B Bopåzoo skrev:
Varför kör du grillen på ungen istället för över och under värme? Grillen är ju inte till för att värma nått utan bara att ge yta
Det är så det står i manualen till pizzastålet att man ska köra på grillen. Eller att man kan köra på vanlig värme i 40 minuter och sedan enbart använda grillen i 20 minuter.

Det rör sig om supertunn pizza som nästan bara är yta.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Körde vår Siemens ugn på pizzaläge 275c vilket är max (i väntan på riktiga ugnen som kommer imorgon)

Den är specificerad på 3600w och enligt övervakning på fasen så gick de bra precis 14A extra vilket är ca 3400w.

Jag körde en timme och nån minut totalt och för att göra det lätt för sig så gick den på max i ca 20 minuter och sen gick det ganska exakt på 1000w när den fick upp värmen och ca 10min var den nöjd.
Totalt bör vi summera på ca 1,6 kWh totalt.

För mig blev det en total elkostnad på under 2kr inkl allt.
Gör pizzor för ca 35 kr om man räknar på relativt dyra mjöler och topping. En budgetpizza under 20kr. Kostar 100-110 på pizzerian.

5 pizzor. Besparing på ca 350kr och en bilresa, minus 2kr el.
 
  • Gilla
  • Haha
apetterson och 18 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag har fått ett pizza stål i julklapp och det blir grymma pizzor på det

Men jag har hört att det är dyrt med el ;) och är därför tveksam på om det är vettigt att värma upp pizza stålet bara för EN pizza?

Bor i södra Sverige el område två tror jag.

Det tar en timme att värma upp pizza stålet i ugnen och då kör jag grillen i ugnen på full effekt.

Givetvis beror det på vad jag har för ugn men det skiljer förmodligen inte så mycket på olika ugnar?

Vet inte vad jag har för ugn och vill inte lägga ut bilder på den därför att den är så gammal och ful.

Men Vad kostar det att köra grillen i din ugn i en timme mellan 12:00 och 13:00 på en helgdag.
[bild] [bild] [bild]
Oj oj vad god den pizzan såg ut
Hur gör du den, recept?
 
  • Gilla
dojjans och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är så det står i manualen till pizzastålet att man ska köra på grillen. Eller att man kan köra på vanlig värme i 40 minuter och sedan enbart använda grillen i 20 minuter.

Det rör sig om supertunn pizza som nästan bara är yta.
Grattis till pizzastålet, jag har ett bakstål som jag också gör pizzor på och det är rätt att man ska köra med grillelementet på. För uppvärmningen av stålet vet jag inte om det är smartast med över/undervärme eller grill, men tillagningen ska såklart ske med grillelementet. Passa på och gör flera när du ändå bakar, det är gott dagen efter också. Eller så bakar man tunnbröd på överbliven pizzadeg. Mums!
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Varför kör du grillen på ungen istället för över och under värme? Grillen är ju inte till för att värma nått utan bara att ge yta
Tricket är att driva upp temperaturen på stålet mha grillelementets strålningsvärme till långt över en vanlig ugns normala kapacitet. På så sätt efterliknar man temperaturen i en renodlad pizzaugn.
 
  • Gilla
MagnusRR och 15 till
  • Laddar…
Grill är ju toppelementet och det sista jag vill använda.

Kör man med sten eller stål kör jag på pizzaläge (under och bakre värme) eller undervärme endast och sätter alltid på nedersta skenan.

Botten kräver mer. Sista pizzan blir alltid bäst då den körs till toppingen är bra och sen tas ut på stålet som gräddar botten mer.

Grill är nog det sista jag skulle ha igång
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu du ska du få dig ;)

Pizza såsen från det här receptet

[media]
Den här salamin fast i oxbotten fjälster och 2,5% nitritsalt istället för vanligt salt.

[media]
Och den här pizzadeg

[länk]

och edamer ost.
M Mapet890 skrev:
Oj oj vad god den pizzan såg ut
Hur gör du den, recept?
 
P Pligg85 skrev:
Grill är ju toppelementet och det sista jag vill använda.

Kör man med sten eller stål kör jag på pizzaläge (under och bakre värme) eller undervärme endast och sätter alltid på nedersta skenan.

Botten kräver mer. Sista pizzan blir alltid bäst då den körs till toppingen är bra och sen tas ut på stålet som gräddar botten mer.

Grill är nog det sista jag skulle ha igång
P Pligg85 skrev:
Grill är ju toppelementet och det sista jag vill använda.

Kör man med sten eller stål kör jag på pizzaläge (under och bakre värme) eller undervärme endast och sätter alltid på nedersta skenan.

Botten kräver mer. Sista pizzan blir alltid bäst då den körs till toppingen är bra och sen tas ut på stålet som gräddar botten

Grill är nog det sista jag skulle ha igång
Om du har ett stål som liknar mitt ska du kanske pröva att värma stålet i en timme och köra på grill för då kommer alla dina pizzor att bli som din sista.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Om du har ett stål som liknar mitt ska du kanske pröva att värma stålet i en timme och köra på grill för då kommer alla dina pizzor att bli som din sista.
Går inte få perfekt i ugnen så därför jag köpt en pizzaugn. Pizza ska ha mycket högre temperatur än vad en normal ugn kan ge.
Sten och stål ska värmas så hett det bara går så klart, men att fortsätta köra grill och tillaga uppifrån med pizzan inne är inte min melodi.
Har provat köra grill på min med stålet på översta och sen sänkt till nedre och kört undervärme men med grillelementet nyss använt så blev det samma resultat av stålningsvärmen.

Kolla på de populära ooni-ugnarna så kör de upp de på max och hettar stenen. Sen lägger in pizzan och drar ner på sparlåga för att mest värme ska komma underifrån
 
  • Gilla
HabanLaban och 1 till
  • Laddar…
Jag som elinstallatör är många gånger helt förundrad över vilka prioriteringar en del gör.
Strax före jul så satt jag på kafe och hörde hur några pratade om att det kanske var billigare att gå ut o äta än att laga mat hemma, med tanke på elpriserna !!! ???

I nästa andetag så skulle de slå av bergvärmen o köpa sig ett par elelement för att värma upp kök/ vardagsrum med och låta de andra tre rummen vara kalla ????
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Älska
Danwid75 och 22 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Jag som elinstallatör är många gånger helt förundrad över vilka prioriteringar en del gör.
Strax före jul så satt jag på kafe och hörde hur några pratade om att det kanske var billigare att gå ut o äta än att laga mat hemma, med tanke på elpriserna !!! ???

I nästa andetag så skulle de slå av bergvärmen o köpa sig ett par elelement för att värma upp kök/ vardagsrum med och låta de andra tre rummen vara kalla ????
Haha, folk är inte så dumma som man tror, dom är dummare...
 
  • Gilla
  • Haha
fusion och 18 till
  • Laddar…
Varför komplisera det?
 
  • Förberedelse av pizza med tomatsås, skinka, ost; tortillapaket; köksverktyg och ingredienser på köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Pontus.F och 4 till
  • Laddar…
För att tortilla inte är pizza?
 
  • Gilla
  • Haha
Delenklint och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Går inte få perfekt i ugnen så därför jag köpt en pizzaugn. Pizza ska ha mycket högre temperatur än vad en normal ugn kan ge.
Sten och stål ska värmas så hett det bara går så klart, men att fortsätta köra grill och tillaga uppifrån med pizzan inne är inte min melodi.
Har provat köra grill på min med stålet på översta och sen sänkt till nedre och kört undervärme men med grillelementet nyss använt så blev det samma resultat av stålningsvärmen.

Kolla på de populära ooni-ugnarna så kör de upp de på max och hettar stenen. Sen lägger in pizzan och drar ner på sparlåga för att mest värme ska komma underifrån
Jag kan hålla med om att det finns bättre sätt att baka pizza på men om man ska göra det helt rätt så finns det inga andra alternativ än en vedeldad stenugn. Allt annat är fusk ;)

Men sen är det så att ingen kan göra allt helt rätt och just nu är jag helt nöjd med mitt pizza stål :)

Om jag någon dag skulle vilja förbättra mitt pizza bakande så kanske en sådan skulle funka fint ihop med mitt pizza stål och grillen.

Rostfritt stål, paellapanna, två handtag, termometer, rund, induktionsbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då använder jag i alla fall grillkol och kanske något vedträ.
 
  • Gilla
xlssn och 2 till
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
Varför komplisera det?
För att det är kul ;)
 
  • Gilla
MrsBlaise och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.