Manges totalBygg Manges totalBygg skrev:
Kontakta Assemblin, de har lång o bra vana.
Vill man gynna ett företag med en kultur där anställda med firmabil ostraffat tillåts ligga 100 meter på spärrområde, prejas och sedan förfölja folk närmare en mil in i bostadsområde och blockera vägen för att man tyckte någon tränger sig vid ett filbyte så är Assemblin ett utmärkt val.

Det är möjligt att de är skickliga elektriker men det hjälps inte när personal tillåts bete sig på det sättet.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 4 till
  • Laddar…
O Oldtimer skrev:
2004 flyttade jag in i mitt nybyggda hus. Upptäckte genast en del fel i elinstallationen - de hade glömt att installera golvvärmen i badrummet på ovanvåningen och installationen av (den vattenburna) golvvärmen på bottenvåningen var så felaktig att sektionerna påverkade varandra på ett oacceptabelt sätt. Det förstnämnda godtog jag med en ekonomisk kompensation, men för det andra krävde jag åtgärd, vilket också genomfördes (elinstallatören ville först att jag skulle prova att flytta runt kablarna lite för att se om det blev bättre. Jag sa nej till det).

Sedan har det löpt på rätt okej. Jag kunde svurit på att en grupp strömbrytare för vardagsrummet plötsligt bytt plats, men avskrev det som Mandelaeffekten. Förra påsken gav den ena jordfelsbrytaren upp andan (en JFB för vitvarorna och en för allt annat - allt annat var den som dog) och fick bytas ut. Inga stora saker.

Men tidigt tisdags morse tog det plötsligt hus i helvete. Någon gång mycket tidigt på morgonen (två laptops som stod på inkopplade hade nästan dragit slut på sina batterier helt när jag vaknade) slutade två vägguttag att leverera ström. Två uttag i två helt olika sektioner där allt annat fortfarande fungerade. Och när jag hade vaknat och börjat på frukostmackan, löste jordfelsbrytaren (den nya) ut. Beväpnad med en ficklampa, tog jag mig till centralen och påbörjade en mödosam felsökning. Mödosam därför att det kunde ta allt från en sekund till tjugo minuter för jordfelsbrytaren att lösa ut. Så det blev ju en massa felslut i felsökningen och jag fick börja om några gånger. Till sist hade jag kommit ner till att med en viss sektion frånkopplad löste den inte ut längre. Och det var ingen av sektionerna med de döda vägguttagen, utan sektionen med vardagsrummet med de migrerande (enligt mitt minne) strömbrytarna.

Där är jag nu. Jag ringde till den El & VVS som gjorde den ursprungliga installationen och han lät inte så sugen. Bad mig kolla om någon av huvudsäkringarna hade gått (vilket ju inte alls matchar symptomen). Tyckte att vi borde avvakta för att se om det blir bättre (hur?).

Tips på hur jag går vidare mottages tacksamt. Kan det finnas dolda elfel som sträcker sig tillbaka till bygget? Jag pulade visserligen mycket med sladdar i min ungdom (mer än min mor önskade), men är ju i huvudsak teoretiker och saknar praktisk erfarenhet av elinstallationer och deras problem.
Kontakta en elektriker och beställ test och isolationsmätning av elinstallation. Om jordfelsbrytaren löser utan uppenbar anledning finns det risk för brandfara. Om snickaren haft otur när de monterar gips kan det hända när de skruvar att en skruv går in i ett rör och skadar delarna, uttagen utan ström, så kan det dröja lång tid innan "krypströmmen" blir så stor att jordfelsbrytaren löser. BROTTOM ATT ÅTGÄRDA.
Ang. strömbrytarna som "byter plats" kan inträffa om det finns trapptändning av flera lampor, speciellt om det finns "dubbel trapp" och elektrikern har haft otur när de kopplades. Finns det även en lampa som manövreras med tre eller fler strömbrytare blir det ännu mer spännande. Det finns inte så många färger att välja mellan så är man inte nogrann med märkning, t.ex. ringa med tuschpenna, så blir det lät fel. Allt matas med samma säkring och då finns möjligheten till lustiga ljuset.
 
O Oldtimer skrev:
Som sagt, var just ute och bytte alla tre.
Jo, lös nolledare var ju problemet med golvvärmen som betedde sig, men kan det ta 19 år för en nolledare att lossna? Och skulle det kunna slå ut två olika vägguttag helt?
det kan det göra om centralen, eller var nu nollledaren lossnat, utsätts för stark värme och kyla om vartannat.
 
O Oldtimer skrev:
2004 flyttade jag in i mitt nybyggda hus. Upptäckte genast en del fel i elinstallationen - de hade glömt att installera golvvärmen i badrummet på ovanvåningen och installationen av (den vattenburna) golvvärmen på bottenvåningen var så felaktig att sektionerna påverkade varandra på ett oacceptabelt sätt. Det förstnämnda godtog jag med en ekonomisk kompensation, men för det andra krävde jag åtgärd, vilket också genomfördes (elinstallatören ville först att jag skulle prova att flytta runt kablarna lite för att se om det blev bättre. Jag sa nej till det).

Sedan har det löpt på rätt okej. Jag kunde svurit på att en grupp strömbrytare för vardagsrummet plötsligt bytt plats, men avskrev det som Mandelaeffekten. Förra påsken gav den ena jordfelsbrytaren upp andan (en JFB för vitvarorna och en för allt annat - allt annat var den som dog) och fick bytas ut. Inga stora saker.

Men tidigt tisdags morse tog det plötsligt hus i helvete. Någon gång mycket tidigt på morgonen (två laptops som stod på inkopplade hade nästan dragit slut på sina batterier helt när jag vaknade) slutade två vägguttag att leverera ström. Två uttag i två helt olika sektioner där allt annat fortfarande fungerade. Och när jag hade vaknat och börjat på frukostmackan, löste jordfelsbrytaren (den nya) ut. Beväpnad med en ficklampa, tog jag mig till centralen och påbörjade en mödosam felsökning. Mödosam därför att det kunde ta allt från en sekund till tjugo minuter för jordfelsbrytaren att lösa ut. Så det blev ju en massa felslut i felsökningen och jag fick börja om några gånger. Till sist hade jag kommit ner till att med en viss sektion frånkopplad löste den inte ut längre. Och det var ingen av sektionerna med de döda vägguttagen, utan sektionen med vardagsrummet med de migrerande (enligt mitt minne) strömbrytarna.

Där är jag nu. Jag ringde till den El & VVS som gjorde den ursprungliga installationen och han lät inte så sugen. Bad mig kolla om någon av huvudsäkringarna hade gått (vilket ju inte alls matchar symptomen). Tyckte att vi borde avvakta för att se om det blir bättre (hur?).

Tips på hur jag går vidare mottages tacksamt. Kan det finnas dolda elfel som sträcker sig tillbaka till bygget? Jag pulade visserligen mycket med sladdar i min ungdom (mer än min mor önskade), men är ju i huvudsak teoretiker och saknar praktisk erfarenhet av elinstallationer och deras problem.
Det udda elfel jag tänker inträffade nyligen.
När jag slog på ugnen tändes taklampan i köket!
Det berodde på att ugnen går över två faser och att en av faserna i huvudsäkringen gått.
Dvs den trasiga fasen fick sin ström bakvägen genom ugnen.
Det gäller antagligen inte i ditt fall.
Jordfelsbrytare kan lösa ut när någon del av fasen utsätts för fukt.
Kanske det spåret kan kollas upp?
Du har ju tex vattenburen golvvärme?
Våtutrymmen med tillhörande elektrisk utrustning får väl också kollas?
Elen utomhus kan också utsättas för fukt dessa våta vinterdagar...
Det finns ingen garanti för att det två felsymptomen hänger ihop även om det kanske är sannolikt...
 
Hur har det gått tro?
 
Jag kontaktade en elektriker som jag blev rekommenderad här. Ringde honom för en vecka sedan (9 jan) och han skulle kolla efter en lucka i kalendern och återkomma. Det har han inte gjort.

Så jag får väl ringa någon annan. Tydligen har elektriker så mycket att göra att de kan välja och vraka bland uppdragen.
 
Eller så tar dom jobben i den turordning som dom får in jobben, och det är rätt vanligt att man har mer än en veckas framförhållning.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eller så tar dom jobben i den turordning som dom får in jobben, och det är rätt vanligt att man har mer än en veckas framförhållning.
Jag menar inte att de skall komma springande direkt. Men det kunde ju vara trevligt att återkomma med ett besked.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Troligen är det som vanligt, dom tar ett jobb som ska ta en dag, när dom väl är där kommer kunden på att "när ni ändå är här" kan ni också fixa .... och så är all planering fördärvad. Sedan kommer nästa kund med samma ide. Du får hoppas att det är någon som lessnar på att vänta och hoppar av sin beställning ;)
 
Nu hittade jag till sist ett elföretag som ville och kunde hjälpa till. Det blev J2 Elteknik AB som hade en duktig elektriker här i morse och som snabbt skannade av elritningen och fattade misstankar om var syndaren fanns.

Det visade sig att "bel/uttag vardagsrum" även gjorde en liten avstickare på utsidan där den ursprunglige installatören hade passat på att skarva ledningen och begrava denna skarv med massiva mängder eltejp. Efter 19 år ville inte eltejpen hålla emot längre utan det blev överslag där. Finurligt.

För säkerhets skull gjorde han även isolationsmätning efter att ha åtgärdat felet. Jag känner mig nöjd och trygg.
 
  • Gilla
Nilstyko och 17 till
  • Laddar…
O Oldtimer skrev:
avstickare på utsidan
Gick den till en utelampa? eller varför gick den ut? Hur var skarven placerad, låg den fritt?
 
H hempularen skrev:
Gick den till en utelampa? eller varför gick den ut? Hur var skarven placerad, låg den fritt?
Den gick till ett yttre eluttag och en teoretisk utelampa. Elritningen anger en belysning där, men om ingen har bett byggherren (alltså jag) att köpa en utelampa att montera där, så gör man tydligen en liten fiffig skarv istället. Jag önskar att jag hade tagit en bild på den. Den var sevärd.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vill man gynna ett företag med en kultur där anställda med firmabil ostraffat tillåts ligga 100 meter på spärrområde, prejas och sedan förfölja folk närmare en mil in i bostadsområde och blockera vägen för att man tyckte någon tränger sig vid ett filbyte så är Assemblin ett utmärkt val.

Det är möjligt att de är skickliga elektriker men det hjälps inte när personal tillåts bete sig på det sättet.
Oj, ja, tyvärr har jag den erfarenheten av många firmor, inte bara inom entreprenad.....
 
O Oldtimer skrev:
Men är inte de lite för stora för mig? Ser ut som om de sysslar med el på en helt annan skala.
Nej, de jobbar med företag och privatpersoner.
 
O Oldtimer skrev:
Men är inte de lite för stora för mig? Ser ut som om de sysslar med el på en helt annan skala.
Varför tror ni att stora elinstallationsföretag inte vill ta småjobb? Dom brukar alltid ha en "servisavdelning" som i princip inte sysslar med annat än små jobb. Och dom har oftast lättare att hitta en "gubbe" som kan sticka emellan och ta ett småjobb. Ju mindre företag man är dess mindre intressant är småjobben då dom ofta är lite svåra att få ekonomi på. Större företag brukar ha mindre problem med lönsamheten då dom har vett att ta ut den kostnad som behövs för att det ska bli lönsamt.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.