M
P Pin skrev:
Det är ingen som räknar samma timlön på jobbet som på fritiden.
Jag räknade ut min timpeng när jag eldade med ved i panna, typ 20m3/år. Vill minnas att jag landade på en timlön på 12kr, och då fick jag veden gratis på rot. Nej, jag eldar inte i vedpanna längre då jag värderar min fritid lite högre än 12kr/tim:D. Fast å andra sidan har ju elpriset gått upp....nä det får vara:rofl:
 
  • Gilla
Avatar86 och 1 till
  • Laddar…
Att inte ha garage. 4 tusen i månaden gånger 2.
 
  • Gilla
anis och 1 till
  • Laddar…
E
Bytt ut två rinnande toaletter som även spolade typ 10 liter till nya som som spolar 4/6 liter tror jag.
Kanske inte supermycket pengar egentligen men vattenförbrukningen minskade så mycket att vi fick registrera förbrukning en extra gång.
 
  • Gilla
KennethBe och 3 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Dumt svar kanske, men: avsaknaden av hyra är den största besparingen. Under de 18 år jag bott i eget hus så har det varit bra mycket billigare än att bo i en hälften så stor lägenhet. (I alla fall om man bortser från diverse förbättringar, men dessa har ju å andra sidan ökat värdet på huset.)
Här tänker jag tvärtom. Rent ekonomiskt hade jag hellre haft en hyresrätt än vårt hus.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Byte av elpanna till värmepump (luft/vatten) sparade en hel del i förra huset. Val av luft/vatten istället för bergvärme sparade ytterligare en slant trots att luft/vatten drar mer el på vintern.

Renovering av fönstren i nuvarande huset kommer nog också att betala sig i skillnaden i uppvärmningskostnad, utöver att det är trevligt att ha hela fönster.

Byte av luckor, bänkskiva och golv istället för hela köket sparade säkert 100 kkr i förra huset.

Ta in en firma som slipade om 30 kvm golv i nuvarande huset istället för att riva ut och lägga nytt golv var en bra besparing i både tid och pengar. Nu klarar vi oss minst 15 år till med samma golv.

Rent generellt: putsa och reparera istället för att byta ut hela rubbet.
 
  • Gilla
jonle336 och 2 till
  • Laddar…
Som tidigare nämnt är det nog avsaknad av hyra.

Har visserligen minskat energiförbrukningen med uppåt 5000kwh/år, men detta genom att öka elförbrukningen något och genom massa olika åtgärder som säkert tar uppåt 100år att tjäna in, så någon besparing ser jag det inte som.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
När vi köpte vårt hus låg årsförbrukningen på en bit över 30000 kwh. Bytte bef. Elpanna mot bergvärme ganska omgående och den investeringen var ju grymt priseffektiv.
Är också mkt nöjd över den förhållandevis billiga fönsterrenoveringen som gjordes där vi satte in extra glas och renoverade samtliga befintliga karmar i huset istället för att byta fönster. Vedklyven är snart en av de bästa investeringarna också.:)

Annars allmänt sparat mycket som någon annan skrev på att göra det mesta själv. Man spar tid och stress på att vara sin egen projektledare och man vet ju var man vill lägga ribban kvalitetsmässigt. Tabbar man sig så får man se det som lärpengar…
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Nissens
V Viktorbyggahus skrev:
Jag köpte innan elkrisen. Återbetalningstid som det ser ut nu är 5 år.
Räknar du bort regeringens elsubventioner då? De gagnar ju de som inte har paneler och förlänger tiden innan de med paneler får tillbaka investeringen.

Hur stora subventioner har du täknat med under de 5 åren?
 
  • Gilla
wernersson och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Räknar du bort regeringens elsubventioner då? De gagnar ju de som inte har paneler och förlänger tiden innan de med paneler får tillbaka investeringen.

Hur stora subventioner har du täknat med under de 5 åren?
Jag vet inte hur du tänker. Subventionerna har ingen bäring på min sålda el. Jag säljer el via tibber. Får timspot. Väldigt nöjd.
Total investering var 150. För 2 år sen var börsen hög. Hade jag investerat 150k i börsen då så hade jag haft 75 kvar.
Nu var inte ts fråga om vad den bästa investeringen ngnsin var. Då kan du slänga ut krypto 2009. Det handlade ju just om husinvesteringar som sänkt driftskostnaden hemma.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Sparat... det beror på hur man räknar. Köpte huset 2019 ca 5% under utgångspris. Hade det blivit budgivning hade jag kanske inte "sparat" nånting alls.

Bygga om köket själv istället för att anlita hantverkare kanske räknas som en besparing. Många av bänkstommarna, hälften av luckorna, samt några av lådorna köptes dessutom i Ikeas fyndhörna så där sparades också lite.

Hallgolvet köptes till 75% rabatt när Bauhaus hade rea på utgående varor. Har gjort fler liknande besparingar, genom att handla vid gynnsamma tillfällen.

Att köpa kyl, frys, diskmaskin och torktumlare när det varit minst 20% rabatt kanske också kan räknas som en besparing? De har i alla fall lägre elförbrukning än de vitvaror som fanns i huset vid köpet.

Nya luftluftvärmepumpen drar även den mindre el än den gamla. Det var emellertid en kostnad att köpa och installera den men den utgiften täcks nog av att jag inte köpte vitvarorna till fullt pris.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
L micke880 skrev:
Hur mycket tror du att du sparat på isoleringen?
Ingen aning, men på några års sikt lär det iaf bli mer än inköpskostnaden som hamnade på ett antal hundralappar bara.
Däremot måte jag hålla koll uppe på vinden nu så det inte ställer till ngt då det är ett gammalt hus med kallvind och utan ångspärr...
 
  • Gilla
Knetenknegare och 1 till
  • Laddar…
P pette skrev:
Annars allmänt sparat mycket som någon annan skrev på att göra det mesta själv. Man spar tid och stress på att vara sin egen projektledare och man vet ju var man vill lägga ribban kvalitetsmässigt. Tabbar man sig så får man se det som lärpengar…
Sparar tid och stress… om man inte står och dividerar om varenda liten detalj och frågar om råd i tre butiker och på ett forum så fort något är oklart :D Varje gång vi tror att vi kan något visst moment gör huset sitt bästa för att motbevisa oss :crysmile:
 
Jag har sparat 3 miljoner på att inte ta in hantverkare.
 
  • Gilla
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 8 till
  • Laddar…
En oavsiktlig besparing i förra huset var förresten att ”vänta” tills saker pajade innan vi renoverade eller bytte ut :rolleyes: Vi kramade verkligen ut det mesta ur de flesta grejerna. Tex sprack den gamla olja-konverterad-till-el-värmepannan, så byte till luft/vattenvärmepump var inte ens någon separat ”investering” utan bara ett val av nytt värmesystem när det gamla pajade. Man hade ju varit dum om man hade valt elpanna igen, när luft/vatten minskade elförbrukningen med ca 40%.

Jag kan dock inte rekommendera att vänta med precis allt. Vi hade bara tur att vattenledningar som pajade gjorde det genom att börja droppa rostigt vatten på synligt ställe istället för att orsaka vattenskador på något dolt ställe.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Sparar tid och stress… om man inte står och dividerar om varenda liten detalj och frågar om råd i tre butiker och på ett forum så fort något är oklart :D Varje gång vi tror att vi kan något visst moment gör huset sitt bästa för att motbevisa oss :crysmile:
får på riktigt ont i magen, när jag läser/ ser bilder i trådar här som anlitat hantverkare som inte har någon yrkesstolthet..:sweat:
Det uppkommer ju dessutom alltid beslut som måste tas och det är ju ett halvtidsjobb att instruera/styra och blir lätt missförstånd.

Kan man inte utföra moment själv så är ett tips att ta in en erfaren f-skattare och gå dubbelt/assistera. Det har sparat mig många kronor vid nydragning av elen + att man får koll.
Kom på att jag också sparade typ 50000 på att glidgjuta samtliga kanaler i skorstenen själv. 3-4 dagars jobb./
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.