N nomoD2 skrev:
Om nu allt ska ingå i timarvodet får kunden också vara beredd på att timpriset då blir högre jmf med om vissa kostnader särredovisas.

Kan tänka mig att många som klagar i detta forum inte är egna företagare.
Jag är det. Jag har prisat in utrustning i mitt timarvode. Annan bransch. Skulle inte få ett jobb om jag la på något annat än moms på min faktura.
 
  • Gilla
kortis och 4 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Jag är det. Jag har prisat in utrustning i mitt timarvode. Annan bransch. Skulle inte få ett jobb om jag la på något annat än moms på min faktura.
Ok. Det är säkerligen olika från bransch till bransch.

Min erfarenhet är ofta att de kunder som betalar lägst timpris är de mest krävande kunderna som förutsätter att allt ska ingå i de låga timpriser de är beredda att betala.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
N nomoD2 skrev:
Ok. Det är säkerligen olika från bransch till bransch.

Min erfarenhet är ofta att de kunder som betalar lägst timpris är de mest krävande kunderna som förutsätter att allt ska ingå i de låga timpriser de är beredda att betala.
Du och dina kunder kanske har olika definitioner av vad som är billigt respektive dyrt :)

Men bra att ni förhandlar i förväg förstås.
 
Kan bara inflika att jag hade stopp i avloppet i källaren i november 2022, självklart en söndagskväll. Ringde Stahrebolaget som dök upp med spolbil och två gubbar. Efter 1.5 timmars jobb var de klara. Fakturan landade på 2 582 kr. Mycket prisvärt tycker jag.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 11 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Om vi tar det steg för steg:

- Timpriset, det är ju kul att en rörmokare kan debitera mer än t.ex. de flesta IT-konsulter med 4-5 årig högskola och andra. Jag själv skulle aldrig anlita en röris för detta pris, runt 5-600 inkl moms kanske. Någon rim och reson får det vara.

- Servicebil för 950 spänn? Åter igen, totalt orimligt, senast betalde jag 250 kr för rörisens servicebil.

- Arbetet personen gör ska utan tvivel ingå i det ohemult höga timpriset. Det spelar ingen roll om denne målar en vägg, böjer rör eller monterar ett handfat. Det säger sig självt, du kan ju inte ta betalt för jobbet två gånger. Även administration ska ingå i timpriset, antingen om de lägger på detta som overhead på timpriset eller om de debiterar en halvtimme extra.

- En vågdammsugare ska absolut ingå i en rörmokares uppsättning verktyg. Har denne mot förmodan inte en sån går de att hyra för 250 kr per dag eller nåt, inga stora summor med andra ord. Är det specialgrejor såsom grävmaskiner och annat får man ju såklart betala extra, kanske diamantkapskivor, hålborrar, rejäla pumpar och maskiner och annat dyrt special.

Summa summarum, låter som en riktig skojare, lär ju knappast bli långvarig.

Och som IT-konsult kan jag givetvis försöka ta betalt för precis vad jag vill och sätta vilka priser jag vill, men kunden skulle antagligen be mig dra åt h**vete och sen hade jag inte hittat några jobb i den staden mer, djungeltelegrafen går fort...

/S
Tjaaaa,250 för servicebil, det var billigt. I Sthlm-trakten kan servicebilen kosta 1100kr. Och för min del har jag debiterat 3000kr/h som konsult när det varit kris och jag måst skjuta på andra jobb och akut ta ett uppdrag som ingen annan hade tid med enligt kunden. Dock ligger min normala kostnad på 12-1300kr/h (+moms). Jobbar med säkerhetsanalyser så är ju lite annat än hantverkare. Har en lic-examen från KTH i bagaget.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Hej alla!

Hade en rörmokare hemma pga stopp i avloppet.

Han vill nu ha betalt både för servicebil, för nedlagd restid och arbetstid, samt för arbetsmomenten (spolning, filmning och våtsugning). Dessutom hyra för våtdammsugaren.

Men alltså blir inte det dubbel och trippeldebitering?

Vad betyder ens servicebil?

Och för timpengen 900, sitter han bara på en stol och rullar tummarna då, och om han ska resa sig och göra något så blir det en separat tjänst som jag ska betala extra för?

Och hyra, vad f-n han hade sin egna dögamla garanterat avskrivna dammsugare som knappt funkade. Han hyr väl inte sina egna grejer, och jag köper ju honom inklusive vanlig utrustning som han behöver för att han ska kunna göra sitt jobb?

Eller vad är det man betalar för?

Hur hade ni reagerat, och formulerat någon invändning?

Tack på förhand!


Jag förstår din frustration. Men majoriteten hantverkare har ingen högre utbildning. Det är i BÄSTA fall en gymnasial utbildning som ligger till godtycklig grund för dessa orimliga debiteringar, högre än jurist/advokat, arkitekt, läkare osv. Hantverkare har sett en mycket enkel och lukrativ väg genom högkonjuktur och stigande bostadspriser att tjäna olovligt mycket pengar. De har förstått värdet i att gemene man inte har en susning om hur man utför de ibland enklaste åtgärder kopplade till sin egen fastighet. Därför har de helt i enlighet med deras bakgrund och underliggande bildningskomplex sett en möjlighet att överdebitera ”dumma akademiker” och genomfeminiserade och högavlönade män från ”Stockholm” eller ”stan”. Men dessa pöbelns sötebrödsdagar torde snart, mycket snart vara över och du kan därför ta den generella systematiska problematiken med stor ro. Vad gäller den direkta problematiken, dvs varför den obildade och på andra sätt svagbegåvad ”hantverkaren” överdebiterat dig löser du som så att du bestrider fakturan. Dessa lågutbildade överdebiterande idioter har lärt sig hur man lurar människor i aktiebolagsform men de har generellt sett mycket dålig koll på redovisningsplikt, formeringar och juridik. Du gör därför bäst i att bestrida det som du anser vara oskäligt. Det skäliga, dvs det överenskomna priset erbjuder du dig att betala. Därefter (eller redan innan) kontaktar du konsumentrådgivaren i din kommun och låter hantverkaren ta del av denna kontaktupprättelse. Sen kommer han/hen/hon att ge vika för där stannar deras usla bedrägeri. I annat fall, om det är en stursk liten en som vill prova en vända till, går man vidare med ARN, polis, advokat och tingsrätt beroende på form och utveckling. Men detta är ett osannolikt scenario då denna typ av uselhantverkare ofta saknar kompetens, erfarenhet och knappast vill ha den sortens myndighetsstrålkastare riktad mot sitt i många fall tveksamma bolag och gärning. Du betalar han/hen/hon överenskomna timmar och inget annat och saken är sedan ur världen och vederbörande bedragare aka ”hantverkare” provar bedragarlyckan på nästa presumtiva stackars kund. END. Detta är min erfarenhet och enligt ovanstående har det sett ut i 100% av fallen. Efter ett tag hittar man ärliga hantverkare med kompetens, yrkesstolthet, heder och skicklighet. Dessa är som ”oss” och dessa håller man hårt i och högaktar. De andra… tja, sett till omständigheter och världsläge, tar fogden eller marknaden snart ändå. Inget ont som inte för något gott med sig osv.
 
  • Gilla
  • Haha
Callerto och 6 till
  • Laddar…
A
boihus123 boihus123 skrev:
900 i timen? Då har man valt fel branch.
5 år högskola tjänar typ 800 som utvecklare av 5G Radio ASIC...
Då tjänar du dubbelt så mycket.
Rörisen betalar 47% till staten av detta
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alltid spännande att läsa dessa trådar :)

Men det jag reflekterar över är att det oftast är VVS och El-firmorna som har dessa "överpriser" i dessa trådar!. Vilket tyvärr även är min egen erfarenhet i några fall när jag anlitat VVS och elektriker. Dvs många olika påslag utöver timdebitering, samt påslag på materialpriser som gör att materialet hamnar långt över marknadspriser.

Har dock än så länge aldrig engagerat på någon målare / snickare som debiterat så hårt och har så många påslag som vvs/el gör. Men trots det så kan tydligen målarna/snickarna leva bra på motsvarande timdebiteringa (ibland lägre!), utan att överdebitera material, bilkostnader eller alla möjliga påslag. Där behöver jag inte betala extra för målarens penseln/trapp-stege/rengöringsmedel eller snickarens hammare, skruvdragare, sänksåg, spikpistol eller vad de nu behöver för standard-verktyg för det arbeta jag anlitat dem för. Det har ingått i servicebilens kostnad på ca 300kr per gång/dag. De gånger jag betalt för någon extra utrustning så har det varit för "icke standardverktyg" såsom stor betongborrmaskin eller för målarens stora byggställning.
Materialpriserna är också rimliga i relation med marknadspriser.

Så frågan jag ställer mig, vad är det som gör att el/vvs har så mycket större omkostnader än målaren/snickaren som gör att de behöver debitera så mycket mer än sin timdebitering?

För mig (kanske felaktigt) så är detta relativt likvärdiga yrkesgrupper? i stort inom samma verksamhetsområde, utbildning/kompetensbehov, lönemässigt etc,
Eller vad är det jag missar (tankevurpa) som motiverar denna skillnad i debiteringssätt?

Några yrkesverksamma inom dessa områden som kan klargöra detta för en stilla undrande?
 
Redigerat:
  • Gilla
bosonspace och 1 till
  • Laddar…
Många har lämnat omdömen gällande samma sak för de aktuella företaget. De som klagar bli avsnästa på ett ganska otrevligt sätt av nån från företaget. Säger ju en del om företaget.

Vi hade en rörmokare som var tvungen att åka hem pga ont i magen innan jobbet blev klart. Han kom tillbaka en annan dag för att avsluta och fakturerade sen två startavgifter som var dubbelt så dyra som timpriset. När jag tog upp det sa han att de ändå aldrig jobbar mer än ca 2h hos varje kund för det skulle inte bli lönsamt. Absurt…
 
  • Wow
  • Gilla
Sewen och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
900 kr/h är det standard timtaxa i Stockholm numera. Och sen inte nöja sig med det utan ta betalt för alla arbetsmoment som utförs under tiden, låter som en bedragare.
900 kr/h? Tur man inte bor där då...
 
4774
Vi blev tvugna att ringa akut till en rörfirma då det var ett totalstopp i systemet. Detta ledde till att rörfirma kom två gånger. Första gången konstaterade de att de verktyg de hade att tillgå, deras inklusive våra inte räckte för att lösa problematiken. Dagen därpå kom de med slangkamera och rätt verktyg. Totalt utan någon som helst rot så hamnade notan på otroligt billiga 1300. Så det finns bra firmor även i Stockholm.
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Då tjänar du dubbelt så mycket.
Rörisen betalar 47% till staten av detta
:lying:
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Då tjänar du dubbelt så mycket.
Rörisen betalar 47% till staten av detta
Vad får dig att tro att boihus inte betalar minst 47 % till staten?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag litar nog mer på en som jobbar svart än en som fakturerar som den TS haft på besök.
Precis!
Ser jag dagens timpriser och extrapålägg på allt är det inte konstigt att folk anlitar bra handverkare utan räkning.
Helt vansinnigt!
 
S Sir Duke skrev:
Ingen spolbil. Vanlig skåpbil.

Självklart, försöker här. Har varit mycket att stå i bara.
Edit: Kass bildkvalitet, tror det beror på byggahus.se, bilderna ser skarpa ut i original.
[bild][bild]
Vansinnigt!
Nästan 15 000 kr för att rensa ett avlopp i tvättstugan.
Aldrig i livet.
Går det inte att anmäla?
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.