J Jarlsgård skrev:
Inga jättestora ändringar alltså? :)

När jag ser huset så ser jag en tillbyggnad dom gjorts med stor respekt för huset (den på baksidan) och en som dessvärre "förvanskar" huset en del (entre/wc).. Det känns som om en ombyggnad av entredelen hade gjort huset väl då dess platta (?) tak nu bryter av hela den arkitektur som huset är tänkt att ha på ett ganska brutalt sätt vilket påverkar hela intrycket en del.

Att vinkla det taket, likt själva huvudbyggnaden hade dels bidragit till det arkitektoniska värdet i huset, men även möjliggjort fönster vid takfoten vilket gett ett bättre ljusinsläpp.

Sen undrar jag vad det där knäckta taket på sidan av garaget är? Vedförråd?
jo men jag tror det blir en hel del ingrepp och möjligen öppna upp ytor. Vi har en plan i huvudet men vi tar också hjälp av arkitekt så vi får se vart det tar vägen.
Uppmärksamt av dig med utbyggnaderna. Vi kommer förmodligen flytta wc i hall till pannrummet. Finns utrymme. Därmed blir hallen större med garderob. Hur tänkte du med taket, menar du att innertaket vid entrén inte har samma lutning som resterande innertak?
Yes det knäckta taket är vedförråd. Vi har att göra på utsidan också ;)
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
B Bluppidupp skrev:
När vi renoverade vårt 60-talshus fimpade vi av alla radiatorer och la in vattenburen golvvärme. Det var utan tvekan en av de bästa förbättringarna vi gjorde. Oklart bara hur det funkar tillsammans med nivell-golvet ni planerat lägga in men kanske något ni vill överväga?
hej, vi funderade kring det men kommer fortsätta med radiatorer. Som med allt får man prioritera ibland. Det går bra att lägga golvvärme med nivellsystem.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Topfect Topfect skrev:
Hej!

Också ny här och vi befinner oss i ungefär samma läge som er, flyttade nyss in i 60-tals villa med renoveringsbehov! Spännande att följa er resa!
spännande! Då får vi önska varandra lycka till!
 
G Gunnarvonlund skrev:
Planering innan tillträde

Den 1/3 får vi tillgång till huset.

Vad vi gjort såhär långt är att hitta leverantör för syll och golvbyte. Vi tog in offerter från flera leverantörer. Det finns lite olika sätt att hantera fuktiga syllar och golvbjälklag. Vi har valt att gå vidare med en firma som utgår från Ängelholm. Dom arbetar med ett system som heter nivell. Det är ett lite billigare alternativ. Dom kallar det för flytande golv. Som ni kan se på bilden så lyfter man konstruktionen ovanför plattan med plastdistanser. Därefter isolerar dom och gör utrymme för ventilation. Syllarna byter dom ut och fuktspärrar. Vi behöver byta cirka 100 kvm golvkonstruktion och x-antal meter syll. Priset för detta arbetet landar på cirka 300 tkr. Vi kommer sköta rivningen av golvet själv. Till detta har vi hyrt en 35 kbm container från AKKA. Arbetet tar cirka 4 veckor. Under denna tiden ska elektriker också få tillgång till den öppna golvet för att dra el :)

Vi kommer också ta in en arkitekt som ska försöka hjälpa oss med planlösning och bevarandet av 60-tals stilen.

i övrigt vad gäller planering så har vi börjat fundera över vilket kök och badrum vi vill ha. Mer om det längre fram ;)
grattis till husköpet! Ni kommer inte att ha några fritidsproblem närmaste åren ;)

om ni ändå ska riva ur innergolven så är det väl perfekt att planera och installera golvvärme? Bort med alla gamla elementstammar och radiatorer och få varma och sköna golv att gå på. Då kan du sitta med datorn och kaffekoppen som på bilden :cool:

Såg inte om det stod något om ventilationen? Självdrag idag? Ska det behållas eller planeras för annat?

jag skulle planera för nya badrum/wc/tvättstuga direkt och då samtidigt flytta vattenmätaren. Bäst att göra detta i samband med att ni gör de andra golven så kan ni passa på och dra el/nätverk/värme när golven är öppna… mer jobb i senare skede
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Spännande! Jag gillar att så mycket av originalstilen finns kvar, oavsett om ni sedan väljer att spara det eller inte :)

Vad har ni hittat för chevron-parkett? Vi spanade på en från Pergo för ca ett år sedan, men när vi skulle beställa sa dom att den hade utgått :rolleyes: Nu är vi visserligen färdiga med det rummet (vi valde ett annat mönster istället), men jag är ändå nyfiken på vad ni har hittat :)
hej :) vi har två leverantörer vi tittar på nu. Ska finnas gott om parkett. Priserna har stuckit upp en hel del så det är en ganska stor utgift! Sen blev vi uppmärksammade att lim till stavarna kostar mer än jag hade tänkt också!! Vi kommer förmodligen beställa hem från Tyskland! Vad la ni för mönster?
 
G Gunnarvonlund skrev:
Köpet av huset

Efter ett dussin visningar i två städer i Skåne fann vi till sist rätt. Det har som många känner till varit lite svårt att navigera i bostadsmarknaden där köpare och säljares viljor är som natt och dag i rådande marknad

Huset var ett dödsbo med friskrivningsklausul. Efter budgivning blev det affär på 350 tkr under utgångspris. Vi valde att boka en utökad besiktning (Anticimex) för att mäta fukt i syllar och golvkonstruktion. Detta efter att vi pratat med grannar i området som haft problem med fukt.

Självklart fanns där förhöjda fuktvärden (reglar direkt på betongplatta). Vi valde att ta en förhandling med dödsboet och till slut fick vi gå ner i pris på huset så att det täckte en del av kostnaden för syllbyte och golvkonstruktion.

jag lägger lite bilder från mäklares hemsida på huset.
Mycket är utbytt på 70 -talet ser det ut som. Dörrarna ”ska” vara garbondörrar tex. Ni har ett gediget arbete framför er. Härligt. Lycka till ( från ett par som renoverat nga hus )
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag är mest nyfiken på hur tjockt nuvarande golvet är jämfört med nivellgolvet.
Får det nya golvet plats så att dörrarna går att öppna utan ändring av dörrarna och deras placering?
 
Skrev ett pm till dig angående parketten. Lycka till med renoveringen i övrigt :)
 
G Gunnarvonlund skrev:
hej :) vi har två leverantörer vi tittar på nu. Ska finnas gott om parkett. Priserna har stuckit upp en hel del så det är en ganska stor utgift! Sen blev vi uppmärksammade att lim till stavarna kostar mer än jag hade tänkt också!! Vi kommer förmodligen beställa hem från Tyskland! Vad la ni för mönster?
Aha, ni lägger stavparkett? Den vi tittade på var en klickparkett, det är ju fördelen med chevron jämfört med fiskben :) Vi köpte en lite mörkare klickparkett med holländskt mönster istället, och det blev faktiskt bättre än chevron i just det rummet.

Chevron i hela huset låter förresten jättefint!
 
  • Gilla
Gunnarvonlund
  • Laddar…
G Gunnarvonlund skrev:
tack för kommentar. Vi ska lägga nytt golv precis överallt. En fiskbensliknande mönster som kallas chevron. Hur byter man ut isoleringen? Tänker du väggarna isåfall?
Det saltglaserade Höganäsklinkergolvet! Ska du verkligen riva ut det?
Förstår att det handlar om en renovering mer i syfte att höja standarden än att bevara orginal. Samma golv i alla rum ger en stel och steril känsla om du frågar mig.
Jag ser verkligen potential i det där huset, att skapa en riktig 60-tals pärla!
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Topfect Topfect skrev:
Också ny här och vi befinner oss i ungefär samma läge som er, flyttade nyss in i 60-tals villa med renoveringsbehov! Spännande att följa er resa!
Nyfiken, hur kunde du binda ditt bolån i Februari 2020 och inte flytta in förrän "nyss" ? Fick du ta med ditt lån från din gamla bostad ?
 
I InsidersUnited skrev:
Nyfiken, hur kunde du binda ditt bolån i Februari 2020 och inte flytta in förrän "nyss" ? Fick du ta med ditt lån från din gamla bostad ?
I InsidersUnited skrev:
Nyfiken, hur kunde du binda ditt bolån i Februari 2020 och inte flytta in förrän "nyss" ? Fick du ta med ditt lån från din gamla bostad ?

Exakt, vi gjorde ett säkerhetsbyte och fick ta med lån.
 
Bra jobbat, vilken bank har ni ?

Det där med säkerhetsbyte är lite som en vit älg, man har hört att den finns men ser den aldrig.
 
  • Gilla
Topfect
  • Laddar…
B Bluppidupp skrev:
När vi renoverade vårt 60-talshus fimpade vi av alla radiatorer och la in vattenburen golvvärme. Det var utan tvekan en av de bästa förbättringarna vi gjorde. Oklart bara hur det funkar tillsammans med nivell-golvet ni planerat lägga in men kanske något ni vill överväga?
Hade ni eller bytte ni till moderna fönster då också?
Ganska många som får problem med kallas och även kondens på äldre fönster när radiatorer plockas bort och ersätts med golvvärme.
 
M Morgonskiftet skrev:
grattis till husköpet! Ni kommer inte att ha några fritidsproblem närmaste åren ;)

om ni ändå ska riva ur innergolven så är det väl perfekt att planera och installera golvvärme? Bort med alla gamla elementstammar och radiatorer och få varma och sköna golv att gå på. Då kan du sitta med datorn och kaffekoppen som på bilden :cool:

Såg inte om det stod något om ventilationen? Självdrag idag? Ska det behållas eller planeras för annat?

jag skulle planera för nya badrum/wc/tvättstuga direkt och då samtidigt flytta vattenmätaren. Bäst att göra detta i samband med att ni gör de andra golven så kan ni passa på och dra el/nätverk/värme när golven är öppna… mer jobb i senare skede
M Morgonskiftet skrev:
grattis till husköpet! Ni kommer inte att ha några fritidsproblem närmaste åren ;)

om ni ändå ska riva ur innergolven så är det väl perfekt att planera och installera golvvärme? Bort med alla gamla elementstammar och radiatorer och få varma och sköna golv att gå på. Då kan du sitta med datorn och kaffekoppen som på bilden :cool:

Såg inte om det stod något om ventilationen? Självdrag idag? Ska det behållas eller planeras för annat?

jag skulle planera för nya badrum/wc/tvättstuga direkt och då samtidigt flytta vattenmätaren. Bäst att göra detta i samband med att ni gör de andra golven så kan ni passa på och dra el/nätverk/värme när golven är öppna… mer jobb i senare skede
Tack, det är självdrag resterande. Blir inte att vi lägger golvvärme. Blev trygga med det beslutet efter många om och men :)

Yes det är den ordningen vi kommer ta oss ann VA och badrummet samt gästWC.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.