A
mikethebik mikethebik skrev:
En elak kommentar till en ensamstående småbarnsmamma med dålig ekonomi.
Verkar vara många som inte kan förstå att det finns åtskilliga människor som inte har en buffert att ta av.
Lite ödmjukhet och empati för dem som inte lever med guldkant eftersöks!

Och till TS, att bryta strömmen till ugnen när du inte använder den är inte lönsamt, det som drar energi är varmvatten och uppvärmning, kolla på den biten inför vintern.
Men det var inget illa menat.
Om du hade läst vad jag skrev så hade du inte behövt svara här. Hon har redan följt mitt råd och startat en ny tråd där folk hjälper henne.
 
Har du plockat alla lågt hängande frukter inom besparing (vilket det låter som du har) är det mest effektiva att se över intäkter.

Dvs skaffa ett extra knäck/jobba fler timmar.

Det finns (eller iaf fanns) diverse jobb man kan göra på internet per timme när man har tid. Dom betalar verkligen inte så fantastiskt men är ökade intäkter. Sen så finns ju givetvis 'vanliga' extra jobb också.
 
H Hammarspik skrev:
Vad menar du? Jag använder ju inte ugnen och klockan tittar jag inte på ändå går den på el och kostar mig. Jag använder spisen när jag lagar mat, har en gammal vedspis precis jämte men den hade jag inte tänkte använda än. Bara när jag inte har råd med elräkningen och den dagen lär väl komma till vintern.
kolla manualen där står nog hur mycket den drar i stanby läge

Kraven för standby började att gälla i januari 2010 och januari 2013. Det innebär att produkter i standby endast får använda 0,5 W.
Kraven för nätverksstandby gäller från januari 2015, januari 2017 och januari 2019. Kraven för kaffemaskiner gäller från januari 2015.
Standby, offmode-förluster och nätverksstandby (energimyndigheten.se)
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Hej jag undrar om någon vet hur mycket kwh en ugn förbrukar utan att den används? Den drar ändå el då det finns en digital klocka på den som är på.

Lite omständigt att dra ut sladden då den sitter inbyggt i ett skåp. Verkar sitta fast med skruvar antar att eluttaget sitter bakom där, har letat lite och hittar ingen annanstans.

vill använda så lite el som möjligt och ugnen har används 2 gånger på 3 månader.

Hur många kwh kan det handla om i månaden?

drog nyss ut sladden till mikron då den med sällan används men även den hade digital klocka så onödig el drar den.
Koppla in en mätare och låt den sitta kvar en stund, ev kan du koppla på så du kan mäta förbrukningen på alla "apparater" i hemmet, kalkylera och få sedan en hum om hur mycket och vilka apparater som drar "fulström".
"Standby"- konsumtion finns ofta angivet på/i apparater eller bruksanvisningar.
 
T tergo skrev:
Kraven för standby började att gälla i januari 2010 och januari 2013. Det innebär att produkter i standby endast får använda 0,5 W.
Kraven för nätverksstandby gäller från januari 2015, januari 2017 och januari 2019. Kraven för kaffemaskiner gäller från januari 2015.
Standby, offmode-förluster och nätverksstandby (energimyndigheten.se)
Det där var ju bra! Hade ingen koll på den lagen, bra att på alla vis försöka minska onödig energianvändning så mycket som möjligt tycker jag!
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
optimum
H Hammarspik skrev:
hahaha jag har ingen dator. Skriver från telefon och den laddar jag på jobbet
H Hammarspik skrev:
Och 1 kwh kostar väl snart 8 kronor så 7x8 blir ändå 54 kronor per månad och över 600 om året för något som inte används och drar minimal. Finns säkert 5 saker till som drar minimal och då blir det 3600 om året
Otur.
Jag band el-avtalet hösten 2021 på 5 år.
Att jag inte valde 1, 2 eller 3 år är för att jag insåg att vår distribution är bristfällig.
Det gäller att vara aktiv och inse vart vi är på väg.
Dårskapen med vindkraft och som man får förlita sig på import av fossila energislag när det inte blåser kommer vara dyrt och det ser vi nu.
Ihop med rysk gas kommer det bli svindyrt i vintern.
Sänk värmen och skaffa dig varmare kläder att ha inomhus.
Jag själv kommer fortsätta med 21-22 grader inomhus i vinter.

Nej världen är inte rättvis.

Nu ska du få ett bra tips.
Skaffa dig ett extraknäck så förbättrar du din ekonomi.
Istället för att oroa dig gör något åt saken.
De förslag du är inne på ger inte ett skit.
Ja jag har själv ett ordinarie heltidsjobb och jobbar extra med egen firma sedan över 20 år.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Mitt 275m2 hus drar ca 90 watt i timmen i standby. Surroundljud, 3 wifi routrar och några nätverksswitchar, 3 tv apparater, kyl och frys, ugn, mobilladdare, centraldammsugare, samt modem. Allt i standby. när kyl och frys-kompressorn år på är det givetvis lite högre.
moderna saker drar väldigt lite.
Edit: detta är ca 95kr i månaden i el givet dagens priser (ca 1.5kr/kwh och drygt 2kwh om dagen). Dvs det är något, men samtidigt inte lätt att spara in mycket på heller.
Vad betyder 90 watt i timmen? Och, när är kyl och frys i standby?
 
V Viktorbyggahus skrev:
Du kan spara 5-10kr på 10 minuters arbete om dagen. Eller så kan du spara 500-1000kr i månaden på tex att flytta tvätt och diskmaskin till kvällen med ett timabbonemang. Förutsätter att du kan det. Annars kan du spara kanske 250-500kr på att använda eco-program jämfört med snabbprogran. Eller att diska förhand.
Diska för hand kostar alltid mer. Det är allmänt känt!
 
H Hammarspik skrev:
Vadå arbetsinsatsen är väldigt stor. Grejen är att jag vill inte betala för något som är onödigt att ha igång. Även om det handlar om minimala pengar så blir det billigare att dra ut sladden. Om strömmen går funkar inte den klockan så lite el drar den ju helt i onödan.
Mvh en FATTIGLAPP
Troligtvis silar du mygg och sväljer kameler!
 
H Hammarspik skrev:
jag dricker inte kaffe och skita gör jag på jobbet och hemma då jag har egen brunn och inte betalar för toavatten tror jag? Tvål och toapapper känner jag att jag kan lägga pengar på hemma
Har du tänkt på hur mycket el vattenpumpen drar? (Du har nog rätt, släng tråden)
 
T torkelb skrev:
Diska för hand kostar alltid mer. Det är allmänt känt!
Beror på hur du diskar. Med rinnande varmt vatten - ja. Med fylld vask med svalt vatten där du sedan badar av med svalt vatten - nej. I bostadsrätt där vatten ingår - billigare i korta loppet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
T torkelb skrev:
Diska för hand kostar alltid mer. Det är allmänt känt!
Låter som att du jobbar på ett vitvaruföretag, de är väl de enda som har intresse att sprida sådana skrönor.
Beror givetvis på hur du handdiskar ifall det blir dyrare/billigare än maskindisk. Handdiskar man effektivt så blir det billigare med handdisk. Mycket av disken går utmärkt att diska i kallvatten. Typ kaffekoppar m.m. Sen är väl dagens vitvaror så usla att man får räkna med att byta diskmaskin ibland vilket försämrar den kalkylen. En fördel med handdisk är att du får ett extra utrymme för ett köksskåp på den plats diskmaskinen står. Har väl även kommit en del hälsovarningar då maskindiskmedlet inte är tillräckligt bortspolat och finns kvar efter disk.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Låter som att du jobbar på ett vitvaruföretag, de är väl de enda som har intresse att sprida sådana skrönor.
Beror givetvis på hur du handdiskar ifall det blir dyrare/billigare än maskindisk. Handdiskar man effektivt så blir det billigare med handdisk. Mycket av disken går utmärkt att diska i kallvatten. Typ kaffekoppar m.m. Sen är väl dagens vitvaror så usla att man får räkna med att byta diskmaskin ibland vilket försämrar den kalkylen. En fördel med handdisk är att du får ett extra utrymme för ett köksskåp på den plats diskmaskinen står. Har väl även kommit en del hälsovarningar då maskindiskmedlet inte är tillräckligt bortspolat och finns kvar efter disk.
Du låter som en av dagens klimatförnekare eller är du rent av religiös? Du får tro vad du vill. Forskare har undersökt saken och redovisar fakta.
 
T torkelb skrev:
Gratisartikel: [länk]
Ja. Fast om ditt varmvatten värms med värmepump så har du helt plöstligt 3-5ggr buffert. Och alla har inte äggula som penslats på all sin disk. Man kan faktiskt ha ett vattenbad redo och lägga ned disk direkt. Som sagt. Det går att få det billigare med handdisk. Ett test räcker inte för att bevisa hypotesen. Men som generellt heuristik funkar det.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.