K Kurtivan skrev:
det blev för lite vatten som transportör innan det hamnade i brunnen.
…Det där är en mening som man får läsa om några gånger, medan ljuset sakta går upp i huvudskallen. Om där är småläckor här och där så minskar alltså vatten-skit/papperförhållandet, och då är det klart att det lättare korkar igen. Varför har jag aldrig tänkt på det? Tack!
 
  • Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Värt att kontrollera är ju även att inget dagvatten går in i avloppen. Det visade det sig att det gjorde hos pappa, så efter omdränering började det komma in avloppsvatten i källaren vid kraftiga regn. Han fick lösa det genom att koppla bort stuprören från dagvattnet, det rinner nu i slangar ut på gräsmattan istället för ner i dagvattenbrunnarna. Den mängd vatten som normalt sett rinner i den nu fungerande dräneringen är inget problem för avloppet.

Golvbrunnarna i källaren är ju annars "bara" gråvatten, kanske går det att koppla om dem, så att de när det faktiskt rinner något i dem som ska rinna där går till en separat stenkista/infiltration?
Shit (bokstavligt) vad bra tänkt!

En separat stenkista och bräddavlopp, varför har jag inte tänkt på det??

Det HAR ju också varit osedvanligt blött de senaste dagarna — dagvatten som letar sig in i avloppen så dessa sätter i halsen. Men vad menar du att problemet uppstod efter omdränering? Skulle inte allt varit frid och fröjd då?
 
  • Gilla
BlackDragon och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
OM det beror på toapapperet så finns det en mycket enkel lösning för dig och familjen.

1. Skaffa en sophink med lock, använd soppåse i den.
2. Första torkpapperet kan du droppa i toaletten.
3. Övriga "eftertorkpapper" slänger du i sophinken.

Vet flera med känsliga avlopp som kör den metoden, fungerar klockrent. Vi kör den på sommarstället där vi har en Separett mulltoa. För mycket papper i den gör att den fungerar dåligt.
fräscht… den varianten går bort, men tack ändå.
 
  • Gilla
  • Haha
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
ricebridge ricebridge skrev:
fräscht… den varianten går bort, men tack ändå.
Den är inte så "äcklig" som det låter om man sköter det snyggt. Som sagt är det många med "svåra" avlopp som gör så och man vänjer sig :)
När man har gäster kan man ju ta undan pappershinken och köra allt papper i toaletten :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Saxsson och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
När man har gäster kan man ju ta undan pappershinken och köra allt papper i toaletten :cool:
Annars kan det ju vara en samtalsöppnare. Tror du var innan mig? Följt av lite trevliga husmorstips för just den aktuella konsistensen/färgen. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Fridis75 och 13 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
OM det beror på toapapperet så finns det en mycket enkel lösning för dig och familjen.

1. Skaffa en sophink med lock, använd soppåse i den.
2. Första torkpapperet kan du droppa i toaletten.
3. Övriga "eftertorkpapper" slänger du i sophinken.

Vet flera med känsliga avlopp som kör den metoden, fungerar klockrent. Vi kör den på sommarstället där vi har en Separett mulltoa. För mycket papper i den gör att den fungerar dåligt.
En s.k. Grekisk toalett
Citat från: grekland.info
När du går in på en toalett i landet kommer du att se en skylt som talar om för dig att inte slänga papper i toaletten. Du ombeds slänga ditt toalettpapper i en korg istället. Anledningen till detta är att de rör som finns i Greklands avloppsystem har en diameter på cirka 50 mm. Om du spolar ner toalettpapper blir det lätt stopp.
 
  • Gilla
  • Wow
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
En s.k. Grekisk toalett
Citat från: grekland.info
När du går in på en toalett i landet kommer du att se en skylt som talar om för dig att inte slänga papper i toaletten. Du ombeds slänga ditt toalettpapper i en korg istället. Anledningen till detta är att de rör som finns i Greklands avloppsystem har en diameter på cirka 50 mm. Om du spolar ner toalettpapper blir det lätt stopp.
50 mm... Känns som att det inte bara är toapapper som kan plugga igen det röret. Man får inte bygga för rediga björnar i det landet utan se till att man ger sin nummer två lite lagom konsistens.
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 18 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Men vad menar du att problemet uppstod efter omdränering? Skulle inte allt varit frid och fröjd då?
Dräneringen var effektiv och ledde bort mer vatten från huset och in till avloppet än tidigare. Så förstår jag det.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
50 mm... Känns som att det inte bara är toapapper som kan plugga igen det röret. Man får inte bygga för rediga björnar i det landet utan se till att man ger sin nummer två lite lagom konsistens.
Ja nog har man lagt grövre kablar än så.
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Dräneringen var effektiv och ledde bort mer vatten från huset och in till avloppet än tidigare. Så förstår jag det.
Snacka om att bli offer för sin egen framgång…
 
L Lilllen skrev:
Annars kan det ju vara en samtalsöppnare. Tror du var innan mig? Följt av lite trevliga husmorstips för just den aktuella konsistensen/färgen. :)
På större bjudningar kan man leka ”Gissa bajset”.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Man behöver ha billigt kvalitets papper typ Serla för att slippa problem.
 
  • Gilla
BlackDragon
  • Laddar…
galento
G-83 G-83 skrev:
Snålspolande toaletter är också ett problem när man har gamla rör. Kör aldrig halv spolning även om det inte använts papper.
Har också bott i äldre hus med gjutjärnsrör i källargolvet och betongrör ut till brunn.
Man kan ju undra om vattenmängden i nya toaletter räcker till även fast man spolar
"helspolning" , med tanke på storleken på de gamla toalettstolarnas cistern så var
nog vattenmängden betydligt större.
Hade också problem med att det kom upp ur brunnarna i källargolvet ibland men på
övre våningen fanns det ett badkar så det var ju bra att skölja igenom systemet .

3DFA58AE49829ABA7C791E9B793B8C5D
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Eftersom det inte verkar aktuellt att åtgärda problemet just nu (filma, bila upp, byta rör etc.) så kommer lite nödlösningar för att hålla dig flytande tills det är möjligt.

Vi hade problem med en stam ett tag (160cm tegelrör från hedenhös kombinerat med modern snålspolande wc...), att bila upp källaren var inte läge just då så jag hade som söndagsritual att köra storspolning med tillhörande 20l-hink med vatten i stammen som hade problem.
Kom jag ihåg det varje vecka så höll sig problemet borta, när jag glömde det fick jag ta fram illern..

Sen är ju tanken med gummiduk och vikt över golvbrunnarna inte dum, men du behöver ju ett skvallerrör för att få reda på att det är stopp så du inte bara fyller på till andra våningen.. :)
Då kan du iaf styra lite hur mycket som kommer upp och kanske var.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Eftersom det inte verkar aktuellt att åtgärda problemet just nu (filma, bila upp, byta rör etc.) så kommer lite nödlösningar för att hålla dig flytande tills det är möjligt.

Vi hade problem med en stam ett tag (160cm tegelrör från hedenhös kombinerat med modern snålspolande wc...), att bila upp källaren var inte läge just då så jag hade som söndagsritual att köra storspolning med tillhörande 20l-hink med vatten i stammen som hade problem.
Kom jag ihåg det varje vecka så höll sig problemet borta, när jag glömde det fick jag ta fram illern..

Sen är ju tanken med gummiduk och vikt över golvbrunnarna inte dum, men du behöver ju ett skvallerrör för att få reda på att det är stopp så du inte bara fyller på till andra våningen.. :)
Då kan du iaf styra lite hur mycket som kommer upp och kanske var.
Det där känns ju som något man skulle kunna automatisera med en IKEA Knycklan... :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.