Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle svara något i stil med:


"I Elgigantens yttrande framgår det att deras tekniker konstaterat att maskinen inte torkar kläderna på förväntat sätt och att defekta delar i maskinen bytts. Elgiganten antyder att detta skulle ha åtgärdat problemet men detta stämmer inte. De problem maskinen har med att torka tvätt, och som Elgigantens tekniker konstaterat, kvarstår.

Som exempel kan ges på ett försök att torka en jacka. Torr väger jackan två kilo. Efter en normal tvätt med normal centrifugering väger den fuktiga jackan tre kilo. Det finns alltså fukt motsvarande ett kilo i jackan. När man försöker torka den i tumlaren kör maskinen i 90 minuter innan den stannar och anser att jackan är torkad. Den fortfarande blöta jackan väger då 2.95 kg. Torktumlaren har därmed endast förmått att avlägsna fem procent av den vätska som fanns i den blöta jackan. Maskinen är därmed alldeles uppenbart felaktig då dess funktion starkt avviker från vad jag med fog kunnat förutsätta.

Eftersom Elgiganten trots upprepade försök inte lyckats avhjälpa torktumlarens felaktigheter yrkar jag att ARN fastställer min rätt att häva köpet."


Eller vad du nu vill yrka... Vikter och tider i mitt exempel ska naturligtvis justeras till verkliga siffror.
Gör gärna en jämförelse med en eller två andra tumlare för att få perspektiv.

Sedan hade jag kört med frottehanddukar, som jag lagt i en hink och vägt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Har teknikern varit i kontakt med tillverkaren överhuvudtaget?
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Har teknikern varit i kontakt med tillverkaren överhuvudtaget?
Vet ej
Vonelffors Vonelffors skrev:
Har teknikern varit i kontakt med tillverkaren överhuvudtaget?
 
A
jag blir lite fundersam om det är en "riktig" whirlpooltekniker eller någon EG sopat upp från gatan?
som sagt ARN-processen är många och med långa brevväxlingar då Ni skall bemöta varandras påståenden (jag vet en som skickade in tillverkarens prestandadokumentation på engelska ca 120sidor. ARN fatta nada.)
innan ARN ger en slutlig REKOMENDATION vilken EG absolut inte behöver följa.
Du har fått ett mycket bra exempel vad ett sådant bemötande kan innehålla redan.
Bemöt, ifrågasatt och slå hål på EG´s svar varje gång, tillför endast det som kan vara nytt och relevant. ARN gillar kortfattade och sakliga svar. Du måste framstå som den som är mest insatt i ärendet för ARN kanske inte ens vet vad en torktumlare är.
Jag skulle kontakta Whirlpool samtidigt för att kolla deras inställning och om de ens känner till teknikern
 
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
TRJBerg
Jag tycker mig förstå att du haft en utomstående reparatör hos dig som konstaterat att torktumlaren inte fungerar som den ska. Om du kan få skriftlig dokumentation från den reparatören vore det bra. Du kan då ge det till ARN.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag tycker mig förstå att du haft en utomstående reparatör hos dig som konstaterat att torktumlaren inte fungerar som den ska. Om du kan få skriftlig dokumentation från den reparatören vore det bra. Du kan då ge det till ARN.
Det är en firma som anlitas av WP.
 
S SteelyDan skrev:
Det är en firma som anlitas av WP.
Jo, men kan inte teknikern fixa tumlaren så bör han/hon kontakta WP tekniska support för att se hur dom ska gå vidare med det..
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Jo, men kan inte teknikern fixa tumlaren så bör han/hon kontakta WP tekniska support för att se hur dom ska gå vidare med det..
Det är konstig ordning. Teknikern kontaktade WP, som stängde caset för inget fel hittades...
 
A
S SteelyDan skrev:
Det är en firma som anlitas av WP.
Om det är en av WP´s sk. serviceombud brukar dessa ha en ohälsosam nära relation till den lokala EG-handlaren, de gör ofta olika installationer åt EG (stora extrainkomster) och de kan komma överens om olika ting som inte är till marknadens bästa och detta helt utan insyn.
Är dessutom den sk. teknikern ohjälpligt oduglig och egentligen bara en reservdelsbytare vilket långt ifrån kan uteslutas så är det bekvämt att agera som denna i ditt fall gör.
troligtvis har inte detta serviceombud någon utbildning på whirlpools produkter heller så ifrågasätt vilka metoder teknikern använt för att komma fram till sitt resultat, styrande dokument, metoder, protokoll mm. tryck på att teknikerns godtycke inte är tillfyllest.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
A
S SteelyDan skrev:
Det är konstig ordning. Teknikern kontaktade WP, som stängde caset för inget fel hittades...
serviceombudet får en rejäl ersättning för att göra ett första besök. återbesök och backjobb får de inget för, så det ligger inte i ombudets intresse att åka tillbaka och felsöka för att hitta ev fel och åtgärda dessa.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
ARN menar att jag inte bevisat att det är fel på maskinen. Case closed.
 
A
S SteelyDan skrev:
ARN menar att jag inte bevisat att det är fel på maskinen. Case closed.
Nu har vi ju inte sett alla argumenten som ARN tagit beslut ifrån men generellt är det din sakframställan som är en av delarna och inte bevisen, men det är ju bra att kunna backa upp sina argument med någon form av tredje part utlåtande tex manual, de på nätet som upplevt samma sak, grannen, eller tom en annan servicetekniker
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nu har vi ju inte sett alla argumenten som ARN tagit beslut ifrån men generellt är det din sakframställan som är en av delarna och inte bevisen, men det är ju bra att kunna backa upp sina argument med någon form av tredje part utlåtande tex manual, de på nätet som upplevt samma sak, grannen, eller tom en annan servicetekniker
Tja jag vet inte vad jag ska säga, som jag inte redan sagt. "Bevis" enligt EG och tydligen enligt ARN är inte att jag upprepade gånger ringt och mejlat och att deras verkstad upprepade gånger kommit och tittat på maskinen. Samt att jag köpt en begagnad maskin för att kunna hantera familjens tvätt under tiden som ARN haft mitt ärende. Bevis hade kanske varit om jag kallat på deras verkstadskille, lagt in en mängd våt tvätt och bett honom stanna ett par timmar för att själv kunna se det jag berättat. Det hade förstås kostat lika mycket som maskinen. Plus att jag inte har tid med trams. Som sagt, i sig ett bevis på att det är problem med maskinen. Men kanske, enligt vissa, mer ett bevis på att jag är dum i huvet.
 
Fick inte rätt av ARN. Sålde torktumlaren för 500 kr, givetvis ärlig med hela historien. Han som köpte är reparatör av något slag. Nu, ett par månader senare, frågade jag honom hur det gått med tt. Han svarade att problemet var att tt måste lyftas 4 cm över golvet och att den fungerar som den ska. Skulle jag kunna få be om några kunniga kommentarer till detta? Undrar nyfiken...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
S SteelyDan skrev:
Fick inte rätt av ARN. Sålde torktumlaren för 500 kr, givetvis ärlig med hela historien. Han som köpte är reparatör av något slag. Nu, ett par månader senare, frågade jag honom hur det gått med tt. Han svarade att problemet var att tt måste lyftas 4 cm över golvet och att den fungerar som den ska. Skulle jag kunna få be om några kunniga kommentarer till detta? Undrar nyfiken...
Jag vet inte i den 11 sidor långa tråden längre vad det är för modell och om felet klargjordes mer än i första inlägget.
men samtida maskiner har haft problem med kondensavrinningen, det har blivit täppt i slang och skarvar.
det är ju en konventionell modell så något direkt samband med höjd över mark finns inte och motsägs ju av att den gick för dig i några månader. WPs tekniker borde veta detta men de flesta av dessa håller ju på med andra märken och påminner mer om reservdelsbytare än tekniker.
Så 4cm är inte hela sanningen om ens en del av den.
 
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.