Forzza Forzza skrev:
Otroligt vad många stjärnor det finns här som kan allt
folk gnäller på 900,- i timdebitering vet ni vad som ingår i den debiteringen t.ex
så att folk bara orkar gnälla å tycka....
Hjälp oss att förstå då :)

Vad får jag för 900 kr i timmen - om arbetet sedan kostar extra?
 
  • Gilla
pippii långstrump och 8 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Vi tar 500 kr för bilen.
Fast pris oavsett avstånd? Ni kan väl inte ha mage att ta 500 för att köra mindre än 10 km, eller? (För övrigt har jag jobbat på bygge med elektriker från Elajo.)
 
S Sir Duke skrev:
Ingen spolbil. Vanlig skåpbil.

Självklart, försöker här. Har varit mycket att stå i bara.
Edit: Kass bildkvalitet, tror det beror på byggahus.se, bilderna ser skarpa ut i original.
[bild][bild]
Herregud!

Jag hade definitivt bestridit den här fakturan. Konsumentverket och lokaltidningen förtjänar ett par samtal därefter.
 
  • Gilla
Alexandra59 och 2 till
  • Laddar…
X xoonix skrev:
Håller med i din känsla om orimlighet.
Vi byggde hus med ”totalentreprenad” där det ingick hyra av elskåp för byggström etc. Trots detta hävdade elektrikern att det behövdes ytterligare ett skåp för byggströmmen. Vår tilldelade anslutningspunkt för elen var på andra sidan vägen. Ca 4 meter från tomtgräns. Så där stod vi med två skåp 4 m från varandra.Han ville även

Det extra skåpet vägrade han dock förhandla bort och fakturan hamnade på 25” för hyra av kabel och skåp i 6 månader samt arbete för det ;)
.
25 000 för hyra av skåp och kabel under 6 månader är orimligt dyrt. Det kostar mindre att köpa dem nya.
 
S Sir Duke skrev:
Ja det var en sådan som var här.
Men alltså det är en rörjour som används just till att spola och rensa. Varför ska de ha betalt för både arbete och arbete? Alltså arbetstid och arbetsmoment. Vad får jag för timlönen? Om själva jobbet kostar extra
Sir Duke har provat med att lyfta på luren å ringa och fråga dem?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
TRJBerg
F frasen_36 skrev:
Fortfarande är det hur duktig yrkesman hantverkaren är. Inte hur många år han har suttit och häckat på skolbänken.
Fast det fungerar inte så för hanverkare i verkligheten. Jag har aldrig sett något större samband mellan hur duktig hantverkaren är och hur dyr han är. Undantar förstås de allra billigaste.
Det som brukar skilja är att duktiga hantverkare efter en längre tid brukar bli fullbelagda med jobb. Så lång väntetid.

Sedan kan man se allmänt att (den odokumenterade) kompetensen i ett ett yrke inte påverkar nämvärt prissättningen. Priset påverkas i praktiken främst av:
1. Yrkesområdet. (Rättsväsende/sjukvård, IT-jobb/detaljhandel etc.)
2. Hur pass mycket dokumenterad utbildning personen har. (Advokat/"jurist", läkare/sjuksköterska etc.)
3. Hurpass efterfrågad/brist på arbetskraft en yrkeskategori är.
4. Hurpass mycket pengar kunderna har. (Större företag/mindre företag/rik privatperson/fattig privatperson.)
5. Var den lokala marknaden finns. (Centralt i Stockholm/på landsbygden.)
Mm.

Anekdotisk erfarenhet: jag har gått till många tandläkare i mitt liv, både centralt i Stockholm hos en mycket kompetent tandläkare och på flera andra ställen inklusive landsbygden och inte sett mågot större samband med prissättning och kompetens. Förstås den i Stockholm låg på en något högre nivå, troligen främst pga lokalkostnaden men inte markant så.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Vad spelar det för roll vilka "skolor" du gått??
Det är väl arbetet som utförs (och hur) som kunden ska betala för.
En som gått på högskola och universitet har under den tiden inte haft en månadsinkomst och har dessutom lånat pengar för att klara sitt uppehälle. Varje studieår kostar därför minst 80 000 i lån plus förlorad inkomst på enkla jobb minst 180 000 så 5 år ger en kostnad (förlust) på 1 300 000 .
 
  • Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
JMM Elektriker & Bygg JMM Elektriker & Bygg skrev:
Creo que hay mucha desinformación al respecto o no entendemos muchas de las cosas que han estado sucediendo últimamente. Es cierto que hay d¿Qué herramientas necesita un pintor? prácticamente unas 10.000 SEK, y por esos gastos cobras una media de 550 SEK/hora? el carpintero necesita más herramientas, pero nunca como un plomero o un electricista, pero son casi lo mismo en precio por hora. entonces hay que ser un poco razonable a la hora de juzgar a los comerciantes en general, aunque entiendo que hay algunos a los que les vendría mejor quedarse en casa y no engañar a los clientes, al fin y al cabo el cliente necesita tanto a los comerciantes como los clientes a los comerciantes.
Jag och två till som svarat dig på spanska förstår dig men de flesta kan inte spanska. Du kanske tillbringar så mycket tid i Spanien så att du inte tänkte på vilket språk du skrev på och det händer ofta mig med engelska. Du har tydligen kunnat följa debatten så då kan du skriva på svenska och om du inte är duktig på det så använd gärna ett översättningsprogram.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
S Sir Duke skrev:
Fattar fortfarande inte vad servicebil betyder...
Servicebil är en bil som kostar mycket pengar för den kan vara full med en massa verktyg och utrustning. Av någon outgrundlig anledning så måste man ändå alltid ta servicebilen för att hämta det som inte finns med eftersom allt givetvis inte får plats. Då man ändå alltid måste hämta saker någon annanstans för att det inte finns med i bilen så kan man ju fundera på om inte en mindre och billigare bil många gånger hade varit bättre. Min känsla är att det helt enkelt är lättare att lura på en kund 980 kr för en servicebil än för en vanlig liten skåpbil...
 
  • Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Jag och två till som svarat dig på spanska förstår dig men de flesta kan inte spanska. Du kanske tillbringar så mycket tid i Spanien så att du inte tänkte på vilket språk du skrev på och det händer ofta mig med engelska. Du har tydligen kunnat följa debatten så då kan du skriva på svenska och om du inte är duktig på det så använd gärna ett översättningsprogram.
Du har rätt, förlåt, det var väldigt sent och jag var trött, jag insåg det inte förrän jag publicerade den och en minut senare bad jag om att få ta bort publikationen av den anledningen. ibland spelar sinnet dig ett spratt med språk.
 
S Sir Duke skrev:
Gracias por tu contribucion
Pero yo no comprendo todo, ¿puedes escribir un conclusion en Inglés o Suéco?
¿Que piensas de mi caso?
Gracias
You are right, sorry, it was very late and I was tired, I didn't realize until I published it and a minute later, I asked to delete the publication for that reason. sometimes the mind plays tricks with languages. :surprised:
I think there is a lot of misinformation about it or we don't understand many of the things that are happening lately. It is true that there are artisans of all kinds, as well as politicians, doctors, dentists or simply cleaning people, but you cannot put everyone in the same bag. let's go by parts. plumbers and electricians normally use specialized tools, quite expensive, by the way, an endless number of hand tools and in the case of electricians, quite expensive electronic equipment, used to detect faults and check installations. This is one of the big reasons that these two types of artisans charge more money per hour of work, otherwise, most of the jobs could not be done. particularly, I have an average of about 200,000kr in tools that I need in 80% of the jobs. Most of the tool, you have to replace every 2 or 3 years, normally. where does that money come from? then we have the work vehicle, the company insurance, the car insurance, the summer and winter tires, the inspections, the parking lot and the gasoline, this in anyone who has a car, knows what I'm talking about, but for the craftsmen, drive an average of 2,000 to 2,500 miles per year, insurance is more expensive, wheels wear out sooner, there are more reviews and not counting the faster depreciation of the car. If we take approximate accounts, an average of 3,500 kr is paid for the car, 900 kr for company insurance, 800 kr for car insurance, 1,000 kr for parking, 5,000 kr for each set of wheels per year, 10,000 kr in revisions. all this is necessary to be able to serve customers and solve problems that arise. To all this, we must add the cost of gasoline, which is not cheap, and also the tolls, the annual tax. So is it normal to charge for the use of the service car? or should we include all these expenses, tools and car, to the costs per hour? In case anyone isn't aware, we pay around 45 to 50% tax to skatteverket. So... how much should we charge per hour of work? each one that takes out their accounts and will verify that everything has an impact on the price per hour and we, the artisans, try to keep a balance. Regarding the comment about the salaries of painters, carpenters, I must say that they are the ones who charge a lot of money per hour, for no apparent reason. What tools does a painter need? practically around 10,000 kr, and for those expenses you charge an average of 550 kr/hour? the carpenter needs more tool, but never like a plumber or an electrician, but they are almost equal in price per hour. so you have to be a bit reasonable when judging artisans in general, although I understand that there are some who could better stay at home and not cheat customers, after all, the customer needs artisans so much , as the craftsmen of customers.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
A
B Bernt Ö97 skrev:
Vad får dig att tro att boihus inte betalar minst 47 % till staten?
framgick inte om det var företag eller löntagare från kollektivet.
 
Bestrid alla kostnader som ni inte kommit överens om eller som du på rimliga grunder kan anse är oskäliga. 950 i bilkostnad är ju t ex oskäligt. Det brukar ligga på typ 300. Samma sak med hyra för utrustning som kan anses som standard. 900kr i timlön bör inkludera viss grundutrustning med tanke på att du t ex kan anlita en maskinförare med grävmaskin, lastbil eller lastmaskin värd ett par miljoner för samma timpenning eller däromkring.
Betala sen in den del du finner rimlig och kommit fram till. Han kommer garanterat inte att försöka driva in resten eftersom det är kostsamt och svårt för honom att anlita inkasso och få dem att gå på hans linje om skulden. Då måste han visa att ni avtalat priset på de grejerna. Eventuella påminnelser kan du bara riva. Så länge ni har en tvist om skulden så kan du inte få betalningsanmärkning.
Lycka till!
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Fast pris oavsett avstånd? Ni kan väl inte ha mage att ta 500 för att köra mindre än 10 km, eller? (För övrigt har jag jobbat på bygge med elektriker från Elajo.)
Allt är ju en bedömningsfråga. Är kunden en sådandär som tror han vet ( fast han inte vet ) och på så sätt försvårar uppdraget, så är ju risken större att jag klickar i den rutan.
 
S Sir Duke skrev:
Hej alla!

Hade en rörmokare hemma pga stopp i avloppet.

Han vill nu ha betalt både för servicebil, för nedlagd restid och arbetstid, samt för arbetsmomenten (spolning, filmning och våtsugning). Dessutom hyra för våtdammsugaren.

Men alltså blir inte det dubbel och trippeldebitering?

Vad betyder ens servicebil?

Och för timpengen 900, sitter han bara på en stol och rullar tummarna då, och om han ska resa sig och göra något så blir det en separat tjänst som jag ska betala extra för?

Och hyra, vad f-n han hade sin egna dögamla garanterat avskrivna dammsugare som knappt funkade. Han hyr väl inte sina egna grejer, och jag köper ju honom inklusive vanlig utrustning som han behöver för att han ska kunna göra sitt jobb?

Eller vad är det man betalar för?

Hur hade ni reagerat, och formulerat någon invändning?

Tack på förhand!
Är inte alls förvånad. Dom flesta sköter sig bra men tyvärr inte alla. Jag har fått betala för 2(!) VVS jobbare när det bara behövdes en (1) VVS:are att göra jobbet! ”det är så här vi jobbar” fick jag till svar. Hoppas att marknaden nu kommer i balans så vanliga marknadsvillkor kan börja gälla.
 
  • Gilla
cajolug
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.