pacman42 pacman42 skrev:
Jag har full koll på vad elen kostar hela tiden. Du behöver inte påminna mig. Jag vet också vad elen kostade första halvan av december...
Det är väl Ukraina-katastrofen som hänger kvar kan jag tänka mig men den kanske börjar släppa nu?
Tyskarna har väl anpassat sig på ett sätt som Putin inte kunde drömma om...
 
G
R RogerHql skrev:
Nej jag har inte tänkt köra offgrid även om jag gör det nu.
Men elen är gratis i natt som pacman just har blivit påmind om.
Det är bara att på in på fortum eller nordpool för att kolla timpriserna!
Här är vattenfalls version för i morgon(zon3, sthml mo)

[bild]
OK, offgrid bra där. Hur löser du vintern? Liten å på egen mark kanske.
 
Det svåra med att ladda bilen med solceller är att man oftast inte är hemma när solen skiner.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vätgas kan bli en nisch i laddhybridbilar för landsbygd,
Varför då? Fattar inte.

På ”vanlig” landsbygd är ju laddning alltid nära och i riktig obygd, typ till fjälls på vintern med två skotrar på släp är väl ändå flytande bränslen som man kan ha med i vanliga jeepdunkar vida överlägset.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vätgas kan bli en nisch i laddhybridbilar för landsbygd, men jag ser inte poängen när en elbil för de flesta gör ett bättre jobb till en lägre kostnad.
Jovisst är det så idag men bränslecellstekniken har en annan fördel utöver att man kan tanka på tre minuter. systemets energitäthet och räckvidden kan mycket väl slå ut batteritekniken på sikt.
Man anser ju att det fortfarande finns utvecklingspotential på h2-sidan.
Men jag tänker inte utse någon vinnare...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det svåra med att ladda bilen med solceller är att man oftast inte är hemma när solen skiner.
Ok. Det påminner mig om ett annat projekt bland dom övriga.
Vad sägs om 750 W solceller på taket ;-)
Det är ju en Renault Kangoo ZE!
(Det är oftast 70 på vägarna i Roslagen!)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vätgas kan bli en nisch i laddhybridbilar för landsbygd, men jag ser inte poängen när en elbil för de flesta gör ett bättre jobb till en lägre kostnad.
Jag tror benhårt på vätgasbilar med början i Sveriges Klondyke dvs Norrbotten.
Förutsättning är att man bygger ett par SMR reaktorer i Luleåområdet så garanteras SSAB elström för Hybrit.
Ur Hybrit kan det bli en stor spin-off för vätgasteknologier som bilar.
Bara för norrbottningen att gå in och köpa sig en Mirai
https://www.toyota.se/bilar/mirai?gclsrc=ds&gclsrc=ds
 
R RogerHql skrev:
Ok. Det påminner mig om ett annat projekt bland dom övriga.
Vad sägs om 750 W solceller på taket ;-)
Helt vansinnigt vid nattkörning.

Skämt åsido, för dyr infrastruktur utifrån nyttan. Bättre att ha dem hemma då, om det inte vore för att de levererar el när alla andra solceller levererar el...
 
P paralun skrev:
Jag tror benhårt på vätgasbilar med början i Sveriges Klondyke dvs Norrbotten.
Förutsättning är att man bygger ett par SMR reaktorer i Luleåområdet så garanteras SSAB elström för Hybrit.
Ur Hybrit kan det bli en stor spin-off för vätgasteknologier som bilar.
Bara för norrbottningen att gå in och köpa sig en Mirai
[länk]

Varför skulle man vilja köpa en sådan tråkig bil? Det finns ju massor med roliga elbilar
 
pacman42 pacman42 skrev:
Helt vansinnigt vid nattkörning.

Skämt åsido, för dyr infrastruktur utifrån nyttan. Bättre att ha dem hemma då, om det inte vore för att de levererar el när alla andra solceller levererar el...
Jag har gott om paneler som samlad damm just nu Pacman.
Men vi får väl se vad som händer till sommaren...
just nu blev jag sugen på att köra Mirai. Det dök ju upp en länk här alldeles nyss...
Visar sig att man kan hyra en vid Tekniska högskolan.
Funderade på att hälsa på mina barn i Mjölby.
Det förutsätter att det finns åtminstone ett tankställe söder om Nyköping...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför då? Fattar inte.

På ”vanlig” landsbygd är ju laddning alltid nära och i riktig obygd, typ till fjälls på vintern med två skotrar på släp är väl ändå flytande bränslen som man kan ha med i vanliga jeepdunkar vida överlägset.
Pga räckvidden. Alternativet är en släpvagn med batterier. Stora delar av Norrlands inland kommer inte att få tillräckligt tätt mellan laddpunkterna. Än värre i Ryssland, Kanada, USAs mellanväst osv
 
R RogerHql skrev:
Jag har gott om paneler som samlad damm just nu Pacman.
Men vi får väl se vad som händer till sommaren...
just nu blev jag sugen på att köra Mirai. Det dök ju upp en länk här alldeles nyss...
Visar sig att man kan hyra en vid Tekniska högskolan.
Funderade på att hälsa på mina barn i Mjölby.
Det förutsätter att det finns åtminstone ett tankställe söder om Nyköping...
I Göteborg finns det ETT tankställe för vätgasbilar
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Varför skulle man vilja köpa en sådan tråkig bil? Det finns ju massor med roliga elbilar
Jag tror mer på en vätgasbil, elbilar kan vara helt ute om ett antal år.
Iaf med start i Norrbotten om vi gör rätt. och skapar oss ett elöverskott.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I Göteborg finns det ETT tankställe för vätgasbilar
Karlskoga, Sandviken och Arlanda känner jag också till om jag nu inte missminner mig.
Arlanda är säkert.
Nästan 100 kr/kilot för vätgasen var det för några veckor sen när jag passserade.
Och det pekar ju på en annan fördel med vätgas. Extremt hög energidensitet.
 
P paralun skrev:
Jag tror mer på en vätgasbil, elbilar kan vara helt ute om ett antal år.
Iaf med start i Norrbotten om vi gör rätt. och skapar oss ett elöverskott.
Men laddning kommer fortfarande att vara billigare även i Norrbotten.

I Västerbotten bygger de batterier istället.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.