Sänkt temperatur, två nya LLVP som ersätter gammal + elradiatorer, minskad hushållsförbrukning i lgh, det kan nog summera ihop till en hel del.
Att också fått bytt dörr och fönster (fd balkong) kan nog göra en del. Skicket på dörren särskilt såg inte så lysande ut. Skulle kunna göra en hel del.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Sänkt temperatur, två nya LLVP som ersätter gammal + elradiatorer, minskad hushållsförbrukning i lgh, det kan nog summera ihop till en hel del.
Att också fått bytt dörr och fönster (fd balkong) kan nog göra en del. Skicket på dörren särskilt såg inte så lysande ut. Skulle kunna göra en hel del.
Helt klart! Allt spelar in..

Som sagt, svårt att veta innan hur el-elementen jobbade (om alla funkade som de ska osv).. hur mycket de drog (även om vi bara hade 10-11 grader då/underhållsvärme) - nu får jag den värmeförbrukningen på ”datorn” :)

Rörisen skulle dyka upp nån gång i Jan (sa att det inte var så bråttom, ta oss när du har ett ”hål” typ).. han får kika lite på min suspekta jättetank (framförallt patron o cirkulationspump) ;) för vi måste lösa varmvatrenfrågan därnere generellt…

Irriterar mig på att vårt nybyggda badrum där inte går o duscha i.. pga obefintligt tryck av varmvatten.. har klagat på vattentrycket generellt i det huset.. rörisen kommer.. justerar o tycker det är bra.. jag vill ha mer tryck!

I vårt hus har vi pump.. hydrofor och ok tryck..
Andra huset har hm hydropress (?) liten tank sedan direkt pumpning.. om jag förstod det rätt.. och den presterar inte topp enligt mig.

Så översyn av dessa står på tapeten.. ev en riktig vvb ist för solfångarens tank.. (el tömma o göra rent tanken.. då det finns en chans att det ligger massa smågrus/sand i botten på tanken efter vår avbrunna kördes tom för ett par år sedan.. vi har tömt alla filter flera ggr överallt där.. men ja.. varmvatten i den duschen.. rinner bara över kanten om man vänder munstycket.. det sprutar inte upp nått..)

Så den där anläggningen därnere gäckar mig :cool: kanske elakt av mig att beskylla den för allt..
 
Snigla Snigla skrev:
men ja.. varmvatten i den duschen.. rinner bara över kanten om man vänder munstycket.. det sprutar inte upp nått..
Tycker verkligen röris att det är ok?

Hydropress har ju annars en tendens till att få trasig gummiblåsa, vilket leder till obefintligt tryck, eller kanske starkt pulserande då pumpen slår till och från hela tiden då trycket går från min till max (o tvärtom) på bara ngn sek.

Blockade ventiler och filter låter ju inte osannolikt med sådant obefintligt tryck.
Om inte av sand så kanske kalk.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Tycker verkligen röris att det är ok?

Hydropress har ju annars en tendens till att få trasig gummiblåsa, vilket leder till obefintligt tryck, eller kanske starkt pulserande då pumpen slår till och från hela tiden då trycket går från min till max (o tvärtom) på bara ngn sek.

Blockade ventiler och filter låter ju inte osannolikt med sådant obefintligt tryck.
Om inte av sand så kanske kalk.
Rörisen tycker inte det är ok när det ”inte knappt rinner över kanten”.. ! Men vi verkar inte ha samma åsikt om vad trycket bör vara för att jag ska tycka det är ok haha

Nu är det troligen skit i blandaren.. igen.. hen har skruvat isär o gjort rent flera ggr redan (just den verkar känsligare än tex pappas dusch.. de är kopplade till samma vatten)

Men redan innan vv problemet i nya duschen.. så har rörisen fått hjälpa till för att öka trycket på vattnet allmänt i det huset.. (har inte själv ens kollat på pumpen.. borde kanske gjort det..)

Men funderar på om trycket kan bli sämre om det är långt mellan pump o ”kran” ?
 
Snigla Snigla skrev:
Men funderar på om trycket kan bli sämre om det är långt mellan pump o ”kran” ?
Inte om det inte finns läckor, stora läckor.
Kanske möjligtvis om ledningen är ett sugrör tjock... Då blir motståndet för flödet stort och då blir det inget tryck i duschen, men om det inte är en snål hemmafixare som köpt de klenaste rören och sedan byggt ut anläggningen i omgångar så tvivlar jag starkt på det. Dessutom borde röris ha noterat det isf.
Nej, igensatta ventiler/filter är betydligt mer troligt, särskilt om det varit den typen av problem tidigare.

Gissar att en tömning och spolning av hela rörsystemet, inkl alla acc-tankar, VVB och hydroforer, är vad som ska till.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Inte om det inte finns läckor, stora läckor.
Kanske möjligtvis om ledningen är ett sugrör tjock... Då blir motståndet för flödet stort och då blir det inget tryck i duschen, men om det inte är en snål hemmafixare som köpt de klenaste rören och sedan byggt ut anläggningen i omgångar så tvivlar jag starkt på det. Dessutom borde röris ha noterat det isf.
Nej, igensatta ventiler/filter är betydligt mer troligt, särskilt om det varit den typen av problem tidigare.

Gissar att en tömning och spolning av hela rörsystemet, inkl alla acc-tankar, VVB och hydroforer, är vad som ska till.
Det är bara den lilla tanken mitt i den stora då.. (som då är varmvatten) resten av tanken är väl slutet system för golvvärmen.. tror jag.

Alla tvättmaskiner toaletter kökskranar har ju funkat i flera år (sedan de rensades)..

Men som sagt varmvatten till dusch.. obefintlig !
Aja.. rörisen får kolla.. även på hydropressen/pumpen.. hoppas hen har mer/bättre idéer än mig :)

Vill bara att det ska funka!
 
Åsa Lund
Snigla Snigla skrev:
Det är bara den lilla tanken mitt i den stora då.. (som då är varmvatten) resten av tanken är väl slutet system för golvvärmen.. tror jag.

Alla tvättmaskiner toaletter kökskranar har ju funkat i flera år (sedan de rensades)..

Men som sagt varmvatten till dusch.. obefintlig !
Aja.. rörisen får kolla.. även på hydropressen/pumpen.. hoppas hen har mer/bättre idéer än mig :)

Vill bara att det ska funka!
Byt blandaren i duschen?
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Byt blandaren i duschen?
Jo, det lutar mot det..tar emot när den är ny (anv två ggr, men är hm 3-4 år gammal)

Hann aldrig riktigt använda den innan vi tömde va-brunnen (läckande toa) och allt skit kom in i systemet - så svårt att veta hur (om det var nått) problemet var innan..

Vi köpte två identiska, samtidigt .. fm Mattson takdusch o blandare/paket.. en till badrummet i huset och en till källaren (inga problem med den i huset).

Men vi fick aldrig in lika mycket dynga (sand/kalk/smågrus) när vi råkade torrlägga vår vattenbrunn (som sagt två olika system/pumpar)
 
Åsa Lund
Snigla Snigla skrev:
Jo, det lutar mot det..tar emot när den är ny (anv två ggr, men är hm 3-4 år gammal)

Hann aldrig riktigt använda den innan vi tömde va-brunnen (läckande toa) och allt skit kom in i systemet - så svårt att veta hur (om det var nått) problemet var innan..

Vi köpte två identiska, samtidigt .. fm Mattson takdusch o blandare/paket.. en till badrummet i huset och en till källaren (inga problem med den i huset).

Men vi fick aldrig in lika mycket dynga (sand/kalk/smågrus) när vi råkade torrlägga vår vattenbrunn (som sagt två olika system/pumpar)
Går det skruva loss den, låta den torka och sedan skaka ut gruset ur den? Känns ju tråkigt att göra dig av med om den är i princip oanvänd
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Går det skruva loss den, låta den torka och sedan skaka ut gruset ur den? Känns ju tråkigt att göra dig av med om den är i princip oanvänd
Den har ett filter.. det var det rörisen varit här o tömt/sköljt av några ggr.. (samma i toan, pappas dusch, tvättstugans kran .. osv - massa filter o rensa!).

Men just den där duschen .. (nyaste) verkar vara som känsligast för igenkloggning.. (bra iof) och då det är en takdusch oxå.. är det mycket som ska skruvas loss för att komma åt., (de andra känns lite lättare o ta sig an själv)

..men vi får se vad som sägs .. :)
 
Nu börjar jag bli orolig att det är nått fel ;) när vår förbrukning är så låg.. har fortfarande inte gjort de där förändringarna jag planerade :oops:

Vi har en ovanligt (känns så iaf) mild januari här i Skåne - men denna månads elräkniing (kWh) är riktigt spännande..

Just nu är jag knappt intresserad av ”kostnaden”..

hur ser era Jan-förbrukningar ut hitills?
 
Denna månad ser ut att bli dyrare än förra.. men vi får väl se hur vädret tar sig! Vårt hus skjuter i höjden så fort vi har några grader på minussidan.. (kring nollan med för den delen).

Då förbrukar vi + 50 per dygn typ..

Så nog är det uppvärmningen som jobbar allt..
 
Kollage: 5000 bilder, blandade motiv, firande, text, "Woho.. nu har jag laddat upp."
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Vad var det nu Mr Eskilsson sa för några år sedan.. "Man skulle ju kunna tro att du använder forumet som extraserver till dina bilder" haha.. :cool::p

Jajamensan.. perfekt och gå tillbaka och leta i sina trådar om man saknar något :giggle:

Lite extra bonus sådär.. när man varit medlem några *host* år..! :beer:
 
  • Gilla
gordell och 3 till
  • Laddar…
Nu har vi haft besök av rörisen.. så vi pratade lite om vv nere i källaren och lite allmänt koll på sakerna där (alltså solfångaranläggningen inkl el-patronen). Inget såg konstigt ut tyckte rörisen.. svårt att avgöra om el-patronen av nån anledning skulle dra mer.. men som det var just nu tyckte rörisen vi skulle behålla det som de var.. fast vi minskade ner varmvattnet temp till typ 30 grader just nu.. (använder ju inte varmvattnet där just nu.. bara kallvattnet till toan o tvättmaskinen).

Rörisen tömde också ut grus (igen) ur duschblandaren därnere i nya badrummet.. så för närvarande funkar den som den ska igen ett tag.. även om det fortfarande är lite mysko att just den blandaren (de rören?) kinkar sig så mycket.. gjorde en check på alla andra kranar o filter i huset där.. de var ok.

Dock bestämde vi oss för att rörisen skulle få sätta ett filter på inkommande vatten i det huset.. för att inte mer grus ska komma in i systemet..

Vi övervägde att sätta ett på vårt hus inkommande vatten också.. men det är inte helt gratis så vi avvaktar ett tag. Slangen till "andra husets pump" ligger nån dm längre ner i vår brunn än slangen till vår va-pump.. och vi ska ju tömma brunnen o spola rent.. och förhoppningsvis försvinner grusproblemet då.. oavsett.

Vi hade kontakt med dem förra året, men vi kände att vi ville ta det projektet när vattentillgången är god.. (sen glömde man bort det). Men men.. jag ska! :p

Rörisen fick också isolera rören i källartaket (till vårt badrum här i huset, eg gör det nog varken från el till men vi tycker det tar längre tid att få varmvatten till duschen efter renoveringen.. och lite isolering kostar ju inte så mycket.. )

Satte också dit en sån där "lukt-stopp-insats" i golvbrunnen i tvättstugan.. det är lite lustigt, vi har många brunnar men framförallt är det en som alltid börjar lukta! Nu hoppas jag det problemet är åtgärdat.. den öppnar sig bara när det rinner ner vatten i den...

Glömde: Filtret vi satte dit efter pumpen i uthuset.. är ett sådant filter som vi kan tömma själva! Och allt grus fastnar där i ett "fint nät".. som man kan plocka bort och skaka ur när det börjar täppas igen.. (y) dvs.. ev gruspartiklar kommer aldrig till våra tankar o blandare därinne igen.. (men tyvärr finns de ju troligen kvar lite i systemet..framförallt vv tanken då, men de märker vi väl när sommargästerna kommer o vill duscha)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.