Tja en diesel brukar ju dra mindre, krångar mindre och håller längre. Har kört diesel sen 2009. I Finand är skattesystemet annorlunda och diesel brukar vara billigare än bensinen. Sen putin började kriga dock har det inte varit sant. Om det inte förändras kanske man måste fundera om.

Jag skulle iaf vara mer orolig att köpa en bensinare med 300tkm+ på mätaren än en diesel.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
N Niq skrev:
Varför vill du ha en diesel? Dom har ju planerat att hålla dieselpriset och skatten hög. Den drar mindre än en bensin men totalkostnaden blir troligen högre. Servicen är ju också dyrare.
Har man lite större bil och ofta drar släp så drar dieseln ganska mycket mindre. Servicen är det väl ingen större skillnad på?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tja en diesel brukar ju dra mindre, krångar mindre och håller längre. Har kört diesel sen 2009. I Finand är skattesystemet annorlunda och diesel brukar vara billigare än bensinen. Sen putin började kriga dock har det inte varit sant. Om det inte förändras kanske man måste fundera om.

Jag skulle iaf vara mer orolig att köpa en bensinare med 300tkm+ på mätaren än en diesel.
Ja jag är bosatt i Finland. Och har väldigt svårt att se en framtid för personbilar med Dieselmotor. Kanske om man hittar någon liten med riktigt billig skatt.
Vi har haft en diesel och en bensin bil i många år. Nu när vi bytte senast så skulle vi köpt en bensin om dom modeller som vi var intresserade av alls hade funnits med bensinmotor.

Drar dieselbilen så mycket mindre än en bensinbil att ca 30 cent/l dyrare diesel lönar sig? Kanske det går ner igen men myndigheterna har sagt att diesel priset troligen kommer att fortsätta hållas dyrare än bensin för att minska på mängden.

Kör själv en bensinbil som gått ca 376000km. Köpte den med över 300tkm på mätaren kommer inte exakt ihåg. Jag är inte speciellt orolig för att motorn krånglar på en bil som gått långt om den är välservad det är oftast andra saker som behöver bytas.

Bara mina åsikter och funderingar. Köp en bil som du vill ha och trivs med så brukar felen kännas överkomliga
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Ja rost är man bekant med, undrar om den kan va lika jäklig som en mazda 6 2005...
V50 är väl en Ford egentligen, skulle du kunna tänka dej en focus?
 
F fribygg skrev:
V50 är väl en Ford egentligen, skulle du kunna tänka dej en focus?
Småvolvos har väl i regel alltid varit nått annat än äkta Volvos :thinking:
 
useless useless skrev:
Har man lite större bil och ofta drar släp så drar dieseln ganska mycket mindre. Servicen är det väl ingen större skillnad på?
Kamremsbyte brukar vara betydligt dyrare på dieslar vad jag upplevt. Dagens pumpar kräver mera underhåll och så är det partikelfilter även om dom självrengörande inte ska behöva bytas.

Hittils så har jag gjort vanlig service själv på våra bilar så kanske jag har fel men många bekanta har berättat att deras servicekostnader blivit dyrare med diesel.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Småvolvos har väl i regel alltid varit nått annat än äkta Volvos :thinking:
Jo, vill man ha en focus i annorlunda kostym är väl V50 ett bra alternativ.

Jag själv valde VAG gruppen då hösten 2009 när jag skulle ha en ny snål diesel i en familjebil, Octavian med 1,6 TDI var rymlig, snål, ej rostbenägen för övrigt problemfri men partikelfiltret satte igen och bilprovningen kollar ju inte funktionen på partikelfilter så ingen lär ju veta om det finns nått innehåll i "burken" nu på sånna bilar eller om ägarna har rensat.
 
Blodsoppen
DennisCA DennisCA skrev:
Ja rost är man bekant med, undrar om den kan va lika jäklig som en mazda 6 2005...
Min V50 är 13 år. Inte en rostfläck alls.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Hack of the day*

Småsäkringarna gick hela tiden och det var rea på 30A säkringar

Fordons säkringsbox med grön, röd, blå och gul säkringar, kablar, delvis synligt pedalområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
K
Skillnaden på v50 och focus är att v50 är betydligt dyrare annars är det väldigt mycket som är samma på dem
 
K Krux skrev:
Skillnaden på v50 och focus är att v50 är betydligt dyrare annars är det väldigt mycket som är samma på dem
känns den lika rolig att köra då? focus är riktigt kul att köra fast inte mycket hästar
 
V50n jag tittade på är i 20.000 kronors klassen så det är väl inte så mycket trots allt.
 
Isakare Isakare skrev:
Apropå bilar och kvalité, riktig kvalité alltså, inte känslan på instrumentpanelens plast.
Bekanta ska köpa en beg bil och frågade om en Honda CR-V.
Läste på om modellen och hittade bla detta.
"Honda är kända för sin höga tekniska kvalité och CR-V är inget undantag. Fel på motor, växellåda, elektronik eller chassi är extremt sällsynt"
Det är sånt man vill läsa när man ska köpa en bil.

På Blocket finns CR-V som gått både 30 och 40.000 mil utan långa listor vad som är byt, vilket annars är vanligt på långmilare.
jag har bara haft en honda civic den var helt okej rosten var inte rolig tror den började rosta direkt vid ny köpet

sen att dom är så gubbiga honda europa marknadsförde sig som gubb bil hjälpte ju inte
 
DennisCA DennisCA skrev:
V50n jag tittade på är i 20.000 kronors klassen så det är väl inte så mycket trots allt.
Tittade på den nu. Ser bra ut på bilderna. Ny turbo så den borde väl hålla länge.
 
Blodsoppen
M maria01 skrev:
känns den lika rolig att köra då? focus är riktigt kul att köra fast inte mycket hästar
Jag hade en V60 tidigare. V 50 är som en miniatyr av den. Ja ganska rolig att köra.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.