Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Varför han inte tar upp det som ett problem? Det har han ju exakt precis för typ fyra timmar berättat!?
Nej, han tar inte upp det som ett problem öht.
Han menar eftersom man VÄLJER att ha batteriproblemen så är det plötsligt inget problem. Att en Plejdanvändare också väljer batteri (om hen gör det) så är det plötsligt ett problem.

Den logiken slår knut på sig själv.

Plejdanvändare kan dessutom välja att inte ha batteri, det kan sällan andra hemautomationssystem erbjuda. Tvärtom.
 
Nissens Nissens skrev:
Flera?
Jag följer diverse Plejdforum, och har aldrig någonsin sett att detta skulle vara något problem.

Det låter helt osannolikt eftersom alla puckarna måste bli strömlösa för att tappa tiden, det räcker inte att någon eller några puckar gör det eftersom de synkar upp med varann automatiskt.
Ja, det måste jag hålla med om som något jag aldrig hört talas om. Det finns säkert de som drabbats men att det skulle vara ett problem ser jag inte som troligt. Visst är det så att man hittar mest fanboys på forumen men det är väldigt lite klagomål på stabilitet. Värre är det med återkommande gnäll att det saknas stöd för integrationer :)
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, han tar inte upp det som ett problem öht.
Han menar eftersom man VÄLJER att ha batteriproblemen så är det plötsligt inget problem. Att en Plejdanvändare också väljer batteri (om hen gör det) så är det plötsligt ett problem.

Den logiken slår knut på sig själv.

Plejdanvändare kan dessutom välja att inte ha batteri, det kan sällan andra hemautomationssystem erbjuda. Tvärtom.
Jag förstår hur du menar och förstår din logik. Det verkar däremot som att du inte riktigt (vill?) förstår vad han menar.
 
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Jag vill verkligen inte låta dryg, men det här känns lite komiskt. Har du någonsin sett att NÅGOT skulle vara ett problem med Plejd? Ja, det låter kanske som en raljerande fråga men jag är uppriktigt nyfiken.
Det beror på vilka krav man har. Det jag använder Plejd till är jag 100% nöjd med.

Andra som vill ha kontroll på brevbäraren, hunden, katten, ungarna, bilen, akvariet, kanariefågeln och den äkta hälften och integrera dem i sitt hemautomatiseringssystem ser sannolikt begränsningar med Plejd och bör då använda något annat system. Tyvärr för det med sig en hel del batteribytande, men det är absolut inget problem eftersom man då medvetet valt det.

Vad nästa ägare av huset tycker om det står skrivet i stjärnorna.
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Jag förstår hur du menar och förstår din logik. Det verkar däremot som att du inte riktigt (vill?) förstår vad han menar.
Jo, jag förstår - men han har ju bestämt sig för att inte gilla Plejd, det spelar liksom ingen roll att han får info.

Han kan inte ens acceptera att väldigt många Plejdanvändare är väldigt nöjda med systemet. Men det är så det är.
 
Nissens Nissens skrev:
Det beror på vilka krav man har. Det jag använder Plejd till är jag 100% nöjd med.

Andra som vill ha kontroll på brevbäraren, hunden, katten, ungarna, bilen, akvariet, kanariefågeln och den äkta hälften och integrera dem i sitt hemautomatiseringssystem ser sannolikt begränsningar med Plejd och bör då använda något annat system. Tyvärr för det med sig en hel del batteribytande, men det är absolut inget problem eftersom man då medvetet valt det.

Vad nästa ägare av huset tycker om det står skrivet i stjärnorna.
Ska man vara petig så svarade du inte alls på min fråga. Du skriver egentligen att ska man rosta bröd så funkar en brödrost utmärkt, men vill man göra varma mackor med ost på så behöver man en smörgåsgrill - trots att dessa medför en massa jobbig rengöring jämfört med brödrosten.

Saken gällde såklart buggar och riktiga problem som man kan ha när man använder sitt system till vad det faktiskt är avsett till. Tex att puckarna ev kan tappa tiden vid strömfluktuationer. Eller att, om jag ska använda ett verkligt exempel från mitt smarta hem, Aqaras Zigbee-tempsensorer har en tendens att tappa kontakten om man inte använder Aqaras Zigbee-gateway.
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, jag förstår - men han har ju bestämt sig för att inte gilla Plejd, det spelar liksom ingen roll att han får info.

Han kan inte ens acceptera att väldigt många Plejdanvändare är väldigt nöjda med systemet. Men det är så det är.
Det tror jag att de flesta här kan acceptera. Men det är verkligen inte så svartvitt. Det finns nackdelar med alla system och i många fall finns det inget svar på om nackdelarna väger upp fördelarna utan det beror på vem man frågar. Så likväl kan inte du "bevisa" att han har fel, när han egentligen bara har andra prioriteringar och syn på världen.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
OM man som jag har det i normcentralen så är det fyra skruv man lossar, det är allt. Totalt skulle det nog ta kanske 2 minuter att byta. Om tio år…
Plus inbokning av elektriker, plus framkörningsavgift, plus påbörjad arbetstime, plus milersättning, plus ev. ta ledigt från jobbet osv. För du uppmanar väl inte folk att göra olagliga ingrepp i sin elinstallation? Men det är inte själva bytet som är det stora här, det är bara det att det är en fruktansvärt larvig lösning. Man betalar för att slippa batterier, men man måste ändå byta batterier. Allt för att behålla inställningar och tid. Det är som att resa 20 år tillbaka i teknikutvecklingen.

Nissens Nissens skrev:
Till skillnad från de hemautomatiseringssystem du och ett par andra Plejdhatare förespråkar. I de systemen sitter det ofta mängder med batterier som skall bytas rätt ofta.
Men sluta larva dig. Om man väljer att köpa batteridrivna sensorer så får man byta batteri ibland, ja. Ungefär var tionde år i mina brandvarnare och var femte år i mina vattenläckagesensorer till exempel. Jag har valt det eftersom jag då kan installera dem utan elektriker och dessutom placera dem precis var jag vill utan en enda kabel. Det är liksom därför man väljer att ha batterier.

Jag hade också kunnat välja att ha fast installation. Då hade jag dock behövt anlita elektriker med allt vad det innebär i komplexitet, tid och kostnad. Jag har utvärderat olika lösningar och sedan valt det som passar mig bäst i varje givet tillfälle. Ibland väljer jag batteribaserade enheter, ibland väljer jag fast installation. Precis som jag ibland väljer trådlöst, och ibland väljer kabel. Jag väljer också den enhet från den tillverkare som gör jobbet bäst och till rimligt pris. Då allt baseras på öppna standarder kan jag nämligen välja från i princip vilken tillverkare som helst.

Fantastiskt va, att man kan välja? Med Plejd kan man inte välja. Och det ironiska, som du inte verkar förstå, är att med Plejds fasta installation är man ändå inte fri från batterier. Det sämsta av två världar. Trots det sitter du här och raljerar om batterier. Det blir lite pinsamt.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, jag förstår - men han har ju bestämt sig för att inte gilla Plejd, det spelar liksom ingen roll att han får info.
Anledningen till att jag inte gillar Plejd är alla de konkreta och konstruktiva argument jag har lyft fram. Det är alltså baserat på kunskap och fakta. Du däremot baserar 100% av dina argument på känslor, tyckande, gissningar, fördomar och svepande hänvisning till andra nöjda Plejd-användare. Att man är nöjd betyder i sig inget om man inte kan förklara varför.

Många som inte vet bättre eller ännu inte inser vad de gett sig in på är säkert nöjda. Den som köpt en ny bil som bara kan tankas med bensin från en specifik tillverkare lär vara jättenöjd ända tills bensinen börjar ta slut och de står vid macken och undrar varför endast alla andra kan tanka där medan man själv hänvisas till den enda specialmacken som finns och där specialbensinen kostar tre gånger mer. Eller när de ska byta däck och inser att alla däck på marknaden har fel dimension. Eller när de ska låna släpkärra på Bauhaus och inser att den inte passar eftersom man måste köpa en dyr specialkärra direkt från bilens tillverkare eftersom biltillverkaren medvetet har valt andra dimensioner just av detta skäl. Livet med Plejd helt enkelt.

Det är därför man lyfter fram konkreta argument om man nu förespråkar en sådan lösning. Men inte på ett enda område har du kunnat visa någon fördel med Plejd och varenda saklig fråga från alla här ignorerar du och besvarar med raljerande och förolämpningar. Snarare är det så att ju mer du försöker, desto tydligare blir det att vi andra har helt rätt.

När det till och med gått så långt att du sitter och raljerar om att batteridrivna enheter är dåliga eftersom man måste byta batterier i dem så vet man att det är helt slut på argument. Hade Plejd haft evighetsbatterier hade det varit ett giltigt argument. Hemautomationslösningar med enbart fast installation kräver inte batterier. Till skillnad från Plejd, vilket är det ironiska eftersom det nu är batterier du valt att raljera om den här gången.
 
Redigerat:
  • Gilla
useless och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Flera?
Jag följer diverse Plejdforum, och har aldrig någonsin sett att detta skulle vara något problem.

Det låter helt osannolikt eftersom alla puckarna måste bli strömlösa för att tappa tiden, det räcker inte att någon eller några puckar gör det eftersom de synkar upp med varann automatiskt.
Och jag jobbar som elektriker och har både själv installerat Plejd på många ställen och pratat med andra elektriker på elgrossisterna och på firman. Det är många människor som inte skriver allt på ett forum.

I ett lite halvorelaterat fall, så installerade jag en Plejd-puck med batteribackup för att få astrofunktion på en vägglykta på ett uthus vid en sommarstuga. Där sommarstugan ligger så är det ett litet område som helt och hållet saknar täckning. Jag kunde därför inte konfigurera pucken på plats eftersom det krävde uppkoppling, så jag gjorde det på firman. Sen monterade jag den hos kunden och synkade klockan mot mobilen.
Men fast än det egentligen inte skulle kunna krångla så fick jag till slut åka och byta ut allt mot ett vanligt astrour från Theben för kunden ringde flera gånger och sa att ytterbelysningen inte tändes och att klockan behövde synkas vi appen hela tiden.

//Patrik
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Det tror jag att de flesta här kan acceptera. Men det är verkligen inte så svartvitt. Det finns nackdelar med alla system och i många fall finns det inget svar på om nackdelarna väger upp fördelarna utan det beror på vem man frågar. Så likväl kan inte du "bevisa" att han har fel, när han egentligen bara har andra prioriteringar och syn på världen.
Visst, men det blir inte så lite fånigt om man tar upp byte av ETT batteri VART TIONDE ÅR som ett problem, ( och man behöver inte ens batteriet om man inte vill ha det) speciellt som man själv valt ett system med en uppsjö av batterier.

Det blir liksom inte trovärdigt.
 
Nissens
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Och jag jobbar som elektriker och har både själv installerat Plejd på många ställen och pratat med andra elektriker på elgrossisterna och på firman. Det är många människor som inte skriver allt på ett forum.

I ett lite halvorelaterat fall, så installerade jag en Plejd-puck med batteribackup för att få astrofunktion på en vägglykta på ett uthus vid en sommarstuga. Där sommarstugan ligger så är det ett litet område som helt och hållet saknar täckning. Jag kunde därför inte konfigurera pucken på plats eftersom det krävde uppkoppling, så jag gjorde det på firman. Sen monterade jag den hos kunden och synkade klockan mot mobilen.
Men fast än det egentligen inte skulle kunna krångla så fick jag till slut åka och byta ut allt mot ett vanligt astrour från Theben för kunden ringde flera gånger och sa att ytterbelysningen inte tändes och att klockan behövde synkas vi appen hela tiden.

//Patrik
Redde du ut vad som orsakade problemet då?

Angående att allt inte tas upp i forium, jag skulle nog säga att alla problem tas upp i ett eller annat forum, såvida det inte är oerhört speciellt och kanske orsakat av felaktig inkoppling etc.
Som sagt, alla puckarna i systemet måste bli strömlösa för att få det problemet du beskrev, så har man så stora problem med strömförsörjningen så borde det finnas ett stort problem som orsakar strul med många prylar i hemmet.
 
Nissens Nissens skrev:
Visst, men det blir inte så lite fånigt om man tar upp byte av ETT batteri VART TIONDE ÅR som ett problem, ( och man behöver inte ens batteriet om man inte vill ha det) speciellt som man själv valt ett system med en uppsjö av batterier.

Det blir liksom inte trovärdigt.
Problemet i detta fall, som jag uppfattar det, är ju inte bara själva batteriet utan att man kan behöva en elektriker för att byta det. Därför kan det finnas anledning att se sig om efter en annan lösning som inte kräver batteri för att klara strömavbrott. Men nu känner jag att det blir konstigt att jag sitter och försöker att tolka vad ni andra skriver åt varandra. :rofl:
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Men det är inte själva bytet som är det stora här, det är bara det att det är en fruktansvärt larvig lösning. Man betalar för att slippa batterier, men man måste ändå byta batterier. Allt för att behålla inställningar och tid. Det är som att resa 20 år tillbaka i teknikutvecklingen.
Finns det ens puckar man kan välja som inte har ett batteri eller uppkoppling som har tidsfunktioner?
 
Nissens Nissens skrev:
Redde du ut vad som orsakade problemet då?

Angående att allt inte tas upp i forium, jag skulle nog säga att alla problem tas upp i ett eller annat forum, såvida det inte är oerhört speciellt och kanske orsakat av felaktig inkoppling etc.
Som sagt, alla puckarna i systemet måste bli strömlösa för att få det problemet du beskrev, så har man så stora problem med strömförsörjningen så borde det finnas ett stort problem som orsakar strul med många prylar i hemmet.
Nej, jag konstaterade bara att det inte funkade och bytte ut den för kunden började bli sur över att det inte funkade.
Kanske att batteriet var ett måndagsexemplar bara, men icke destomindre så funkade det inte bra i det fallet i alla fall.

Ja, jag kan bara konstatera vad jag själv upplevt och hört andra elektriker säga.
Att du tycker att det inte ska kunna vara ett problem får väl stå för dig.

//Patrik
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.