de andras intressen.
 
J jawen skrev:
Hahaha, undrar vem som ska komma i i "verkligheten"

AI/ML = Med AI/maskininlärning tränas systemet kontinuerligt om för att göra olika förutsägelser när nytt data blir tillgängligt, tex utifrån de senaste typerna av kreditkortsbedrägeri från den verkliga världen.

[länk]

Ett bra exempel på riktigt bra AI är Boston Dynamics Atlas-robot som kan navigera den fysiska världen och undvika hinder som dyker upp. Den vet inte vad den kan komma att stöta på, men fungerar ändå imponerande bra. I det här fallet är datan mycket mer komplex än i exemplet med bedrägeridetektering eftersom variablerna är okända. Varje gång algoritmen är aktiverad, och upptäcker en helt ny situation, gör den vad den ska göra utan mänsklig påverkan.

[länk]
Du länkar till en nästan 6 år gammal artikel…
Det ät historia, verkligheten är idag!!


Genom att studera historiska affärer lär sig datorn vad som är normalt och vad som avviker. Vad är det DU inte förstår. Att algoritmen inte kan upptäcka mönster den inte är programmerad för att upptäcka?
Glöm det.

Tills det är bevisat att Nordpool är utsatt för prismanipulation väljer jag att tro på att övervakningssystem funkar. Du får tro motsatsen om du vill, även om du har noll belägg för det.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Det där förekommer självklart och är inte helt ovanligt . Det sker dock av en enskild aktör (ej prissamarbete som är ett måste för att kunna manipulera Nordpool) och på en börs som inte alls fungerar på samma sätt som Nordpool.
Nordpool har en fix varje timme och INGA aktörer ser de andras intressen.
Det kan vara så men min åsikt är att om det inte förekommer så är det enbart för att det inte finns någon anledning, vinning, det är rimligt, stämmer inte det så förekommer det men upptäcks bara inte. Det är min personliga utgångspunkt.
 
D djac skrev:
Det kan vara så men min åsikt är att om det inte förekommer så är det enbart för att det inte finns någon anledning, vinning, det är rimligt, stämmer inte det så förekommer det men upptäcks bara inte. Det är min personliga utgångspunkt.
Det kan jag hålla med dig om
med tillägget att risken för å bli upptäckt är alldeles för stor.
Innan världen digitaliserades kunde man slippa undan med mycket dodgy saker. Har själv många exempel från 80-90talet. Idag är en helt annan verklighet
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det där förekommer självklart och är inte helt ovanligt . Det sker dock av en enskild aktör (ej prissamarbete som är ett måste för att kunna manipulera Nordpool) och på en börs som inte alls fungerar på samma sätt som Nordpool.
Nordpool har en fix varje timme och INGA aktörer ser de andras intressen.
Problemet med elbörsen kontra många andra marknader är att elen hela tiden MÅSTE fram. Behovet imorgon styrs inte av priset utan vad folk kommer behöva. Behovet en tid fram kanske kan påverkas något av priset men inte på kort sikt. Om man då sitter på 5% kan man säkerligen manipulera priset enormt!

Se det som att de säljer andetag till 100 miljoner människor och tillgången är precis så stor som efterfrågan. Sitter du på produktionen av 5% kan du höja priset ganska bra, även om du bara sänker produktionen till 4,9% och 0,1% ser ut att bli utan luft (100 000 pers)...

Det är en helt annan sak med saker som mobiler, bilar, även mat. Men el är direkt påverkande, inte ens rent vatten är så känsligt då folk kan lagra det ganska lång tid.

Så att tro att det inte går att manipulera marknaden rejält om man bara vill tror jag är naivt. Om det sen sker eller ej låter jag vara osagt men jag tror helt klart det finns fler än Putin som ser möjligheter i energimarknaden.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.