Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att skälet (utöver batterikostnaden) till att elbilar är så dyra är att det är bäst marginal på bilarna i de segmenten. Och är tillgången på material begränsande bygger man förstås hellre en bil som man kan tjäna 20.000 kr på än en som man bara skulle tjäna fem- eller tiotusen på, även om man skulle byggt dessa också om man kunnat bygga alla man kunde sälja.

Sen får vi väl se hur det blir. Även kineserna verkar ju i första hand vilja plagiera Tesla, men förr eller senare ger sig väl någon på marknaden med enkla, robusta fordon – kanske rent av sådana som man kan köra väldigt, väldigt tunga stenar på.
Småbilar är ju inte alls lika dyra när de är eldrivna.
 
Ni som kör elbil, hur ser er servicekostnad ut? Eller ingen av er har haft en elbil så länge??
 
trähandtag trähandtag skrev:
Ni som kör elbil, hur ser er servicekostnad ut? Eller ingen av er har haft en elbil så länge??
Leasing, 0 kr.

Men på id3 skall det visst vara superdyrt av nån jävla anledning av de jag sett presentera siffror. 4-6000 kr för att titta lite och uppdatera nån programvara och dylikt skit.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Ni som kör elbil, hur ser er servicekostnad ut? Eller ingen av er har haft en elbil så länge??
Nu fick vi med tre års service på frugans Fiat, men den ligger på 1500kr.

Servicen tar några minuter, de kollar datorn, slitage på bromsarna och vätskorna. Det är allt under de tre första åren.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Ni som kör elbil, hur ser er servicekostnad ut? Eller ingen av er har haft en elbil så länge??
Har haft min ID4 i ganska precis ett år, så funderar på att kolla med VW vad de ska ha för att göra vad. Behöver ändå lämna in bilen för mjukvaruuppdatering förr eller senare då det krävs en uppdatering till innan den kan göra det själv OTA.

Kan återkomma när jag vet mer.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Ni som kör elbil, hur ser er servicekostnad ut? Eller ingen av er har haft en elbil så länge??
Det är olika från märke till märke. Haft Tesla i över tre år och service hittils har varit 2 byten av kupéfilter och en smörjning och rengöring av bromsarna.
 
A
>12t killgissningsinlägg....
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Ni som kör elbil, hur ser er servicekostnad ut? Eller ingen av er har haft en elbil så länge??
Mazda MX-30, ingår i privatleasing men kvittot var på 1800 kr som jag fick. Kontroll, byte av filter för inkommande luft och "bromsvätska" (men oklart om det var byte eller bara kontroll).
 
Så som jag läst för länge sedan o minns inte referensen- sorry. Bilproducenter räkna med att eftermarknaden, dvs komponenter som byts vid service, reprationer är det som producenterna tjänar pengar på, medan försäljningen av en ny bil är i princip ingen vinst för producenten. Om ser till detta måste bilproducenten tjäna mer pengar vid försäljningen av en elbil, annars är bilproduktionen en förlustaffär. Därför tro jag att nya elbilar aldrig kommer bli lika billiga som en fossilbil, då service o reprationer kommer generera lägre framtida inkomster. Allt går ju att göra genom att producera en sämre produkt som oftare behöver repareras.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Så som jag läst för länge sedan o minns inte referensen- sorry. Bilproducenter räkna med att eftermarknaden, dvs komponenter som byts vid service, reprationer är det som producenterna tjänar pengar på, medan försäljningen av en ny bil är i princip ingen vinst för producenten. Om ser till detta måste bilproducenten tjäna mer pengar vid försäljningen av en elbil, annars är bilproduktionen en förlustaffär. Därför tro jag att nya elbilar aldrig kommer bli lika billiga som en fossilbil, då service o reprationer kommer generera lägre framtida inkomster. Allt går ju att göra genom att producera en sämre produkt som oftare behöver repareras.
Toyota byggde upp sitt varumärke på att det aldrig skulle vara några fel på dem. De lagar och byter till och med saker utan att berätta att de gjort det, bara för att höja kvalitetskänslan på märket (en gång så luktade det väldigt mycket tvåkomponentslim efter en service för mig exempelvis, de hade lackat golvet under mattan). Utifrån detta så håller jag inte med om din analys.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Ni som kör elbil, hur ser er servicekostnad ut? Eller ingen av er har haft en elbil så länge??
Jag struntar i service. Planen är att köra elbilen till den är i sådant skick att servicebok inte spelar någon roll.

Bilen har rullat 10 000 mil på tio år och har bara bytt däck och torkare och gummikuddar till aircond kompressorn för 100:-

Att byta kupéfilter, glödlampor kan man göra själv.

I en elbil finns inget att serva. Motor och batteri är helt oåtkomligt.

Att hålla en förbränningsmotor rullande är hela idén med service. Den kräver olja, filter och givare som blir sotiga, trasiga osv.

I en elbil återstår bromsarna, men de räcker nog bilens livslängd då man använder skivorna bara när elmotorns hela bromskraft inte är tillgänglig, tex vid helt fulladdat, panikbromsning eller krypfart.

Mitt säljargument är att bara Japaner har skruvat i bilen - när den tillverkades. Och att den inte är radioaktiv då den byggdes före Fukushima.
 
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
Jag kan inte hitta någon info om drivlinan i bygg din egen bil. Att kalla en stylad tvåhjulsdriven bil för SUV (Sports Utility Vehicle) kan ju lura en del.

En 2WD SUV är väl ett begrepp lämpligast för USA där man inte kan leva utan en jätte-pickup med V8, men vill komma ned i skatteklass. Ser ut som en terrängbil, men där man anser sig klara sig utan 4WD.

För nordiska förhållanden har fyrhjulsdrift en lite annan funktion då det är absolut avgörande för framkomlighet vintertid. Att ha ett dött hjulpar som ska släpas fram och trycka undan snön genom att bara rulla skapar ett kraftigt motstånd. Hjulen äter inte upp snön de har framför sig så de måste rulla över hindret. Det motsvarar små uppförsbackar framför hjulen så bilen lyfts uppåt och då går det åt extra kraft som de två hjul som driver kanske saknar för att de slirar på blank is. Med drivning på alla fyra när man startar på isig väg i korsningar och trafikljus är det en väldig skillnad. Blotta rullmotståndet på ett däck som inte driver måste övervinnas av de drivande hjulen och blir en belastning som märks. Trots helt plan väg kommer man inte iväg.

Det är tillräckligt illa att de bilar som har all wheel drive ändå är usla när det slirar. De "billiga" systemen är bara inverterad ABS där man försöker bromsa hjul som slirar så att energin används för de hjul som har bättre grepp. Men det går sådär. De hackar och pulserar så att hjulen ändå tappar greppet. Att få jämn drivkraft utan pulsation är ovanligt.

Till elbilens fördel kan läggas att drivningen är väldigt reglerbar då det i princip är momentet (strömmen) som regleras med gaspedalen, vilket inte är lika styrbart när man slirar på kopplingen med en manuellt växlad bil. Med automatlåda kanske lite smidigare drivning, men inte lika bra kontakt med drivkraften då man i en automat vid stillastående normalt ökar momentet genom ökat varvtal.

Mycket att tänka på.


Konfigurator: Peugeot e-2008 ACTIVE PACK
Jag kan nog tycka att man som köpare själv har ansvaret för att kolla om bilen man köper (eller leasar) för över 500 000 kr har fyrhjulsdrift :)

Personligen håller jag med i övrigt och förstår inte varför det finns de som köper en tvåhjulsdriven suv som t ex xc60 eller xc90.

/Krille
 
trähandtag trähandtag skrev:
Ni som kör elbil, hur ser er servicekostnad ut? Eller ingen av er har haft en elbil så länge??
Jo då. I Ett år drygt 3000 mil har min Ioniq 5 rullat nu. Servicekostnad 1515kr eller 51,7 öre/mil då den servades 23 december.
 
K Krille4 skrev:
Personligen håller jag med i övrigt och förstår inte varför det finns de som köper en tvåhjulsdriven suv som t ex xc60 eller xc90.
Finns väl massor med SUVar som aldrig lämnar asfaltsdjungeln, dessa klarar sig säkert med 2WD.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag kan nog tycka att man som köpare själv har ansvaret för att kolla om bilen man köper (eller leasar) för över 500 000 kr har fyrhjulsdrift :)

Personligen håller jag med i övrigt och förstår inte varför det finns de som köper en tvåhjulsdriven suv som t ex xc60 eller xc90.

/Krille
För att >99% av all körning även vintertid inte kräver fyrhjulsdrift. Utan fyrhjulsdrift är det läge förbrukning och inköpspris.

Själv tycker jag mest det är gött att ha, tillsammans med markfrigång då. Det är inte många SUV modeller som har över 20cm idag. Typ Volvo och BMW är få som fortfarande är höga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.