Mikael_L
C Clara Lgren skrev:
Det här var verkligen en informativ artikel! :)
Även jag planerar inför en badrumsrenovering, där bl.a. ett badkar ska bytas ut mot dusch + tvättmaskin. Duschen kommer placeras i ett hörn. På ena sidan av duschen kommer tvättmaskinen stå och på andra sidan en kommod som har ett på förhand installerat eluttag i en låda. Det innebär att jag kommer ha elinstallationer på båda sidorna om duschen... Utrymmena är ganska trånga, så jag kommer inte klara 120 cm.

Jag läste informationen om vikbar duschvägg som viks inåt. Alla modeller jag har tittat på har dock funktionen att dörrarna kan vikas både inåt och utåt. t.ex. [länk] Har jag uppfattat rätt att en sådan dörr underkänns som avgränsning?
Anslut tvättmaskinen fast i anslutningsdosa och skippa vägguttaget helt.
Tvättmaskinen måste ha IP44, eller stå på ett stativ!

Är det trångt så är det, du kan inte ändra vare sig naturlagar eller lagarna i lagboken. Slå ut en vägg och gör badrummet större, eller anpassa dig till begräsningarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter besvärligt. Uttaget behöver hamna i oklassat område, 120 cm från dusch utan kar eller 60 cm från kanten på ett kar. En duschdörr som går ned till golvet gör att det inte finns någon karkant. Det som gäller där är då att det måste vara 120 cm från duschhuvudet, runt dörren och till uttaget. Man ska heller inte "kunna" använda uttaget samtidigt som duschen. Det innebär konkret att man inte (enkelt) ska nå fram till uttaget när man står i duschen, vilket ju inte är speciellt exakt. Reglerna förutsätter normal användning, inte akrobatiska övningar. Så det beror på hur avståndet påverkas av att dörren är öppen i olika lägen.

Så hur en besiktningsman skulle tolka detta är ett lotteri, likaså hur rätten skulle tolka det vid en olycka. Men med en mer exakt planlösning och bilder så går det kanske att göra en bättre bedömning.
tack för input! Här ser du en bild ovanifrån. Kortsidan är 165 cm lång. Är det placeringen av uttaget som är kritiskt? Dvs det gör inget att avståndet till tvättmaskinen blir kortare? I sånna fall kanske jag kan hitta en dusch där duschhuvudet inte sticker ut särskilt långt.. kommoden med uttag i den högra delen av lådan blir nog svårare.
 
  • Översiktsbild av ett litet badrum med toalett, tvättställ, duschkabin, och kommod med inbyggt uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L Mikael_L skrev:
Anslut tvättmaskinen fast i anslutningsdosa och skippa vägguttaget helt.
Tvättmaskinen måste ha IP44, eller stå på ett stativ!

Är det trångt så är det, du kan inte ändra vare sig naturlagar eller lagarna i lagboken. Slå ut en vägg och gör badrummet större, eller anpassa dig till begräsningarna.
Det är en lösning!
 
TM får du ställa inne i duschen om du vill, bara den är fast ansluten, inte stickpropp. Det är uttag som är besvärliga. Det första du ska göra är, som jag skrev, se till att man i praktiken inte kan använda uttag och dusch samtidigt, och man normalt inte kan nå fram till uttaget från duschen. Men avståndet måste i vilket fall upprätthållas. Det mäts med måttband, dvs det måste inte vara en rak väg, utan om du gömmer uttaget på vänster sida så att det blir en omväg runt kanten på kommoden eller liknande så kan du kanske uppnå dessa 120 cm och därmed hålla paragrafpetimätrar på matten. Eller så får du placera detta uttag längre till vänster på väggen.

En annan sak som ska bedömas är behovet av kompletterande skyddsutjämning. Det var i ropet för 10 år sedan men det har varit ganska tyst sedan dess. Det kan bli aktuellt ifall ni har vattenledningsrör som har direkt kontakt med moder jord och som inte är skyddsutjämnade i byggnaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan bli aktuellt ifall ni har vattenledningsrör som har direkt kontakt med moder jord och som inte är skyddsutjämnade i byggnaden.
Dvs, om rören är metall, hela vägen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
C Clara Lgren skrev:
tack för input! Här ser du en bild ovanifrån. Kortsidan är 165 cm lång. Är det placeringen av uttaget som är kritiskt? Dvs det gör inget att avståndet till tvättmaskinen blir kortare? I sånna fall kanske jag kan hitta en dusch där duschhuvudet inte sticker ut särskilt långt.. kommoden med uttag i den högra delen av lådan blir nog svårare.
Men det där verkar inte bli alltför krångligt. Sätt en anslutningsdosa för fast anslutning av TM på väggen ovanför maskinen. Köp ett stativ till tvättmaskinen, så den kommer upp >10cm från golvet. Anslut maskinen fast.
Då är den delen klar.
Vad gäller uttag till kommod, eller spegelskåp, eller på vägg så gäller att ifall det är minst 120cm mellan uttag och duschhuvudet så är du hemma.
En lösning kan vara att sätta uttag på väggen på vänster sida om spegeln.
Någonstans på gråskalan blir det ifall man börjar räkna in duschdörren som barriär för att förlänga mätsträckan. Det är alltid en huvudvärk att tolka reglerna när det inte är självklart hur man ska se på saker och ting, en fast byggd vägg, upp till tak, då är det inte svårt att tolka, men var går gränsen om det är en vikbar dörr, ett duschdraperi osv ...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tack för en väldigt intressant redogörelse!
Jag har renoveringsplaner i ett badrum som jag tänkte göra om till en toalett med tvättmaskin genom att ta bort duschen. Alltså är det inte längre ett våtrum om jag förstått det rätt. Jag tänkte belägga befintligt kakel med microcement för att spara lite pengar i jämförelse med att riva ut allt och börja om med nytt tätskikt och allt.
En fråga jag har är om det kan vara tillåtet att ta upp hål för nya elanslutningar för tex tvättmaskin genom att öppna väggen från andra sidan, alltså från sidan som vetter mot angränsande rum, och dra in el från det hållet. Man gör ju hål i tätskiktet då förstås. Går det att täta på tillräckligt sätt, och i så fall hur? Att göra hål för VP rör är ju ett relativt litet hål jämfört med att ta upp ett 80mm hål för installation av dosa. Eller spelar det ingen roll eftersom tätskiktet ändå är brutet? Badrummet kommer som jag skrev inte längre vara ett våtrum efter renoveringen så det där med tätskikt kanske inte längre gäller så jag kan helt strunta i det.
Vad säger expertisen?
 
Mikael_L
En toalett med handfat räknas när det gäller el som ett torrt bostadsrum.
Så kraven blir milda, jordade uttag och skydd av JFB. IP20 i kapslingsklass (det klarar allt elmaterial som du kan köpa).

Vad gäller regler för el så finns det inga hinder att sno ström tvärs genom en vägg, men det ska ju finnas fas, nolla och jord där förstås.
Sen om det är lämpligt är en annan femma. Det gäller ju att man inte överbelastar säkringar så de går, det är ju också bäst och snyggast att allt som sitter på samma säkring betjänar någorlunda liknande objekt. Dvs att samma säkring inte går till cirkulationspumpen, köksfläkten och belysningen i bastun, typ.
Inget totalförbud mot det där sista, men det ramlar väl lite in på god elsäkerhetsmässig praxis.

Man drar helst en helt egen grupp med egen säkring till tvättmaskin och diskmaskin, t.ex.
Men kniper det så kan det ju även få finnas lite belysning t.ex. på samma grupp.

Din nästa fråga lämnar elområdet, då jag är elektriker så passar jag inte så bra för att svara på våtrumsregler vad gäller tätskikt och sånt.
Men jag tror att det är mindre krav, eller möjligen inga krav, i toaletter.
Du ska väl också fråga dig ifall du är ute efter att vara säker på försäkringsersättning eller om det bara gäller att du vill vara ganska säker på att det inte blir någon allvarlig skada. För det senare behöver det ju bara vara tillräckligt bra, inte uppfylla olika försäkringskrav.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS
perjar perjar skrev:
Eller spelar det ingen roll eftersom tätskiktet ändå är brutet? Badrummet kommer som jag skrev inte längre vara ett våtrum efter renoveringen så det där med tätskikt kanske inte längre gäller så jag kan helt strunta i det.
Rum med toalett, handfat och/eller tvättmaskin men utan dusch och/eller badkar räknas inte som badrum och behöver bara tätskikt på golvet och de understa 5-10 cm på väggarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hejduk..tig Hejduk..tig skrev:
Tack för en riktigt bra genomgång. Dock har jag ändå svårt att avgöra om placeringen av eluttag vid handfatet är ok eller ej. Vad säger ni?
[bild]
Lite tokig placering.
Går ju att byta uttaget till ett med lock så blir det iaf lite bättre.
 
Mikael_L
Är det en toalett med endast handfat, så kräver inte reglerna något alls.
Det kan t.o.m vara ojordat och utan JFB ifall det var installerat före 1994.

Idag är det dock krav på skyddsjord och JFB, och saknas det JFB så är det väl smart att passa på och sätta upp en som skyddar hela huset.

Själv skulle jag undvika att få ett uttag alldeles nära handfatet, vare sig med eller utan lock, men lyckas man få det säg 40cm ifrån, uppåt, åt sidan, eller snett uppåt, t.ex. så blir det bra, och egentligen gör locket rätt liten skillnad, men det är inte fel att välja sådant.

edit:
ehh.
Först efter jag skrivit och postat ser jag att det är bild länkad och inser dessutom att det gäller vad som avhandlades från en tidigare skribent.
Ja det där ser ju inte jättelyckat ut, jag hade valt annan placering och fått det längre från duschen också, så jag sluppit fundera på gråzonsproblematiken om glasrutan kan anses vara en fast permanent byggd duschvägg.
Men ett IP44-montage hade väl varit lite bättre, dvs uttag med lock plus en insats inne i dosan (som krävs för att det ska bli IP44)

Men det jag skrev först, gällde alltså bara toaletter, inte badrummet i bilden, där har det alltid krävts JFB, och jordat, och uttag var alltså i praktiken typ helt förbjudna fram tills vi började installera JFB i hemmen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vad gäller här?
Jag hyr en lägenhet i ett gammalt hus men det har gjorts några renoveringar innan jag flyttade in och detta är en sak jag reagerat på.
Är installationen ok bara för att den initialt gjorts före 1988 eller är den regelvidrig oavsett? Jag tycker att den sitter totalt galet där den är och behöver veta vad som gäller om jag ska kontakta någon om strömställaren.
Väggens djup där den sitter är knappt en meter och radie till dushhuvudet är c:a 80 cm
 
  • Ett badrum med dusch, handdukstork, toalettpappershållare och ett litet fönster. Neutralt färgschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det strömställaren eller handdukstorken du undrar över?

Handdukstorken får placeras där om den är avsedd för platsen och håller minst IP24, om den nu är elektrisk,

Strömställaren är dock placerad 40 cm för nära duschen om den saknar kar. Finns det ett kar så är det ok enligt reglerna. Lämpligen ser man till att inte duscha strömställaren. Jag tycker den ser ut att vara angripen av fukt en liten aningen. Och den är inte installerad av en fackman.
 
  • Gilla
freka859 och 1 till
  • Laddar…
Brytaren får väl vara där om den håller IPx4? Det är väl bara eluttag som är förbjudna på det avståndet?
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det strömställaren eller handdukstorken du undrar över?

Handdukstorken får placeras där om den är avsedd för platsen och håller minst IP24, om den nu är elektrisk,

Strömställaren är dock placerad 40 cm för nära duschen om den saknar kar. Finns det ett kar så är det ok enligt reglerna. Lämpligen ser man till att inte duscha strömställaren. Jag tycker den ser ut att vara angripen av fukt en liten aningen. Och den är inte installerad av en fackman.
Det är strömställaren. Hängaren är ”passiv” :) det finns inget kar och nej jag försöker se till att inget vatten går i den riktningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.