G-83 G-83 skrev:
Hur föreslår du att han ska få betalt för bilen? Han får inte baka in det i timpenningen och om du inte vill hämta honom i din bil så behöver han en bil. Om priset 950kr är rimligt vet jag inte.
Klart som fan att priset är orimligt. Hur kan du inte veta det?
 
  • Gilla
  • Haha
Callerto och 2 till
  • Laddar…
Övertid 1700:-/t …
 
N nomoD2 skrev:
Firmsbilkostnaden beror ju givetvis på hur långt hantverkaren rest.

Så länge kunden och hantverkaren är överens om vilka arbetsmoment som ska utföras och om priset per delmoment innan arbetet inleds bör diskussioner såsom denna kunna undvikas.

Om hantverkaren har något väldigt dyrt specialverktyg som krävs för uppdraget kan särdebitering vara rimligt.

Inom vissa konsultyrken kan mätutrustningen för ett standarduppdrag kosta bra bit över 5-600 tusen i inköp. Ibland bra bit över en miljon. Om utrustningen används ofta kan hyreskostnaderna mot kund minimeras men om det inte är så behöver hyran vara högre. Sunt förnuft.

Sen kanske en hantverkares standardkit är betydligt billigare än så.

Att få inte få särdebitera specialutrustningen är orimligt. Sen kan man ju tycka att ett visst standardkit bör kunna ingå i timpriset.

Vill man slippa diskussion bakas verktygshyran in i någon annan del av budgeten.
Varför ska man dölja verktygshyran?
Öppenhet och transparens skapar förtroende, att "smyga i buskarna" öppnar för misstänksamhet och konflikter.
Standardutrustning för att utföra normala typer av jobb är just vad "servicebilen" är (borde vara) utrustad med.
En seriös hantverkare informerar/rådfrågar kunden om det är OK att hyra specialutrustning som inte ingår i servicebilen.
Kunden kanske har en våtsug!??
Kanske borde uttrycket sercicebil slopas och ersättas med begreppet cykel alternativt Taxi om man inte har rätt utrustningsnivå i bilen.
Vad TS råkat ut för är en variant av oskälig prissättning som förmodligen försvinner nu när byggkonjunkturen går i ner.
De seriösa blir kvar och de giriga försvinner.
Att ta 900 kr/tim som någon form av närvaropremie och sedan fakturera extra för utfört jobb är så dåligt att det inte går att betygsätta.
I detta forum har det förekommit många trådar som beskriver hur oseriösa hantverkare med hög svansföring skapar merförsäljning till varje pris.
Det medför dåligt rykte för hela kåren av hantverkare, det fins trots allt duktiga, seriösa och förnuftiga hantverkare, gällerbara att hitta rätt.
 
  • Gilla
Krille4 och 9 till
  • Laddar…
Kunde hitta företaget och om du läser recensionerna på google så verkar många dela din uppfattning! Tycker du ska bestrida!

I timpriset ingår ju alla delmoment som inte är avvikande. Finns nog utrymme att få företaget att sluta ta skampriser.
 
  • Gilla
Callerto och 2 till
  • Laddar…
P pontus1980 skrev:
På verkstaden som jag jobbade på tidigare fungerade det som så här: Kostnaden för servicebil bakades in i kilometer ersättningen och rese ersättningen. Alla verktyg som behövdes för jobbet ska man ha med sig, behöver man hyra specialverktyg av något slag så måste kunden informeras om detta så fort det upptäcks.
Efter något år kom vår chef på att man kan ju ta betalt för servicebil också, så en ny post på alla fakturor skapades för detta, men man reglerade inte de tidigare ersättningarna där detta hade bakats in trots att jag påpekade detta.
Känns rörmokarens körersättning rimlig så kan man nog varken klaga på servicebil eller körersättningen.
Men är det en skyhög körersättning så ska du ifrågasätta den och servicebilen.
Dammsugaren ska han skämmas för att han tar betalt för.
Körersättning, vad är det ens? Han har ju satt upp restid. Han finns 5 km från mig. Fattar fortfarande inte det där med servicebil...
 
  • Gilla
  • Haha
Callerto och 2 till
  • Laddar…
T tompaa1980 skrev:
Det skulle aldrig gå som IT-konsult att debitera som en hantverkare. En konsult tar betalt för restiden om de ska åka till kunden samt en timkostnad men då ingår allt. Läser man den här tråden så verkar TS få betala en avgift för arbetet och en avgift för att hantverkaren ska befinna sig på plats
Ingen annan tjänst skulle kunna debitera så:

Tandläkare
Timarvode
Stol
Borr
Bitsticka

restaurang
Kockavgift
Mattillagning
Spisavgift
Hyra
Stol
Ingredienser

inredare
Timarvode
Pennor 3 vässningar á 1kr
(Pennvässaranvändning!)
Dator 4/6000 á 10000
Internetuppkoppling 4/160 á 500kr

Skräddare
Timarvode
Material
Maskinhyra
Lokalhyra

Taxi
Timarvode
Bränsle
Slitage däck
Slitage lack
Regnade extra mycket - spolarvätska

osv

det ska prisas in i ditt timarvode. Du e ingen hantverkare om du inte har verktyg. Då är du en medborgare. Som gjort olaga intrång dessutom.

på så vis tycker jag den här recessionen är bra. Sålla ut oseriösa aktörerna först.
 
  • Gilla
  • Haha
JustDoIt och 10 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Frågan är hur man ska skriva när man invänder. För det känns som bedrägeri. Men vad ska man slå ner på.
Om jag skulle invända mot detta då skulle jag framföra att debiteringen är oskälig och att jag tycker att det är en dubbeldebitering. Innan jag gör ngt sådant skulle jag jag samråda med någon fastighetsjurist. Du kan säkert få en 1 Tim kostnadsfri rådgivning av en jurist, de flesta juristerna erbjuder det. Lycka till!
 
  • Gilla
El Capitan
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Körersättning, vad är det ens? Han har ju satt upp restid. Han finns 5 km från mig. Fattar fortfarande inte det där med servicebil...
Servicebil är att sätt för företagen att kunna få ut mer pengar. Det började med framkörningsavgift. Sen kom servicebil. Sen kom trängselavgiftspåslag. Sen kom bränsletillägg.

Vissa tycker det är rimligt för det borde inte ingå i timarvodet. Andra tycker det är orimligt. Finns verktyg som är dyrare än bilar som ingår i timarvodet.

men det är en sak att ha en post för bil som innefattar allt. Det är en sak att svälla fakturan med 5 bilposter.
 
S
S steve5432 skrev:
Om vi tar det steg för steg:

- Timpriset, det är ju kul att en rörmokare kan debitera mer än t.ex. de flesta IT-konsulter med 4-5 årig högskola och andra. Jag själv skulle aldrig anlita en röris för detta pris, runt 5-600 inkl moms kanske. Någon rim och reson får det vara.

- Servicebil för 950 spänn? Åter igen, totalt orimligt, senast betalde jag 250 kr för rörisens servicebil.

- Arbetet personen gör ska utan tvivel ingå i det ohemult höga timpriset. Det spelar ingen roll om denne målar en vägg, böjer rör eller monterar ett handfat. Det säger sig självt, du kan ju inte ta betalt för jobbet två gånger. Även administration ska ingå i timpriset, antingen om de lägger på detta som overhead på timpriset eller om de debiterar en halvtimme extra.

- En vågdammsugare ska absolut ingå i en rörmokares uppsättning verktyg. Har denne mot förmodan inte en sån går de att hyra för 250 kr per dag eller nåt, inga stora summor med andra ord. Är det specialgrejor såsom grävmaskiner och annat får man ju såklart betala extra, kanske diamantkapskivor, hålborrar, rejäla pumpar och maskiner och annat dyrt special.

Summa summarum, låter som en riktig skojare, lär ju knappast bli långvarig.

Och som IT-konsult kan jag givetvis försöka ta betalt för precis vad jag vill och sätta vilka priser jag vill, men kunden skulle antagligen be mig dra åt h**vete och sen hade jag inte hittat några jobb i den staden mer, djungeltelegrafen går fort...

/S

1 - Om du inte kan debitera mer än en rörmokare gör du något fel

2 - Varför tycker du en ”it konsult” borde kunna debitera mer än en rörmokare?
 
  • Gilla
  • Haha
Smeafan och 3 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Ja i mitt fall tar han 950 kr för servicebilen. Dyrt, och jag fattar inte vad jag får för de pengarna. Jag fattar att firman debiterar restid om de måste åka och handla eller hämta grejer. Men inte på vanliga uppdrag.
[Skriv en invändning med tat du uppfattade att spolningen ingick i arbetet och därmed bör ingå i timtaxan helt ewnkelt ?



ROT-avdraget har ju fått ned den svarta arbetskraften, men visst kan det ha drivit upp priserna lite.
Däremot är det ju helt i ilinje med M's ideologi, det är ju INTe ett bidrag, det är ett skatteavdrag - dvs man betalar mindre skatt = högerns linje.[/QUOTE]

Dom vill bara att man ska betala alla deras skulder så dom kan bli miljonärer över en natt.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Övertid 1700:-/t …
Ja vad sägs om det? Vad är rimligt?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Ingen annan tjänst skulle kunna debitera så:

Tandläkare
Timarvode
Stol
Borr
Bitsticka

restaurang
Kockavgift
Mattillagning
Spisavgift
Hyra
Stol
Ingredienser

inredare
Timarvode
Pennor 3 vässningar á 1kr
(Pennvässaranvändning!)
Dator 4/6000 á 10000
Internetuppkoppling 4/160 á 500kr

Skräddare
Timarvode
Material
Maskinhyra
Lokalhyra

Taxi
Timarvode
Bränsle
Slitage däck
Slitage lack
Regnade extra mycket - spolarvätska

osv

det ska prisas in i ditt timarvode. Du e ingen hantverkare om du inte har verktyg. Då är du en medborgare. Som gjort olaga intrång dessutom.

på så vis tycker jag den här recessionen är bra. Sålla ut oseriösa aktörerna först.
Om nu allt ska ingå i timarvodet får kunden också vara beredd på att timpriset då blir högre jmf med om vissa kostnader särredovisas.

Kan tänka mig att många som klagar i detta forum inte är egna företagare.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Skriv en invändning med tat du uppfattade att spolningen ingick i arbetet och därmed bör ingå i timtaxan helt ewnkelt ?



ROT-avdraget har ju fått ned den svarta arbetskraften, men visst kan det ha drivit upp priserna lite.
Däremot är det ju helt i ilinje med M's ideologi, det är ju INTe ett bidrag, det är ett skatteavdrag - dvs man betalar mindre skatt = högerns linje.
Numera förordar både vänster och högersidan i politiken att vi ska ha bidrag för att klara av att betala våra skatter. Främst inom energipolitiken som till stor del formats av vänstersidan i politiken.
På min senaste elräkning var momsen loka hög som elkostnaden för drygt ett år sedan.
Däremot är det helt klart att ROT/RUT-avdrag bidragit till att minska svartarbete och normalisera vardagen för många som nu kan leva på "vita" löner och därmed öka statens skatteintäkter.
A Andreas Addinho Andersson skrev:
Som hantverkare kan jag säga att förfrågan om svartjobb försvann mer eller mindre helt och hållet när rot dök upp. Fanns lite siffror om att staten missade drygt 30% i skattemedel. Så om de kom upp i att drygt 85-90% av de privata aktörerna använde vit arbetskraft istället för 65-70% så blir ju det en vinst för staten... Enkel matte. Välj även din ton eller knip igen kakintaget.

Gällande ditt andra påstående så är det inte många som har höjt sina priser pga rotavdraget. Och om så har gjorts så är det förmodligen för att kunden i fråga inte nämnt att de vill nyttja rot förens hantverkare fått iväg fakturan. I många fall blir man idiotförklarad om att det är en "självklarhet". Då ska man makulera fakturan, höra en ny, ansöka om roten och vipps gick en timme till. Kunden får en högre kostnad för att hantverkaren fick lägga mer tid.

Bilen : det är ett resultat av de flesta lynchningar av diesel samt de extrema kostnader som bilarna drar med sig.

Jag tror tant ska ta reda på lite mer innan hon börjar forma om politiska beslut, kanske kolla över lite vad och vilka anledningar är.

Med detta sagt önskar jag tant en fortsatt trevlig kväll.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Elon Musk Elon Musk skrev:
Klart som fan att priset är orimligt. Hur kan du inte veta det?
en typisk sådan bil kostar ca 4000 i mån i företagsleasing. Med försäkring, skatt, och drivmedel tittar du på ca 8000kr i mån. Det är 10 kunder. Vissa rörisar betar av 10 kunder på 1 vecka.

rörisar är väl inte i branschen att tjäna pengar på kapitalförvaltning? Det ska på sin höjd täcka kostnaden för bilen. Inget mer.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 6 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
[Skriv en invändning med tat du uppfattade att spolningen ingick i arbetet och därmed bör ingå i timtaxan helt ewnkelt ?



ROT-avdraget har ju fått ned den svarta arbetskraften, men visst kan det ha drivit upp priserna lite.
Däremot är det ju helt i ilinje med M's ideologi, det är ju INTe ett bidrag, det är ett skatteavdrag - dvs man betalar mindre skatt = högerns linje.
Dom vill bara att man ska betala alla deras skulder så dom kan bli miljonärer över en natt.[/QUOTE]
Tack för tipset.
Ja jag förbereder en skrivelse med invändningar. Om man ringer en rörjour så förväntar man sig ju att de jobbar med rören för sin lön.

Konsumenttjänstlagen säger tydligen att om man inte avtalat eller blivit informerad om priset så ska man betala ett skäligt pris, och det är näringsidkaren som ska bevisa att priset de begär är skäligt. Så jag har det kortet att spela om de inte minskar fakturabeloppet frivilligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.