Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Funnet i Svenska Hemautomatiseringsgruppen som svar på

"Finns det någon HA-lösning som verkligen funkar? Jag har google nest som jag talar kommandon till. Telldus, shelly och lidls zigbee. Det som funkar bäst hittils är shelly men det har jag bara en enhet installerad. I shellygruppen gnälls det på havererade enheter titt som tätt. Någon i gruppen som har ett system som aldrig klickat?"
Det här är ju också med reservationen att Plejd-integrationen till HA inte alls supportas av HA själv och kan sluta fungera vilket ögonblick som helst. Så, ja det är säkert jättestabilt, men inget man bör hänga upp hela sitt hem på (alltså Plejd + HA).
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Funnet i Svenska Hemautomatiseringsgruppen som svar på

"Finns det någon HA-lösning som verkligen funkar? Jag har google nest som jag talar kommandon till. Telldus, shelly och lidls zigbee. Det som funkar bäst hittils är shelly men det har jag bara en enhet installerad. I shellygruppen gnälls det på havererade enheter titt som tätt. Någon i gruppen som har ett system som aldrig klickat?"
...eller i detta fall betyder HA alltså "Hemautomation"? My bad...
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Funnet i Svenska Hemautomatiseringsgruppen som svar på

"Finns det någon HA-lösning som verkligen funkar? Jag har google nest som jag talar kommandon till. Telldus, shelly och lidls zigbee. Det som funkar bäst hittils är shelly men det har jag bara en enhet installerad. I shellygruppen gnälls det på havererade enheter titt som tätt. Någon i gruppen som har ett system som aldrig klickat?"
I så fall är vi tillbaka i frågan "Vad är hemautomation"? :thinking::rofl:
 
David Wallin David Wallin skrev:
...eller i detta fall betyder HA alltså "Hemautamation"? My bad...
Ja, det verkar också vara ett problem många har med HA. Man kladdar för mycket och sen slutar det funka. Finns det ingen sandbox?
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, det verkar också vara ett problem många har med HA. Man kladdar för mycket och sen slutar det funka. Finns det ingen sandbox?
Sandboxen är väl att experimentera några månader och sen installera om när man fattat hur man egentligen borde ha gjort. Men att det skulle sluta funka efter ett tag har jag svårt att tänka mig, allt jag dragit igång har fortsatt att fungera iaf.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Sandboxen är väl att experimentera några månader och sen installera om när man fattat hur man egentligen borde ha gjort. Men att det skulle sluta funka efter ett tag har jag svårt att tänka mig, allt jag dragit igång har fortsatt att fungera iaf.
Rör man det inte så är det säkert inga som helst problem. Som utvecklare håller jag med om att det är så man borde göra men som utvecklare vet jag att det är vilda västern när man väl sätter igång ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
R
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, det verkar också vara ett problem många har med HA. Man kladdar för mycket och sen slutar det funka. Finns det ingen sandbox?
Nu har jag aldrig lyckats förstöra min HA-installation, men jag gissar att det bara är att göra en backup innan man "kladdar" för att sedan gå tillbaka till den om det blev dåligt.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nu har jag aldrig lyckats förstöra min HA-installation, men jag gissar att det bara är att göra en backup innan man "kladdar" för att sedan gå tillbaka till den om det blev dåligt.
Njou... jag har tre fungerande RaspberryPi just nu och har väl skrivit sönder SD-kort ett antal gånger.:p
Sen är jag "bekväm" med Linux så då är det ju enkelt att återskapa eller om man som man bör har en backup.
"Elmätar-raspen" har jag backupat för den vill jag inte på några villkor förlora.
Men HA är absolut inget för gemene man, då är Plejd ett bättre val. ;) (men spännande vad som nu kommer!)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Rör man det inte så är det säkert inga som helst problem. Som utvecklare håller jag med om att det är så man borde göra men som utvecklare vet jag att det är vilda västern när man väl sätter igång ;)
Ja verkligen. Det jag gjorde "fel" är att jag inte hade någon standard för att döpa enheter, så de heter lite olika beroende på när jag lagt till dem och från vilken integration de kommer. Men det är ju inget som påverkar funktionen, kan bli lite stökigt om man ska ändra något bara. Tex blev det fult när barnen bytte rum och enheten "Elin fönster" egentligen borde heta "Ivar fönster". Så framöver döper jag "sovrum 1" fönster osv. I gränssnittet kan man ändra vad de heter så det är lite skitsamma, men stökigt blir det där "bakom"...
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Ja verkligen. Det jag gjorde "fel" är att jag inte hade någon standard för att döpa enheter, så de heter lite olika beroende på när jag lagt till dem och från vilken integration de kommer. Men det är ju inget som påverkar funktionen, kan bli lite stökigt om man ska ändra något bara. Tex blev det fult när barnen bytte rum och enheten "Elin fönster" egentligen borde heta "Ivar fönster". Så framöver döper jag "sovrum 1" fönster osv. I gränssnittet kan man ändra vad de heter så det är lite skitsamma, men stökigt blir det där "bakom"...
Exakt samma här. Ser för hemskt ut
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Vridknappar verkar vara ett problem att få till i samma stil om man inte väljer Plejd eller Wiser. Finns det verkligen inget alternativ på entusiastsidan?
Denna finns exempelvis om jag nu gissar rätt på vad du menar med "entusiastsidan":

Vit väggmonterad vridströmbrytare för ljus, ZigBee-kompatibel, reaerbjudande, köpknapp, lagerstatus - i lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
P paralun skrev:
Men HA är absolut inget för gemene man, då är Plejd ett bättre val. ;) (men spännande vad som nu kommer!)
HA har utvecklats enormt mycket det sista året. Jag hade en gammal installation kopplad till tre zwave-puckar mest för att testa konceptet och tyckte att man allt som oftast var hänvisad till att skriva nåt script eller peta i nån yaml-fil...

Jag började om från scratch strax före jul med en helt ny RPi med SSD och en sonoff Zigbee-adapter, lite trådfri-, Aquara och shellyprylar.
Jag skulle nog säga att vem som helst som har klickat runt på en dator tidigare och förstår konceptet kan installera HA och få igång grejerna. Men det kräver såklart att man är intresserad av en plattform som kan göra i princip allt. Ska man bara styra några lampor och uttag och läsa av lite temperaturer och elförbrukning så är det overkill oavsett hur enkelt det är att komma igång.

Enda svårigheten kanske är det är lite olika handgrepp för att lägga till zigbee-prylarna i nätverket - Auara vill att man håller in en knapp 5 sekunder, på trådfriknapparna ska man trycka 4 gånger på en knapp inom 5 sekunder och på LED-drivarna ska man trycka in en nål i ett litet hål.
Men allt sånt står i manualen till respektive grej...
 
  • Gilla
Roman86 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
HA har utvecklats enormt mycket det sista året. Jag hade en gammal installation kopplad till tre zwave-puckar mest för att testa konceptet och tyckte att man allt som oftast var hänvisad till att skriva nåt script eller peta i nån yaml-fil...

Jag började om från scratch strax före jul med en helt ny RPi med SSD och en sonoff Zigbee-adapter, lite trådfri-, Aquara och shellyprylar.
Jag skulle nog säga att vem som helst som har klickat runt på en dator tidigare och förstår konceptet kan installera HA och få igång grejerna. Enda svårigheten kanske är det är lite olika handgrepp för att lägga till zigbee-prylarna i nätverket - Auara vill att man håller in en knapp 5 sekunder, på trådfriknapparna ska man trycka 4 gånger på en knapp inom 5 sekunder och på LED-drivarna ska man trycka in en nål i ett litet hål.
Men allt sånt står i manualen till respektive grej...
Jo men HA för mig är HomeAssistant och det är inget för gemene man, imho...
Men nu öppnas stora möjligheter till robusta/enkla/smarta system med Matter och att man kan förhoppningsvist enkelt mixa prylar.
 
P paralun skrev:
Jo men HA för mig är HomeAssistant
Det är nog även det för @useless
 
J
P paralun skrev:
Jo men HA för mig är HomeAssistant och det är inget för gemene man, imho...
Men nu öppnas stora möjligheter till robusta/enkla/smarta system med Matter och att man kan förhoppningsvist enkelt mixa prylar.
Så som det verkar klarna nu, så kommer Matter mest innebära att respektive Hub kommer kunna prata med varandra, alltså inte att alla prylar kommer tala samma språk vilket många kanske hade önskat. Så behovet av tex Home assistant kommer bestå.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.