P paralun skrev:
Jo men HA för mig är HomeAssistant och det är inget för gemene man, imho...
Ja, Hells Angels diskuteras i andra trådar.


P paralun skrev:
Men nu öppnas stora möjligheter till robusta/enkla/smarta system med Matter och att man kan förhoppningsvist enkelt mixa prylar.

Fast det är ju nästan lika enkelt att mixa prylar som pratar Zigbee idag. Problemet är att "kommersiella" tillverkare av hubbar låser in dom mot sina egna enheter, inte att sakerna inte förstår varandra. Vad är det som säger att man inte kommer att fortsätta med det?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är nog även det för @useless
Jo så är det nog men HA är inget man rekommenderar för alla, det har för mycket nackdelar och är inte särskilt "robust" som man måste kräva av ett smarthem system för alla.
 
Jag har inte haft några som helst robusthetsproblem med HA. Dock har jag inte kört nåt jättesystem med en massa statistikinsamling, så jag är väl kanske inte representativ för de som lyckas köra sönder grejerna...
Men, som jag skrev, så är det inte förstahandsvalet om man inte vill göra mer än de grundläggande sakerna.

Enda problemet jag har upplevt är att Zwave är segt, men det beror ju inte på HA. Zigbee- och Shelly-puckarna reagerar på millisekunden när man trycker på en trådlös knapp.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har inte haft några som helst robusthetsproblem med HA. Dock har jag inte kört nåt jättesystem med en massa statistikinsamling, så jag är väl kanske inte representativ för de som lyckas köra sönder grejerna...
Men, som jag skrev, så är det inte förstahandsvalet om man inte vill göra mer än de grundläggande sakerna.

Enda problemet jag har upplevt är att Zwave är segt, men det beror ju inte på HA. Zigbee- och Shelly-puckarna reagerar på millisekunden när man trycker på en trådlös knapp.
jo nu har jag kört RasberryPi i åratal och SD-kortet är den svagaste länken.
Sen kan det då vara klart förbryllande för någon att bara hålla all mjukvara uppdaterad och viktigast då alla säkerhetsuppdateringar som hela tiden dyker upp. Sen är det då en stor fördel med att vara "bekväm" med Linux kommandon och köra via en SSH terminal. Summa summarum är det en "tröskel" man behöver över samt inte något robust system jämfört med min Telldus som bara tuffar på.
 
J Jocke Best skrev:
Så som det verkar klarna nu, så kommer Matter mest innebära att respektive Hub kommer kunna prata med varandra, alltså inte att alla prylar kommer tala samma språk vilket många kanske hade önskat. Så behovet av tex Home assistant kommer bestå.
Ja, matter ersätter inte mycket ännu så länge men tanken är väl att alla ska prata matter. Man undrar om det blir lite gnissel på vad matters standard ska stödja för varje typ av enhet. Kommer standarden hinna med i takt med att de kommer nya enheter och funktionalitet?

Jag har nämnt det innan men det skulle förvåna mig om inte Plejd åtminstone har ett utveckligsprojekt för matter-stöd. De har en hub redan.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, matter ersätter inte mycket ännu så länge men tanken är väl att alla ska prata matter. Man undrar om det blir lite gnissel på vad matters standard ska stödja för varje typ av enhet. Kommer standarden hinna med i takt med att de kommer nya enheter och funktionalitet?

Jag har nämnt det innan men det skulle förvåna mig om inte Plejd åtminstone har ett utveckligsprojekt för matter-stöd. De har en hub redan.
Jo men undra om de är medlem eller ej i Mattersammanslutningen för att få ta del av källkoden för Matter?
EDIT jo det är de och då labbar man säkert friskt med mjukvaran.
https://csa-iot.org/member/plejd-ab/
Eve som är stora i Apples ekosystem har släppt prylar och det blir intressant hur de hanteras av andra märkens gateway?
https://www.evehome.com/en/matter
 
Redigerat:
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
useless useless skrev:
HA har utvecklats enormt mycket det sista året. Jag hade en gammal installation kopplad till tre zwave-puckar mest för att testa konceptet och tyckte att man allt som oftast var hänvisad till att skriva nåt script eller peta i nån yaml-fil...

Jag började om från scratch strax före jul med en helt ny RPi med SSD och en sonoff Zigbee-adapter, lite trådfri-, Aquara och shellyprylar.
Jag skulle nog säga att vem som helst som har klickat runt på en dator tidigare och förstår konceptet kan installera HA och få igång grejerna. Men det kräver såklart att man är intresserad av en plattform som kan göra i princip allt. Ska man bara styra några lampor och uttag och läsa av lite temperaturer och elförbrukning så är det overkill oavsett hur enkelt det är att komma igång.

Enda svårigheten kanske är det är lite olika handgrepp för att lägga till zigbee-prylarna i nätverket - Auara vill att man håller in en knapp 5 sekunder, på trådfriknapparna ska man trycka 4 gånger på en knapp inom 5 sekunder och på LED-drivarna ska man trycka in en nål i ett litet hål.
Men allt sånt står i manualen till respektive grej...
För min del började det med att jag ville ha vettiga möjligheter för schemaläggning av mina lampor. Varken IKEA, Google Home eller Homekit kunde vid tidpunkten styra som jag ville från en enda plattform så jag satt med scheman för olika till- och frånslag i alla tre systemen. Det blev rätt snabbt omöjligt att hantera. Så då testade jag att installera HA på en RasPi jag redan hade och den hittade i princip alla mina smarta grejer jag hade - helt automatiskt. Sen blev jag kvar i HA och har kompletterat en massa sen dess. Nej, det är inte för alla, men jag tycker personligen att klarar man tekniktröskeln så är ju HA i alla fall bland det mest prisvärda man kan skaffa. Kör man inte en massa statistik och grejer så snurrar den helt okej på en vanlig RasPi 3.

Förlåt, det blev OT.
 
Jag har ingen personlig erfarenhet av HA, men man läser om det stup i kvarten. Flera som kör KNX verkar även köra HA som visualisering i stället för någon dedikerad appstyrning för KNX.
Men för att slänga in ett vedträ i debatten kring stabilitet och som kan vara lite grann av en måttstock...

Om ni var installatör, skulle ni känna er bekväma med att sälja HA till en kund? Att det är tillräckligt stabilt.

//En som inte tar ställning i frågan om HA, men kanske tycker att själva visualiseringen kan se lite "hemmasnickrad"/inte så snygg ut (av vad jag sett)
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Jag har ingen personlig erfarenhet av HA, men man läser om det stup i kvarten. Flera som kör KNX verkar även köra HA som visualisering i stället för någon dedikerad appstyrning för KNX.
Men för att slänga in ett vedträ i debatten kring stabilitet och som kan vara lite grann av en måttstock...

Om ni var installatör, skulle ni känna er bekväma med att sälja HA till en kund? Att det är tillräckligt stabilt.

//En som inte tar ställning i frågan om HA, men kanske tycker att själva visualiseringen kan se lite "hemmasnickrad"/inte så snygg ut (av vad jag sett)
Sälja in det som stabilt? Absolut. Har haft mitt HA uppe och rulla nu under 2-3års tid, och stabiliteten är där inget fel på. Däremot kan det hända saker när man ska in och klödda i det.
 
  • Gilla
Roman86 och 1 till
  • Laddar…
@Patrik_Hed pillar man ofta på sin knx efter den är installerad eller ger HA "bara" extra styrning?

För egen del måste det mesta skötas utan app för belysning alt automatiseras. Handlar om husfrid... Jag tror inte min HA för knx skulle ha mycket mer än lite grafer och data som jag och endast jag är intresserad av.
 
useless useless skrev:
Jag har några Aquara-sensorer som funkar utan problem. Det tog väl typ 10 sekunder styck att para ihop dom med Home Assistant och lika lång tid att sätta namn på dom.

[bild]
Helvete vad kallt du har i köket
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Helvete vad kallt du har i köket
Jag fy för...
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jag döpte om julgranen till Karin, så blev det ok google sätt på Karin. Tyckte jag var lite grabbigt roligt, sambon tyckte inte det var kul alls
 
  • Haha
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
@Patrik_Hed pillar man ofta på sin knx efter den är installerad eller ger HA "bara" extra styrning?

För egen del måste det mesta skötas utan app för belysning alt automatiseras. Handlar om husfrid... Jag tror inte min HA för knx skulle ha mycket mer än lite grafer och data som jag och endast jag är intresserad av.
Om allt är installerat och man inte vill t.ex. ändra funktion på en tryckknapp, lägga till en närvarosensor eller ändra att spottarna i badrummet alltid ska tända på 45% i stället för senaste värdet så behöver man inte programmera om något i KNX-systemet.
I HA kan man väl göra det mesta som man kan annars, tänker jag mig. Det beror lite på hur man programmerar.
T.ex. kan man välja att en närvarosensor hårdkodat ska tända/släcka belysningen i badrummet. Bygga logik och allt möjligt direkt I ETS6. Det blir väldigt stabilt då, men lite svårare om man vill ändra något. Då kan man i stället gör så att det skickas värde från närvarosensorn till HA eller annan appstyrning och att man där bygger logik och bestämmer vad som ska tändas och släckas.
Men då får man kanske vara beredd på att det finns en större risk för att något krånglar eller att fler saker slutar fungera om det händer något med "centraldatorn".

Annars funkar ju KNX lika som Thread att det inte finns någon huvuddator utan alla enheter är master och slav samtidigt och kan både skicka och mottaga data från alla håll.

//Patrik
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Om ni var installatör, skulle ni känna er bekväma med att sälja HA till en kund? Att det är tillräckligt stabilt.
Skulle ju aldrig vara bekväm med en RasPi med SD-kort åt någon kund. Det känns som att om man ska köpa hårdvaran som behövs för att göra HA "professionellt stabilt" så tappar man lite av poängen - alltså att den är billig. Då är nog Homey ett mer psykologiskt bra alternativ...
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.