Jag har exakt samma meny. CTC panna.
Elpatronen går ofta och definitivt i steg. Under aktuell driftinfo ser du hur mycket den drar. Har sett 1,5/3/6/9kW på min.
Min verkar slå på patronen så snart jag spolar lite varmvatten.
 
Kent Quezada Kent Quezada skrev:
Vi hade 58 kWh med 19 grader inne. Den 27:e december. Hur lyckades ni få så hög?
Vi bor också i Stockholms området med en 13 ådrig CTC Luft vatten pump och liknande förhållanden,
Jag tycker våran drar extremt mycket el också. Det kanske kunde vara kul att jämföra våra nummer lite, ignorera de jätte höga siffrorna runt den 15:e, (vi hade 2 nya element installerade)
Våran övre elpatron står på 1.5kwh men misstänker att den behöver vara högre nu när det är -8 för vårat varmvatten är bara 36 grader och framledningen är 35 (37)
Visa bilaga 670180
 
  • Elanvändningsdata för december 2022 med temperatur och prisindikationer; 2731 kWh konsumerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kent Quezada Kent Quezada skrev:
Vi bor ca 30 min från Stockholm, 265kvm.(källare + garage inräknat) Luft/vattenpump värmepump. Den är 15 år gammal. 4 pers i hushållet, byggd 1965 och utbyggd 1977. Vi kommer landa på strax under 19000 kWh för 2022. Men tidigare år har vi haft 22000 kWh. Vi har i snitt 19-20 grader inne och

den utbyggda delen är 1-2 grader kallare och vi är tveksamma till om bergvärme skulle göra våran förbrukning så mycket mindre.

Vi funderar på om en luft/luft skulle vara ett alternativ till utbyggnaden.

Hur ser det ut för er andra?
Vi har ungefär samma som dig. Några kvadrat mer.

Ligger runt 25-40kWh/dygn vid yttertemp 1-4 grader.

När det blev -10 ute, drog det iväg till 170kWh.

Så jag gissar på att luft vatten inte klarar temperaturer under nollan särskilt bra.

Dock borde bergvärme vara bättre att ha när man har temperaturer under nollan?
 
J Jonasdzm skrev:
Vi har ungefär samma som dig. Några kvadrat mer.

Ligger runt 25-40kWh/dygn vid yttertemp 1-4 grader.

När det blev -10 ute, drog det iväg till 170kWh.

Så jag gissar på att luft vatten inte klarar temperaturer under nollan särskilt bra.

Dock borde bergvärme vara bättre att ha när man har temperaturer under nollan?
Bergvärme fungerar mycket bättre när det är kallt då temperaturen i berget är samma oavsett yttertemperatur. Däremot är ju en LVVP effektivare när det är varmare ute än det är i berget. Men jag behöver elstöd under -6 då min pump är gjord för 95% behov.
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Vi har ungefär samma som dig. Några kvadrat mer.

Ligger runt 25-40kWh/dygn vid yttertemp 1-4 grader.

När det blev -10 ute, drog det iväg till 170kWh.

Så jag gissar på att luft vatten inte klarar temperaturer under nollan särskilt bra.

Dock borde bergvärme vara bättre att ha när man har temperaturer under nollan?
Menar du att pumpen drar så mycket (hur ser man det utöver elpatron?) eller är det er förbrukning totalt? 25 kWh låter lite!

Här noterar jag ett eltillskott på 8 kWh det senaste dygnet, temperaturen har varit ned mot 10 minusgrader och vänt men generellt ganska kallt under dygnet, sisådär fem minus i snitt. Oklart om det är bra eller inte? Som noterat ovan verkar man ju kunna ha ca en femtedel av vårt eltillskott i Stockholmsregionen (helt nyinflyttad så inte lärt oss pumpen ordentligt, köpte av en nybliven änka som inte kunde bidra med så mycket information).
 
M Maria_G skrev:
Menar du att pumpen drar så mycket (hur ser man det utöver elpatron?) eller är det er förbrukning totalt? 25 kWh låter lite!

Här noterar jag ett eltillskott på 8 kWh det senaste dygnet, temperaturen har varit ned mot 10 minusgrader och vänt men generellt ganska kallt under dygnet, sisådär fem minus i snitt. Oklart om det är bra eller inte? Som noterat ovan verkar man ju kunna ha ca en femtedel av vårt eltillskott i Stockholmsregionen (helt nyinflyttad så inte lärt oss pumpen ordentligt, köpte av en nybliven änka som inte kunde bidra med så mycket information).
Totalförbrukning för hela dygnet, hushållsel plus uppvärmning. Ingen elbil.

Hushållselen ligger runt 10 kWh/dygn.

Veckoväderprognos med regn, delvis soligt, temperaturer mellan 0 och 9 grader Celsius. Stapeldiagram: fem dagars elförbrukning i kWh, januari 2023, topp på dag 5, totalt 175 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Senaste siffror på totalförbrukningen med utetemp.

Jag vet inte om det besvarade din fråga.
 
Thermia luft/vatten.
200kvm inget eltillskott vid -10 85kwh förbrukat.
Innetemp 19-21.

Stolpdiagram och linjediagram som visar elförbrukning och utomhustemperatur över en vecka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Pyka skrev:
Thermia luft/vatten.
200kvm inget eltillskott vid -10 85kwh förbrukat.
Innetemp 19-21.

[bild]
Nice! Då har du bra effekt i pumpen mot husets behov
 
P Pyka skrev:
Thermia luft/vatten.
200kvm inget eltillskott vid -10 85kwh förbrukat.
Innetemp 19-21.

[bild]
Vad har du för element?

Kan du ladda upp en bild, vi måste byta men vet ej till vad.
 
Värmer 230 kvm med Nike f2120 12 kW
Gjorde av med 14500 kWh förra året.
laddat elbil med 6-700 av de 14500.
 
J Jonasdzm skrev:
Totalförbrukning för hela dygnet, hushållsel plus uppvärmning. Ingen elbil.

Hushållselen ligger runt 10 kWh/dygn.

[bild][bild]


Senaste siffror på totalförbrukningen med utetemp.

Jag vet inte om det besvarade din fråga.
Från 1-4 januari har vi en förbrukning på 361 kWh. Känns sånt fall väldigt högt om man jämför lite med svaren här i tråden. Men kontentan kanske ändå är att byta ut befintlig pump eller ska man byta till bergvärme?
 
Kent Quezada Kent Quezada skrev:
Från 1-4 januari har vi en förbrukning på 361 kWh. Känns sånt fall väldigt högt om man jämför lite med svaren här i tråden. Men kontentan kanske ändå är att byta ut befintlig pump eller ska man byta till bergvärme?
Troligen skulle en ny pump med högre effekt göra stor skillnad och ca halva investeringen mot att köpa ny Bergvärmepump + Borra hål.

Vad har du för pump idag?
 
Maxizor Maxizor skrev:
Troligen skulle en ny pump med högre effekt göra stor skillnad och ca halva investeringen mot att köpa ny Bergvärmepump + Borra hål.

Vad har du för pump idag?
Vi har en CTC ecoair 109.
 
Kent Quezada Kent Quezada skrev:
Vi har en CTC ecoair 109.
Den ger 5,7kw vid -10 och om du får en pump som kan ge 7-8kw vid samma klarar du dig nog utan elpatron... dock är ju COP rätt lågt med 2,6kw in och 5,7 ut som blir 2,2... min BVP har 3,2 vid 0 grader i hålet och 50 grader ur
Vid 35 grader ut ca 4,4. Tekniska specifikationer för EcoAir värmeväxlare; effekt, ström, tryck, vatten, kylmedel, vikt anges.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jonasdzm skrev:
Vad har du för element?

Kan du ladda upp en bild, vi måste byta men vet ej till vad.
Vi bytte samtliga element till watt. Va nog en 14st både ovanvåning o källare under 2021 o 2022

De gamla var original från 71. Något rostiga o grön ärg ifrån läckage. Så vi tog samtliga.
Var inte planen från början.

Både utedel o panna bytt aug 2022

Gamla pumpen var på 5kw. Nya är på 14kw.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.