C Cirs skrev:
Imponerande låg förbrukning!
Ni får vara rädd om er med legionella, ni kan sänka temperaturen på varmvattenberedaren till 50 grader, då är det ingen risk för legionella och med lägre tempertur blir det mindre förluster också.




Gällande "offgrid" hade jag räknat på investeringen för batterier jämfört med vad det kostar att ha ett elabonnemang med låg förbrukning. Jag skulle tro att det blir en stor investingen och mycket jobb med ett eget system jämfört med att bara vara en låg förbrukare.

Jordkällare tror jag är något väldigt enkelt och fungerar bra. Jag har själv lite funderar om att bygga en sorts kylskåp i golvet för att utnjuttja kylan i krypgrunden.
tack för ditt meddelande!

Gällande off grid biten; det är inte för priset i sig vi vill försöka klara oss själva. Det handlar mer om att vi inte vill vara en del av det haha. Vi drar oss undan så att säga. Så även om investeringsmässigt, det blir dyrare så är det värt, då vi klarar oss själva. Det upplever vi som ovärderligt.
 
useless useless skrev:
Vart skulle risken för legionella uppstå menar du? TS skrev redan i första inlägget:

"Vi har en varmvattenberederare, som inte används då vi inte använder varmvatten via elen."



"
Om man har en stor behållare vatten i rumstemperatur ser jag det som en legionella risk. Då är det viktigt att omsätta vattnet regelbundet men kan vara svårt om det är en stor behållare.
 
U Bell Bell skrev:
tack för ditt meddelande!

Gällande off grid biten; det är inte för priset i sig vi vill försöka klara oss själva. Det handlar mer om att vi inte vill vara en del av det haha. Vi drar oss undan så att säga. Så även om investeringsmässigt, det blir dyrare så är det värt, då vi klarar oss själva. Det upplever vi som ovärderligt.
Känslan är viktig och där bestämmer ni helt själva.
Ni som verkar har bra tillgång till ved har inte funderat på en vedpanna med ackumulatortank till uppvärming och varmvatten? Det borde vara rätt smidigt sätt att vara offgrid och sköta värmen i huset och ha tillgång till varmvatten. Jag tänker att de borde gå åt mindre ved också om eldningen sker inne.
En vattenmantlad spis med plattor för matlagning borde vara väldigt flexibelt. Om såna finns?
 
C Cirs skrev:
Känslan är viktig och där bestämmer ni helt själva.
Ni som verkar har bra tillgång till ved har inte funderat på en vedpanna med ackumulatortank till uppvärming och varmvatten? Det borde vara rätt smidigt sätt att vara offgrid och sköta värmen i huset och ha tillgång till varmvatten. Jag tänker att de borde gå åt mindre ved också om eldningen sker inne.
En vattenmantlad spis med plattor för matlagning borde vara väldigt flexibelt. Om såna finns?
jag har en https://www.google.com/url?sa=i&url...ved=0CBAQjhxqFwoTCKiw1uPRwvwCFQAAAAAdAAAAABAE

men utöver det finns ju http://selmac.se/produkt/thermorosa-dsa/ eller liknande.. priset är ju en nackdel dock, men finns billigare utomlands...
 
C Cirs skrev:
Om man har en stor behållare vatten i rumstemperatur ser jag det som en legionella risk. Då är det viktigt att omsätta vattnet regelbundet men kan vara svårt om det är en stor behållare.
Eller så använder man inte alls det vattnet, vilket verkar vara fallet hos TS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.