J Jocke Best skrev:
Hade tänkt föreslå den lösningen innan men den kräver nog att man sätter huvudenheten i en vattentät behållare
Jo men det är ju skyddat inne i brevlådan om den är hel. Sen har jag en liknande dörrsensor för ytterdören till inbrottslarmet. Inget akut behov men enkelt och jag har 4 m till brevlådan från huset...;)
 
Nissens Nissens skrev:
Finns varianter där flaggan går upp när man öppnar locket.
Ja, men det var inte en sån du visade...
 
Nissens
useless useless skrev:
Ja, men det var inte en sån du visade...
Nä, men jag orkar inte leta efter exakt rätt variant. :)
 
R
Nissens Nissens skrev:
Annars finns den här fantastiska hemautomationen. Skillnaden är att man tittar ut genom fönstret istället för på mobilen. :rofl:

Kräver varken underhåll eller batterier. Fungerar även utan wifi. :)
Tre problem som jag direkt ser:

1. Jag vill inte byta min stora fina brevlåda mot den där lilla fula.
2. Jag ser inte brevlådan från huset. Om jag ska behöva gå ut till brevlådan kan jag lika gärna titta i den.
3. När jag är bortrest och vill be en bekant tömma lådan om det är något i den, hur ska jag då se den där pinnen från min solstol i Spanien?
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Sätt upp en kamera som filmar brevlådan.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sätt upp en kamera som filmar brevlådan.
Det får man inte eftersom man då filmar område där allmänheten går omkring.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Du får sätta kameran väldigt nära brevlådan.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R
P paralun skrev:
Det får man inte eftersom man då filmar område där allmänheten går omkring.
Det låter dessutom krångligare och dyrare än att bara sätta en brytare i locket som rapporterar in när det öppnas.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Sätt en kamera i brevlådan så kan du med lite AI skilja mellan reklam och riktig post.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Hittade en lösning för brevlådeutmaningen :geek:.. snubben har kanske en klart udda brevlåda men klart bra med en WiFi lösning. Sen är det en firma i Australien som säljer sensorn men det finns ju ett antal dörrsensorer som finns häruppe man kan köpa och montera med samma princip!
[länk]
[media]
Wifi-sensor med batteri!? Funkar det verkligen i längden? Men ja, förmodligen...

Det stora problemet som alla verkar ha är att man numera oftast har brevlådor av plåt och att de flesta användbara sensorer är för inomhusbruk. Känns som att det är dags att crowdfunda en därför avsedd riktig brevlådesensor som är konstruerad för att sitta utanpå lådan.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur ska du veta att den kommit innan du monterat den? :thinking:
Just posten får jag ett pling i postnord-appen så länge det inte är ett brev.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Funderade just på en grej... Sådana där gamla hederliga larmsensorer med kabel. Jag har en sådan där stor låda med brevinkast uppe och "paketinkast" på mitten. Om man sätter två larmsensorer i lådan och drar ut två kabelpar till en lagom IP-klassad eldosa som man fäster på utsidan. Sen har jag glömt, men någon skrev om att modda IKEAs genvägsknapp. Skulle man inte kunna koppla kablarna till den och på så vis få en Zigbee-enhet med dubbla magnetsensorer?

Edit: Eller var det en dimmerknapp?
 
Redigerat:
David Wallin David Wallin skrev:
Wifi-sensor med batteri!? Funkar det verkligen i längden? Men ja, förmodligen...

Det stora problemet som alla verkar ha är att man numera oftast har brevlådor av plåt och att de flesta användbara sensorer är för inomhusbruk. Känns som att det är dags att crowdfunda en därför avsedd riktig brevlådesensor som är konstruerad för att sitta utanpå lådan.
Billigt skit... jag beställer så kan man meka med brevlådan :geek: i-landsproblem :crysmile:
https://www.amazon.se/TASUN-WiFi-dö...prefix=wifi+smart+dörrsensor+,aps,153&sr=8-11
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Funderade just på en grej... Sådana där gamla hederliga larmsensorer med kabel. Jag har en sådan där stor låda med brevinkast uppe och "paketinkast" på mitten. Om man sätter två larmsensorer i lådan och drar ut två kabelpar till en lagom IP-klassad eldosa som man fäster på utsidan. Sen har jag glömt, men någon skrev om att modda IKEAs genvägsknapp. Skulle man inte kunna koppla kablarna till den och på så vis få en Zigbee-enhet med dubbla magnetsensorer?

Edit: Eller var det en dimmerknapp?

Det borde funka. Dimmerknapp blir det bara om du väljer att koppla den till en dimmer... Dock är det ju bra för batteritiden om kontakten inte är sluten hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.