Huddingebo Huddingebo skrev:
Det saltglaserade Höganäsklinkergolvet! Ska du verkligen riva ut det?
Förstår att det handlar om en renovering mer i syfte att höja standarden än att bevara orginal. Samma golv i alla rum ger en stel och steril känsla om du frågar mig.
Jag ser verkligen potential i det där huset, att skapa en riktig 60-tals pärla!
Förlåt det var dåligt formulerat av mig. Vi ska självklart behålla originalklinkers. Blir samma parkett i vardagsrum/kök/sovrum/kontor!
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag är mest nyfiken på hur tjockt nuvarande golvet är jämfört med nivellgolvet.
Får det nya golvet plats så att dörrarna går att öppna utan ändring av dörrarna och deras placering?
Yes ska inte vara några problem. Golvhöjd kommer inte påverkas av bytet avsevärt.
 
D
grattis till huset och ett nytt äventyr :) påminner en del om hur vi starta vår resa förra året och ni har ett spännande helt klart ett roligt projekt framför er !
 
  • Gilla
Gunnarvonlund
  • Laddar…
Nivell golv är en bra konstruktion.
Finns olika höjd på plastskruven och på reglarna.
Har monterat några på jobbet.

//AA
 
S saiter skrev:
Nivell golv är en bra konstruktion.
Finns olika höjd på plastskruven och på reglarna.
Har monterat några på jobbet.

//AA
Roligt att höra! Tack känns bra!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Fråga gällande spisinsats till öppen spis

hej tänkte slänga iväg en fråga gällande vår öppna spis. Om jag förstår det rätt behöver vi sätta in en spiskassett för att inte ”elda för kråkorna”. Har någon erfarenhet kring detta eller kan dela med sig av någon bra info

bifogar bild så ni får en uppfattning om vår spis just nu och vad jag tänker för kassett
 
  • Tomt rum med spis, trägolv, tegelvägg, stora fönster och öppen dörr mot veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En webbsidas skärmdump av en kamininsats, prisinformation, betyg, och vanliga frågor om produkten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den kaminen ser ut som man eldar för kråkorna med kolla med nåt som har byggt av gjutjärn istället

dörrarna är inte 60 tal gissa mer slutet på 70
 
Riv bort och installera en fristående kamin med ordentligt med täljsten på. Annars kommer ni elda vidare för kråkorna…
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
den kaminen ser ut som man eldar för kråkorna med kolla med nåt som har byggt av gjutjärn istället

dörrarna är inte 60 tal gissa mer slutet på 70
Men det är ny kamin. Ser ut att var gjutjärn.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Riv bort och installera en fristående kamin med ordentligt med täljsten på. Annars kommer ni elda vidare för kråkorna…
Håller inte med. Täljstenen håller i regel inte värmen till dagen efter, som den gamla eldstaden gör när man sätter in en kamin. Där lagras värmen i både skorsten och tegel. Mycket bättre. Ser dessutom trevligare ut.
 
  • Gilla
sin och 1 till
  • Laddar…
B BenMarBer skrev:
Håller inte med. Täljstenen håller i regel inte värmen till dagen efter, som den gamla eldstaden gör när man sätter in en kamin. Där lagras värmen i både skorsten och tegel. Mycket bättre. Ser dessutom trevligare ut.
det bästa är kakelungn rörspis
 
M maria01 skrev:
[länk]

bara plåt skräp
Inte kollat, är det bara plåt är det inte bra. Det ska vara gjutjärn
 
  • Haha
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog tittat på någon mer kvalitativ insats faktiskt, merkostnaden är förvisso högre men det bör avspegla sig både i effektivitet och estetik :)
 
  • Gilla
Nuan och 3 till
  • Laddar…
Riv definitivt inte bort den öppna spisen!
Den hör till huset och smälter in.
Sätt in en insats så ökar du verkningsgraden enormt mycket.
 
  • Gilla
sin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.