JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det tror jag knappast. Lite lustigt bara att en som riskerar sina pengar på börsen är rädd för mikroskopiska risker i solcellsinvesteringar. :D
Jag skulle inte säga att solceller innebär mikroskopiska risker. Det är väldigt sannolikt att elpriserna på sommaren på sikt kommer att gå mot noll pga alla som installerar solceller.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle inte säga att solceller innebär mikroskopiska risker. Det är väldigt sannolikt att elpriserna på sommaren på sikt kommer att gå mot noll pga alla som installerar solceller.
Det krävs nog ganska många solanläggningar för att dra ner elpriset till noll. :rofl:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det krävs nog ganska många solanläggningar för att dra ner elpriset till noll. :rofl:
Hur ser elpriserna ut när det blåser? De är negativa!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jodå. logiken är att du försöker få det att enbart handla om hur mycket pengar man har, när det inte alls är vad det handlar om. En normal husägare är inte intresserad av att enbart ha så mycke3t pengar som möjligt på banken utan om att ha ett bra boende. Att då avstå från att renovera sitt utslitna kök pga att man får mer pengar på börsen är knasigt. Likaså att låta bli att installera solceller för att minska elräkning.

Tänk istället att du har X grejer du behöver göra med ditt hus och hur de ska prioriteras. Att då prioritera bort solcellerna helt och hållet för att börsen lönar sig bättre men renovera köket för dubbelt så mycket pengar är knasigt.

Håll börsen utanför resonemanget helt enkelt.
Jag förstår inte logiken? Varför blanda in dubbelt så dyra köksrenoveringar i jämförelsen mellan att investera i solceller eller på börsen? Investerar man i solceller av ekonomiska skäl är alla andra ekonomiska investeringar relevanta att jämföra med.

/Krille
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Så.... har ni nu äntligen kommit fram till att det finns flera olika anledningar till att man köper en solcellsanläggning?
* En är ren ekonomisk. Då är det ju helt korrekt att jämföra med börsen
* En annan är att det känns skönt att ha mindre elkostnader, precis som att det kan vara skönt att ha ett nytt kök.
Då är frågan bara hur stor risk ( räknat spotpris )& kostnad man tycker det är värt. Då jämför man inte mot börsen.
* Ytterligare en är en kombo av de två och tycker att 7-12% avkastning är tillräckligt för att det ska kännas skönt med lägre elkostnader.
* en är att känna att man gör nått för klimatet och då är tex jämförelsen mot börsen totalt ointressant.
* en är... 7-12% avkastning är asnajs då man har så j* otur på börsen att inte ens Alexander Lukas skulle kunna rädda en.(vadå ? inte alls en av mina anledningar ;) )
Finns massor fler.
Endel innefattar jämförelser mot börsen andra inte.

Att "övertyga" nån om en viss synvinkels förträfflighet via Internet... nej
Corona lärde oss att det fungerar inte. Alls. Snarare tvärtom
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Så.... har ni nu äntligen kommit fram till att det finns flera olika anledningar till att man köper en solcellsanläggning?
* En är ren ekonomisk. Då är det ju helt korrekt att jämföra med börsen
* En annan är att det känns skönt att ha mindre elkostnader, precis som att det kan vara skönt att ha ett nytt kök.
Då är frågan bara hur stor risk ( räknat spotpris )& kostnad man tycker det är värt. Då jämför man inte mot börsen.
* Ytterligare en är en kombo av de två och tycker att 7-12% avkastning är tillräckligt för att det ska kännas skönt med lägre elkostnader.
* en är att känna att man gör nått för klimatet och då är tex jämförelsen mot börsen totalt ointressant.
* en är... 7-12% avkastning är asnajs då man har så j* otur på börsen att inte ens Alexander Lukas skulle kunna rädda en.(vadå ? inte alls en av mina anledningar ;) )
Finns massor fler.
Endel innefattar jämförelser mot börsen andra inte.

Att "övertyga" nån om en viss synvinkels förträfflighet via Internet... nej
Corona lärde oss att det fungerar inte. Alls. Snarare tvärtom
Bra för miljön? Nja...
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bra för miljön? Nja...
Ja sa inte att det är en bra eller korrekt uppfattning .
( i mitt tycke riktigt felaktigt)
Men ja... vet av personer som anger det som en av anledningarna.
 
M MrDizzy skrev:
Ja sa inte att det är en bra eller korrekt uppfattning .
( i mitt tycke riktigt felaktigt)
Men ja... vet av personer som anger det som en av anledningarna.
Jo, folk tror så mycket...
 
M MrDizzy skrev:
Så.... har ni nu äntligen kommit fram till att det finns flera olika anledningar till att man köper en solcellsanläggning?
* En är ren ekonomisk. Då är det ju helt korrekt att jämföra med börsen
* En annan är att det känns skönt att ha mindre elkostnader, precis som att det kan vara skönt att ha ett nytt kök.
Då är frågan bara hur stor risk ( räknat spotpris )& kostnad man tycker det är värt. Då jämför man inte mot börsen.
* Ytterligare en är en kombo av de två och tycker att 7-12% avkastning är tillräckligt för att det ska kännas skönt med lägre elkostnader.
* en är att känna att man gör nått för klimatet och då är tex jämförelsen mot börsen totalt ointressant.
* en är... 7-12% avkastning är asnajs då man har så j* otur på börsen att inte ens Alexander Lukas skulle kunna rädda en.(vadå ? inte alls en av mina anledningar ;) )
Finns massor fler.
Endel innefattar jämförelser mot börsen andra inte.

Att "övertyga" nån om en viss synvinkels förträfflighet via Internet... nej
Corona lärde oss att det fungerar inte. Alls. Snarare tvärtom
I och med att vi kommentarer på en artikel som heter "Vad kostar solceller och hur snabb återbetalning - 2 kalkyler" tänker jag mig att just den ekonomiska aspekten skulle vara central ;)

/Krille
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
I och med att vi kommentarer på en artikel som heter "Vad kostar solceller och hur snabb återbetalning - 2 kalkyler" tänker jag mig att just den ekonomiska aspekten skulle vara central ;)

/Krille
Jag kollade in några kalkyler på nätet också och de verkar anta ett elpris på runt 120 öre inklusive allt. På sommaren känns det väldigt högt skulle jag säga. 60 öre kan vi ju dra av direkt. Sedan momsen, då ligger vi på knappt 50 öre. Ytterligare runt 7-8 öre i påslag mm. Låt oss säga 40 öre. Nog känns det som ett rätt högt elpris pre-Covid under sommarhalvåret?

Tittar man i denna grafen/tabellen så verkar jag ha rätt:
https://telgeenergi.se/elpriset/elpris/prishistorik/
 
K
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kollade in några kalkyler på nätet också och de verkar anta ett elpris på runt 120 öre inklusive allt. På sommaren känns det väldigt högt skulle jag säga. 60 öre kan vi ju dra av direkt. Sedan momsen, då ligger vi på knappt 50 öre. Ytterligare runt 7-8 öre i påslag mm. Låt oss säga 40 öre. Nog känns det som ett rätt högt elpris pre-Covid under sommarhalvåret?

Tittar man i denna grafen/tabellen så verkar jag ha rätt:
[länk]
Idag kollade jag priset/månad i år, räknade jag rätt så blev spotmedelpriset ca.1.18:-

Edit: förra årets elpris
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hur ser elpriserna ut när det blåser? De är negativa!
Ok, så du tror på allvar att vi kommer installera lika mycket solkraft som det är installerat vindkraft? Och du glömmer att vi kommer dubbla vår elförbrukning inom 15 år.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kollade in några kalkyler på nätet också och de verkar anta ett elpris på runt 120 öre inklusive allt. På sommaren känns det väldigt högt skulle jag säga. 60 öre kan vi ju dra av direkt. Sedan momsen, då ligger vi på knappt 50 öre. Ytterligare runt 7-8 öre i påslag mm. Låt oss säga 40 öre. Nog känns det som ett rätt högt elpris pre-Covid under sommarhalvåret?

Tittar man i denna grafen/tabellen så verkar jag ha rätt:
[länk]
2021 fick jag 58.9 öre / såld kWh (spot)
2022 fick jag 161.9 öre / såld kWh (spot)
plus statens 60 & plus ersättning för nätnytta
Så 2021 blir 58.9 + 60 + 3.5 = 122.4
så 2022 blir 161.9 + 60 + 7.9 = 229.8
(högre ersättning för nätnytta 2022 )

Om vi bortser från galna priser pga Putler så gissar jag att elpriserna i snitt inte kommer att understiga 60-70öre nästkommande 10 år
Alldeles för mycket elintensiva industrisatsningar om är på G plus elektrifiering av transportsektorn plus tid att bygga upp ny elproduktion

Att räkna med 120 öre ink allt är dock nog inte orimligt. Skulle det vara 120 i snitt i spot i 10 år... nä tror jag inte på.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ok, så du tror på allvar att vi kommer installera lika mycket solkraft som det är installerat vindkraft? Och du glömmer att vi kommer dubbla vår elförbrukning inom 15 år.
Jag tror att villaägare med framtida billigare solceller kommer att installera till dess att det inte längre lönar sig för de som installerar idag.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror att villaägare med framtida billigare solceller kommer att installera till dess att det inte längre lönar sig för de som installerar idag.
Hur menar du att det inte längre lönar sig för de som installerar idag.
Då kan det ju knappast löna sig att installera nya billigare heller.
Oavsett om elen blir gratis sommartid om ett par år så är min anläggning betald och därmed också all el jag använder under 9 månader om året när den stora lampan är tänd där uppe.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.