Den här har jag sett fått bra omdöme för sina 3000:-
Ingen ren HIFI spelare, men funkar bra med inte alls dumt ljud vad jag har läst:
Sony PS-LX310BT | NetOnNet

Den har även vanliga phonokablar, så man behöver inte använda det inbyggda bluetooth.
 
IKEA hade en skivspelare förra året, som tydligen sålde slut på nolltid:
OBEGRÄNSAD Skivspelare, svart - IKEA

Det säger väl något om att vinylen är väldigt inne igen.
Det trodde ju ingen på 80-talet när CD'n kom.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
IKEA hade en skivspelare förra året, som tydligen sålde slut på nolltid:
OBEGRÄNSAD Skivspelare, svart - IKEA

Det säger väl något om att vinylen är väldigt inne igen.
Det trodde ju ingen på 80-talet när CD'n kom.
Den verkar ju inte ha sån bra kvalitet efter omdömena så det kanske var lika bra att den försvann. Designen var kanske mer lyckad än resten.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Den verkar ju inte ha sån bra kvalitet efter omdömena så det kanske var lika bra att den försvann. Designen var kanske mer lyckad än resten.
Jo, så kan det ju vara.
Men det säger nog nått om att vinyl är poppis igen.
 
Vad härligt att så många engagerar sig! :) Jag la en orimlig tid av min arbetsdag idag åt att googla på spelare, tillslut snurrade det mer i huvudet än vad spelaren kommer göra.
Jag insåg att jag inte riktigt har fattat en sak, och jag inser också att frågan kanske är jättedum; kommer det ljud direkt ur alla spelare? Eller måste det stå uttryckligen att den har "inbyggda högtalare"? På vissa står det Bluetooth, men MÅSTE man då koppla ihop den mot ex en smart högtalare, eller kan man spela utan? :seenoevil:
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P Pangsjis skrev:
Har kvar min Thorens från 1971, som fortfarande går felfritt. Jag har bytt rem några gånger. ätt svag motor + rem + tung tallrik = jämn gång. De har en mjuk upphängning som gör att spelaren inte tappar spåret även om den får en liten knuff eller om dansgolvet svajar lite.

Skulle själv i ett motsvarande läge ha satsat på Thorens 158 eller liknande, som är helautomatisk.
Det verkar som att nya Thorens har inbyggda RIAA.steg. Om man har en äldre förstärkare med phono-ingång (som redan har RIAA-steg) kan skivspelarens RIAA-steg kopplas bort.

Beroende på var du bor, så kan
[länk]
ha hyggliga grejer, och deras billiga kostar 3000.
Helautomatisk har jag förstått innebär att du lägger på skivan och trycker på Play? Men är inte lite charmen att man själv ska få flytta nålen/armen? Jag tänker att halvautomatisk kanske är rätt väg att gå?
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad härligt att så många engagerar sig! :) Jag la en orimlig tid av min arbetsdag idag åt att googla på spelare, tillslut snurrade det mer i huvudet än vad spelaren kommer göra.
Jag insåg att jag inte riktigt har fattat en sak, och jag inser också att frågan kanske är jättedum; kommer det ljud direkt ur alla spelare? Eller måste det stå uttryckligen att den har "inbyggda högtalare"? På vissa står det Bluetooth, men MÅSTE man då koppla ihop den mot ex en smart högtalare, eller kan man spela utan? :seenoevil:
Normalt kopplar man in en skivspelare i en förstärkare med RCA phonokablar.
Ingen seriös skivspelare har inbyggda högtalare.

Men nu finns ju skivspelare med bluetooth, som går att koppla/paira med en bluetoothhögtalare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Normalt kopplar man in en skivspelare i en förstärkare med RCA phonokablar.
Ingen seriös skivspelare har inbyggda högtalare.

Men nu finns ju skivspelare med bluetooth, som går att koppla/paira med en bluetoothhögtalare.
Tack så mycket! Vad svårt det blev då, för jag vet inte riktigt vart i sin mancave han kommer vilja ha den, och beroende på var är det olika svårt att dra kablarna... Är det dumt att BARA ha Bluetooth?
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Tack så mycket! Vad svårt det blev då, för jag vet inte riktigt vart i sin mancave han kommer vilja ha den, och beroende på var är det olika svårt att dra kablarna... Är det dumt att BARA ha Bluetooth?
Ja, det skulle jag säga är dumt. Bäst är phono/rca kontakter. Som kopplas till en gammal hederlig stereoförstärkare.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
boschkenta
Håller man på att tramsa med Bluetooth kan man lika gärna köra Spotify :seenoevil:

Tanken är väl att det ska vara lite mer "autentiskt" :)
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Det låter som att han behöver både skivspelare och förstärkare (med inbyggt RIIA, vilket alla gamla förstärkare har)

Kanske fynda någon begagnad setup inklusive högtalare?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
  • Grå bakgrund, år 1926, blå och vit logotyp med bokstaven 'S', möjligtvis en företags- eller organisationsidentifierare.
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det finns ju en del nya också. Kanske enklare än att köpa en gammal som kanske behöver lite omvårdnad innan den fungerar.
Här är ett exempel,: [länk]
Skulle inte köpa den själv för jag gillar förstås gamla grejer utan CE-märkning bättre.
Den där verkar riktigt vettig för lite pengar, lätt att byta till AT95 och man slipper antiskating med vikt och tråd, det värsta med pro-ject mfl.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag gillade auto-översättningen av "pickup" till "hämtning".
Lättmanövrerad och har i förhållande till priset en bra hämtning från AT som eventuellt kan uppgraderas.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.