Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
För att >99% av all körning även vintertid inte kräver fyrhjulsdrift. Utan fyrhjulsdrift är det läge förbrukning och inköpspris.

Själv tycker jag mest det är gött att ha, tillsammans med markfrigång då. Det är inte många SUV modeller som har över 20cm idag. Typ Volvo och BMW är få som fortfarande är höga
Men om man har en backebatt ta sig uppför som kräver 4WD några gånger per år, ja då är det rätt skönt att ha den.

I december behövde jag salta backen för att ta mig upp med 4WD då friktionen på mina några år gamla dubbdäck inte räckte. Det var fortfarande is, men då kom jag ändå upp tack vare ojämn yta och 4WD. När jag hade framhjulsdrift och backade upp behövde jag lämna bilen nedanför backen även om jag saltat. Svårt att ladda bilen då...
 
D
trähandtag trähandtag skrev:
Ni som kör elbil, hur ser er servicekostnad ut? Eller ingen av er har haft en elbil så länge??
Jag tycker det är en relevant fråga, de gamla stora bilmärkena vill gärna fortsätta behandla elbilar som ICE-bilar och låta dessa rulla genom verkstan, för en dyr peng. Tesla har inte gjort allt rätt men de har iaf skippat detta och om inget oförutsett händer så byter man luftfilter mm själva, jag misstänker att det ser likadant ut för de yngre elbilstillverkarna.

Detta är i mina ögon också en fråga som gör mig helt ointresserad av hybridbilar, bekanta som berättar om sina servicekostnader för dessa, samtidigt som förbränningsmotorn knappt har använts.
 
  • Gilla
witten och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tycker det är en relevant fråga, de gamla stora bilmärkena vill gärna fortsätta behandla elbilar som ICE-bilar och låta dessa rulla genom verkstan, för en dyr peng. Tesla har inte gjort allt rätt men de har iaf skippat detta och om inget oförutsett händer så byter man luftfilter mm själva, jag misstänker att det ser likadant ut för de yngre elbilstillverkarna.

Detta är i mina ögon också en fråga som gör mig helt ointresserad av hybridbilar, bekanta som berättar om sina servicekostnader för dessa, samtidigt som förbränningsmotorn knappt har använts.
Med tanke på att pengarna tjänas på service och reparationer så är det nog ingen risk att man kommer säga att byt filter själva.Tyvärr är det så illa. De kommer nog hitta på saker som måste kollas. Kommer säkert att man ska kolla de vätskor som finns i motorn och ev. kylarvätska till batteriena. Även tesla kommer hamna där. när de börjar inse att det finns pengar att tjäna!
De kommer säkert på att vätskorna i motorn måste bytas vart femte år för dyra pengar.
Inte för att det egentligen behövs. annat än hos tillverkaren....säkert någon superspecial kylarvätska som är snordyr. och superspecial. Man har tillsatt ett särskilt ämne som är väldigt speciellt. som färgar kylarvätskan svart. Sen ökar den hypotenusan i knarrvinkeln
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Med tanke på att pengarna tjänas på service och reparationer så är det nog ingen risk att man kommer säga att byt filter själva.Tyvärr är det så illa. De kommer nog hitta på saker som måste kollas. Kommer säkert att man ska kolla de vätskor som finns i motorn och ev. kylarvätska till batteriena. Även tesla kommer hamna där. när de börjar inse att det finns pengar att tjäna!
De kommer säkert på att vätskorna i motorn måste bytas vart femte år för dyra pengar.
Inte för att det egentligen behövs. annat än hos tillverkaren....säkert någon superspecial kylarvätska som är snordyr. och superspecial. Man har tillsatt ett särskilt ämne som är väldigt speciellt. som färgar kylarvätskan svart. Sen ökar den hypotenusan i knarrvinkeln
Förutom tändstift, olja och filter så har ju elbilar också samma saker som fossilbilar, lampor, torkare, kupefilter, dörrstoppar, bromsbackar osv. Att sen vissa verkstäder skiter i dessa punkter är väl en annan sak.

Många vill eller kan inte smörja och kontrollera saker själv.

Förutom att elbilar faktiskt också i flera fall har tex olja och kylvätska så är det nog av godo att de besöker verkstad ibland.

Teslor tappar ju ett hjul eller två ibland, och allt som oftast borde de justera ljusbilden, så jag vill mena att de visst behöver besöka verkstan.
 
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Med tanke på att pengarna tjänas på service och reparationer så är det nog ingen risk att man kommer säga att byt filter själva.Tyvärr är det så illa. De kommer nog hitta på saker som måste kollas. Kommer säkert att man ska kolla de vätskor som finns i motorn och ev. kylarvätska till batteriena. Även tesla kommer hamna där. när de börjar inse att det finns pengar att tjäna!
De kommer säkert på att vätskorna i motorn måste bytas vart femte år för dyra pengar.
Inte för att det egentligen behövs. annat än hos tillverkaren....säkert någon superspecial kylarvätska som är snordyr. och superspecial. Man har tillsatt ett särskilt ämne som är väldigt speciellt. som färgar kylarvätskan svart. Sen ökar den hypotenusan i knarrvinkeln
Jag misstänker att en av anledningarna till skillnaden är att Tesla startade utan infrastrukturen, dvs de behövde inte uppfinna dessa servicar för att hålla sina verkstäder under armarna för de hade inga och förmodligen är det inte lönsamt att från noll bygga upp det, enkom baserat på en förhoppning om att man ska kunna sälja besvärjelser. Min gissning är att de andra kommer dra ner på servicekraven ganska snabbt, de kommer jämföras med de nya tillverkarna och kunderna kommer förstå.
 
J JohanLun skrev:
Förutom tändstift, olja och filter så har ju elbilar också samma saker som fossilbilar, lampor, torkare, kupefilter, dörrstoppar, bromsbackar osv. Att sen vissa verkstäder skiter i dessa punkter är väl en annan sak.

Många vill eller kan inte smörja och kontrollera saker själv.

Förutom att elbilar faktiskt också i flera fall har tex olja och kylvätska så är det nog av godo att de besöker verkstad ibland.

Teslor tappar ju ett hjul eller två ibland, och allt som oftast borde de justera ljusbilden, så jag vill mena att de visst behöver besöka verkstan.
Verkstad och besiktning är en sak, service en helt annan...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag misstänker att en av anledningarna till skillnaden är att Tesla startade utan infrastrukturen, dvs de behövde inte uppfinna dessa servicar för att hålla sina verkstäder under armarna för de hade inga och förmodligen är det inte lönsamt att från noll bygga upp det, enkom baserat på en förhoppning om att man ska kunna sälja besvärjelser. Min gissning är att de andra kommer dra ner på servicekraven ganska snabbt, de kommer jämföras med de nya tillverkarna och kunderna kommer förstå.
Och som jag redan har skrivit så verkar Fiat redan ha gjort det.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
Jag kan inte hitta någon info om drivlinan i bygg din egen bil. Att kalla en stylad tvåhjulsdriven bil för SUV (Sports Utility Vehicle) kan ju lura en del.

En 2WD SUV är väl ett begrepp lämpligast för USA där man inte kan leva utan en jätte-pickup med V8, men vill komma ned i skatteklass. Ser ut som en terrängbil, men där man anser sig klara sig utan 4WD.

För nordiska förhållanden har fyrhjulsdrift en lite annan funktion då det är absolut avgörande för framkomlighet vintertid. Att ha ett dött hjulpar som ska släpas fram och trycka undan snön genom att bara rulla skapar ett kraftigt motstånd. Hjulen äter inte upp snön de har framför sig så de måste rulla över hindret. Det motsvarar små uppförsbackar framför hjulen så bilen lyfts uppåt och då går det åt extra kraft som de två hjul som driver kanske saknar för att de slirar på blank is. Med drivning på alla fyra när man startar på isig väg i korsningar och trafikljus är det en väldig skillnad. Blotta rullmotståndet på ett däck som inte driver måste övervinnas av de drivande hjulen och blir en belastning som märks. Trots helt plan väg kommer man inte iväg.

Det är tillräckligt illa att de bilar som har all wheel drive ändå är usla när det slirar. De "billiga" systemen är bara inverterad ABS där man försöker bromsa hjul som slirar så att energin används för de hjul som har bättre grepp. Men det går sådär. De hackar och pulserar så att hjulen ändå tappar greppet. Att få jämn drivkraft utan pulsation är ovanligt.

Till elbilens fördel kan läggas att drivningen är väldigt reglerbar då det i princip är momentet (strömmen) som regleras med gaspedalen, vilket inte är lika styrbart när man slirar på kopplingen med en manuellt växlad bil. Med automatlåda kanske lite smidigare drivning, men inte lika bra kontakt med drivkraften då man i en automat vid stillastående normalt ökar momentet genom ökat varvtal.

Mycket att tänka på.


Konfigurator: Peugeot e-2008 ACTIVE PACK
"Dött hjulpar som skapar kraftigt motstånd"...
Hmmm...
Du känner till att det är alltid lättare att gå i andras fotspår?
Det är precis vad bakhjulen gör på en bil också.
Har aldrig haft en 4WD suv och behöver ingen heller.
Inga problem i Roslagsskogarna!
4wd kan kompenseras med slipad körteknik.
Men det krävs väl talang och erfarenhet för det.
Samt förmåga att tänka framåt.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Har aldrig haft en 4WD suv och behöver ingen hell
4wd kan kompenseras med slipad körteknik.
Men det krävs väl talang och erfarenhet för det.
Samt förmåga att tänka framåt.
Du är välkommen att koppla på hästsläpet lastat när det t.ex. är regnblött ute i markerna utan fyrhjulsdriften.
Och då har jag ändå fuskat med lite tävlingsbilar när jag anser att det underlättar otroligt. Kräver lite mera än enbart "slipad körteknik";)
 
D djac skrev:
Jag misstänker att en av anledningarna till skillnaden är att Tesla startade utan infrastrukturen, dvs de behövde inte uppfinna dessa servicar för att hålla sina verkstäder under armarna för de hade inga och förmodligen är det inte lönsamt att från noll bygga upp det, enkom baserat på en förhoppning om att man ska kunna sälja besvärjelser. Min gissning är att de andra kommer dra ner på servicekraven ganska snabbt, de kommer jämföras med de nya tillverkarna och kunderna kommer förstå.
Som jag förstår har det varit rätt värdelöst att serva/reparera en Tesla pga få verkstäder och stora krav att allt ska göras på Tesla med originaldelar.

Nu har jag ju köpt elbil, men just att man slipper oljeservice är inte den största uppsidan. Jag tror dessutom den inte står för en jättestor del av verkstadens förtjänst då många har nya bilar med serviceavtal och det efter några år är icke auktoriserade som tar över mycket standard service...
 
D
J JohanLun skrev:
Som jag förstår har det varit rätt värdelöst att serva/reparera en Tesla pga få verkstäder och stora krav att allt ska göras på Tesla med originaldelar.

Nu har jag ju köpt elbil, men just att man slipper oljeservice är inte den största uppsidan. Jag tror dessutom den inte står för en jättestor del av verkstadens förtjänst då många har nya bilar med serviceavtal och det efter några år är icke auktoriserade som tar över mycket standard service...
Nämn den (märkes)verkstadskund som är nöjd, man blir säkert inte nöjd där heller och ja, jag tror nog att även Mercedes och VAG använder orginalreservdelar, så det är nog ungefär samma. Skulle kunna prata er till sömns med egna erfarenheter från de stora märkenas verkstäder, det är mycket tragikomiskt som hänt under åren.

Har man tex erfarenhet av Mercedes där man ska in var 12e månad, för en kombination av vätskebyten och besvärjelser, så vet man att bara servicekostnaden där överstiger elkostnaden (vid högsta nattelpris), så det gör absolut en massiv skillnad i driftskostnad.

Har ett par av de marknadens mest prestigefyllda elbilar i bekantskapskretsen och där irriterar redan mjukvaruuppgraderingar och "service" ägarna, mest för böket och tidsspillan.
 
L lbgu skrev:
Finns väl massor med SUVar som aldrig lämnar asfaltsdjungeln, dessa klarar sig säkert med 2WD.
Dessa klarar sig säkert utan att vara SUV också ;)

/Krille
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
För att >99% av all körning även vintertid inte kräver fyrhjulsdrift. Utan fyrhjulsdrift är det läge förbrukning och inköpspris.

Själv tycker jag mest det är gött att ha, tillsammans med markfrigång då. Det är inte många SUV modeller som har över 20cm idag. Typ Volvo och BMW är få som fortfarande är höga
>99% av all körning oavsett årstid kräver inte säkerhetsbälte, ABS, airbags, antisladd o s v heller - men de få gånger det "krävs" är man rätt tacksam :)

/Krille
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu fick vi med tre års service på frugans Fiat, men den ligger på 1500kr.

Servicen tar några minuter, de kollar datorn, slitage på bromsarna och vätskorna. Det är allt under de tre första åren.
Gjorde nyss andra servicen, de jävlarna på Hedin gick på lunch medan jag väntade. Kollade igenom protokollet och servicen lär inte ha tagit många minuter egentligen.

Byte av bromsolja av någon anledning (inte normalt vid detta tillfälle, så oljetestet lär ha visat på problem). Byte av kupéfilter. Kontroll av datorn. I övrigt okulär besiktning av rutor, torkarblad, bromsskivor mm.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
D djac skrev:
Nämn den (märkes)verkstadskund som är nöjd, man blir säkert inte nöjd där heller och ja, jag tror nog att även Mercedes och VAG använder orginalreservdelar, så det är nog ungefär samma. Skulle kunna prata er till sömns med egna erfarenheter från de stora märkenas verkstäder, det är mycket tragikomiskt som hänt under åren.

Har man tex erfarenhet av Mercedes där man ska in var 12e månad, för en kombination av vätskebyten och besvärjelser, så vet man att bara servicekostnaden där överstiger elkostnaden (vid högsta nattelpris), så det gör absolut en massiv skillnad i driftskostnad.

Har ett par av de marknadens mest prestigefyllda elbilar i bekantskapskretsen och där irriterar redan mjukvaruuppgraderingar och "service" ägarna, mest för böket och tidsspillan.
Problemet som jag förstår med Tesla är avsaknaden av verkstäder och tvånget att göra allt på en "äkta" teslaverkstad. Det kombinerat med amerikansk kvalitet och småfel... Att ha nära till en verkstad gör livet enklare. Att teslorna inte kommer behöva rengöra och byta kupefilter, fixa slitna damasker, leder osv tror jag inte på.

Att sen endel verkstäder tar mycket betalt än en annan sak.

Men ja, jag tror att fossilbilarna blivit så komplexa att det kommer vara en fördel att gå över till el för att de blir "enklare". Och affärsmodellerna var pengarna tjänas har och kommer ändå ändras. Leasing, serviceavtal, bilpooler osv ändrar landskapet.

Men, för de som har tummen mitt i handen behöver bilar in och ses över då och då. Det är synd att ta bort det. Jag tror inte själva tiden för att byta oljan och kostnaden för oljan är det dyra i servicen.

Frisör, tandläkare mm accepterar vi att man går dit och får betala ganska mycket per timma utan att den som gör jobbet blir speciellt anfådd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.