A
Den som är satt enbart med wifi är inte fri.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 12 till
  • Laddar…
S svepit skrev:
Eftersom jag endast hunnit med att riva nedervåningen väggar ännu där kök och vardagsrum är tänkte jag då sätta en router mellan de rummen där jag har ett lönnfack, tomrum i väggen
Vad för sorts lönnfack? Routern helt täckt på båda sidor när det är stängt? Om du har WiFi på den tappar du väldigt mycket signalstyrka, speciellt på de snabbare frekvenserna (5 GHz). Dessutom lär routern bli varm och överhetta. Jag har provat att bygga in switchar (som drar mycket mindre ström än en router) och de dör efter runt 20 månader, så jag skulle inte rekommendera att bygga in router i en vägg. Ett skåp med mer luft kan fungera (det har jag, men temperaturen i skåpet känner man att det är mycket varmare än utanför skåpet...
 
MrJay MrJay skrev:
Det absolut dummaste du kan göra är att förlita dig helt på wifi och skippa ethernet-uttag. I och med att frekvensen ökar för varje iteration av 802.11 standarden så minskar täckningen och förmågan att gå igenom väggar. Jag jobbar inom branchen och trådlös teknik kommer aldrig kunna slå fiber, speciellt GSM/LTE där en lina delas på alla abonnenter anslutna till cellen, vilken gör den extremt otillförlitlig, dessutom får du stora problem med NAT. Vad tror du de sammanbinder sändarna med? Inte är det trådlöst iallafall.
Kan du utveckla vad NAT har med wifi kontra trådat att göra?
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
när vi renoverade så satte jag bara uttag för accesspunkter i taket en i vardera ände av huset så att jag ska få fullgod täckning sen satte jag iofs ett nytt mediaskåp dit man kan dra en tråd om det behövs så att att jag kan koppla in en switch och sätta hubbar så fort som jag får tid och ork istället för att dom ,ligger på bänken i garaget typ.. (Plejd, Yale, Ikea trådri etc)
Det funkar för oss sen är det ju ingen i familjen som spelar den typ av spel som kräver tråd plus att tekniken blir bättre så iallafall med mina Unify prylar så funkar det klockrent även om man har tv plus spelande och youtube samtidigt.
 
Jag är glad att jag drog rör för telefon och larm från en punkt i huset för 20 år sedan. De innehåller numera nätverkskablar. Synd att man inte visste mer om vad som skulle gälla i framtiden. Då hade jag dragit ännu fler rör och kanske 20mm istället för 16mm.
Hastigheten är 3-4 ggr snabbare med trådat och den avtar snabbt ned avståndet från routern med wifi.
Har man inte så höga krav funkar ju wifi och det går att sätta upp extenders.
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
MrJay
tensiden tensiden skrev:
Kan du utveckla vad NAT har med wifi kontra trådat att göra?
Det har med 5G kontra fiber att göra.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Tomrör (grova) till dosor i alla rum. Gärna i ytterväggar också, så det är lätt att dra ut en anslutning till exempelvis en framtida altan eller en accesspunkt som täcker trädgården. Enkla täcklock över de dosor som inte används, går utmärkt att måla i samma kulör som väggen, eller t o m tapetsera med mönsterpassning. Är det nåt jag skulle göra annorlunda om jag började om med mitt hus så är det tomrör, tomrör och mera tomrör.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Det har med 5G kontra fiber att göra.
Handlade inte tråden om att tråda uttag eller inte? Har inget med 5G att göra.

Men visst. Om man istället sätter en 5G-router hemma istället för trådad lina ut, hur skiljer sig NAT åt då menar du?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Men visst. Om man istället sätter en 5G-router hemma istället för trådad lina ut, hur skiljer sig NAT åt då menar du?
Blir dubbla NAT då. Blir det iofs oftast med fiber numera då svenska bolag verkar hata IPv6...
 
Klart du behöver internet i köket också! Det kanske inte är kök för evig, alternativt så behövs det till någon media streamer i köket om några år eller din uppkopplade kaffekokare, vem vet. Som kören sjunger, dra i alla fall rör så det är lätt fixat senare.
 
Alla har ju olika behov. Jag har dragit fast TV och till rum där sonen sitter och gamear. I övrigt klarar vi oss bra på trådlöst. 2 pers som jobbar mycket hemifrån. Tycker inte det är värt besväret att dra fast mer än så. Men om man har mycket teknik och är intresserad av det är det såklart bra att dra på med fast.
 
B Bassrunner skrev:
Alla har ju olika behov. Jag har dragit fast TV och till rum där sonen sitter och gamear. I övrigt klarar vi oss bra på trådlöst. 2 pers som jobbar mycket hemifrån. Tycker inte det är värt besväret att dra fast mer än så. Men om man har mycket teknik och är intresserad av det är det såklart bra att dra på med fast.
Fast WiFi fungerar sämre och sämre ju fler person som använder det samtidigt. Bara en enhet kan skicka eller ta emot data i taget. Om man är många som streamar eller är a videosamtal samtidigt kan man få problem och just att jobba hemifrån är det bra att ha en trådad anslutning då det kostar så få kronor jämfört med det som teknikstrul kostar (30 personer á 3 minuter = 1800 kr). Samma sak med bra headset/kamera; bara att investera för att få det riktigt bra.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Fast WiFi fungerar sämre och sämre ju fler person som använder det samtidigt. Bara en enhet kan skicka eller ta emot data i taget. Om man är många som streamar eller är a videosamtal samtidigt kan man få problem och just att jobba hemifrån är det bra att ha en trådad anslutning då det kostar så få kronor jämfört med det som teknikstrul kostar (30 personer á 3 minuter = 1800 kr). Samma sak med bra headset/kamera; bara att investera för att få det riktigt bra.
Man kan säkert få problem. Men vi har jobbat hemifrån mer eller mindre dagligen under hela pandemin med myyycket teamsmöten och videosamtal, och det har aldrig varit problem. Strömmar musik samtidigt och det surfas även vid sidan av.
Har ett 100/100 abb från Tele 2 och en unifi AP för nätverket.
 
B Bassrunner skrev:
Man kan säkert få problem. Men vi har jobbat hemifrån mer eller mindre dagligen under hela pandemin med myyycket teamsmöten och videosamtal, och det har aldrig varit problem. Strömmar musik samtidigt och det surfas även vid sidan av.
Har ett 100/100 abb från Tele 2 och en unifi AP för nätverket.
Jo, jag drar ner stora filer från jobbet ibland. Det kan fungera utan tråd, men... om man ska välja att dra rör eller inte? Det är svårt att dra dem senare när man behöver dem och det är svårt att veta om WiFi kommer att räcka. Så jag skulle rekommendera att förbereda för kabel :)
 
S sjoelund skrev:
Fast WiFi fungerar sämre och sämre ju fler person som använder det samtidigt. Bara en enhet kan skicka eller ta emot data i taget. Om man är många som streamar eller är a videosamtal samtidigt kan man få problem och just att jobba hemifrån är det bra att ha en trådad anslutning då det kostar så få kronor jämfört med det som teknikstrul kostar (30 personer á 3 minuter = 1800 kr). Samma sak med bra headset/kamera; bara att investera för att få det riktigt bra.
Det stämner inte riktigt, beror på hur du byggt din wifi;) t.ex. med mesh.
Men om man bygger om så drar man åtminstone kanalisation när det är enkelt att fixa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.