K karlmb skrev:
Löjligt. Det går ju att se att det är samma produkter som säljs på en massa ställen i hela EU.
Det mesta kommer från Kina och handlarna som tillhör AliExpress har hela sortimentet samt är mycket snabba med nyheter. Sen efter ett tag så kommer produkterna till Amazon mfl, och efter lite mer tid vissa till Kjell&co mfl.
 
R
K karlmb skrev:
Löjligt. Det går ju att se att det är samma produkter som säljs på en massa ställen i hela EU.
Nej det kan du inte alls se. Att man använt samma gjutform för plasten betyder inte att innehållet är detsamma.

Det finns gott om exempel på direktimporterad elektronik som är direkt farlig.

P paralun skrev:
Det mesta kommer från Kina och handlarna som tillhör AliExpress har hela sortimentet samt är mycket snabba med nyheter. Sen efter ett tag så kommer produkterna till Amazon mfl, och efter lite mer tid vissa till Kjell&co mfl.
Så klart tillverkas även bra produkter i Kina, men hur ska du veta att det du köpt tillhör den kategorin? Öppnar du prylarna och undersöker dem själv? Har du kompetens för detta?
 
Nissens
R RoAd skrev:
Nej det kan du inte alls se. Att man använt samma gjutform för plasten betyder inte att innehållet är detsamma.

Det finns gott om exempel på direktimporterad elektronik som är direkt farlig.



Så klart tillverkas även bra produkter i Kina, men hur ska du veta att det du köpt tillhör den kategorin? Öppnar du prylarna och undersöker dem själv? Har du kompetens för detta?
Tja, tex alla Iphone tillverkas väl i Kina?

Sämre kvalitet än Apples prylar har man ju sett…
 
R
Nissens Nissens skrev:
Tja, tex alla Iphone tillverkas väl i Kina?

Sämre kvalitet än Apples prylar har man ju sett…
Ja? Och?

Kan du inte vara snäll och läsa det jag skriver innan du svarar nästa gång?
 
Nissens
R RoAd skrev:
Ja? Och?

Kan du inte vara snäll och läsa det jag skriver innan du svarar nästa gång?
Jo, men att saker som tillverkas i Kina är väl som överallt annars, det kan vara varierande kvalitet…
 
R
Nissens Nissens skrev:
Jo, men att saker som tillverkas i Kina är väl som överallt annars, det kan vara varierande kvalitet…
Ja, jag skrev exakt det i inlägget du citerade.
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej det kan du inte alls se. Att man använt samma gjutform för plasten betyder inte att innehållet är detsamma.

Det finns gott om exempel på direktimporterad elektronik som är direkt farlig.
Så klart tillverkas även bra produkter i Kina, men hur ska du veta att det du köpt tillhör den kategorin? Öppnar du prylarna och undersöker dem själv? Har du kompetens för detta?
Jo nog har jag köpt prylar från AliExpress och det brukar räcka att skumma igenom köprecensioner.
Sen huvudskälet just nu att jag tog upp just AliExpress är att jag vill se hur kineserna gör med Matter.
Behåller man gatewaymodellerna som just nu finns och ger ut mjukvaruuppdateringar för Matter eller satsar man bara på helt nya modeller som är matterkompatibla? Hur gör man med alla tillbehör? Just nu går det inte att se men kommer säkerligen ganska snart. AliExpress är ju ett megabolag som ägs av Alibaba group och verkar då i Shenzen där de flesta handlarna då verkar inklusive all tillverkning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Löjligt. Det går ju att se att det är samma produkter som säljs på en massa ställen i hela EU.
Jag såg "samma" bosehögtalare i Thailand för en bråkdel av priset jag betalt här i Sverige. När jag lyfte på den insåg jag att även vikten var en bråkdel, men bara genom att titta på den såg jag inga skillnader.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R
P paralun skrev:
Jo nog har jag köpt prylar från AliExpress och det brukar räcka att skumma igenom köprecensioner.
Ger de verkligen svar på hur säkert konstruerade prylarna är?

Alfredo Alfredo skrev:
Jag såg "samma" bosehögtalare i Thailand för en bråkdel av priset jag betalt här i Sverige. När jag lyfte på den insåg jag att även vikten var en bråkdel, men bara genom att titta på den såg jag inga skillnader.
Ja att det är samma produkter som säljs här i Sverige bara för att de ser likadana ut ska man verkligen inte anta. Speciellt inte saker som kan bli direkt livsfarliga om de är felkonstruerade.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ger de verkligen svar på hur säkert konstruerade prylarna är?



Ja att det är samma produkter som säljs här i Sverige bara för att de ser likadana ut ska man verkligen inte anta. Speciellt inte saker som kan bli direkt livsfarliga om de är felkonstruerade.
Absolut. Men det går inte att göra dessa pytteprodukter så värst olika, och för att tjäna någon tia så är det ju löjligt.
Skillnad på en högtalare som är flera hundra dyrare.
Tills någon visar upp "FEJK-Tuya" så känner jag mig lugn.
Follow the money.
Om M-nu kan sälja något för 200 och det kostar 100 hos Ali så är det i princip samma pengar kinesen får.
Om det kostar 5 ggr mer i Sverige kan man däremot bli misstänksam.
 
Redigerat:
R
K karlmb skrev:
Men det går inte att göra dessa pytteprodukter så värst olika
Jo det gör det, och vissa lösningar kan bli direkt livsfarliga. Det är uppenbart att du inte kan något om hur man konstruerar elektronik.

K karlmb skrev:
och för att tjäna någon tia så är det ju löjligt.
Det kan du tycka, men när något säljs för 48:- så är den där tian 20% ökad vinst.

Du behöver inte fundera så mycket på detta. Du har helt enkelt fel och det har visat sig många gånger att kinesisk lågpris-elektronik varit så dåligt designad att det varit fara för både person- och egendomsskada.

https://danyk.cz/reverz28_en.html
https://danyk.cz/reverz30_en.html
https://danyk.cz/reverz37_en.html
 
R RoAd skrev:
Ger de verkligen svar på hur säkert konstruerade prylarna är?
Jo nu är det ju samma prylar som dyker upp hos Biltema, Kjell&Co osv
Det är ju orginalprylar som säljs som den här jag kollade på.
https://www.aliexpress.com/item/1005003685871711.html
Och jag är då just nu mycket nyfiken hur man gör med Matter.
 
R
P paralun skrev:
Jo nu är det ju samma prylar som dyker upp hos Biltema, Kjell&Co osv
Men hur vet du det? Vi har redan konstaterat att det inte går att titta på hur en pryl ser ut för att vara säker på att det är samma innehåll.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Men hur vet du det? Vi har redan konstaterat att det inte går att titta på hur en pryl ser ut för att vara säker på att det är samma innehåll.
Men tror du det är piratkopierade prylar som Ali Express säljer?
Här kan du kolla Xiaomi, direkt från fabrikerna till de kinesiska handlarna som tillhör AliExpress.
https://www.aliexpress.com/af/gatew...atId=0&brandValueIds=200658765&g=n&isrefine=y
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
P paralun skrev:
Men tror du det är piratkopierade prylar som Ali Express säljer?
Här kan du kolla Xiaomi, direkt från fabrikerna till de kinesiska handlarna som tillhör AliExpress.
[länk]
Det säljs säkert bra märkes-produkter till ett lägre pris än i Sverige på Aliexpress, något annat har jag inte påstått.

Men en produkt behöver inte vara piratkopierad för att vara farlig. Något som ska anslutas till 230V för 48:- skulle jag inte våga köpa där i.a.f.

Nog sagt om det, jag ville bara påpeka att det kommer en hel del farliga prylar från kinesisk näthandel när man är i de riktigt billiga segmenten och letar.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.