mattetvilling mattetvilling skrev:
Finns nog till hos de flesta om du har en nyare brunn.
Det har jag däremot inte. Original 1957.
 
C
Fast om det blir stopp hjälper väl inte ett bakvattenlås? Då flyttas ju bara problemet till nästa högre punkt i avloppet.
 
  • Gilla
BlackDragon och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast om det blir stopp hjälper väl inte ett bakvattenlås? Då flyttas ju bara problemet till nästa högre punkt i avloppet.
Min tanke också. Om det bara funnes med nivåvakt, som slog larm, när bakvattenlåset gick igen?
 
C cpalm skrev:
Fast om det blir stopp hjälper väl inte ett bakvattenlås? Då flyttas ju bara problemet till nästa högre punkt i avloppet.
Frågan var väl inte lösa problemet utan se till så det inte kommer skit i de brunnarna :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
helrob och 4 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Hur gjorde du med anslutningen till befintliga rör, så att inte avloppsvatten letar sig in mellan plast- och betongrör?
Jag la nya rör även i källaren. Jag har råa betonggolv så det var lätt att återställa efteråt. Har du gjutjärnsrör i källargolvet kan du bila fram en bit rör så du kommer till att kapa gjutjärnsröret. Sen använder du en fernco koppling, https://www.vvsochbad.se/fernco-kop...MI5ejH5bq7_AIVQwCiAx1rUwBxEAQYASABEgKjn_D_BwE som ger en bra övergång mellan gammalt och nytt.
 
  • Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
Här ser man den fantastiska övergången från betong till plaströr med bakfallet jag skrev om innan svårt att se på bilderna men bakfallet på den korta biten plaströr är alltså mer än rörets diameter.
Ett grävt hål i trädgård visar synliga rörledningar under mark, potentiell infrastrukturarbete eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd ränna i gräsmatta med synlig orange rörledning och spade mot brunnslock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här bilden visar hur det såg ut innanför väggen i källaren. Betonggrenen ersattes av en dito i plast.
En grovgrävd hålighet i betonggolv med stenkant, skottkärra, spadar och sladdar synliga i ett mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är röret bytt in i källaren. Som man kan se står plinten till farstun i stort sett rakt ovanför röret vilket gjorde att jag inte gärna ville gräva mer.
Grävd grävning visar rörledning, spade, stenar, med gräs och jord omkring. Arbete på infrastruktur eller reparation kan anas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lumberjod och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
OM det beror på toapapperet så finns det en mycket enkel lösning för dig och familjen.

1. Skaffa en sophink med lock, använd soppåse i den.
2. Första torkpapperet kan du droppa i toaletten.
3. Övriga "eftertorkpapper" slänger du i sophinken.

Vet flera med känsliga avlopp som kör den metoden, fungerar klockrent. Vi kör den på sommarstället där vi har en Separett mulltoa. För mycket papper i den gör att den fungerar dåligt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
OM det beror på toapapperet så finns det en mycket enkel lösning för dig och familjen.

1. Skaffa en sophink med lock, använd soppåse i den.
2. Första torkpapperet kan du droppa i toaletten.
3. Övriga "eftertorkpapper" slänger du i sophinken.

Vet flera med känsliga avlopp som kör den metoden, fungerar klockrent. Vi kör den på sommarstället där vi har en Separett mulltoa. För mycket papper i den gör att den fungerar dåligt.
Oftast brukar det vara lite snålt med fallet så pappret blir kvar så bygger det på och tyvärr löses det inte upp vi har bilat upp en hel del faktiskt för till slut går det inte spola eller köra med rensmaskiner för det blir som betong och då får vi byta rör.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Här ser man den fantastiska övergången från betong till plaströr med bakfallet jag skrev om innan svårt att se på bilderna men bakfallet på den korta biten plaströr är alltså mer än rörets diameter.
Käre vänner…
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Snålspolande toaletter är också ett problem när man har gamla rör. Kör aldrig halv spolning även om det inte använts papper.
 
  • Gilla
  • Älska
relier och 14 till
  • Laddar…
C
Var bättre förr när det gick att spola ner dasspapper... :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
BlackDragon och 2 till
  • Laddar…
Jag hade återkommande stopp i avloppsledningen under källargolvet. Lejde till slut en firma som sågade upp golvet och bytte till plast, samt drog i en slang från huset ut till trekammarbrunnen i befintliga cementrör. Vi såg egentligen inga fel på rören, men det var läckage i varje skarv så det kanske var förklaringen, det blev för lite vatten som transportör innan det hamnade i brunnen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Värt att kontrollera är ju även att inget dagvatten går in i avloppen. Det visade det sig att det gjorde hos pappa, så efter omdränering började det komma in avloppsvatten i källaren vid kraftiga regn. Han fick lösa det genom att koppla bort stuprören från dagvattnet, det rinner nu i slangar ut på gräsmattan istället för ner i dagvattenbrunnarna. Den mängd vatten som normalt sett rinner i den nu fungerande dräneringen är inget problem för avloppet.

Golvbrunnarna i källaren är ju annars "bara" gråvatten, kanske går det att koppla om dem, så att de när det faktiskt rinner något i dem som ska rinna där går till en separat stenkista/infiltration?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Oftast brukar det vara lite snålt med fallet så pappret blir kvar så bygger det på och tyvärr löses det inte upp vi har bilat upp en hel del faktiskt för till slut går det inte spola eller köra med rensmaskiner för det blir som betong och då får vi byta rör.
Intressant att flera säger samma sak. Ja, det ligger nog i farans riktning att det både borde bytas rör och ökas på fall.
 
G-83 G-83 skrev:
Snålspolande toaletter är också ett problem när man har gamla rör. Kör aldrig halv spolning även om det inte använts papper.
DET har vi slutat med för längesen.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.