j.f.s j.f.s skrev:
Här i Falun/Borlänge så tycker jag Bastard Burgers håller bättre kvalitet än Brödernas.
Instämmer.
Brödernas på lunchen har varit helt ok sett till pris och vad som serverades, har iaf för mig att priset sticker norrut efter lunchtid. :thinking:
 
Mikael_L
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Fläskytterfilé( som inte är filé),
Men visst har ordet filé även betydelsen "befriat från ben".
Filéad fisk, t.ex.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men visst har ordet filé även betydelsen "befriat från ben".
Filéad fisk, t.ex.
Nej, det betyder att man har skurit ut filén (det långsmala, benfria stycke kött som ligger närmast under ryggraden).

https://www.saob.se/artikel/?unik=F_0443-0224.su93
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Åsa Lund
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Vad fint att se att du äter himmalagat Anders
Jag som nästan alltid äter himmalagad mat åt ute igår
Elegant middagsscen med fiskrätt, vita vin, olivolja, vatten i mysig restaurangbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Supergod torsk på VED i Lund
 
  • Gilla
Fario och 8 till
  • Laddar…
Raggmunk och fläsk idag
Pannkaka och bacon på tallrik, klart för måltid, enkelt träbord, genomskinligt glas, hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Anonymiserad 220941 och 6 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Raggmunk och fläsk idag
[bild]
Vafan, en bild som inte är helt färglös!
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Mjöl kvar sedan gårdagens brödbak så snodde ihop lite frukostbröd, typ formfranska, fast sjukt mycket godare, och billigare. Inget knådande och ingen köksassistent. Tid ca 5 min att röra ihop mjöl, jäst, vatten, mjölk, honung och salt, plus 60 min jäsning och 35 min i ugnen.
Har du nått recept? :p
 
Blodsoppen
Lagt ett kilo ärtor i blöt idag. Imorgon görs det ärtsoppa. På torsdag äter vi den och tar lite punsch till.
 
  • Gilla
  • Älska
faf och 5 till
  • Laddar…
Thomas59
T Taxture skrev:
Har du nått recept? :p
Visst, mellan tummen och pekfingret men bör stämma ganska bra. Det blir två bröd:

1/ Smula 25g (halvt paket färsk blå) jäst i en bunke, häll på 5 dl ljummet vatten, 1dl mjölk (3%:ig funkar nog bäst), samt 2 msk honung och rör om med finger/sked till jästen löst upp.

2/ Skicka i 780g mjöl (ca 13dl men väga är bäst). Vanligt vetemjöl, vetemjöl special eller Lidls vanliga funkar vilket som. Igår blev det vetemjöl special men brukar baka med Lidl’s som är mkt billigare.

3/ Krama ihop degen ordentligt med en hand. Nån minut räcker. Ska inte vara klumpar med mjöl som inte lösts upp i vätskan. Jag brukar avsluta med att köra in handen under degen (i bunken), dra upp den och liksom vika ihop den 5-6ggr. Degen blir lite spänstigare då.

4/ Ta fram två lämpliga formar på ca 1,5 liter. Jag har bara en avlång (rektangulär) bakform så den andra formen fick bli nån sorts lite större suffléform, ca 20cm i diameter. Ta två bakplåtspapper och spola vatten på dem och krama ur. Lättare att få ner pappret i formarna då. Vill du lyxa till det sprayar/penslar du lite matfett/olja på pappret så släpper det lättare. Jag brukar dock hoppa över det steget. Nu har det gått ca 5 min sen jag började.

5/. Dela upp degen med hälften av degen i varje form. Täck med en kökshanduk och låt jäsa i ca 60 min. Efter ca 30 min sätter du på ugnen på över-/undervärme 200 grader.

6/ Efter 60 min är det klart att grädda. Vispa upp ett ägg och pensla bröden. Topping är valfritt. Jag tog vallmo- och sesamfrön, men vad som helst funkar. Frön, riven ost tex. Äggvispet som blir över åker i en frukostomelett dagen efter.

7/ Grädda med formarna på galler i nedre delen av ugnen. Ca 30-35 min. Tiden är ungefärlig och beror lite på ugn. Jag har en grilltermometer som jag sticker i och kollar mot slutet av tiden. Brukar sikta på ca 98 grader innertemp. Nån grad hit eller dit spelar inte så stor roll. Hellre en grad varmare än kallare. Kallare blir det degigt och blir det för varmt blir det torrt.

8/ Ta ut ur ugn och form och låt svalna på galler. Ta sen bort pappret. Då bröden svalnat brukar jag skiva upp lagoma dagsportioner och frysa in. Funkar perfekt.

Fryser jag inte in brukar jag vira in brödet i en handduk eller nåt annat tyg och lägga i en plastpåse som jag bara viker för öppningen på. Ska inte bli för tätt. Eller så tar jag brödpåsar som jag råkat få med mig från Lidl, då jag nån gång köpt bröd där, istället för handduken, sen in i plastpåsen. Jag brukar faktiskt fråga i kassan om det är ok.

Receptet funkar fint även till att baka hamburgerbröd eller frukostbullar. Du får justera tiden lite kolla bara med termometer då bröden fått färg. 98 grader så blir det perfekt. Brukar göra frukostbröden i stora muffinsformar.

Tror det var allt. Lycka till.
 
  • Gilla
JonasJN och 7 till
  • Laddar…
Vart en salladsrestertallrik

Ym7VNR8iBZqZjFCuE-Q4WigwtdII0cwTsXr2I7Mo3HFm6aHDtYP-sdPkbrlrOiU3iorxJlEMUnXIDDcnZz_66e1eJTERF2-ia_A1Tu7gGeX2FhQaLupXq6xO-eB12T-3eB55UepNL0fF0uUoU00lWPLsyeNZJ4yNZ2o3cNGn8z9fXgndtJNerQNfDuf8Se_mXbnNKIZLoAdYwfcOFDvHRpR7rFEjBtNEmskvoSaw3O9rMU0xGCPpzb7KfROUsxdcvrwJEsfidkV10jdfq4ZOX6pGaNVMcfu5ljd-VwoI2t7Ye4Gk6Ac9RNn_Ix4wsMXaKktHcFX59w2fm79m2fpHx5JOTYszA4hdds2xL73t392bl_JDsPxdYVjoDJzAUiMwNgxjXlNzHeqx0x6bm8QGskx8viBjb_kS7v2gS7yfBbMjFPuOOKnBBHAbaRa468d6--AAQqBWHBYHyS1gMV99jVWWJA3bjG9X5gGhXlp5FhTITfLrKBfyob3ZyTdHJ90_9P9klDuUvj2t6OEBgCfZqtTAzS__jfsHhBJLsIGLrF46Cy8xhzKya1KttakcWaF9Ktu5km4uXCeycI7W0F7D8ymqw5LuYisOkJv6iX9Ex7nMGJEo0r6qb-wsKgPLnyyqIsEsMy44srIaXOzUKSRtlD8MKZOxr8l4TJFBLODbhM4cE5wWcOn423QMBFeLz_j985VjHRWw2pEc0fdoAx2BAQAc5zinkHc33hrSzSEToof52pXlS_WzklI9BFJeks4CmZx489d0MnUAtFL9GhvZFLGMJIvjktcNoVE0G49P0t7hyGK_xRL7QFP5P4uSbllK1a6xfx1IeL8JDoG_mhWCFnY-YWu--czxBOXjncgYm7qoyQDkS9FrKJJ64oVLo65EW9dxvyOS9FVJULqKWIiQvi3rZ-dr_y2-JdBBmx7gu7uhPZ_UaS41l6gPpsX6Z6_MGy7FlJBNa9ox6-U2TMprqWJBkAs6jKsMh9e3WNF_s70vVch7nz5P0rOBtQ=w1251-h938-no
 
  • Gilla
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
När pappa lagar mat, blev spagetti över... :oops:
Fyra matlådor med pasta, två med köttbullar, två med tofu, på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 220941 och 12 till
  • Laddar…
Johnny "Bråttom" Ekström när man frågade om hur det gick med språket i Italien:

"Jag kan inte ett ord, jag vet inte ens vad spagetti heter på italienska" :)
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Storsockret
”Vegocarbonara med chipotlemarinerad ostronskivling och färsk persilja”

En skål med nudlar och stekt kött, troligen asiatisk mat, serverad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Anonymiserad 220941 och 5 till
  • Laddar…
Thomas59
Fick feeling och wokade ihop lite asiatiska köttbullar i kokosmjölk. Blandfärs med chili, ingefära, vitlök och vårlök samt grönsaker vad som fanns i kylen. Blev liite blandat strimlade morötter, broccoli, brytbönor och en burk vattenkastanjer.

Mixade korianderstjälkar, chili, det gröna på vårlöken och vitlök med lite vatten i mixern till en pasta och fräste upp med olja i woken. På med kokosmjölk och lät puttra en stund.

Köttbullarna körde jag under tiden i air fryer:n. Ner med allt i woken tillsammans med en påse nudlar. Koriander, fisksås och ljus soja samt det vita på vårlöken på. Tid 17-18 min från start till mål.
En stekpanna med köttbullar, nudlar, grönsaker i krämig sås, belyst av solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 11 till
  • Laddar…
Ingen Armani, ingen Rolex och inte heller någon kalvschnitzel, det finns ju substitut…
Benfri kotlett i tunna skivor bankas och vänds i mjöl, ägg o panko. Steks enligt Mannerström, mycket smör och ösning. Svampsås, ärtor och criss cut - sen är lyckan gjord
 
  • Middagstallrik med schnitzel, citronskivor, gröna ärtor, pommes frites och svampsås på ett dekorerat bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.