Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej, igen.
Jag fick själv telefon från Sven-Åke beträffande verken i Norge. Han ville ha så mycket information uppdaterad som möjligt och det har han fått. Vi har upptäckt att spenningen i Norge och Sverige är olika. I Norge kör man med 230VAC även på trefas.
Så nu skall de montera upp ett verk via trafo för att få rätt spänning till verket, och lösa norrmannens problem.
Så jag är nu mycket spänd på vad de får till, och i och med att de självmant tog kontakt, har jag hopp om ett positivt slut. Har också fått muntlig garanti för att de vingar som saknas skall levereras. Får höra med dem under veckan. Men det är positivt att de är igång igen! Önskar dem lycka till.

Själv skrev jag till Skystream, men har ej fått någon respons därifrån. Emellertid har jag hittat ett kinesiskt verk på 2kw som är uppbyggd annorlunda. De har en inverter och stabilisator i huset ungefär som windsave. Vikten är mycket mindre, men har ändå samma säkerhetsanordningar som det svenska verket. De kostar något mindre än Hannevind. Har fått lovnad på att köpa ett verk för långtidstest. Få se vad det blir, måste skrapa samman pengar till det också....:)

Intresserad någon?
 
Norges eldistributionsnät är till huvudsak uppbyggt som ett IT-nät med 230V systemspänning till skillnad från övriga Europa som har ett TN system med systemspänning 400V.
Norge har börjat övergången till vårt system men IT-systemet är det allra vanligaste.

generatorn måste y-kopplas


För övrigt kommer ett Hannevindverk aldrig att leverera energi, varken i Norge eller Sverige.
till detta krävs synkrona verk.
 
P3C, m. flera, jag vet inte vad ni har som målsättning med era inlägg och raderandet av inlägg, längre.
Du kommer med olika påstående som du vore en expert, men är du det?

I och med att Hannevind nu har, tillsammans med ett annat företag, kommet igång med att lägga ner massa pengar på att få sina verk till att fungera, så tycker jag det är dags att också se på de positiva sidorna.
Jag var själv mycket negativ tidigare då jag medverkade till att en kund köpte på sig verk för 50 papp, men nu kommer dessa verk att åter komma i drift.

Ni påstår att ingen får hjälp av Hannevind, varför får då vi hjälp? Ni som inte har varit i kontakt med Sven-Åke, bör kanske börja göra det nu.

Pratade senast i dag med Sven-Åke rätt länge på telefon, och han säger att alla försök han gör på att lägga in inlägg blir raderat av den/de som är moderator??? till forumet. Detta är inte schysst, därför ni sprider påståenden som inte får chans att motsägas. Detta gäller flera forum, inte endast detta. Och i och med att jag skriver detta nu, så kanske ni börjar radera mina inlägg också?

Då Sven-Åke kom med ett inlägg som ej stämde med p3c så raderades hans inlägg och p3c ändrade sitt inlägg. Har du problem p3c? Då får du lösa dem på annat sätt.

Jag skall i ett sammanträde hos Kristianstad Svets o Montage i morgon, och det blir spännande att se vad de kan visa upp. För rättferdighetens skull, ber jag om att den rapport jag kommer med i morgon blir liggande och inte raderas.

Jag kommer att kopiera detta inlägg så jag har underlag för det jag skrivit här. Detta inlägg skickades til forumet kl. 14.24, 4 sept. 2007.
 
Ok Morgan.
Inlägget jag skrev igår byggde jag på uppgifter som jag tog rätt från minnet. Det visade sig vara felaktigt.
I ett IT-system så är sekundärsidan på trafon Y-kopplad och inte D-kopplad som jag felaktigt drog mig till minnes. För detta ber jag om ursäkt.

Varför Hannevind inte får göra inlägg här på forumet är pga att han är näringsidkare och inte får promota sina produkter här.
Jag är idioten som blev lurad att köpa 200 kilo järnskrot kamuflerat till vindkraftverk av förut nämnda person. Jag får tydligen ventilera mitt missnöje här utan vidare ingripande från moderatorn.

Jag har lagt ut >50 kkr på vindkraftverket som aldrig har och aldrig kommer att leverera någon ström och för detta är jag av naturliga skäl förbannad. Pengarna kan Hannevind behålla, jag önskar ingen vidare kontakt med honom.
Han är ett hån mot all entreprenörskap och företagande i sverige, att tillverka produkter så fullständigt i avsaknad av produktutveckling, utvärdering och certifiering som är gjort av detta företag har jag aldrig i mitt 25-åriga yrkesliv förut stött på.

Man kan alltid läsa ut prestanda och egenskaper hos en vara eller produkt genom att läsa produktblad och övrig infromation som företag publicerar och ta för givet att det i huvudsak är riktigt. Men i detta fall finns det inget som stämmer, ett par exempel, startvind 3m/s är i stället kanske 12m/s eller däromkring. 2,2kW som skall uppnås vid 9m/s kanske man uppnår vid 20-25m/s. 3000kWh årsproduktion el visade sig vara noll.



Han skyller hela tiden sina egna tillkortakommanden på andra.
-När nätägarna inte utan vidare tillåter anslutning av vindkraftverk till deras nät är han förföljd.
-När Elsäkerhetsverket påpekar att standardiseringen även gäller honom är han förföljd. Det var väl kundens fel att verket var livsfarligt vill jag dra mig till minnes.
-När missnöjda kunder klagar och skriver skit är han utsatt för en komplott.
-När fordringsägare vill ha betalt för levererat materiel så gör de sig skyldiga till kontraktsbrott.
osv. osv.

Nu avslutar jag mitt deltagande i denna tråd och tänker lämna Hannevind vindkraft därhän, det finns annat mer konstruktivt att ägna energin på.
Hannevind har visat på en sak åtminstånde: det är inte lätt att bygga om en vedkap till vindkraftverk.
 
Att tillägga till p3C's lista.

-Felkonstruerade master, levererade av Hannevind, är enligt Hannevind kundens fel.
-Att kraftverket blåser sönder vid en medelvind om 15-20 m/s pga att det saknar bromsar eller annan säkerhetsutrustning är kundens fel.
-Att elsäkerhetsverket testat en prototyp som dessutom modifierats av kunden är kvalificerat skitsnack och ren lögn, den modellen som ElSäk testade var den modellen som såldes fram till försäljningsförbudet.
-Att Hannevind tagit kontakt med alla kunder och åtgärdat kraftverken är kvalificerat skitsnack, det har inte hänt.
-Hannevind har brutit mot det försäljningsförbud och återkallandeskyldighet som ElSäk utfärdade, Hannevind har inte brytt sig om att vare sig kontakta kunderna eller återtaga krafverken.
-Den enda respons som man kan förvänta sig är om man skickar in en stämmning till tinget, först då kan man förhoppningsvis räkna med nån form av reaktion. Reaktionen är att han är förföljd.


Kan bara hoppas att de nya ägarna är serösa och gör sig kvitt Hannevind då ingenting som kommer från Hannevind har ett uns med sanning att göra, Samt att de löser in SAMTLIGA av Hannevind försålda kraftverk, då det är uppenbart att inga fungerar, och dessutom är direkt livsfarliga.
 
Morgan1 skrev:
I och med att Hannevind nu har, tillsammans med ett annat företag, kommet igång med att lägga ner massa pengar på att få sina verk till att fungera, så tycker jag det är dags att också se på de positiva sidorna.
Det är väl bra. Men hade det inte varit bättre om man gjort det INNAN man började sälja dem?
 
Morgan1 skrev:
Hej, igen.
Vi har upptäckt att spenningen i Norge och Sverige är olika. I Norge kör man med 230VAC även på trefas.
Förstår jag dig rätt att norrmännen har kopplat in en 400V generator på ett 230V system?

Jag antar att Norge har ungefär samma regler för elbehörighet etc. som vi har i Sverige. Dom killaran borde skaka galler. Det är väldigt stor skillnad på att koppla en skarvasladd (som i princip vem som helst får göra) och att fibbla med 3-fas system. En Generator av den här sorten är ett 3 fas system. För guds skull sluta med egna experiment, låt en behörig elektriker göra jobbet.

Nu är det ju såvitt jag förstår så att Hannevind har inte sålt verk för installation i Norge, utan det är ett lokalt initiativ att ta med verken över gränsen. Så den missen kanske man inte skall lasta Hannevind för.
 
Tack för en mycket "underhållande" tråd! ;-)
Har själv inget Hannevind-verk, men kan erkänna att jag blev intresserad efter att ha läst positiva tidningsartiklar. Bor i ett riktigt blåshål, så det hade ju varit underbart att kunna göra sig oberoende av elbolagen.....

Det är ju en hel del saker man blir fundersam på efter att ha läst om era erfarenheter:

1) är det inte konstigt att ett företag som marknadsför sig själv som "störst på vindkraft" inte har fler referensobjekt på sin hemsida?

2) Googlar man, finner man att Hannevind har fått mycket positiv press. Men ingen av journalisterna har intervjuat en ägare till ett sådant vindkraftverk. De verkar helt ha gått på tillverkarens uppgifter. Källkritiken lyser med sin frånvaro.

3) Tycker det är konstigt att man kan sälja en grej utifrån påståendet att den fungerar för ett visst ändamål. Behövs det inte någon slags typgodkännande för det? Nu tänker jag inte bara på elsäkerheten, utan mera att den fungerar för sitt ändamål?

4) Är det ingen som har tagit detta till Allmänna reklamationsnämnden? Eller kanske till Plus för att få igång en bredare diskussion om branschen och konsumenternas rättigheter. Jag förstår att ni som har köpt dessa verk är intresserade av att få dom o fungera, alternativt få tillbaks pengarna, men jag tycker frågan är värd en bredare diskussion t.ex. om det är fritt fram att sälja vad som helst med vilka påståenden som helst, och om det är kunderna som ska stå för riskkapital när det gäller teknikutveckling.
 
Företaget Hannevind vindkraft är ju synonymt med Sven-Åke Hannevind. För att utreda en rad frågetecken som uppenbart finns hos kunderna som har råkat illa ut och kanske hjälpa någon, låter vi Sven-Åke Hannevind bemöta diverse påståenden här i den här tråden. Efter att tråden är slutdiskuterad kommer inte Sven-Åke att diskutera mer i Byggahus forum.

Sven-Åke, du får gärna förklara varför det har gått så här illa och hur du kommer att hjälpa dina gamla kunder.

Vi kommer inte att tolerera personangrepp och hårda ord, då stängs diskussionen genast. Diskussionen ska föras lugnt och sakligt.
 
Sommartorparn skrev:
...
2) Googlar man, finner man att Hannevind har fått mycket positiv press. Men ingen av journalisterna har intervjuat en ägare till ett sådant vindkraftverk. De verkar helt ha gått på tillverkarens uppgifter. Källkritiken lyser med sin frånvaro.
...
Om just detta skrev jag ett kritiskt inlägg i en tråd som, så vitt jag kan se, nu är försvunnen. Det inlägget utvecklades senare till en diskussion mellan mig och forumets ägare. Nu när Marlene Eskilsson är aktiv i denna tråd så kanske hon skulle kunna bringa klarhet i var denna tråd blev av. Det är fler än jag som undrar.

Jag har även skrivit några inlägg om att dessa små vindkraftverk, ej nödvändigtvis tillverkade av Hannevind, har mycket små möjligheter att bli lönsamma.
 
Sommartorparn skrev:
Tack för en mycket "underhållande" tråd! ;-)


4) Är det ingen som har tagit detta till Allmänna reklamationsnämnden? Eller kanske till Plus för att få igång en bredare diskussion om branschen och konsumenternas rättigheter. Jag förstår att ni som har köpt dessa verk är intresserade av att få dom o fungera, alternativt få tillbaks pengarna, men jag tycker frågan är värd en bredare diskussion t.ex. om det är fritt fram att sälja vad som helst med vilka påståenden som helst, och om det är kunderna som ska stå för riskkapital när det gäller teknikutveckling.
Känner till ett flertal kunder som drar det genom ARN, problemet är att det tar upp till ett år innan det är färdigbehandlat.
Generellt sett så är jag av den åsikten att man skall kunna lita någorlunda på en tillverkares påståenden i broschymaterial, reklam och teknisk dokumentation, stämmer inte dessa är det i princip fråga om bedrägeri eller nått liknande.
Det finns tyvärr många exempel där kunderna står för utvecklingskostnaderna, data-program är ett slående exempel, men visst, en produkt borde vara färdigutvecklad när den saluföres, framförallt MÅSTE produkten ifråga uppfylla gällande krav mha säkerhet.
Nu i efterhand kan man konstatera att Hannevinds kraftverk inte uppfyllde de minimikrav som ställs på en produkt för att den skall få säljas inom EU.
 
S
Hej tack Marlene för att jag fått detta tillfälle att försöka svara på kritiken..

Sommartorpans frågor:
1. De ref verk som vi anger är de som ligger i närheten av firman och som vi kan nå på några minuter vid kundbesök, vi har haft fler ref objekt tidigare men då vissa kunder fick orimligt många tel samtal fick vi ta bort dessa igen, vi kommer att lägga ut fler så fort det finns lämliga objekt.
Hur många av våra konkurenter har ett ända ref verk att visa.... tänk på det...

2.Det finns en del kunder som uttalar sig i bla ATL, Radiokristianstad, Kristianstadsbladet mm

3.Jag vet att det är någon form av typ och energi märkning på gång men inte när

4.Alla kunder som har hört av sig till oss med problem har fått hjälp, vi litade lite väl mycket på vindkartor mm så en del verk blev verkligen felplacerade vad det gäller vindläge

Ebaman frågor
Vi har aldrig skyllt på kunden om något har gått fel, men givetvis måste vi ju rimligen fråga under vilka omständigheter skadan uppstod.

Alla krav som Elsäkerhetsverket ställde på Hannevind är avklarade, vi ringde alla som köpt ett 2,2kw verk vi la ut bilder på hemsidan

Det verk som gick sönder vid stormen pär utsattes för mer än 30m/s och det borde inte varit något problem men något gick fel, grannen till detta verk har ett likadant och det höll, där kan tex monteringen vara en anledning, det finns minst två st väderstationer där man kan läsa loggarna från stormen

Elsäkerhetsverket skriver följande den 2007-05-21 i ATL Små vindkraftverk får säljas igen, så snart felen på vindkraftverken är åtgärdade är det fritt fram att sälja under ny betäckning
Säger Mikael Schmidt på Elsäkerhetsverket

Jag vet att vi inte får göra reklam här men kolla på vår hemsida där finns bilder och video på verken och elmätare i full drift och alla som vill får gärna komma och titta

Vi har gett oss in i en tuff branch det är jag full vedveten om och det verkar finnas två läger ett med asynkrongenerator dvs ca:99% av all vindkraft och ett där man använder PM-generator jag vet att bägge fungerar men att det finns fördelar med bägge, vi har valt asynkrongeneratorn pga att energin produceras och förbrukas utan några omvandlingar från växelström till likström till batterier eller genom en omvandlare och sedan till förbrukarna, det blir rätt mycket förluster genom alla dessa steg

Detta kan väl räcka så länge hoppas jag


Sven Åke Hannevind
 
Får lägga till efter ett fyra timmars besök hos Svets o Montage/Hannevind i dag, att jag har fått tillbaka full förtroende för det arbete de nu lägger ner på verken. Det handlar om stora summor att producera verk, och lagerhålla delar till dessa, och hade inte Hannevind varit seriöst intresserad av att fortsätta detta, hade han inte jobbat vidare, ej heller erbjudet sig att sätta i ordning alla trasiga verk.
För er som gnäller och skäller på Hannevind, råder jag nog en gång till att ta kontakt med dem, så hjälper de till att få dem i drift. Jag tror att när man inte är insatta teknisk i hur detta fungerar, är det lätt att hitta negativa uttalanden och döma ut varan och produkten man har köpt. Det samma gjorde jag i början, men då saker och ting inte stämde, beslutade jag att vänta åch se vad som kom till att hända framöver. Särskilt glädjande var det att konkursen blev upphävd, och att leverantörerna fick betald för sina varor, och så gör man endast om man har planer om att driva vidare.

Till P3C vill jag fråga, får jag köpa dina 200 kilo skrot till skrotpriset?


Verken i Norge: De är rätt kopplade. Endast ett av verken blev monterad. Vi tror nu efter en del undersökningar, att en strömförsörjning till styrkortet kan ha blivit skadat. Jag har fått nya delar och skall skicka upp detta till ägaren. I tillägg har jag fått information om att kunden i Norge får 2 nya verk med nya vingar ersatta. Dessa levereras senare.
Räknas det som oseriöst också?

I tillägg såg jag själv ett verk kopplad och körd i bänk, och fick vid självsyn se att det levererade ström. På tomten har de ett verk uppmonterad, och det snurrade som det skulle göra.

Plocka fram litet positivt tänkande också nu, det är på tiden.
Nu skall vi inte titta i backspegeln längre, men rikta blicken framåt, eller hur Sven-Åke?
 
Då har jag en fråga till Sven-Åke:
Det som verkar vara det populäraste verket är tydligen det som kallas 2,2kW. Varifrån kommer siffran 2,2? Är det en uppmätt eller beräknad effekt? Är det en max- effekt genomsnittlig effekt? Och vid vilken vindhastighet ger verket i så fall denna effekt?
 
S
Hej att det verket är populärt beror mest på att de i de flesta kommuner inte kräver bygglov, det är ingen som köpt det verket för att bli självförsörjande på el namnet 2,2 är från märkeffekten på just generator storleken inte avgiven effekt som ju är väldigt vindberoende.
Vi använder mycket beräkningar men även faktiska mätningar på verk i drift.
De verk som är mest efterfrågade i dag är 11 och 45kW verken.

Här kommer ett exempel på lite olika effekt per år beroende på medelvinden.. det är altså inte vad det ger per timme, för att komma upp i tex 2000 kw/år behövs ca: 2-300 i snitt
2,2.doc

Sven Åke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.