Åsa Lund
Välkommen till forumet!
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Välkommen till forumet!
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Välkommen till forumet!
Tack Åsa!
 
Uterummet får tummen upp. (y)
 
  • Gilla
Jormen
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Uterummet får tummen upp. (y)
Haha du kan få hämta det när de är dags för rivning ;)
 
  • Ledsen
Stefan N
  • Laddar…
G Gunnarvonlund skrev:
Köpet av huset

Efter ett dussin visningar i två städer i Skåne fann vi till sist rätt. Det har som många känner till varit lite svårt att navigera i bostadsmarknaden där köpare och säljares viljor är som natt och dag i rådande marknad

Huset var ett dödsbo med friskrivningsklausul. Efter budgivning blev det affär på 350 tkr under utgångspris. Vi valde att boka en utökad besiktning (Anticimex) för att mäta fukt i syllar och golvkonstruktion. Detta efter att vi pratat med grannar i området som haft problem med fukt.

Självklart fanns där förhöjda fuktvärden (reglar direkt på betongplatta). Vi valde att ta en förhandling med dödsboet och till slut fick vi gå ner i pris på huset så att det täckte en del av kostnaden för syllbyte och golvkonstruktion.

jag lägger lite bilder från mäklares hemsida på huset.
Många delar var grymt fina, exempelvis vardagsrummet.. andra delar.. exempelvis sovrummen.. skulle nog inte må dåligt av att få de mesta utbytt..

Jag menar vardagsrummet. I med nya fönster, ny altandör, byt ut isoleringen och på med 20 cm till.. klart.
 
Verkligen blandade känslor kring huset, många fina kvaliteter som det ska vara i ett fint 60-talshus med tegel, parkett, klinker och fina ljusinsläpp. Andra delar känns verkligen muggigt 70-tal...

Om ni tänker kvalitetsmaterial (massivit trä, fin sten osv) så kan det blir superfint!

Lite kluven till hur man ska hantera all furu, dörrarna med speglar är, enligt mig, ganska hemska... Teakdörrar och ett vackert golv i korridoren skulle höja rejält...
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Verkligen blandade känslor kring huset, många fina kvaliteter som det ska vara i ett fint 60-talshus med tegel, parkett, klinker och fina ljusinsläpp. Andra delar känns verkligen muggigt 70-tal...

Om ni tänker kvalitetsmaterial (massivit trä, fin sten osv) så kan det blir superfint!

Lite kluven till hur man ska hantera all furu, dörrarna med speglar är, enligt mig, ganska hemska... Teakdörrar och ett vackert golv i korridoren skulle höja rejält...
personligen tycker jag nog att fönster ramarna är värre än dörrarna. Dörrarna kan man (vilket jag personligen nog skulle gjort) bara slipa och dra med lite tonad olja.

Rutorna ser dock ut att vara treglas, eventuellt även argon, svårt att se. Så någon måste ha bytt dem troligen under sent 70 tal eller tidigt 80-tal.

Om de är 3 glas argon är de ju inte mycket att göra åt det. Antar att man får olja om fönsterkarmana då med. Känns ju lite som slöser i att kasta ut kasta ut 3 glas argon för att sätta in 3 glas argon:

Dock funderar jag på att fönsterna i vardagsrummet är icke gärdade, då måste man nästan byta dem
 
M Mattias Svederberg skrev:
Många delar var grymt fina, exempelvis vardagsrummet.. andra delar.. exempelvis sovrummen.. skulle nog inte må dåligt av att få de mesta utbytt..

Jag menar vardagsrummet. I med nya fönster, ny altandör, byt ut isoleringen och på med 20 cm till.. klart.
tack för kommentar. Vi ska lägga nytt golv precis överallt. En fiskbensliknande mönster som kallas chevron. Hur byter man ut isoleringen? Tänker du väggarna isåfall?
 
  • Gilla
Utdelning och 1 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Verkligen blandade känslor kring huset, många fina kvaliteter som det ska vara i ett fint 60-talshus med tegel, parkett, klinker och fina ljusinsläpp. Andra delar känns verkligen muggigt 70-tal...

Om ni tänker kvalitetsmaterial (massivit trä, fin sten osv) så kan det blir superfint!

Lite kluven till hur man ska hantera all furu, dörrarna med speglar är, enligt mig, ganska hemska... Teakdörrar och ett vackert golv i korridoren skulle höja rejält...
tack för kommentar. Precis som du nämner är vi väldigt glada för tegel, klinker och ljusinsläpp. Det var en gammal tysk som bodde där innan. I dagsläget får man lite känsla av fjällstuga vilket vi vill försöka jobba bort :)
 
  • Gilla
Abbe1965 och 1 till
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
personligen tycker jag nog att fönster ramarna är värre än dörrarna. Dörrarna kan man (vilket jag personligen nog skulle gjort) bara slipa och dra med lite tonad olja.

Rutorna ser dock ut att vara treglas, eventuellt även argon, svårt att se. Så någon måste ha bytt dem troligen under sent 70 tal eller tidigt 80-tal.

Om de är 3 glas argon är de ju inte mycket att göra åt det. Antar att man får olja om fönsterkarmana då med. Känns ju lite som slöser i att kasta ut kasta ut 3 glas argon för att sätta in 3 glas argon:

Dock funderar jag på att fönsterna i vardagsrummet är icke gärdade, då måste man nästan byta dem
tack för kommentar. Spännande reflektion kring fönsterna. Vi har i planerna längre fram att byta ut detta. Huset är utbyggt 80-talet och då vet jag att några fönster kom upp vill inte tro det var 3 glas
 
  • Gilla
LPD
  • Laddar…
G Gunnarvonlund skrev:
tack för kommentar. Vi ska lägga nytt golv precis överallt. En fiskbensliknande mönster som kallas chevron. Hur byter man ut isoleringen? Tänker du väggarna isåfall?
Man får öppna upp väggen och dra ut isoleringen som redan är där. Sedan behöver man nog lägga in en fuktspärr med. De är ju tegel som fasad, så man får nästan kanske fundera på att isolera innåt, vilket iofs inte är optimalt, men bättre än inget. Fördelen med att isolera inåt är att fuktspärren är ganska lätt att sätta dit.

"Huset är utbyggt 80-talet och då vet jag att några fönster kom upp vill inte tro det var 3 glas"
3 glas var relativt vanligt på 80-talet. Vad jag funderar på att de kanske är är att man bytt ut kopplat 2 glas till 3-glas kassetter som då inte är argon. Både 3 glas och 2 glas argon var vanligt på 80-talet, men 3 glas argon kom nog först på bred front på 90-talet.

Färgglad linjediagram som jämför termisk prestanda för olika fönstertyper/material över tid eller tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

har tidigiare gjort den här grafen för att beräkna hur jag effektivast ska isolera ett växthus, kanske något du har nytta av.

Värt att säga att om man har bra argon fönster, så är ofta karmarna sämre isolerade än glasen. Ganska mycket sämre. Så Få stora fönster är mycket bättre än många små. Grafen ovan visar bara glasen, och siffran är tjockleken mellan glasen (förutom för cellplast och PUR där de är totala tjockleken).

Så 3 glas fönster har dubbla tjockleken mot vad som anges.
 
M Mattias Svederberg skrev:
Man får öppna upp väggen och dra ut isoleringen som redan är där. Sedan behöver man nog lägga in en fuktspärr med. De är ju tegel som fasad, så man får nästan kanske fundera på att isolera innåt, vilket iofs inte är optimalt, men bättre än inget. Fördelen med att isolera inåt är att fuktspärren är ganska lätt att sätta dit.

"Huset är utbyggt 80-talet och då vet jag att några fönster kom upp vill inte tro det var 3 glas"
3 glas var relativt vanligt på 80-talet. Vad jag funderar på att de kanske är är att man bytt ut kopplat 2 glas till 3-glas kassetter som då inte är argon. Både 3 glas och 2 glas argon var vanligt på 80-talet, men 3 glas argon kom nog först på bred front på 90-talet.

[bild]
har tidigiare gjort den här grafen för att beräkna hur jag effektivast ska isolera ett växthus, kanske något du har nytta av.

Värt att säga att om man har bra argon fönster, så är ofta karmarna sämre isolerade än glasen. Ganska mycket sämre. Så Få stora fönster är mycket bättre än många små. Grafen ovan visar bara glasen, och siffran är tjockleken mellan glasen (förutom för cellplast och PUR där de är totala tjockleken).

Så 3 glas fönster har dubbla tjockleken mot vad som anges.
Varför vill du sätta dit en fuktspärr?
Och hur läser jag din graf? Vad är X och vad är Y?

TS, vad är det för ventilation och uppvärmning?
 
U Utdelning skrev:
Varför vill du sätta dit en fuktspärr?
Och hur läser jag din graf? Vad är X och vad är Y?

TS, vad är det för ventilation och uppvärmning?
hej idag har vi luft/vatten. Kommer fortsätta med den, dock från 2010. Så snart aktuellt med byte antar jag men vi hoppas den kan jobba på ett tag till :)
 
U Utdelning skrev:
Varför vill du sätta dit en fuktspärr?
Och hur läser jag din graf? Vad är X och vad är Y?

TS, vad är det för ventilation och uppvärmning?
Hmm sorry, glömde lägga på enheter. X skalan är mm mellan rutorna. Så 8mm innebär att ett två glas fönster har 8mm + rutornas tjocklek, medan ett 3 glas fönster är 16mm + rutornas tjocklek.

Y skalan är principiellt U värdet av konstruktionen.

Om man har lite tjockare isolering bör man ha en fuktspärr annars kan man få blöt isolering.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.