AndersPS AndersPS skrev:
Nu var det ju ett direkt svar som gällde en 1 år gammal TV. Hen har helt enkelt blivit lurad på sitt köp, alternativt fått en trasig produkt. Hur som ska den reklameras.

Det handlar inte om vad andra har för TV och hur mycket den drar... men jag är tveksam till hur många som har en 10-15 år gammal TV hemma idag.
Sorry för off topic men ville bara säga att vi har tre tv apparater hemma och all är runt 10 år eller äldre (3 Lg plasma), inte hundra procent på åldern på en eftersom jag köpte den begagnad för typ en femhundring men har för mig att jag blev förvånad på hur dåliga spec den hade så den är förmodligen äldst. Ingen plan på att byta så länge de håller. Gav bort min 32 tum CRT Sony för några år sedan dock då dess 70 kg kändes väl otympliga.

Har dessutom sagt upp alla tv abonnemang så primärt youtube som rullar på tvn som mest används drivet av en xbox som köptes ny för under 1000 kr har jag för mig en black friday. Om det är som så att delar av husförsäkringarna inte gäller om man har under 15 grader så funderar jag på att välja nåt enklare där, dock inte förrän nästa vinter då mitt bundna elavtal går ut. Det skulle potentiellt kunna vara ett spartips att inte betala för försäkringar som inte gäller om något händer.
 
T tslabot skrev:
Sorry för off topic men ville bara säga att vi har tre tv apparater hemma och all är runt 10 år eller äldre (3 Lg plasma), inte hundra procent på åldern på en eftersom jag köpte den begagnad för typ en femhundring men har för mig att jag blev förvånad på hur dåliga spec den hade så den är förmodligen äldst. Ingen plan på att byta så länge de håller. Gav bort min 32 tum CRT Sony för några år sedan dock då dess 70 kg kändes väl otympliga.

Har dessutom sagt upp alla tv abonnemang så primärt youtube som rullar på tvn som mest används drivet av en xbox som köptes ny för under 1000 kr har jag för mig en black friday. Om det är som så att delar av husförsäkringarna inte gäller om man har under 15 grader så funderar jag på att välja nåt enklare där, dock inte förrän nästa vinter då mitt bundna elavtal går ut. Det skulle potentiellt kunna vara ett spartips att inte betala för försäkringar som inte gäller om något händer.
Min gamla 42tum plasma-tv från mitten av 00-talet drog såvitt jag minns i storleksordningen en halv kilowatt eller mer. Ställde man sig framför den efter att den varit påslagen ett tag så kändes det som att gå ut i solen en sommardag:) Har man en sådan påslagen 6 timmar per dag blir det 3kWh, med 5kr/kWh alltså 15 kr per dag. Per månad 450kr. Känns som det finns ett bra businesscase att uppgradera en sådan TV till nyare strömsnålare teknologi om man inte har direktverkande el...
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
K Kluffe skrev:
Min gamla 42tum plasma-tv från mitten av 00-talet drog såvitt jag minns i storleksordningen en halv kilowatt eller mer. Ställde man sig framför den efter att den varit påslagen ett tag så kändes det som att gå ut i solen en sommardag:) Har man en sådan påslagen 6 timmar per dag blir det 3kWh, med 5kr/kWh alltså 15 kr per dag. Per månad 450kr. Känns som det finns ett bra businesscase att uppgradera en sådan TV till nyare strömsnålare teknologi om man inte har direktverkande el...
K Kluffe skrev:
Min gamla 42tum plasma-tv från mitten av 00-talet drog såvitt jag minns i storleksordningen en halv kilowatt eller mer. Ställde man sig framför den efter att den varit påslagen ett tag så kändes det som att gå ut i solen en sommardag:) Har man en sådan påslagen 6 timmar per dag blir det 3kWh, med 5kr/kWh alltså 15 kr per dag. Per månad 450kr. Känns som det finns ett bra businesscase att uppgradera en sådan TV till nyare strömsnålare teknologi om man inte har direktverkande el...
Riksbanken vill stoppa konsumtion och vem är jag att gå emot dem :) så möjligtvis jag slutar använda plasma men köper ingen ny tv så länge inte elpriser, räntor och mat går tillbaka till rimligare nivåer. Det som dock händer med räntehöjningarna är att företagen väljer att sälja färre produkter till ett högre pris vilket ytterligare förmodligen ökar inflationen, riksbanken återigen höjer räntan, företagen exkluderar ytterligare x kunder genom att höja priserna igen och så går det runt, runt och runt.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
....jag är tveksam till hur många som har en 10-15 år gammal TV hemma idag.
Jag! Jag har en LG 55" Cinema 3D-tv köpt 2011, funkar lika bra som när den köptes.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
T tslabot skrev:
Riksbanken vill stoppa konsumtion och vem är jag att gå emot dem :) så möjligtvis jag slutar använda plasma men köper ingen ny tv så länge inte elpriser, räntor och mat går tillbaka till rimligare nivåer. Det som dock händer med räntehöjningarna är att företagen väljer att sälja färre produkter till ett högre pris vilket ytterligare förmodligen ökar inflationen, riksbanken återigen höjer räntan, företagen exkluderar ytterligare x kunder genom att höja priserna igen och så går det runt, runt och runt.
Man kan köpa beg. tävä också ;=)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man kan köpa beg. tävä också ;=)
Risken finns att denne person som potentiellt får nån tusing konsumerar upp pengarna och därmed upprör riksbanken, möjligtvis man kan skriva nåt kontrakt att pengarna får endast användas till x icke inflationshöjande ändamål, vad det nu kan vara?
 
T tslabot skrev:
Risken finns att denne person som potentiellt får nån tusing konsumerar upp pengarna och därmed upprör riksbanken, möjligtvis man kan skriva nåt kontrakt att pengarna får endast användas till x icke inflationshöjande ändamål, vad det nu kan vara?
Oj, tänkte inte på det ;)
 
  • Gilla
tslabot
  • Laddar…
R
Gällandes äldre tv eller en kraftigare förstärkare etc. som drar en hel del ström så får ni ju faktiskt inse att denna värmen kommer tillgodo genom uppvärmning av huset.

Men visst, ni som sitter med 13 grader inne och har varenda liten sak avstängd har förmodligen inte en fet förstärkare heller…. Så en icke fråga egentligen.

Plasma tv som strömmar brasan är väl det närmsta kamin man kan komma utan att faktiskt ha en riktigt kamin:rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Kluffe och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Bra att tejpa springor, men hur blir den tejpen att ta bort efter ett halvår?
Precis, maskeringstejp "bränner" fast efter ett tag. Bättre med fönsterremsor aka klisterremsor. Inte helt vanligt i butikerna numera men på nätet finns det gott om ställen att beställa från. Och fönstervadd också om du har riktigt gamla fönster :)
 
K Kapsyl skrev:
Precis, maskeringstejp "bränner" fast efter ett tag. Bättre med fönsterremsor aka klisterremsor. Inte helt vanligt i butikerna numera men på nätet finns det gott om ställen att beställa från. Och fönstervadd också om du har riktigt gamla fönster :)
Ja, för egen del har vi både fönsterremsor, vadd och lindrev.
 
Tilläggsisolerade vinden. Har haft bergvärmepumpen igång med 22-24 grader ovanvåningen samt 20-22 grader i suterängdelen. Pumpen är 15år gammal typ så inte så effektiv jämfört med dem nya. Fick nu min kwh förbrukning för dec månad på 1940kwh. Förra året låg den på 2860kwh
 
  • Gilla
Bromma1927 och 2 till
  • Laddar…
Stoffe Olle Stoffe Olle skrev:
Tilläggsisolerade vinden. Har haft bergvärmepumpen igång med 22-24 grader ovanvåningen samt 20-22 grader i suterängdelen. Pumpen är 15år gammal typ så inte så effektiv jämfört med dem nya. Fick nu min kwh förbrukning för dec månad på 1940kwh. Förra året låg den på 2860kwh
Nice! Just att tilläggsisolera vind är nog ofta det mest lönsamma efter att installera värmepump.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Nice! Just att tilläggsisolera vind är nog ofta det mest lönsamma efter att installera värmepump.
Japp, trodde inte det skulle göra sån skillnad. Den investeringen kommer man få in rätt fort. Inte så blodigt dyrt att isolera vinden
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J plywoodskiva skrev:
vad är powerfactor?
Man kan förenklat säga att power factor visar hur mycket som aktiv (eller resistiv) effekt (effekt över resistans) respektive reaktiv effekt (effekt över kondensatorer och spolar, finns tex elmotorer och transformatorer, även lysrör). PF=1 (cos φ = 1) är lika med enbart resistiv effekt. Det är den resistiva effekten man betalar för. Resistiv effekt ger värme i slutändan, det är så en elradiator (direktverkande el) fungerar.

Vill man förstå den bakomliggande fysiken så får man läsa på om växelström, fasförskjutningar, komplexa tal...
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/vaxelstrom
 
Stoffe Olle Stoffe Olle skrev:
Japp, trodde inte det skulle göra sån skillnad. Den investeringen kommer man få in rätt fort. Inte så blodigt dyrt att isolera vinden
Jomenvisst, jag gjorde ett diagram på effekten av diverse investeringar på energiåtgång till mitt hus. se bilden! ---Bergvärmepumpen sparade ju mest 67% men var dyrast,
sedan kom isolering av vindsbjälklaget, 31% billigast..
3-glasfönster är inte köpta treglas utan ett extraglas på gamla innanfönster...
Väggisoleringen blev 95mm invändigt. Hade gjort mera nytta på utsidan nuförtiden med möjlighet att styra uppvärmning mot lägsta eltimpris, 3 tums plankstommen i väggarna skulle då varit energilagring som används på dyrtiden..

Diagram, energianvändning hus, värmepumpseffekt, isoleringsåtgärder, tidsaxel 2009-2017, energibesparingar i procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.