pacman42 pacman42 skrev:
bara utvecklar premiumbilar som ingen har råd med om räntan går upp....
Och premiumbilar är ju bara modern marknadsföring, för fanns begreppet lyxbil, ett floskelbegrepp för att det ska kännas bättre och kunna motivera med x00 000 högre pris.;)
 
L lbgu skrev:
Kanske dumt att skaffa elbil om man vill kunna åka båt med den i framtiden. Ett norskt rederi har förbjudit elbilar för att konsekvenserna av en bilbrand är så stora. [länk]
Känns förvisso rimligt att det kan bli giftiga gaser som effekt av en elbilsbrand, men det är ju inte direkt så att gaserna som kommer av en fossilbilsbrand är direkt nyttiga.
Svårare att släcka, absolut, men det känns inte som att gaserna är den stora grejen här.
Och det kan nog bli knepigt för det företaget med tanke på hur fordonsflottan byts ut, speciellt i Norge..
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Kanske dumt att skaffa elbil om man vill kunna åka båt med den i framtiden. Ett norskt rederi har förbjudit elbilar för att konsekvenserna av en bilbrand är så stora. [länk]
Samtidigt satsar fler och fler rederier på el- och hybridfärjor...
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Känns förvisso rimligt att det kan bli giftiga gaser som effekt av en elbilsbrand, men det är ju inte direkt så att gaserna som kommer av en fossilbilsbrand är direkt nyttiga.
Svårare att släcka, absolut, men det känns inte som att gaserna är den stora grejen här.
Och det kan nog bli knepigt för det företaget med tanke på hur fordonsflottan byts ut, speciellt i Norge..
Just för att det är i Norge bör man nog ta det på allvar. Jag tror nog företaget inte gör det för skojs skull då det lär innebära färre kunder för dem. Så de har nog goda skäl för det.
 
useless useless skrev:
Samtidigt satsar fler och fler rederier på el- och hybridfärjor...
Fast har du en elfärja så kan man ha batteriet placerat på ett 'säkert' ställe där röken inte riskerar att döda passagerarna på samma sätt som på bildäck.
 
L lbgu skrev:
Just för att det är i Norge bör man nog ta det på allvar. Jag tror nog företaget inte gör det för skojs skull då det lär innebära färre kunder för dem. Så de har nog goda skäl för det.
Jag tror absolut att man bör ta det på allvar!
De bilder man sett från elbilsbränder visar ju på att det inte är att leka med.
Jag försöker mest fundera kring hur det kommer att gå för det företaget och hur olika bedömningar olika bolag gör. Om elbilarna är någonstans kring 15% av totala antalet i Norge, och nyregistreringarna uppe över 60% så blir det ju inte färre. Företaget lär få avstå en del passagerare tänker jag, och när andra färjebolag lyckas upprätthålla säkerheten (tycker de).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Kanske dumt att skaffa elbil om man vill kunna åka båt med den i framtiden. Ett norskt rederi har förbjudit elbilar för att konsekvenserna av en bilbrand är så stora. [länk]
Det kan ju inte vara de giftiga gaserna som är grundproblemet, utan att bränder i batterier är svårsläckta.
Om brandgaserna från bilens energilager varit problemet så förstår jag inte varför man även förbjuder vätgasbilar. Båten är ju gjord för att tåla vatten får man hoppas...
 
Fairlane
Man tillåter inte heller hybridbilar eller vätgasbilar. Kvar blir då endast äldre bilar i princip. De med modernare bilar får väl åka med konkurrenten.

Jag gissar att man kommer omvärdera sitt beslut när man tappat för många kunder.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Kan det skilja mellan äldre och nyare färjor t.ex. brandceller, släcksystem, etc.
Så problemet kanske inte är generellt.
 
A AndersS skrev:
Och premiumbilar är ju bara modern marknadsföring, för fanns begreppet lyxbil, ett floskelbegrepp för att det ska kännas bättre och kunna motivera med x00 000 högre pris.;)
Ja, ett exempel är väl just Tesla. Premiumpriser (om än numera sänkta rejält) och byggkvalitet som en Lada, typ. :cool:
 
Mjukvaruutvecklingen för bilar känns jäkligt lågprio. Vi kör Kia EV6 och det är ju inte värst mycket nyttigt som kommer i de få uppdateringen de lyckats få ut. Fick väl till slut ut fix för förvärmning av batteri och släppt ett gäng fixar som ska fixa förvärmning av bilen (tydligen svårlöst). Annars småfix med nåt nytt tema och annat "skräp". Känns som det sitter nån ensam stackare på kvällstid och knåpar lite. Har man lagt x miljarder på att ta fram en bilmodell kanske man kan lägga några kronor på mjukvaran också även efter att modellen är släppt.
 
  • Gilla
sunnis och 2 till
  • Laddar…
V Vortex skrev:
Mjukvaruutvecklingen för bilar känns jäkligt lågprio. Vi kör Kia EV6 och det är ju inte värst mycket nyttigt som kommer i de få uppdateringen de lyckats få ut. Fick väl till slut ut fix för förvärmning av batteri och släppt ett gäng fixar som ska fixa förvärmning av bilen (tydligen svårlöst). Annars småfix med nåt nytt tema och annat "skräp". Känns som det sitter nån ensam stackare på kvällstid och knåpar lite. Har man lagt x miljarder på att ta fram en bilmodell kanske man kan lägga några kronor på mjukvaran också även efter att modellen är släppt.
Kan bara hålla med. Här borde andra tillverkare verkligen lära sig av Tesla. Jag får OTA-uppdateringar lite då och då. Vissa innehåller bra och ny funktionalitet, men andra känns mer onödiga. Exempel på bra uppdateringar jag fått är förbättrad laddkurva/räckvidd och även vissa assistansfunktioner i bilen.
Men många bilar verkar bara få uppdateringar som inte rör bilen direkt utan bara nya funktioner på skärmen eller i kartan, dvs rent kosmetiska uppdateringar.
Självklart ska hela bilen kunna uppdateras via OTA, dvs alla system som rör körning, bromsar, styrning, laddning, batterifunktioner osv. En modern bil är ju mer eller mindre en dator på hjul och det mesta är mjukvarustyrt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Man tillåter inte heller hybridbilar eller vätgasbilar. Kvar blir då endast äldre bilar i princip. De med modernare bilar får väl åka med konkurrenten.

Jag gissar att man kommer omvärdera sitt beslut när man tappat för många kunder.
Det är ju ett rent kryssningsbolag för influgna turister. Bilen får du endast lasta på eller av i Kirkenes eller Bergen.
Då det lär inte vara något som helst problem, du får inte heller ladda din elsparkcykel på båten.
 
T tompaah7503 skrev:
En elbil är alltid fulltankad på morgonen så vad ska man med bisarra räckvidder på 150 mil till.
Dessutom kan man ibland ladda vid arbetsplatsen så den är även fulltankad när man ska hem.

För nästan alla räcker ett par mil om dagen men det är ju praktiskt om de klarar 20-40 mil på en laddning för de enstaka längre resorna vilket det finns gott om modeller idag som gör.
Då är ju det bästa alternativet en laddhybrid. Många klarar åtminstone 5 mil på el och när elen tryter så åker man på bensin, diesel eller biobränsle (helst).
Om alla så småningom ska åka elbil så behövs åtminstone 1-2 kärkraftverk a 1000MW för att klara laddningen. Lägger vi till hela EU blir kalkylen ännu mer orealistisk. Var ska elen komma ifrån?
Elbilen kommer att bli ett växande problem istället för att vara den klimatfrälsare många tror att den är.

Förbjud elbilen tills vi har elsystem som klarar att förse samhället med den el som krävs för all elkonsumerande teknik och industri. Fram till dess går det alldeles utmärkt med biobränslen. Visst ja, det är ju heller inte utbyggt. Det får bli sparkstötting på vintern och åsnekärra på sommaren, ja på vintern också. Det saltas ju så förbannat, inget glid.
 
Fairlane
GoC GoC skrev:
Det är ju ett rent kryssningsbolag för influgna turister. Bilen får du endast lasta på eller av i Kirkenes eller Bergen.
Då det lär inte vara något som helst problem, du får inte heller ladda din elsparkcykel på båten.
Tja, om det ändå bara är passagerare utan bil så är det ju lite av ett slag i luften att förbjuda elbilar, hybridbilar och vätgasbilar att följa med!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.