N newdude skrev:
Hej. Första posten så ursäkter om ja missat nå regel.

Har senaste året kollat mer o mer på hus då ekonomi börjat klara av de.

Hittat ett hus som passar mig, lagom avstånd till jobb och civilisationen.

Huset blev sålt oktober 2021 för 1,7mil. Köparen hade inte pengar nog så blev inget av de. Säljarna (äldre par som delat) blev irriterad på köparen och mäklaren.

Väntade tills december 2022 och kom upp igen. Vart på visning och pratade med mäklaren någon dag efter och la ett bud. 3 andra par på visningen, enligt mäklare inge stort intresse.

Utgångspris 1,495mil.
La bud på 1,4mil.
Ex frun godkände men gubben sa tvärt nej direkt.
Ex frun flyttade därifrån 2021, gubben och hans 2 hundar bor kvar.

Någon vecka senare, pratade med mäklare, som förklarade att han presenterat mig som rätt köpare till säljaren och de övriga som va på visningen hade inge intresse.
Gick upp mitt bud för att möta säljaren och se om när blev någon effekt från gubben. 1,45mil.
Gubben hade sagt varken ja eller nej till mäklaren.

Detta blev gjort strax innan jul, fick svaret att gubben sa varken ja eller nej i mellandagarna.

Var och kollade på huset igen förra helgen.

Detta är rätt hus för mig, lite att göra men de lagom för mig och min plånbok. Yta för mina bilar/båtar och mina hobbys. Finns en bil lyft bland annat (som dock gubben vill ta med vid flytt, gubben är 70 år med dålig rygg).

Efter visning pratade jag med mäklare, gubben fortfarande bitter och säger varken ja eller nej.
Sa att jag kan gå upp lite bit till mot att bil lyften är kvar och mitt pris gäller januari ut. Sen skulle mitt tålamod vara slut.

Grejen är väl att huset är kanske inte värt utgångspris eller ens mitt första bud. Ena badrum behöver renoveras inom 1 år. Annars är de smågrejer jag kan göra själv.

Jag har lånelöfte och insats till utgångspriset, även köpa och installera solceller samtidigt.
Men känner att jag kommer kasta pengar i sjön att ge dom deras utgångspris.
Jag vill gärna ha huset.

Jag är 27 år gammal, kör lastbil heltid och är singel.
Kommer få hjälp från min pappa vid renovering.
Tanken är bo där minst 30år.
Huset ligger i NV skåne om de skulle göra någon skillnad.

Är jag dum om jag går med och ger säljarna sitt pris?
Jag tror gubben vill bo kvar och försöker hala köpet.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Hur länge har du letat och hur svårt är det att hitta ett lika bra läge? Hur länge till orkar du leta?

Om du inte tänker sälja huset dagen efter att du har köpt det spelar det ingen roll hur mycket någon annan är beredd att betala för just det huset just nu (”överpris”/”underpris”). Det som spelar roll är hur mycket du är beredd att betala, dvs vad har du råd med och vad skulle du kunna få för pengarna annars. Möjligtvis om du vill gambla och hoppas att gubben prutar om du väntar ett halvår till, men det kan ju även gå åt andra hållet.

Ett hus som du tänker bo i länge är inget investeringsobjekt av typen ”köp billigt, sälj dyrt”, utan det du investerar är renoveringar av bra kvalitet som förbättrar husets användbarhet och skick. Du vet ändå inte hur konjunkturen är om 30 år :)
 
M mrsnhp skrev:
Hur länge har du letat och hur svårt är det att hitta ett lika bra läge? Hur länge till orkar du leta?

Om du inte tänker sälja huset dagen efter att du har köpt det spelar det ingen roll hur mycket någon annan är beredd att betala för just det huset just nu (”överpris”/”underpris”). Det som spelar roll är hur mycket du är beredd att betala, dvs vad har du råd med och vad skulle du kunna få för pengarna annars. Möjligtvis om du vill gambla och hoppas att gubben prutar om du väntar ett halvår till, men det kan ju även gå åt andra hållet.

Ett hus som du tänker bo i länge är inget investeringsobjekt av typen ”köp billigt, sälj dyrt”, utan det du investerar är renoveringar av bra kvalitet som förbättrar husets användbarhet och skick. Du vet ändå inte hur konjunkturen är om 30 år :)
Har letat aktiv och varit på visningar sen augusti/september 2022. Sen dess hittat 2 hus som varit rätt, detta är nr 2.
Har egentligen tid att vänta. Men vill flytta därifrån jag bor nu.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
N newdude skrev:
Hej. Första posten så ursäkter om ja missat nå regel.

Har senaste året kollat mer o mer på hus då ekonomi börjat klara av de.

Hittat ett hus som passar mig, lagom avstånd till jobb och civilisationen.

Huset blev sålt oktober 2021 för 1,7mil. Köparen hade inte pengar nog så blev inget av de. Säljarna (äldre par som delat) blev irriterad på köparen och mäklaren.

Väntade tills december 2022 och kom upp igen. Vart på visning och pratade med mäklaren någon dag efter och la ett bud. 3 andra par på visningen, enligt mäklare inge stort intresse.

Utgångspris 1,495mil.
La bud på 1,4mil.
Ex frun godkände men gubben sa tvärt nej direkt.
Ex frun flyttade därifrån 2021, gubben och hans 2 hundar bor kvar.

Någon vecka senare, pratade med mäklare, som förklarade att han presenterat mig som rätt köpare till säljaren och de övriga som va på visningen hade inge intresse.
Gick upp mitt bud för att möta säljaren och se om när blev någon effekt från gubben. 1,45mil.
Gubben hade sagt varken ja eller nej till mäklaren.

Detta blev gjort strax innan jul, fick svaret att gubben sa varken ja eller nej i mellandagarna.

Var och kollade på huset igen förra helgen.

Detta är rätt hus för mig, lite att göra men de lagom för mig och min plånbok. Yta för mina bilar/båtar och mina hobbys. Finns en bil lyft bland annat (som dock gubben vill ta med vid flytt, gubben är 70 år med dålig rygg).

Efter visning pratade jag med mäklare, gubben fortfarande bitter och säger varken ja eller nej.
Sa att jag kan gå upp lite bit till mot att bil lyften är kvar och mitt pris gäller januari ut. Sen skulle mitt tålamod vara slut.

Grejen är väl att huset är kanske inte värt utgångspris eller ens mitt första bud. Ena badrum behöver renoveras inom 1 år. Annars är de smågrejer jag kan göra själv.

Jag har lånelöfte och insats till utgångspriset, även köpa och installera solceller samtidigt.
Men känner att jag kommer kasta pengar i sjön att ge dom deras utgångspris.
Jag vill gärna ha huset.

Jag är 27 år gammal, kör lastbil heltid och är singel.
Kommer få hjälp från min pappa vid renovering.
Tanken är bo där minst 30år.
Huset ligger i NV skåne om de skulle göra någon skillnad.

Är jag dum om jag går med och ger säljarna sitt pris?
Om du vill ha huset, och det verkar ju så, säg då till mäklaren att du bjuder 1,45 mot att lyften blir kvar och att han har till 31 januari kl. 14.30 att svara, och har du inte hört av honom före dess behöver de (mäklare och säljare) inte störa dig med några fortsatta kontakter.
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
En alternativ väg att gå är att strunta i gubben.
Erbjud frun 600.000 kr för hennes halva.
Hon vill ju sälja och kanske gubben och hundarna inte är så dumma att bo med?
Kan man köpa ett halvt hus :)
 
Kom även o tänka på en till tråd här på byggahus där ts hade liknande frågeställning och funderade på om de betalade överpris eftersom ingen annan buda. Drog ut på det tills det kom fler budgivare. Blev sedan jättenöjd när de vann budgivningen några hundratusen kronor dyrare och var jättenöjda för då var det ju inte överpris.
 
  • Haha
  • Gilla
Anders.o93 och 3 till
  • Laddar…
N newdude skrev:
Klippans kommun
Tror jag hitta rätt. Jo det såg väl lite gammalt ut inredningen. Men var det vattenskador på badrummet?

De köpte de för 1,750? Tror nog att det kan bli väldigt långdraget om gubben inte vill sälja, sett ett par objekt där folk budat under men husen har legat kvar över ett år.
Kollar man överlag alla objekten i klippan så ligger betydligt mindre hus utan lada för ungefär samma pris.

Du får försöka förhandla så han släpper det för det budet du har inne nu, sänker du budet så är det kört.
 
  • Gilla
newdude
  • Laddar…
Jag hade lagt utgångspriset och försök få med billyften i det. Du vill ha huset och planerar att bo där länge. Dessutom har du möjlighet att själv och med farsan göra de mesta i renoveringsväg om jag fattat rätt. Det är värt mycket! Klarar du själv av dagens kalkyler för förstagångsköpare så tror jag att du kommer göra en bra affär då du planerar att bo där länge. Har du dessutom ”turen” att träffa en partner så blir ni förhoppningsvis två att dra runt boendet. SLÅ TILL!!!
 
  • Gilla
SirMayo och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Rådet är väl att ligga lågt nu som köpare. 17% ner hittills sedan ifjol, potentialen är väl åtminstone 50% i ett mildare scenario. Givet den ekonomiska verkligheten och att denna till slut slår igenom så bör marknaden ner 70-80% på ca fem års sikt, +/- ett par år. Effekterna av räntehöjningarna har ännu inte slagit igenom på bostadspriserna, det släpar ganska rejält. De ordentliga prisfallen bör komma igång under våren.
Viktigt också att inte lyssna på de ekonomiska experter, oftast från storbankerna eller mäklarintressen, som lyfts fram i etablerade massmedier eftersom dessa har egenintresse i att presentera en för dem förmånlig utveckling.
Den artificiella kreditekonomin ska nu anpassas till den organiska verkligheten och det kan bli en tragisk upplevelse för många som får sina ekonomier förstörda för livet.
Inte ens Livets Hårda Skola hade godkänt samhälls- och matematikkunskaper på den här nivån.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Rådet är väl att ligga lågt nu som köpare. 17% ner hittills sedan ifjol, potentialen är väl åtminstone 50% i ett mildare scenario. Givet den ekonomiska verkligheten och att denna till slut slår igenom så bör marknaden ner 70-80% på ca fem års sikt, +/- ett par år. Effekterna av räntehöjningarna har ännu inte slagit igenom på bostadspriserna, det släpar ganska rejält. De ordentliga prisfallen bör komma igång under våren.
Viktigt också att inte lyssna på de ekonomiska experter, oftast från storbankerna eller mäklarintressen, som lyfts fram i etablerade massmedier eftersom dessa har egenintresse i att presentera en för dem förmånlig utveckling.
Den artificiella kreditekonomin ska nu anpassas till den organiska verkligheten och det kan bli en tragisk upplevelse för många som får sina ekonomier förstörda för livet.
Med din prognos så behöver folk som har arbete och inte slösar inte ta lån.
Då kan jag kontanta iallafall minst ett eller 2 hus. Tror du jag kan ta med det i portfölj direkt till säljarna ?
 
Jag tycker att du ska köpa, förutsatt att du har en stabil inkomst, eftersom huset känns rätt för dig. Allt måste ju inte vara en ”bra affär” heller, men man vill ju gärna kunna bo kvar även om huspriserna dyker, så det är väl minimikravet.

Kan finnas en del schyssta grejer i ladan också själv hittade vi 4 felfria string-hyllor i vedboden när vi flyttade till nytt.
 
  • Gilla
ingosan
  • Laddar…
TRJBerg
J Jaggatagga skrev:
Vad vill du höra? "Kör" eller "nej"? Säg bara så kan jag formulera ett peptalk.

Ingen här har någon aning annat än du själv.
Ganska värdelöst inlägg. Om ingen har någon aning så varför finns forumet? Och varför är du här överhuvud?
 
J Jehu skrev:
Kan man köpa ett halvt hus :)
Svar på frågan om man kan köpa ett halvt hus.
Ja, det kan man!
 
[QUOTE="SirMayo, post: 5089571, member: 201402"det byggs för lite i Sverige och mark är inget vi får mer av. [/QUOTE]

Du har rätt i att mark är en ändlig resurs, trots allt kan ju mycket mer mark utom detaljplan bebyggas än i dag och med lättnader i strandskyddet bör det kunna bli en stor andel nya lantliga tomter och därmed en stor nybyggnation av villor/fritidshus i rurala områden.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Svar på frågan om man kan köpa ett halvt hus.
Ja, det kan man!
Har du provat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.