Fairlane
Jag fick ett samtal från en vän om att eluttaget i hallen inte fungerade (strömbrytare ovanför till trappkopplad belysning och eluttag under).

Kan det vara farligt var frågan?

Tja, det beror ju på, har det fungerat innan frågade jag? Svaren var att man inte visste.

Ok, för säkerhets skull åkte jag över och kollade.
Mycket riktigt ingen spänning i uttaget. Jag öppnade upp och såg detta:

Öppnat eluttag med feldragen nolla och fas, ojordat, farliga kabelförhållanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nej, efter rmoget övervägande drog jag slutsatsen att det nog aldrig fungerat...

Man hade låtit nollan gå rätt genom dosan för strömbrytaren ner till vägguttaget och så var det bra så. Fasen gick in i strömbrytaren till tändtrådar inget mer. Ojordat på platsen.

Inte direkt något farligt, men varför?

Nu fungerar det som det var tänkt och de gamla kablarna klippte jag och skalade om då man skalat bort hälften av kardellerna ungefär.

Jag ska nog titta över lite mer i den lägenheten. Reagerade för några månader sen på att jFB saknades, men uttag för tvättmaskin fanns i badrummet. :thinking: Fick lägenhetsinnehavaren att ringa elektriker som monterade JFB.
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här har vi en startpunkt för fler bidrag till denna tråden.

Claesfixare tycker uttag 60cm från duschen är helt OK ... :surprised: :cry: :sweat:
[länk]
Njae. De skriver att man får ansluta en tvättmaskin med stickpropp om tvättmaskinen står minst 60 cm från duschen. De skriver inget om hur lång sladd det är mellan tvättmaskin och uttag.

Jag kan dock inte reglerna, så jag vet inte om de ändå är fel.
 
G Gramphos skrev:
Njae. De skriver att man får ansluta en tvättmaskin med stickpropp om tvättmaskinen står minst 60 cm från duschen. De skriver inget om hur lång sladd det är mellan tvättmaskin och uttag.

Jag kan dock inte reglerna, så jag vet inte om de ändå är fel.
Läs näst sista stycket igen,
En webbsida som förklarar anslutning av el och golvlbrunn för tvättmaskin på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gramphos
  • Laddar…
60cm från dusch är enligt standard.
Alltså Zon 2.

Bara för att tydliggöra så är det från duschens slut och sedan 60cm ut. Inte ifrån början av väggen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
tommib
Nej, det är det inte. Standarden säger 120 cm från platsen för duschen, vilket normalt räknas från blandaren (eller duschstången). Om det finns ett duschkar eller badkar räknar man dock 60 cm från kanten av detta. Så 60 cm kan vara korrekt i vissa fall men inte i andra.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Så 60 cm kan vara korrekt i vissa fall men inte i andra.
Men i princip aldrig.
För det finns väl ingen som monterar duschen precis över kanten av badkaret.
Så i praktiken blir det alltid 60cm + några till, för det mesta 60cm + halva badkarets bredd eller mer. som minsta tillåtna avstånd till duschen blir, när det finns badkar.

Jag brukar själv schablonmässigt alltid säga/tänka att det alltid ska vara 120cm från duschhuvudet. Vad händer annars när någon kastar ut badkaret, tror någon att de då kommer bygga om badrummet för att få uttaget längre bort - skulle inte tro det.
 
Clasfixare säger inget om jordfelsbrytare men det måste väl också finnas om man skall ha ett uttag i ett badrum.
 
  • Gilla
Agge87 och 1 till
  • Laddar…
Så om man duschar i badkaret så sträcker sig zon 1 bara till kanten på det 60 cm breda badkaret, men om man tar bort karet så sträcker sig helt plötsligt zonen 120 cm från duschen?
Vad är logiken bakom det?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men i princip aldrig.
För det finns väl ingen som monterar duschen precis över kanten av badkaret.
Så i praktiken blir det alltid 60cm + några till, för det mesta 60cm + halva badkarets bredd eller mer. som minsta tillåtna avstånd till duschen blir, när det finns badkar.

Jag brukar själv schablonmässigt alltid säga/tänka att det alltid ska vara 120cm från duschhuvudet. Vad händer annars när någon kastar ut badkaret, tror någon att de då kommer bygga om badrummet för att få uttaget längre bort - skulle inte tro det.
Håller med dig. Skulle själv aldrig lägga 60 cm från dusch. Hade självklart placerat det längre ifrån.
 
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men i princip aldrig.
För det finns väl ingen som monterar duschen precis över kanten av badkaret.
Så i praktiken blir det alltid 60cm + några till, för det mesta 60cm + halva badkarets bredd eller mer. som minsta tillåtna avstånd till duschen blir, när det finns badkar.

Jag brukar själv schablonmässigt alltid säga/tänka att det alltid ska vara 120cm från duschhuvudet. Vad händer annars när någon kastar ut badkaret, tror någon att de då kommer bygga om badrummet för att få uttaget längre bort - skulle inte tro det.
Nej. Titta igen i det du länkade. Område 2 börjar 60 cm från karets kant oavsett var blandaren/duschen är belägen (den är inte inritad i de bilderna). Detta gäller lustigt nog även vid duschkar.

I praktiken håller jag givetvis med dig. Man bör inte placera uttaget så nära.

useless useless skrev:
Vad är logiken bakom det?
Varför förväntar du dig att det ska vara logiskt?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej. Titta igen i det du länkade. Område 2 börjar 60 cm från karets kant oavsett var blandaren/duschen är belägen (den är inte inritad i de bilderna). Detta gäller lustigt nog även vid duschkar.

I praktiken håller jag givetvis med dig. Man bör inte placera uttaget så nära.


Varför förväntar du dig att det ska vara logiskt?
useless useless skrev:
Så om man duschar i badkaret så sträcker sig zon 1 bara till kanten på det 60 cm breda badkaret, men om man tar bort karet så sträcker sig helt plötsligt zonen 120 cm från duschen?
Vad är logiken bakom det?
blir ju i praktiken det samma enligt zonfördelningen.

Badkarets mått + 60 ut. Men sen får man ha i åtanke (enligt mig) att blandaren sitter i i mitten av badkaret vilket borde skjuta på måtten en aning. Som sagt jag personligen hade ju inte satt 60 ut från dusch.
 
Agge87 Agge87 skrev:
blir ju i praktiken det samma enligt zonfördelningen.
Jag tycker inte det blir samma?

Bild på textdokument som beskriver krav och mått för bad- och duschanläggningar, markerat område om duschavstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Blandarens/duschhuvudets position har inget med saken att göra i de fall det finns ett kar. Enligt reglerna alltså.

Ska man försöka hitta någon logik i det så skulle jag gissa på att man tänker sig att man står still i karet på ett annat sätt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.