K
pacman42 pacman42 skrev:
Väldigt annorlunda. Men jag kan ärligt säga att jag har liknande funderingar varje gång jag byter bil. Vilket bränsle? Vilken storlek? Skall jag bilpendla eller har de löst kollektivtrafiken? (Nej, den har blivit ännu sämre). Vilken väg skall jag planera för att köra? Osv osv. Jag har dessa resonemang varje gång vi byter någon av bilarna. Ett tag så hade frugan den större bilen och jag den mindre utifrån resonemangen. Vi har haft flera olika bränslen, vi har kört olika vägar till jobbet osv.
Trots dina funderingar så tror jag inte att du förutsåg att dieseln skulle kosta 30:-/liter. Vad jag vill ha sagt är att det är totalt meningslöst att spekulera om utvecklingen framöver, med tanke på att vi inte ens vet elpriset i övermorgon.
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Att man säljer en större volym dom ljusa månaderna än man behöver köpa dom mörka månaderna. Hur enkels som helst.
Du säljer för 0,25 kr på sommaren och måste köpa för 6 kr på vintern, dålig affär enligt mig
 
K Klacken skrev:
Trots dina funderingar så tror jag inte att du förutsåg att dieseln skulle kosta 30:-/liter. Vad jag vill ha sagt är att det är totalt meningslöst att spekulera om utvecklingen framöver, med tanke på att vi inte ens vet elpriset i övermorgon.
Och därmed så skall man kanske också vara försiktig med sina investeringar baserat på dagens priser. Lägg in olika former av marginaler.

Jag köpte LLVP i januari, den har strax betalat sig. Jag räknade med att den skulle betala sig på max fem år, det blir troligen 15 månader. Det är bra när det går åt det hållet, inte lika roligt när man har 15 år i avbetalningstid och förutsättningarna förändras till det sämre.

Jag säger inte att det blir problem med produktionsavgifter i elnäten och att elpriserna när solen skiner hamnar nära noll. Jag säger att det är risk att det blir så och att man bör vara försiktig. Jag vågar inte köpa solceller så som förutsättningarna ser ut.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Att köpa solceller idag är nog en vågad affär när man inte vet hur det blir framöver med elpriserna.

Har man 300 000 kr som man inte vet var man ska göra av är det ju en investering.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Köpa dyrt på vintern får ju alla göra oavsett om du har solceller eller inte.
Jag har fortfarande kvar 10 000 kr till mina kommande elräkningar från i somras liggande på mitt elkonto.
Det hade jag inte haft utan solceller.
Vad står på dina elräkningar?
Plus eller minus?:):)
10000 på pluskontot lär försvinna på en månad för dig och sedan blir det minus igen innan det åter ökar till plus
 
K
P Putte 9497 skrev:
Du säljer för 0,25 kr på och måste köpa för 6 kr på vintern, dålig affär enligt mig
Den sämsta månaden 2022 var feb 93öre +nätnytta, den bästa augusti 335öre +nätnytta. Har ej fått faktura för dec. 60-öringen ej inräknad. Finns det verkligen någon som betalar så dåligt som du säger, eller är det bara påhittat?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Du säljer för 0,25 kr på sommaren och måste köpa för 6 kr på vintern, dålig affär enligt mig
Om jag fått 25 öre för elen så hade inte mina elräkningar sett ut då här.
December har inte kommit än och jag räknar kallt med att både den och nästa ser likadana ut.
Har du bilder på dina räkningar?
Du verkar lite avundsjuk eller så vet du inte vad du pratar om:):) Skärmdump av mobil visar transaktioner från SVEA SOLAR, alla avslutade för 0 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Min plan är att skaffa solceller men väntar några år så det blir plus på pensionskontot och en värdehöjare för huset den dan man ska sälja.

Har man redan skaffat solceller eller funderar på det och är i runt 40 bast lär det bli en dyr affär som pensionär att byta ut solcellerna när de tjänat sitt syfte.

Man måste tänka smart
 
K
P Putte 9497 skrev:
10000 på pluskontot lär försvinna på en månad för dig och sedan blir det minus igen innan det åter ökar till plus
Och för dig är det alltid minus varje månad.;)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Den sämsta månaden 2022 var feb 93öre +nätnytta, den bästa augusti 335öre +nätnytta. Har ej fått faktura för dec. 60-öringen ej inräknad. Finns det verkligen någon som betalar så dåligt som du säger, eller är det bara påhittat?
Det är säkert en bra affär med solceller. Har ännu inte blivit så snål så jag behöver skaffa detta än. Väntar till de producerar dubbelt så mycket som idag.
 
A Argastesnickaren skrev:
Om jag fått 25 öre för elen så hade inte mina elräkningar sett ut då här.
December har inte kommit än och jag räknar kallt med att både den och nästa ser likadana ut.
Har du bilder på dina räkningar?
Du verkar lite avundsjuk eller så vet du inte vad du pratar om:):)[bild]
Det är ju bra, men du har ju inte räknat in investeringen i dina fakturor
 
K K. L skrev:
Och för dig är det alltid minus varje månad.;)
Självklart, jag betalar 35 000 om året för elen.
 
K
P Putte 9497 skrev:
Det är ju bra, men du har ju inte räknat in investeringen i dina fakturor
Nä, o inga fiktiva börsförtjänster heller. Vågar inte heller byta bil för det kommer ju en ny bättre modell varje år.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Det är ju bra, men du har ju inte räknat in investeringen i dina fakturor
Vad vet du om det?
150 kvm hus med 70 kvm garage.
Golvvärme överallt, Nibe 730.
Visar du dina räkningar eller du bara skriver för att att du är avundsjuk?
Att vänta 30 år för att slippa byta då för att det skulle vara dyrt säger väl allt om ditt sinne för ekonomi.
 
  • Gilla
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Du säljer för 0,25 kr på sommaren och måste köpa för 6 kr på vintern, dålig affär enligt mig
Du verkar inte ha läst mitt inlägg några postningar bak i tråden så jag tar de igen

2021 fick jag 58.9 öre / såld kWh (spot)
2022 fick jag 161.9 öre / såld kWh (spot)
plus statens 60 & plus ersättning för nätnytta

Men visst, du får tro att det är en dålig affär.

Dock har @pacman42 en poäng att det är ett risktagande.
För min anläggning är det en spot på 50 öre och 11års ROI
Dvs inte alls så mycket risk även utan elprischocken vi har nu.
Varför? (som pacman42 verkar ignorerna)
* Spot priset var ca 40öre för 3 år sen på sommaren då solen producerades.
* Hybrit
* H2 Green steel
* Northvolt
* Volvo cars battericells fabrik
* Cementas miljöomställda produktion

ett citat om Hybrit & h2"
"Men att producera den gröna vätgas som behövs för både Hybrit och H2 Green Steel beräknas år 2045 kräva 67–73 terawattimmar. För att sätta det i perspektiv landade Sveriges elförbrukning under 2020 på 134 terawattimmar."

dvs industrisatsningarna kommer att dra massor med ström

Sen om transportsektorn elektrifieras elektrifieras drar det mer igen
Citat
"Om stora delar av transportsektorn elektrifieras bedöms efterfrågan på el öka med cirka 26 TWh i Sverige"

På det tar det 5-10 år innan elproduktionen är utbyggd (oavsett slag) som kan sänka elpriserna igen.

Då kommer vi till ... hur stor risk är man villig att ta?
Spot på 75 och ROI 13år?
spot på 100 och ROI 14år?
osv osv

Ju högre spot som krävs och längre ROI ju större risk att det inte betalar sig. (om man bara ska se till det ekonomiska)

Och här kommer då dagens priser på solcellsanläggningar in.
De är 25-50% dyrare än då jag köpte min anläggning.
Så det påverkar ju en hel del om man säger så på hur värt man tycker det är.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.