Vad är era bästa investeringar?

Tex. Köpte ni Bergvärme? (Lite dyr, men betalade igen sig fort…)

solceller? (Mycket effektivt, pengar kommer in).

elbil? (Har resandet blivit mycket billigare?)

köpte en nygammal Värmepanna för halva priset på Marketplace?

Osv.

Hur mycket sparade ni på dessa köp?
 
Tilläggsisolering vind och källare utvändigt, samt bjälklag mot yttervägg och bergvärme. Har inga siffror då det gjorts längre tillbaka i tiden.
 
  • Gilla
hultegard och 1 till
  • Laddar…
Jag trodde detta var BYGGAHUS;)
Att köpa "färdigt hus" är ett dyrbart fusk som även jag har provat, men att själv bygga privatbostad ser jag som en investering i livskvalité och inte nått jag ska spara pengar på...
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Det som har sparat näst mest är att se över fönstren och byta alla tätningslister nu i oktober.

Kostnad ~500kr för lite färg, Tec7 och 3x24m billig tätningslist från Byggmax.
Hur mycket det sparar beror så klart på elpriset men jag tippar att det betalade igen sig på typ två månader.


Mest pengar har jag sparat genom att prokrastinera all form av renovering som faktiskt kostar något.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 29 till
  • Laddar…
S Skyscraper skrev:
Mest pengar har jag sparat genom att prokrastinera all form av renovering som faktiskt kostar något.
Samma här!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Dumt svar kanske, men: avsaknaden av hyra är den största besparingen. Under de 18 år jag bott i eget hus så har det varit bra mycket billigare än att bo i en hälften så stor lägenhet. (I alla fall om man bortser från diverse förbättringar, men dessa har ju å andra sidan ökat värdet på huset.)
 
  • Gilla
Dilato och 13 till
  • Laddar…
Jag har sparat mest genom att göra många arbeten hemma själv istället för att ta in hantverkare.
 
  • Gilla
EvertL och 12 till
  • Laddar…
Luftvärmepumpen var en bra investering inför årets elpris.
Likaså ett par säckar med isolering för att lägga på vinden, och ett EPS-plattor under grunden.

Elbil, som kanske inte tillhör huset, köpte vi för ett par år sen: Fick ned energipriset från ca 2200 -> 600 kr/mån för pendlingen. Men nu med desa elpriser ligger det nog på ca 1500kr.. (Dieselpriset gör iofs att dieselbilen hade kostat ännu mer)

Det mesta gör vi själv, sparar mycket pengar men tar tid
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Sparar tid genom att leja ut det mesta arbetet. Särskilt när man får bolla flera projekt samtidigt.
 
  • Gilla
  • Haha
perg143 och 3 till
  • Laddar…
Hyran.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Vad är era bästa investeringar?

Tex. Köpte ni Bergvärme? (Lite dyr, men betalade igen sig fort…)

solceller? (Mycket effektivt, pengar kommer in).

elbil? (Har resandet blivit mycket billigare?)

köpte en nygammal Värmepanna för halva priset på Marketplace?

la om taket själva (tog tid vilket vi hade, sparade mycket!)

Osv.

Hur mycket sparade ni på dessa köp?
Bergvärme, solceller. Solceller givet dagens priser är ca 30000 om året. bergvärme sänkte kostnader med ca 7000kwh om året.
Bästa return on invest var att dra ned ventilationen. Den var lite för hög. Kostade mig ca 60 sekunder. Sparar ca 500kwh om året.
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Nissens
V Viktorbyggahus skrev:
Bergvärme, solceller. Solceller givet dagens priser är ca 30000 om året. bergvärme sänkte kostnader med ca 7000kwh om året.
Bästa return on invest var att dra ned ventilationen. Den var lite för hög. Kostade mig ca 60 sekunder. Sparar ca 500kwh om året.
Nja, med tanke på investeringskostnaden för solpanelerna samt att regeringen subventionerar elpriserna så är de ingen bra investering. Det tar alldeles för lång tid att få tillbaka de pengarna.
Betydligt bättre att lägga dem i en indexfond på börsen, speciellt nu när börsen sjunkit kraftigt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Fönsterbyte, de sista på boplan var från -45, gjorde rejäl skillnad i trivsel och värme. Kostade ca 15-16 tusen för 5 st 3 glas.

Enda vi anlitar är elektriker för nyinstallation och sånt som kräver behörighet, vvsare tog vi med och bytte alla rören som var kvar.
Men allt grovgöra gör vi själva

Spara på elbil? Nej det blev mycket dyrare när jag bytte till den från min förra hyundai i40 som var betald. Mycket billigare "bränsle" men mycket dyrare att äga. Men jag vill inte ha för gammalt när jag kör till och från jobb.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Resor till och från arbetsplatsen blev bättre.

Efter nybyggnation fick jag 1400 meter och 2 minuter från dörr till dörr.

Tidigare hade man hela 0,18 mil och 0,05 timmar ;)

En fördel är väl slopad fastighetsavgift i 15år
 
  • Gilla
Ingells och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Resor till och från arbetsplatsen blev bättre.

Efter nybyggnation fick jag 1400 meter och 2 minuter från dörr till dörr.

Tidigare hade man hela 0,18 mil och 0,05 timmar ;)

En fördel är väl slopad fastighetsavgift i 15år
Du har fortfarande stor besparingspotential om du kan acceptera att det tar en kvart till jobbet.
 
  • Gilla
Fabaa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.