Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
R RoAd skrev:
Det går utmärkt att köpa zigbee-lampor i flera butiker idag så att byta ut en trasig är inte direkt svårt. Vad du menar med "vanlig affär" vågar jag inte ens gissa.

Och eftersom jag inte låst in mig i något speciellt system så behöver jag inte ens välja en zigbee-lampa nästa gång.



Vad ansluter du dina golv- och bordslampor till då? Det är nämligen sådana du diskuterar just nu om du lyckats missa det.



Som sagt, det är inte taklampor vi pratar om. Det är dimbara golv- och bordslampor.



När skrev jag något sådant? Jag har en blandning av både fast installerad armatur, taklampor med kontakt, och "lösa" golv- och bordslampor. Jag börjar inse att man inte kan det på något enkelt sätt om man låst in sig i Plejd. Korrekt?
golv- och bordslampor. Har jag skrivit det? När då?
 
R RoAd skrev:
Det går utmärkt att köpa zigbee-lampor i flera butiker idag så att byta ut en trasig är inte direkt svårt. Vad du menar med "vanlig affär" vågar jag inte ens gissa.

Och eftersom jag inte låst in mig i något speciellt system så behöver jag inte ens välja en zigbee-lampa nästa gång.



Vad ansluter du dina golv- och bordslampor till då? Det är nämligen sådana du diskuterar just nu om du lyckats missa det.



Som sagt, det är inte taklampor vi pratar om. Det är dimbara golv- och bordslampor.



När skrev jag något sådant? Jag har en blandning av både fast installerad armatur, taklampor med kontakt, och "lösa" golv- och bordslampor. Jag börjar inse att man inte kan det på något enkelt sätt om man låst in sig i Plejd. Korrekt?
Såg nu att du började diskuter det. Jag menade hela tiden fast monterade lampor. Jag vill personligen inte ha sladdar till lampor. Men skulle jag det så blir det utan att dimmra. Och jag är inte fast i ett system, har 2 st, snart fungerade.
 
R
Bjor Bjor skrev:
Såg nu att du började diskuter det.
Det var inte ens jag, men skit samma, kolla vad som diskuteras nästa gång du hoppar in mitt i så slipper det bli missförstånd. Diskussionen du nu är mitt i handlar om dimbara golv- och bordslampor. Något som Plejd i praktiken inte verkar klara av.

Bjor Bjor skrev:
Jag vill personligen inte ha sladdar till lampor.
Du vill alltså inte ha golv- eller bordslampor? Ok, men de flesta vill nog det tror jag, och många har nog liksom mig en önskan om att kunna dimra dem.

Bjor Bjor skrev:
Men skulle jag det så blir det utan att dimmra.
Ja använder man Plejd verkar det ju så ;)

Bjor Bjor skrev:
Och jag är inte fast i ett system, har 2 st, snart fungerade.
Haha, humor på hög nivå även om du inte menade det så:crysmile:

Hint: De flesta vill ha så få system som möjligt.
 
R RoAd skrev:
Det var inte ens jag, men skit samma, kolla vad som diskuteras nästa gång du hoppar in mitt i så slipper det bli missförstånd. Diskussionen du nu är mitt i handlar om dimbara golv- och bordslampor. Något som Plejd i praktiken inte verkar klara av.



Du vill alltså inte ha golv- eller bordslampor? Ok, men de flesta vill nog det tror jag, och många har nog liksom mig en önskan om att kunna dimra dem.



Ja använder man Plejd verkar det ju så ;)



Haha, humor på hög nivå även om du inte menade det så:crysmile:

Hint: De flesta vill ha så få system som möjligt.
Titta på inlägget 399 så ksnske minnet dit kommer tillbaka
 
R RoAd skrev:
Det var inte ens jag, men skit samma, kolla vad som diskuteras nästa gång du hoppar in mitt i så slipper det bli missförstånd. Diskussionen du nu är mitt i handlar om dimbara golv- och bordslampor. Något som Plejd i praktiken inte verkar klara av.



Du vill alltså inte ha golv- eller bordslampor? Ok, men de flesta vill nog det tror jag, och många har nog liksom mig en önskan om att kunna dimra dem.



Ja använder man Plejd verkar det ju så ;)



Haha, humor på hög nivå även om du inte menade det så:crysmile:

Hint: De flesta vill ha så få system som möjligt.
Tur så kan jag ta bort dig så jag slipper se dig. Så skärp dig i fortsättningen.

Och jag har kopplar ihop båda med varandra. Men du tror ju inte på det ändå.
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Och det är inte någon generationsfråga, det är inte så att de yngre generationerna har något stort sug efter hemautomation. Det är så verkligheten ser ut oavsett vad man tycker om det. :)
Jag undrar fortfarande vad du baserar detta på.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Jag undrar fortfarande vad du baserar detta på.
Ja, tror det är så att den yngre generationen förväntar sig automation :)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Tur så kan jag ta bort dig så jag slipper se dig. Så skärp dig i fortsättningen.
Ja bäst du passar dig @RoAd :crysmile::rofl::p
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är även ett problem om den går sönder efter kort tid. ;) Men visst har du rätt i att problemen med att något går sönder inte är ett problem så länge inget går sönder... :surprised:

Ja pratar vi om den typen av ljuskällor så visst. Jag syftade mer på problemen att hålla "integrerade" armaturer/ljuskällor i reserv av typer som nedan. Blir snabbt dyrt med ett reservlager.


[bild]

[bild]
Plafonder som den övre är vad jag betraktar som mode. Kanske med lite effekter som RGB liknande. De är att betrakta som engångsartiklar ifall det inte går att byta ut drivers i dem tex.
Den sista spoten däremot är just ett exempel på där man relativt enkelt och billigt kan hitta en likvärdig ersättare ifall det handlar om CC.
 
K karlmb skrev:
Plafonder som den övre är vad jag betraktar som mode. Kanske med nite effekter som RGB liknande.
Då kanske jag tog ett dåligt exempel för jag pratar absolut inte om dimbara och än mindre RGB utan om absolut "modelös" trapphusbelysning. Vi har exempelvis några av dessa:

Vit, rund taklampa. Enkel design. LED, IP44. Produktbeskrivning under uppdatering, kontaktinformation för kundservice tillgänglig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



K karlmb skrev:
De är att betrakta som engångsartiklar ifall det inte går att byta ut drivers i dem tex.
Ja precis, och det retar mig. Vi betalar kanske ett par tusenlappar för denna typ av plafond, vilket medför att man inte vill ha ett jättelager. Därför har vi nu sisådär fem-tio år efter renoveringen kanske tre-fyra olika snarlika modeller i trapphus och övriga liknande lokaler.

K karlmb skrev:
Den sista spoten däremot är just ett exempel på där man relativt enkelt och billigt kan hitta en likvärdig ersättare ifall det handlar om CC.
Ja kanske det. Jag tycker det brukar vara nog svårt att hitta en med samma diameter på monteringshålet. :rolleyes:
 
Nissens Nissens skrev:
Och det är inte någon generationsfråga, det är inte så att de yngre generationerna har något stort sug efter hemautomation. Det är så verkligheten ser ut oavsett vad man tycker om det. :)
Snälla Nissen, kan du inte svara på min fråga om vad du baserar ovanstående på?

Jag är genuint nyfiken, själv har jag bara ytterst anekdotiska observationer från min omgivning.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Som sagt, det är inte taklampor vi pratar om. Det är dimbara golv- och bordslampor.
intressant att tråden helt plötsligt handlade om dimbara golv- bordslampor:thinking:

var jag vill minnas så kom bord/golvlampa in som ett väldigt dåligt exempel för att påpeka varför Plejd är så värdelöst….
Tror väldigt få anser att det är värt att plugga in plejdpuckar i ett vanligt uttag för att kunna dimra en bords/golvlampa.. därav dåligt exempel..

taklampor eller spotar i taket däremot, där kan en puck fortfarande vara ett väldigt bra alternativ, Plejd eller något annat märke(som har zigbee,z-wave eller Wi-Fi tex)
 
R
Tjoloho Tjoloho skrev:
intressant att tråden helt plötsligt handlade om dimbara golv- bordslampor
Det är väl en viktig parameter om man ska välja system för att styra sin belysning? Jag vill i.a.f. kunna styra valfria lampor.

Tjoloho Tjoloho skrev:
var jag vill minnas så kom bord/golvlampa in som ett väldigt dåligt exempel för att påpeka varför Plejd är så värdelöst….
Det är ganska värdelöst att behöva välja ett annat system för att styra vissa lampor.

Tjoloho Tjoloho skrev:
Tror väldigt få anser att det är värt att plugga in plejdpuckar i ett vanligt uttag för att kunna dimra en bords/golvlampa..
Här är vi 100% överens. Men det är det enda alternativet man har om man vill använda Plejd till det.

Tjoloho Tjoloho skrev:
därav dåligt exempel..
Ja det verkar som om allt som inte går att göra med Plejd är "dåliga exempel", "onödigt", eller "nördigt". :rolleyes:

Tjoloho Tjoloho skrev:
taklampor eller spotar i taket däremot, där kan en puck fortfarande vara ett väldigt bra alternativ, Plejd eller något annat märke(som har zigbee,z-wave eller Wi-Fi tex)
Ja? Och om dessa puckar kan kombineras med lösa ljuskällor i samma system är det väl toppen? Med zigbee finns det alla möjliga typer av puckar, ljuskällor, armaturer, etc etc.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tjoloho Tjoloho skrev:
Tror väldigt få anser att det är värt att plugga in plejdpuckar i ett vanligt uttag för att kunna dimra en bords/golvlampa.. därav dåligt exempel.
Hur ska man annars göra om man valt Plejd? :thinking:
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Jag undrar fortfarande vad du baserar detta på.
Eftersom han upprepar att den yngre generationen inte har nåt sug efter hemautomation så undrar man ju hur det är med den äldre generationen. Nissens funderar ju att på att köpa aktier i ett företag som har ändrat sin kärnverksamhet till att vara hemautomation, så nån generation borde rimligen ha ett enormt sug för att kompensera för den yngre generationens bristande intresse. Ser fram emot att få klarhet i det här när han presenterar sina källor.
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.