MrZero skrev:
Så jobbar Byggahus.se för den som undrar.
Låter som en sund strategi! Vill man inte att det man skriver finns kvar och accepterar man inte foumägarens ensidiga rätt till moderering ska man nog inte posta här. Att marknadsföra "heta" trådar är väl också tämligen självklara affärsbeslut.
 
  • Gilla
Patrik V. och 11 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Folk verkar inte ens läsa hela tråden som finns heller för den delen.
Inget unikt för denna tråd. Det gör folk aldrig. Du har lite orealistiska förväntningar tycker jag.
 
  • Gilla
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
Vill förtydliga att arseniken som finns i ris är alla odlade med bekämpningsmedel som innehållig arsenik.
Växter tar inte upp arseniken ur jordmånen självmant, utan allt tillförs externt som i detta fallet via medel för att bekämpa ohyra o dyl.

Sen finns det fler sätt på 'icke organiska metaller' "tas upp" men det kan vi lämna därhän.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tungmetallerna som har använts för impregnering av trallvirke är arsenik, koppar och krom. Sedan 2007 är det bara koppar och koppar användes dominerande för trall sedan 90-talet. Det troliga är således att det är koppar som det handlar om men är det mycket gammalt trä så är arsenik och krom möjliga förorenare.

Koppar är bara ett problem om koncentrationen blir för hög på en plats så t ex den koppar som sprids med flygaska och sotpartiklar har en närmast gynnsam effekt för växtligheten på din tomt, det är ett viktigt spårämne. Kopparhalterna vid elden kan vara för höga så askan borde tas hand om.

Krom och arsenik är inte bra substanser generellt. Särskilt arsenik är bara ett elände. Men samtidigt ska man vara medveten om att vi får i oss en hel del arsenik via maten eftersom växter tar upp den naturliga arseniken i jordar. Gillar man som jag ris och inte minst basmati så får man redan regelbundna doser av arsenik som inte är bra för en. Troligen på en nivå som är betydligt mer skadlig än grannens eld.

Hur mycket av dessa tungmetaller som har lakats ur lokalt av regnet från trallen under åren, hur mycket som därmed finns kvar och vad som hamnar i askhögen respektive i flygaskan kan man bara spekulera om. Det har gjorts många vetenskapliga studier på tungmetaller och vedaska och vad de visar är att resultaten varierar något enormt. Man kan helt enkelt inte veta i det enskilda fallet.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.

Hej MrZero!

Det är inte farligt. Du "silar mygg men sväljer kameler" i ditt resonemang. Det finns så mycket farligt i allt man äter, luften man andas, att ens existera gör att det finns risk att du kan må dåligt eller till och med dö.

Baserat på din referens till bilister så gissar jag på att du är en person som stör dig mycket på din omgivning. Oftast är orsaken något inom dig själv som gör att du känner ett behov av att externalisera.

Så mitt förslag är att du struntar i det denna gång men om det stör dig så kan du civilierat berätta för grannen om dina tankar och hoppas att han är lyhörd. Om grannen däremot är oense med dig så är det inte han som gör fel nödvändigtvis så försök att behålla en bra grannrelation.

Lycka till och glöm inte...Hakuna Matata!!!!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Till alla: Tråden har spårat sedan länge. Ni behöver inte svara mig mer här för inlägg har rederats så nya läsare kan inte ens läsa hela tråden. Jag har bett om att tråden skulle raderats men Byggahus.se pumpade ut den på mail istället och nu fortsätter den bara i samma anda. Ni kan diskutera väder och vind här inne om ni känner för det men ni behöver inte svara på frågan i början i alla fall eller skriva er åsikt om det eftersom det inte längre är en sammanhängande diskussion. Folk verkar inte ens läsa hela tråden som finns heller för den delen.
Hur säker är du på att grannen eldat tryckt virke ?
 
  • Gilla
AndersMarklund och 1 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något

på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.



Skulle nog mer oroa mej före hur mycket bensin olja och framförallt gamla ogräsmedel mm föregående ägare till din tomt spillt och hält ut på din tomt! vill du vara HELT SÄKER så köper du en tomt mitt ute i ingenstans bygger egen väg (helst går du upp en stig) och bygger ett nytt hus och hand hugger ner allt runt omkring så sliper du vara orolig för lite koppar mm som för övrigt redan kommer nere från marken! vem vet tomten din kanske kommer från nå fyllnads massor av nån gammal fabrik eller liknade:geek:
 
  • Gilla
AndersMarklund och 1 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Men herregud!! Gissar att du tillhör snöflinge generationen.. Dom senaste minst 10åren innehåller inte tryckimpregnerat virke något alls som är "farligt". Om din glädje för tomten har helt försvunnit för att du såg en granne elda lite brädbitar har du större problem än just det. Lever du i en liten bubbla? Dricker du regnvatten som du kokat? Om du hade haft något annat för dig den dagen o inte varit där? Hade din glädje varit borta då också?

Det måste fan snart finnas nån form av rim o reson vad man gråter om i dagens samhälle!

Jag ger dig 100% rätt att det är för jävligt med rök från grannar. En fd granne elda bort "sur ved" en hel söndag, var som slaget vid lutzen hela dagen.
Men i övrigt så har du noll sympati från mej!
1:anser du att han gör något akut miljöbrott? Ring 112
2:anser du att han gör ett miljöbrott som inte är akut? Ring 11414
3 anser du att han gör ett miljöbrott, men är inte helt säker? Ring kommunen alt 11414

Sluta förstör ett till 90% bra forum men fullständigt irrelevant skit! Punkt!
 
  • Gilla
  • Älska
AndersMarklund och 12 till
  • Laddar…
TRJBerg
Z Zezoz skrev:
Vill förtydliga att arseniken som finns i ris är alla odlade med bekämpningsmedel som innehållig arsenik.
Växter tar inte upp arseniken ur jordmånen självmant, utan allt tillförs externt som i detta fallet via medel för att bekämpa ohyra o dyl.

Sen finns det fler sätt på 'icke organiska metaller' "tas upp" men det kan vi lämna därhän.
Fel.
Citat:
"Arsenik finns naturligt i berggrunden och tas upp av riset via jorden eller bevattningsvattnet".

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
B bjorwen skrev:
Men herregud!! Gissar att du tillhör snöflinge generationen.. Dom senaste minst 10åren innehåller inte tryckimpregnerat virke något alls som är "farligt". Om din glädje för tomten har helt försvunnit för att du såg en granne elda lite brädbitar har du större problem än just det. Lever du i en liten bubbla? Dricker du regnvatten som du kokat? Om du hade haft något annat för dig den dagen o inte varit där? Hade din glädje varit borta då också?

Det måste fan snart finnas nån form av rim o reson vad man gråter om i dagens samhälle!

Jag ger dig 100% rätt att det är för jävligt med rök från grannar. En fd granne elda bort "sur ved" en hel söndag, var som slaget vid lutzen hela dagen.
Men i övrigt så har du noll sympati från mej!
1:anser du att han gör något akut miljöbrott? Ring 112
2:anser du att han gör ett miljöbrott som inte är akut? Ring 11414
3 anser du att han gör ett miljöbrott, men är inte helt säker? Ring kommunen alt 11414

Sluta förstör ett till 90% bra forum men fullständigt irrelevant skit! Punkt!
Haha 90% bra
 
  • Gilla
  • Haha
LaryL och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Z Zezoz skrev:
Vill förtydliga att arseniken som finns i ris är alla odlade med bekämpningsmedel som innehållig arsenik.
Växter tar inte upp arseniken ur jordmånen självmant, utan allt tillförs externt som i detta fallet via medel för att bekämpa ohyra o dyl.

Sen finns det fler sätt på 'icke organiska metaller' "tas upp" men det kan vi lämna därhän.
Nej, det är naturligt förekommande arsenik i jorden som ris tar upp:

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris
 
  • Gilla
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Om man är såpass orolig som TS i det här fallet är den mest naturliga åtgärden att ta många jordprover på olika ställen på tomten och få dom analyserade.
Dels kan tidigare verksamheter på tomten lämna efter sig skadliga ämnen, dels kan massor flyttats till tomten från förorenade områden.
Man kan f ö inte lita på dokumentation vad gäller ovanstående.
 
A
B bjorwen skrev:
Men herregud!! Gissar att du tillhör snöflinge generationen.. Dom senaste minst 10åren innehåller inte tryckimpregnerat virke något alls som är "farligt". Om din glädje för tomten har helt försvunnit för att du såg en granne elda lite brädbitar har du större problem än just det. Lever du i en liten bubbla? Dricker du regnvatten som du kokat? Om du hade haft något annat för dig den dagen o inte varit där? Hade din glädje varit borta då också?

Det måste fan snart finnas nån form av rim o reson vad man gråter om i dagens samhälle!

Jag ger dig 100% rätt att det är för jävligt med rök från grannar. En fd granne elda bort "sur ved" en hel söndag, var som slaget vid lutzen hela dagen.
Men i övrigt så har du noll sympati från mej!
1:anser du att han gör något akut miljöbrott? Ring 112
2:anser du att han gör ett miljöbrott som inte är akut? Ring 11414
3 anser du att han gör ett miljöbrott, men är inte helt säker? Ring kommunen alt 11414

Sluta förstör ett till 90% bra forum men fullständigt irrelevant skit! Punkt!
Det är sånt här Byggahus.se vill bidra till istället för att radera tråden. Folk kommer in och gissar hej vild och kommer med påhopp efter påhopp.

Klar som fan man ska få begå miljöbrott om man vill! Annars är man ju "snöflinge generationen" och går på "mängde mer antidepressiva läkemedel." Det är ju jävla skit att man inte får elda sopor på tomtgränsen nu också! Vart är Sverige påväg?

Jag kommer inte fortsätta på det här forumet efter den här tråden och så du kan vara lugn. Kommer missa allt fullständigt relevant du skriver.
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik V. och 12 till
  • Laddar…
Då slipper vi se dina inlägg @MrZero bye bye
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 13 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Bad Byggahus.se radera tråden eftersom den spårat fullständigt och där det inte ens handlar om rubriken och min fråga. Istället väljer dom att skicka ut den i mail-utskick och elda på tråden ännu mer. Men först radera lite inlägg så inte nya läsare kan följa diskussionen fullt ut när man försökt försvara sig mot rena påhopp. Så jobbar Byggahus.se för den som undrar.
MrZero skrev:
Det är sånt här Byggahus.se vill bidra till istället för att radera tråden. Folk kommer in och gissar hej vild och kommer med påhopp efter påhopp.

Klar som fan man ska få begå miljöbrott om man vill! Annars är man ju "snöflinge generationen" och går på "mängde mer antidepressiva läkemedel." Det är ju jävla skit att man inte får elda sopor på tomtgränsen nu också! Vart är Sverige påväg?

Jag kommer inte fortsätta på det här forumet efter den här tråden och så du kan vara lugn.
Det uppskattar vi!
Men som sagt, ta kontakt med din granne men var beredd på att det kan skapa en dålig stämning er emellan!

Allt väl och lycka till med livet!
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
MrZero skrev:
Vart är Sverige påväg?
Ja visst undrar man!
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.