Många saker hade jag kunde tänkt mig att ett solcellsföretag kunde anmärka på hos oss vid montering.. men jag hade inte en tanke på att att de skulle stoppa offerten för att vårt tak lutade 38 grader..

Enligt montören/installatören monterade de inte på papptak med lutning över 35 grader.. (för att garantin ska gälla - det verkar ha blivit högre krav på sistone..)

Lite snopet när den optimala lutningen i skåne borde vara runt 40 grader! :thinking:
Någon annan som stött på ett liknande problem/krav?

(observera att det nu gällde montering på papp/gummi/lertegel/shingel/carbonit mfl.. samt att de inte monterade på tak äldre än 1990)

Lite irriterande :( vi har väntat ett halvår på att de skulle öppna för nya offerter, för att vi ville gärna ge dem första tjing.. (hade vi varit nöjda hade vi nog inte ens tänkt oss att ta en offert till).. och nu har vi hållit på och mätt upp och offerten är eg klar.. men då "stoppades" den av montören.. :poop:

Visst vi kan smacka upp ett plåttak och så försvinner problemet.. men det är fortfarande irriterande!
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Många saker hade jag kunde tänkt mig att ett solcellsföretag kunde anmärka på hos oss vid montering.. men jag hade inte en tanke på att att de skulle stoppa offerten för att vårt tak lutade 38 grader..

Enligt montören/installatören monterade de inte på papptak med lutning över 35 grader.. (för att garantin ska gälla - det verkar ha blivit högre krav på sistone..)

Lite snopet när den optimala lutningen i skåne borde vara runt 40 grader! :thinking:
Någon annan som stött på ett liknande problem/krav?

(observera att det nu gällde montering på papp/gummi/lertegel/shingel/carbonit mfl.. samt att de inte monterade på tak äldre än 1990)

Lite irriterande :( vi har väntat ett halvår på att de skulle öppna för nya offerter, för att vi ville gärna ge dem första tjing.. (hade vi varit nöjda hade vi nog inte ens tänkt oss att ta en offert till).. och nu har vi hållit på och mätt upp och offerten är eg klar.. men då "stoppades" den av montören.. :poop:

Visst vi kan smacka upp ett plåttak och så försvinner problemet.. men det är fortfarande irriterande!
Att ni ens hittade en som satte upp på papptak var ju iofs en bedrfit i sig känns det som. Synd att det då var för brant :(
 
  • Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Att ni ens hittade en som satte upp på papptak var ju iofs en bedrfit i sig känns det som. Synd att det då var för brant :(
När vi frågade runt allmänt var det ingen som uttryckte sig negativt om papptak el gummiduk. Det blir ju troligen lite extra jobb, men det får man ju ändå betala för (både material och tid).

Taket ifråga skulle vara omlagt innan monteringen (så de kunde bestämma hur fästena skulle fästas / av takläggaren om så var fallet).

Men så åkte ”man dit” på 3 graders taklutning fel.. :confused:
 
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Skulle ett sk integrerat montage vara ett alternativ?
Det ser ut att fungera på dom flesta tak.
Tycker det ser ganska snyggt ut dessutom, men jag har ingen koll på hur det står sig prismässigt.
 
  • Gilla
Jaana K
  • Laddar…
Problemet är väl inte att solcellerna inte funkar på branta tak, utan att just det solcellsföretaget har som policy att taket inte får luta mer? Förmodligen för att det krävs ställning och andra saker som gör monteringsarbetet dyrare och inte passar in i deras standardiserade löpandebandmontering.
Kolla med fler företag.
 
  • Gilla
Sona2012 och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är väl inte att solcellerna inte funkar på branta tak, utan att just det solcellsföretaget har som policy att taket inte får luta mer? Förmodligen för att det krävs ställning och andra saker som gör monteringsarbetet dyrare och inte passar in i deras standardiserade löpandebandmontering.
Kolla med fler företag.
Precis.

Det var tydligen nya ”regler” som ingen visste om

Kunde vara en god idé att skriva ut det på hemsidan (så behöver man inte mejla dem om man galleri fel grupp - de har ju högtryck på intresse/offerter ..) och framförallt borde de informera de som gör offerterna! De slösar ju både sin/företagets tid och ev köpares tid.. på offerter som inte kan ges ut iaf.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Som tur är så kan man fortfarande göra eget arbete på sitt hus utan att fråga någon montör.
De är rädda för att få en massa reklamationer på tak som läcker och andra problem, men man kan göra mycket själv men man har ingen man kan reklamera till.
 
  • Gilla
MatsBartling och 3 till
  • Laddar…
Vems "regler"? Deras egna? Tillverkaren av panelerna? Tillverkaren av infästningarna?
Det borde rimligen gå att lösa med andra prylar eller arbetssätt, men jag gissar att firman inte är intresserad av jobb som tar längre tid och kostar energi i onödan även om kunden är beredd att betala.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Som tur är så kan man fortfarande göra eget arbete på sitt hus utan att fråga någon montör.
De är rädda för att få en massa reklamationer på tak som läcker och andra problem, men man kan göra mycket själv men man har ingen man kan reklamera till.
Fast man får inte montera solceller tyvärr- även omman kan sätta upp skenor osv
 
  • Ledsen
UffePlåtis
  • Laddar…
Nu är det väl såhär att du inte får koppla el men nog får du montera solceller, eller vilket lagrum hänvisar du till.
 
  • Gilla
  • Haha
perror och 6 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Nu är det väl såhär att du inte får koppla el men nog får du montera solceller, eller vilket lagrum hänvisar du till.
Elsäkerhetsverket har inte samma uppfattning som dig.

"Monteringen av själva solcellspanelerna och ihopkoppling av förkontakterade snabbkopplingsdon är ett elinstallationsarbete enligt ELSÄK-FS 2017:2 (2 kap. 1 §)."

https://www.elsakerhetsverket.se/yr...anlaggningar/installera-solceller-vad-galler/

Även montering av fästanordningen räknas i många fall som elinstallationsarbete (räcker i princip att den är en del av skyddsjordningen).
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
saiter och 3 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Nu är det väl såhär att du inte får koppla el men nog får du montera solceller, eller vilket lagrum hänvisar du till.
Nej tyvärr, precis som TWK skriver så får man varken montera själva cellerna eller ens koppla in dom med kontaktdonen som sitter på :(

Detta har elsäkerhetsverket förtydligat de senaste åren. Troligen eftersom spänningen för en solcellsinstallation snabbt kan bli många hundra volt, och felkopplingar eller om man kopplar in solcellerna innan dom är riktigt anslutna till controllerna kan resultera i skador och tom dödsfall (solcellerna ger ju el så fort det kommer ljus på dom), och dessutom kan det finnas skyddssystem i själva montaget.
 
  • Gilla
oge123 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Även montering av fästanordningen räknas i många fall som elinstallationsarbete (räcker i princip att den är en del av skyddsjordningen).
Har också förstått det så. Men detta känns ju förstås helt galet. Måste ju vara större risk att något fel görs med taket, så det läcker in? Så, el-lobbyn har fått igenom att elektriker ska genomföra något som en takläggare borde vara bättre på. Finns ingen takläggarlobby som också kan trycka på? De skulle ju även hjälpa oss andra.
 
  • Gilla
Mikael_L och 11 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vems "regler"? Deras egna? Tillverkaren av panelerna? Tillverkaren av infästningarna?
Det borde rimligen gå att lösa med andra prylar eller arbetssätt, men jag gissar att firman inte är intresserad av jobb som tar längre tid och kostar energi i onödan även om kunden är beredd att betala.
Det undrar jag med.. eller snarare jag undrar vilka paneler som vi skulle få offert på.. så jag kunde kolla upp dem själv (alltså vad tillverkaren av sakerna själv säger och har för regler kring sina garantier..). Även om det inte hjälper mig (de kan ju ha egna regler på företaget..) så vet jag iaf hur det ligger till.

De håller sig till "topprankade" märken i övrigt och jag tycker jag att man borde hört mer om dessa regler innan.. om många sätter samma märken.
 
Snigla Snigla skrev:
Det undrar jag med.. eller snarare jag undrar vilka paneler som vi skulle få offert på.. så jag kunde kolla upp dem själv (alltså vad tillverkaren av sakerna själv säger och har för regler kring sina garantier..). Även om det inte hjälper mig (de kan ju ha egna regler på företaget..) så vet jag iaf hur det ligger till.

De håller sig till "topprankade" märken i övrigt och jag tycker jag att man borde hört mer om dessa regler innan.. om många sätter samma märken.
Det finns ju paneler som sitter på väggar, så nog går det ju att lösa. Prata med fler företag.
 
  • Gilla
Bensjöbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.